BX-kolariasiaa

GTi kotiin?

Kyselin tuossa aikaisemmin BX 19 GTi:stä. Olen
nyt selvitellyt ko. auton historiaa ja sieltä
paljastui sellainen juttu, että BX oli saanut
oikean lokasuojan kohdalle pusun. BX oli mennyt
lunastukseen.

Soittelin entisille omistajille, lisäksi kyselin
tarkempaa tietoa BX:n mällänneeltä omistajalta.
Hänen mukaansa pusu oli tullut 40km/h vauhdissa
(toinen henkilöauto törmäsi), kolari oli ollut BX-
kuskin vika. Soitin myös auton korjanneelle ja
hän kertoi, että BX:ään oli uusittu umpio,
lokasuoja ja konepelti. Korjaajan mukaan bx:lle
tarjottu pusu ei ollut mikään kovin
suuri. "Pussaus" on tapahtunut neljä vuotta
sitten.

Kysynkin siis, että minkä verran tuollainen pusu
voi vääntää koria? Kolaristahan on jo aikaa,
joten luulisi, että enimmät vaurioit olisivat
varmaan paljastuneet tähän mennessä, vai miten?
Voiko tavallinen pulliainen nähdä autosta, onko
kori vääntynyt yms? Miten auto oireilee, jos kori
on vääntynyt?

Ja ennen kaikkea se mietityttää, että millä
perusteella vakuutusyhtiöt lunastavat autoja. Tuo
pusu on mielestäni ollut pieni, joten johtuuko
lunastus täyskaskosta vai miten hommat menevät?

24

2143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VanMan

      Jos sinne ei tosiaankaan ole tarvinnut vaihtaa
      mitään muita kuin "kuoripeltejä" niin tuskinpa
      kori on pahemmin vääntynyt. Oletko tutkinut
      näkyykö siellä mitään pakkelointijälkiä
      tms. "oikomishoitoa", voi olla myös niinkin ettei
      tukirakenteita ole uusittu vaan pelkästään hieman
      oikaistu.

      Korin vääntymisestä oireilevat varsinkin luukut
      (oviet, takaluukku), jotka eivät tahdo toimia
      niinkuin pitäisi. Näin oli eräässä kolaroidussa
      Peugeotissa, jonka olisin muuten ostanut mutta
      kun ovet olivat parhaimmillaan yli sentin ulkona
      oviaukosta.

      Onneksi nykyisin kolarikorjauksessa vaaditaan
      kunnon mittaukset, varsinkin uusiin autoihin
      tehtävissä "ehdollisissa korjauksissa". Lisäksi
      turvarakenteiden vaihdot on tehtävä tosi tarkasti.

    • CC

      Tarkastele auton maalausta, erottaako siitä että
      vain lokasuoja ja kone"pelti" on maalattu ja että
      vaihdettu umpio on kirkkaampi kuin toinen.
      Tarkastele autoa myös konehuoneen puolelta, jos
      mällätyn puolen peltejä on selvästi
      maalattu niin silloin etupalkit ovat vääntyneet
      ja niitä on oiottu, jos maalipinta on vanha niin
      silloin kolari on ollut lievä.
      Katso autoa edestäpäin ja vertaa etupyörien
      pystysuuntaista kulmaa, jos niissä on eroa, autoa
      ei ole oikaistu kunnolla.

      Katso autoa sivustapäin vähän kauempaa ja vertaa
      ovien saumoja ja pokkauksia toisiinsa. Jos
      pituussuuntainen pokkaus ja lista menee suorassa
      koko auton pituudelta asia on kunnossa.

      Kun ajat autoa, tarkkaile meneekö se suoraan kun
      löysäät ratista irti.

      Onko siihen vaihdettu etupuskuri? Tuntuisi että
      myös se on kärsinyt pusussa.

      Lunastaminen riippuu aika paljon
      vakuutusyhtiöstäkin ja mitä omistaja itse haluaa.

    • Citroenisti

      Vakuutus yhtiöt lunastavat auton, jos heidän
      arvioiden mukaan auton korjaus kulut ylittävät
      auton arvon. Kaikkihan me tiedämme miten paljon
      Citroeneja arvostetaan.. Pienikin pusu maksaa
      paljon, kun aletaan laskemaan maalaukset
      peltityöt jne jne.. Onneksi näin. Kerran sattui
      omalle kohdalle niin, että tuliterä audi a3
      halusi kokeilla 7000mk bexini peltien kestoa.
      Tyly tuomio. Pistämätön Audi lunastukseen ja
      bx:ään pieni lommo ja naarmu muovipuskuriin. Sain
      korjausrahaa 5000mk ja korjauskustannukset
      itsetehtynä n.300mk.. ;o) Se oli halpa auto.

      • prosenttia

        Uusi auto lunastetaan kun korjauskustannukset
        ovat 30 prosenttie käyvästä arvosta.


      • kuntoon

        Mihin se audi törmäsi beksin jälkeen kun meni
        lunastukseen?No,itellänikin on bx-gti,ei nämä
        taida kumminkaan niitä kaikkein turvallisimpia
        autoja olla.


    • GTi kotiin?

      Kiitän taas hyvistä vinkeistä. Lisääkin saa
      antaa, jos tulee jotain erikoista mieleen. :)

      Lähden huomenna koeajamaan sen GTi:n. Matkaa on
      sen verran, että ostopäätös on tehtävä koeajon
      jälkeen, että saan GTi:n mukaani. Sen takia
      olenkin selvitellyt auton historiaa jo ennen
      koeajoa, että saa sitten ostaa sen auton suoraan,
      jos se on niin hyvä kuin antaa ymmärtää. Montaa
      kertaa ei tuota matkaa nimittäin viitsi reissata.

      Ainakin entiset omistajat kehuivat, että moottori
      oli aivan loistava, kova kulkemaan jne.
      Kansiremontti tehty ja katalysaattorikin oli
      uusittu. Auto on näköjään ensimmäiset 5 vuotta
      ollut vanhan papparaisen hallussa. Kun mukaan
      lähtee vielä BX:t tunteva tyyppi, niin eiköhän
      siitä selviä kaikki sudenkuopat.

      Palaillaan kertomaan miten kävi. Mukavia
      viikonloppuja kaikille Sitikoiden parissa.

      • Beksä

        Yes. Lykkyä tykö. Tuo BX:iä tunteva kaveri on
        tosiaan hyvä ostoturvalisä. Mitä tulee tuohon
        lunastukseen ja korjaukseen. Vakuutusyhtiön
        laskentavalla jo pelkkä osittaismaalauskustannus
        on ylittänyt reilusti lunastusarvon, tästä
        johtunee lunariin meno...
        Jos ripustukset eivät edes menneet, niin pusu on
        ollut tosiaan lievä ja kuten fiksummat sanoo,
        pelti on aina peltiä ja sitä saa uutta hyllystä.

        Toivottavasti BX miellyttää!


    • Ei GTi:tä kotiin

      Ei tullut GTi:tä kotiin.

      sisustus siisti
      kulki vakaasti puoltamatta kummallekaan puolelle
      kytkin ja vaihdelaatikko
      ojaustehostin
      jousipallot

      - erilaisia vuotoja paljon, hydr. ja
      vaihdelaatikko, myös moottori näytti märältä
      - konehuoneen puolelle oli tehty vaikka
      minkälaisia epäilyttäviä "patentteja"
      - kojetaulu pimeänä
      - jarruventtiili todella surkea, jarrut tulivat
      viiveellä ja suhina vain kävi
      - oikean etujousitolpan suojahaitari halki,
      tolpat ruosteisen näköisiä
      - renkaita käännellessä tippui ruosteisia
      metalliroskia jostakin
      - mällätyn puolen A-pilarin tuulilasin puoleinen
      pystyreuna pahoin ruostunut
      - epätasainen käynti, välillä kolmella pytyllä
      - pitkä viive ennen kuin auto nousi ylös
      normaaliasentoon, yläasentoon nostaessa perse jäi
      pitkäksi aikaa roikkumaan
      - nuhainen olemus, edellisten omistajien
      kehuma "kova kulkija" oli poissa
      - kolarin jälkeen vaihdetun puskurin maali
      hilseili ikävästi

      Täytyy sanoa, että tämän kokemuksen jälkeen en
      yhtään ihmettele negatiivisia kokemuksia BX:istä.
      Moni pilaa loistavan auton
      välinpitämättömyydellä. Tuota 19 GTi:tä mentiin
      katselemaan 16 GTi:n kyydittämänä ja se oli
      _loistava_ yksilö. Lisäksi olen päässyt erään
      toisenkin loistokunnossa olevan BX:n kyytiin.
      Sellaisia saisi tulla useamminkin vastaan,
      sellainen kelpaisi minullekin.

      Kokemus sinällänsä. Harmittaa vain, että lankesin
      myyjän kehuviin puheisiin. Olisihan sitä voinut
      suoraan sanoa, ettei kannata kauempaa tulla
      katsomaan. Saahan siitä hyvän kulkijan, jos vaan
      riittää pinna korjata, mutta hinta pitäisi pudota
      roimasti. Toisekseen miksi edes odotinkaan, että
      halvalla saisi hyvää?!

      • Henkka

        1.9 GTi su ja ma aamupäivän Helsingin seudulla,
        sitten suhaan takasin pohjanmaalle. Jos kiinnostaa
        niin soita 050-561 2181


      • Lexa

        tarjositko ees jotain? Meinaan että oisko ollut
        kallis? Oliko 16v? Mihinä päin? Ikä? Kerro nyt
        muillekin jos ei oo salaisuus. Vaimoke tarvis
        takapenkki autoa ja minä isompaa, joten ois
        kahtelussa GTI(vaimokkeelle-jolla itekkin viittis
        välillä ajaa), sekä itelle Xsantiaa diesel farkkua
        (mielellään vähän ajettu ja hop.harmaa-niinpä
        tietenkin). Meillä ois jouten Van-90 TGDja Xsara
        Break-99 TD. Ja oon katellu (kas kummaa?) GTi:tä
        vaimokkeelle niinkuin nyt jo moni muukin! Nythän
        on niin että vaimoke lainailee Xsaraa, mutta vois
        olla mukava jos minä lainailisin GTI:tä!(ainakin
        meteli ja suorituskyky ois eri kuin TGD:llä).
        Ps.Eihän nuo "viat" remppataitosia pelästytä-
        onpahan tällä palstalla taas juttua...paitsi jos
        se hinta...


      • Lexa
        Henkka kirjoitti:

        1.9 GTi su ja ma aamupäivän Helsingin seudulla,
        sitten suhaan takasin pohjanmaalle. Jos kiinnostaa
        niin soita 050-561 2181

        Kiinnostaako enää Henkkaa vai menikö Xantian
        puolelle?


      • Ei GTi:tä kotiin
        Lexa kirjoitti:

        tarjositko ees jotain? Meinaan että oisko ollut
        kallis? Oliko 16v? Mihinä päin? Ikä? Kerro nyt
        muillekin jos ei oo salaisuus. Vaimoke tarvis
        takapenkki autoa ja minä isompaa, joten ois
        kahtelussa GTI(vaimokkeelle-jolla itekkin viittis
        välillä ajaa), sekä itelle Xsantiaa diesel farkkua
        (mielellään vähän ajettu ja hop.harmaa-niinpä
        tietenkin). Meillä ois jouten Van-90 TGDja Xsara
        Break-99 TD. Ja oon katellu (kas kummaa?) GTi:tä
        vaimokkeelle niinkuin nyt jo moni muukin! Nythän
        on niin että vaimoke lainailee Xsaraa, mutta vois
        olla mukava jos minä lainailisin GTI:tä!(ainakin
        meteli ja suorituskyky ois eri kuin TGD:llä).
        Ps.Eihän nuo "viat" remppataitosia pelästytä-
        onpahan tällä palstalla taas juttua...paitsi jos
        se hinta...

        Kysymykset olivat ilmeisesti minulle
        tarkoitettuja.

        Hinnasta keskusteltiin puhelimitse, 16 tmk oli
        tiukka hinta (käteisellä siis), lähtöhintana oli
        20 tmk. Auto on Etelä-Suomessa. Uusintakunnossa
        olevat talvirenkaat, kuluneet kesärenkaat.

        8 venttiilinen, vuosimalli 90, katalysaattorilla
        varustettu. Tehty kansiremontti ja katti uusittu.
        Kilometrejä oli 165 tkm, auton sisustan kunnosta
        päätellen kaikki oli mittarissa. Autolla on ollut
        aikaisemmin 12 omistajaa - 3 autoliikettä, 6
        yksityistä, 1 vakuutusyhtiö, 2 kertaa saman
        korjaamon hallussa (kolarikorjaus tehty ko.
        korjaamossa).

        Auto on rekisteröity uudelleen kolarin jälkeen.
        Ikkunoissa olevat Prosecur-merkinnät eivät täsmää
        nykyiseen rekisterinumeroon. Takapuskurin
        metallinvärinen koristelista puuttui. Lisäksi
        takapuskuriinkin oli pussattu, koska siinä oli
        ilkeä monttu ja alareunassa halkeama. Vetokoukku.

        Etupuskuri oli vaihdettu jostain perus-BX:stä,
        koska siinä ei ollut sumuvalojen paikkaa, lisäksi
        etupuskurin alaspoileri puuttui. Ei
        lampunpesimiä. Etupuskurin maali hilseili
        ikävästi. Kolaripuolen ovet eivät olleet aivan
        suorassa linjassa. Etupuskurin oikea puoli
        roikkui, kiinnitys oli pettänyt.

        Konehuoneen puolella murtuneita letkuja. Siihen,
        mistä kaadetaan öljyt sisään, irti
        otettavaan "korkkiin" oli toiselle puolelle tehty
        reikä, en tiedä miksi. Tulpanjohdot näyttivät
        vanhoilta.

        Väri hopea.

        Kyllähän tuosta joku saa hyvän pelin, kunhan vaan
        hermot riittävät. Itse en maksaisi tuosta 16 tmk.
        7-8 tmk korkeintaan, koska siinä on niin paljon
        laittamista. Siihen hintaan se tuskin lähtee,
        koska omistaja oli maksanut alkuvuodesta 20 tmk
        ostaessaan tuon GTi:n. Auton omistaja ei ole
        Citikka-ihmisiä.

        En ole kokonaan haudannut BX GTi:n hankkimista.
        BX:ssä kelpuutan vain vuosimalleista 90 ylöspäin.
        En tosin enää lähde ajelemaan tuhatta kilometriä
        yhden auton vuoksi, vaan katselen sadan
        kilometrin säteeltä. 2.0 16v Xantiakaan ei ole
        mahdottomuus.


      • Lexa
        Ei GTi:tä kotiin kirjoitti:

        Kysymykset olivat ilmeisesti minulle
        tarkoitettuja.

        Hinnasta keskusteltiin puhelimitse, 16 tmk oli
        tiukka hinta (käteisellä siis), lähtöhintana oli
        20 tmk. Auto on Etelä-Suomessa. Uusintakunnossa
        olevat talvirenkaat, kuluneet kesärenkaat.

        8 venttiilinen, vuosimalli 90, katalysaattorilla
        varustettu. Tehty kansiremontti ja katti uusittu.
        Kilometrejä oli 165 tkm, auton sisustan kunnosta
        päätellen kaikki oli mittarissa. Autolla on ollut
        aikaisemmin 12 omistajaa - 3 autoliikettä, 6
        yksityistä, 1 vakuutusyhtiö, 2 kertaa saman
        korjaamon hallussa (kolarikorjaus tehty ko.
        korjaamossa).

        Auto on rekisteröity uudelleen kolarin jälkeen.
        Ikkunoissa olevat Prosecur-merkinnät eivät täsmää
        nykyiseen rekisterinumeroon. Takapuskurin
        metallinvärinen koristelista puuttui. Lisäksi
        takapuskuriinkin oli pussattu, koska siinä oli
        ilkeä monttu ja alareunassa halkeama. Vetokoukku.

        Etupuskuri oli vaihdettu jostain perus-BX:stä,
        koska siinä ei ollut sumuvalojen paikkaa, lisäksi
        etupuskurin alaspoileri puuttui. Ei
        lampunpesimiä. Etupuskurin maali hilseili
        ikävästi. Kolaripuolen ovet eivät olleet aivan
        suorassa linjassa. Etupuskurin oikea puoli
        roikkui, kiinnitys oli pettänyt.

        Konehuoneen puolella murtuneita letkuja. Siihen,
        mistä kaadetaan öljyt sisään, irti
        otettavaan "korkkiin" oli toiselle puolelle tehty
        reikä, en tiedä miksi. Tulpanjohdot näyttivät
        vanhoilta.

        Väri hopea.

        Kyllähän tuosta joku saa hyvän pelin, kunhan vaan
        hermot riittävät. Itse en maksaisi tuosta 16 tmk.
        7-8 tmk korkeintaan, koska siinä on niin paljon
        laittamista. Siihen hintaan se tuskin lähtee,
        koska omistaja oli maksanut alkuvuodesta 20 tmk
        ostaessaan tuon GTi:n. Auton omistaja ei ole
        Citikka-ihmisiä.

        En ole kokonaan haudannut BX GTi:n hankkimista.
        BX:ssä kelpuutan vain vuosimalleista 90 ylöspäin.
        En tosin enää lähde ajelemaan tuhatta kilometriä
        yhden auton vuoksi, vaan katselen sadan
        kilometrin säteeltä. 2.0 16v Xantiakaan ei ole
        mahdottomuus.

        tuntuu liika paljolta tuo hinta. Tuntuu kyllä
        olleen vähän huolettomalla pidolla, niin kuin
        moni muukin ns. "sportti".


      • Ei GTi:tä kotiin
        Lexa kirjoitti:

        tuntuu liika paljolta tuo hinta. Tuntuu kyllä
        olleen vähän huolettomalla pidolla, niin kuin
        moni muukin ns. "sportti".

        On valitettavaa, että autoja pilataan
        välinpitämättömyydellä. Sitten kehdataan vielä
        sanoa, että se on täys paska jne. No onhan se,
        kun itse pilataan.

        Kun ajatellaan esim. BX GTi:tä, sehän on
        kerrassaan kompakti paketti ajomukavuutta ja
        sporttihenkeä, mutta miksi ihmeessä hyvät autot
        päästetään pilalle? Ei voi ymmärtää.


      • Henkka
        Lexa kirjoitti:

        Kiinnostaako enää Henkkaa vai menikö Xantian
        puolelle?

        Siinähän saa samalla hinnalla vähemmän
        kilometrejä, pysyy fiksujen kirjoissa =) ja
        muotoilukin miellyttää. Vaihdossa tulis sitte toi
        GTi.. Soita aamulla! Ajattelin silloin
        autoliikkeitä vähän koluta. Sen jälkeen lähden
        pohjoista kohti ajamaan!


      • Lexa
        Henkka kirjoitti:

        Siinähän saa samalla hinnalla vähemmän
        kilometrejä, pysyy fiksujen kirjoissa =) ja
        muotoilukin miellyttää. Vaihdossa tulis sitte toi
        GTi.. Soita aamulla! Ajattelin silloin
        autoliikkeitä vähän koluta. Sen jälkeen lähden
        pohjoista kohti ajamaan!

        nyt mittarissa. Katteleppas oisko tuorehkoja
        Xantia farkkuja siinä samalla mullekkin. Pitäs
        kyllä varmaan sun kanssa joskus tässä tavata ja
        hieroa kauppoja. Ps. Kukahan tuon TGD:n veis
        pois...


      • Cat farmer

        on sattunut matkan varrelle; viime syksynä lähdin
        katsomaan -90 BX Turbodiesel Breakkia josta oli
        aika kova hintapyyntö mutta myyjä kehui
        puhelimessa auton olevan sisältä ja päältä kuin
        uusi ja tekniikan olevan 10. Odotukset olivat
        siis korkealla ja kaukaa katsoen auto näytti
        vielä hyvältä. Totuus alkoi paljastua heti ovea
        avatessa; saranatapit olivat lähes poikkikuluneet
        eli ilmoituksen vähäinen kilometrimääräkin meni
        heti kättelyssä epäilyn puolelle. Maalipinta oli
        liiankin uusi ja paksumpien pakkelointien
        kohdalta näkyi jo murtumia, etenkin katossa!
        Muutamassa minuutissa löytyi vielä vaikka mitä
        viritystä eli auto oli täysi pommi. Todella
        pirullinen tapaus koska myyjä valehteli törkeästi
        auton kunnon tietäen vielä että tulisin matkan
        takaa autoa katsomaan. Onneksi sitä matkaa ei
        ollut sataa kilometriä enempää.

        Toisin päinkin on käynyt; etsiessäni
        harrasteautoa eli 16V BX:ää eräs myyjä ei
        liiemmin kehunut autoaan, sanoi jopa maalipinnan
        olevan aika kuluneen. Vähältä piti etten jättänyt
        lähtemättä katsomaan (yli 500km reissu ja kohde
        epäilyttävä) mutta perille päästyäni totesinkin
        auton upeaksi; kulku oli sellaista kuin pitääkin,
        kone hyrräsi täysin puhtaasti, kori oli täysin
        kolhuton, sisustus ehjä ja siisti jne. Maalissa
        näkyi himmenemiä mutta ne on sittemmin ratkaistu
        hiomavahakäsittelyllä. Valinta oli selvä etenkin
        kun lähtöpyyntökin oli samalla tasolla kuin mitä
        vastaavista 16 GTi:stä yleensä pyydetään. Tätä
        kauppaa ei ole tarvinnut katua (paitsi ehkä sen
        myyjän) :)

        Eli älä luovu vielä toivosta, hyviäkin BX:iä on
        vielä olemassa ja osa niistä tulee aina silloin
        tällöin kaupan...


      • Ei GTi:tä kotiin
        Cat farmer kirjoitti:

        on sattunut matkan varrelle; viime syksynä lähdin
        katsomaan -90 BX Turbodiesel Breakkia josta oli
        aika kova hintapyyntö mutta myyjä kehui
        puhelimessa auton olevan sisältä ja päältä kuin
        uusi ja tekniikan olevan 10. Odotukset olivat
        siis korkealla ja kaukaa katsoen auto näytti
        vielä hyvältä. Totuus alkoi paljastua heti ovea
        avatessa; saranatapit olivat lähes poikkikuluneet
        eli ilmoituksen vähäinen kilometrimääräkin meni
        heti kättelyssä epäilyn puolelle. Maalipinta oli
        liiankin uusi ja paksumpien pakkelointien
        kohdalta näkyi jo murtumia, etenkin katossa!
        Muutamassa minuutissa löytyi vielä vaikka mitä
        viritystä eli auto oli täysi pommi. Todella
        pirullinen tapaus koska myyjä valehteli törkeästi
        auton kunnon tietäen vielä että tulisin matkan
        takaa autoa katsomaan. Onneksi sitä matkaa ei
        ollut sataa kilometriä enempää.

        Toisin päinkin on käynyt; etsiessäni
        harrasteautoa eli 16V BX:ää eräs myyjä ei
        liiemmin kehunut autoaan, sanoi jopa maalipinnan
        olevan aika kuluneen. Vähältä piti etten jättänyt
        lähtemättä katsomaan (yli 500km reissu ja kohde
        epäilyttävä) mutta perille päästyäni totesinkin
        auton upeaksi; kulku oli sellaista kuin pitääkin,
        kone hyrräsi täysin puhtaasti, kori oli täysin
        kolhuton, sisustus ehjä ja siisti jne. Maalissa
        näkyi himmenemiä mutta ne on sittemmin ratkaistu
        hiomavahakäsittelyllä. Valinta oli selvä etenkin
        kun lähtöpyyntökin oli samalla tasolla kuin mitä
        vastaavista 16 GTi:stä yleensä pyydetään. Tätä
        kauppaa ei ole tarvinnut katua (paitsi ehkä sen
        myyjän) :)

        Eli älä luovu vielä toivosta, hyviäkin BX:iä on
        vielä olemassa ja osa niistä tulee aina silloin
        tällöin kaupan...

        Pitää kai seuraavan kerran mennä katsomaan
        niitä "pientä fiksausta vailla" BX:iä, jos sieltä
        vaikka löytyisi se helmi. :)

        Noilla hyvillä BX:llä on muuten tapana mennä
        todella nopeasti kaupaksi, että skarppina saa
        olla, jos sellaisen meinaa saada.

        Tosin täytyy kyllä myöntää, että tuossa
        epäonnistuneessa GTi-kaupassa olisin itsekin
        voinut hieman miettiä, että mikä autossa on
        vikana, jos se on ollut myynnissä loppukeväästä
        lähtien...

        Mutta siis, ei menetetä toivoa. :)


      • ????
        Ei GTi:tä kotiin kirjoitti:

        On valitettavaa, että autoja pilataan
        välinpitämättömyydellä. Sitten kehdataan vielä
        sanoa, että se on täys paska jne. No onhan se,
        kun itse pilataan.

        Kun ajatellaan esim. BX GTi:tä, sehän on
        kerrassaan kompakti paketti ajomukavuutta ja
        sporttihenkeä, mutta miksi ihmeessä hyvät autot
        päästetään pilalle? Ei voi ymmärtää.

        Eikö mielestäsi auto ole aivan paska, jos se ei
        pysy kunnossa ilman jatkuvaa "huolenpitoa"
        (=korjaamista/uutta osaa)? Jos jonkin muun
        merkkisen auton omistajat olisivat yhtä
        tietäväisiä ja kiinnostuneita autojensa
        kunnosta / kunnossapitämisesta ja käyttäisivät
        saman tuntimäärän autoonsa, olisivat ne varmasti
        keskimäärin parempikuntoisia kuin sitikat.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        ???? kirjoitti:

        Eikö mielestäsi auto ole aivan paska, jos se ei
        pysy kunnossa ilman jatkuvaa "huolenpitoa"
        (=korjaamista/uutta osaa)? Jos jonkin muun
        merkkisen auton omistajat olisivat yhtä
        tietäväisiä ja kiinnostuneita autojensa
        kunnosta / kunnossapitämisesta ja käyttäisivät
        saman tuntimäärän autoonsa, olisivat ne varmasti
        keskimäärin parempikuntoisia kuin sitikat.

        Ja paskalla on tapana pysyä junttilan talon
        seinässä aika pitkään.

        Jos sun päähän ei uppoa se, että auto on just
        niin huono kuin entinen omistaja, mä en sille voi
        mitään.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Ja paskalla on tapana pysyä junttilan talon
        seinässä aika pitkään.

        Jos sun päähän ei uppoa se, että auto on just
        niin huono kuin entinen omistaja, mä en sille voi
        mitään.

        Piti sanomani, että suomalaissa sitten istuu
        ennakkoluulot yhtä sitkeästi kuin paska junttilan
        talon seinässä.
        Itelläni on "Aatun aateliaa" eli saksalainen
        autoteollisuuden menestystarina. Käytin viimeksi
        tuota laatuautoani(?) kolmesti katsastuksessa
        saadakseni leiman. Ensin oli lokasuoja liian
        ruosteessa, sitten pamahti jarruputki kesken
        jarrutestin.
        Nyt on taas katsastus edessä ja pohjassa kolme
        reikää ja yksi peräluukussa. Lisäksi auto nykii
        satasen vauhdissa, käy epätasaisesti ja täristää.
        Tuskin menee läpi.
        Naapuri pistää patonkinsa kerrasta läpi
        katsastuksessa, vaikka paska autohan sen pitäis
        olla.
        Siinä sulle laatua ja puhutaan vielä
        samanikäisistä autoista.


      • ?????
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Piti sanomani, että suomalaissa sitten istuu
        ennakkoluulot yhtä sitkeästi kuin paska junttilan
        talon seinässä.
        Itelläni on "Aatun aateliaa" eli saksalainen
        autoteollisuuden menestystarina. Käytin viimeksi
        tuota laatuautoani(?) kolmesti katsastuksessa
        saadakseni leiman. Ensin oli lokasuoja liian
        ruosteessa, sitten pamahti jarruputki kesken
        jarrutestin.
        Nyt on taas katsastus edessä ja pohjassa kolme
        reikää ja yksi peräluukussa. Lisäksi auto nykii
        satasen vauhdissa, käy epätasaisesti ja täristää.
        Tuskin menee läpi.
        Naapuri pistää patonkinsa kerrasta läpi
        katsastuksessa, vaikka paska autohan sen pitäis
        olla.
        Siinä sulle laatua ja puhutaan vielä
        samanikäisistä autoista.

        Vanhoissa Alfoissa olevat sähköviathan ovat siis
        pelkästään omistajien syytä, alfat eivät ole
        yhtään muita autoja herkempiä niille? Sitikan
        hydraulinesteet tulevat vain omistajien toimesta
        pihalle, muissa tulee yhtä usein jos ei pidetä
        huolta (vaikka niissä ei edes ole hydrauliikkaa
        siinä määrin)? Ooppelien omistajat ovat vain
        keskimääräistä tumpelompia tyyppejä kun autoissa
        on jos jonkilaista vikaa? Ja varsinkin
        passatkuskit ne ovat aivan perseestä kun saavat
        vetoakselit hajoamaan...Ja nämä kaikki ovat
        todellakin pelkästään omistajien laiminlyönneistä
        johtuvia juttuja. Ovatko?
        Mikä siinä nyt on, kun ei voi mitään kritiikkiä
        hyväksyä. Sitikka on varmasti hyvä auto, mutta
        tuskin se paras on joka asiassa. Jos olisi, se
        olisi paras auto mitä ikinä on tähän maailmaan
        tehty, kaikilla mittareilla mitattuna.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        ????? kirjoitti:

        Vanhoissa Alfoissa olevat sähköviathan ovat siis
        pelkästään omistajien syytä, alfat eivät ole
        yhtään muita autoja herkempiä niille? Sitikan
        hydraulinesteet tulevat vain omistajien toimesta
        pihalle, muissa tulee yhtä usein jos ei pidetä
        huolta (vaikka niissä ei edes ole hydrauliikkaa
        siinä määrin)? Ooppelien omistajat ovat vain
        keskimääräistä tumpelompia tyyppejä kun autoissa
        on jos jonkilaista vikaa? Ja varsinkin
        passatkuskit ne ovat aivan perseestä kun saavat
        vetoakselit hajoamaan...Ja nämä kaikki ovat
        todellakin pelkästään omistajien laiminlyönneistä
        johtuvia juttuja. Ovatko?
        Mikä siinä nyt on, kun ei voi mitään kritiikkiä
        hyväksyä. Sitikka on varmasti hyvä auto, mutta
        tuskin se paras on joka asiassa. Jos olisi, se
        olisi paras auto mitä ikinä on tähän maailmaan
        tehty, kaikilla mittareilla mitattuna.

        Siis paskaahan on joka lähtöön, eri asia on vain,
        miten se parfymoidaan.
        Kritiikkiä kyllä kestän, mutta alkaa vituttaa
        ainainen narina tietyn merkin surkeudesta.
        Valitettavasti yhteen merkkiin ei saa yhdistettyä
        kaikkien merkkien hyviä puolia, mukaanlukien
        Ladan hintalappua. Ja kun autokin on ihmisen
        tekele, niin virheitä riittää varmasti.
        Yritin vain esimerkilläni kertoa sen että ei ne
        patongit sen pahempia ole kuin muut, ei se oo
        helppoa millään Aatun ihmeelläkään. Ja väitän
        edelleenkin, että omalla käytöksellään voi aika
        pitkästi vaikuttaa auton tuleviin vuosiin.
        Tuskin omakaan Aatuni olisi niin mätä, jos sitä
        olisi edellinen omistaja pessyt ja vahannut
        säännöllisesti sekä massauttanut pohjan. Mitään
        ei oltu tehty.
        No voisin tietty mässytellä, että hittooks mä sen
        ostin, mutta se on jo toinen juttu.


      • Realisti
        Ei GTi:tä kotiin kirjoitti:

        Kysymykset olivat ilmeisesti minulle
        tarkoitettuja.

        Hinnasta keskusteltiin puhelimitse, 16 tmk oli
        tiukka hinta (käteisellä siis), lähtöhintana oli
        20 tmk. Auto on Etelä-Suomessa. Uusintakunnossa
        olevat talvirenkaat, kuluneet kesärenkaat.

        8 venttiilinen, vuosimalli 90, katalysaattorilla
        varustettu. Tehty kansiremontti ja katti uusittu.
        Kilometrejä oli 165 tkm, auton sisustan kunnosta
        päätellen kaikki oli mittarissa. Autolla on ollut
        aikaisemmin 12 omistajaa - 3 autoliikettä, 6
        yksityistä, 1 vakuutusyhtiö, 2 kertaa saman
        korjaamon hallussa (kolarikorjaus tehty ko.
        korjaamossa).

        Auto on rekisteröity uudelleen kolarin jälkeen.
        Ikkunoissa olevat Prosecur-merkinnät eivät täsmää
        nykyiseen rekisterinumeroon. Takapuskurin
        metallinvärinen koristelista puuttui. Lisäksi
        takapuskuriinkin oli pussattu, koska siinä oli
        ilkeä monttu ja alareunassa halkeama. Vetokoukku.

        Etupuskuri oli vaihdettu jostain perus-BX:stä,
        koska siinä ei ollut sumuvalojen paikkaa, lisäksi
        etupuskurin alaspoileri puuttui. Ei
        lampunpesimiä. Etupuskurin maali hilseili
        ikävästi. Kolaripuolen ovet eivät olleet aivan
        suorassa linjassa. Etupuskurin oikea puoli
        roikkui, kiinnitys oli pettänyt.

        Konehuoneen puolella murtuneita letkuja. Siihen,
        mistä kaadetaan öljyt sisään, irti
        otettavaan "korkkiin" oli toiselle puolelle tehty
        reikä, en tiedä miksi. Tulpanjohdot näyttivät
        vanhoilta.

        Väri hopea.

        Kyllähän tuosta joku saa hyvän pelin, kunhan vaan
        hermot riittävät. Itse en maksaisi tuosta 16 tmk.
        7-8 tmk korkeintaan, koska siinä on niin paljon
        laittamista. Siihen hintaan se tuskin lähtee,
        koska omistaja oli maksanut alkuvuodesta 20 tmk
        ostaessaan tuon GTi:n. Auton omistaja ei ole
        Citikka-ihmisiä.

        En ole kokonaan haudannut BX GTi:n hankkimista.
        BX:ssä kelpuutan vain vuosimalleista 90 ylöspäin.
        En tosin enää lähde ajelemaan tuhatta kilometriä
        yhden auton vuoksi, vaan katselen sadan
        kilometrin säteeltä. 2.0 16v Xantiakaan ei ole
        mahdottomuus.

        Kannattaa katsoa ympärilleen, ei keltaisen pörssin
        järjettömiä pyyntihintoja ole lehdissä joissa
        ilmoituksesta pitää maksaa. Kyllä 7-8 tmk:lla
        hyvän 19 GTI:n saa, ei se vuosimalli näissä
        vanhoissa "romuissa" mitään merkkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe