Vesi ja masennus,ahdistus

Anonyymi

Hei.tänne oli joskus kirjoittanut joku joka oli parantanut masennuksen juomalla vettä.tästä on niin vähän kirjoituksia että päätin itse kans kirjoittaa tänne kokemuksiani ja levittää vähä tietoa ihmisille että tälläinenkin konsti on mitä voi kokeilla.olen monta kertaa huomannut itselläni että kun ahdistukseni/masennukseni on ollut korkealla ja olen alannut juomaan vettä noin 4 litraa päivässä ahdistus ja masennus on helpottanut varmaan puolella...eli kannattaa ainakin kokeilla kyseistä kikkaa.itse en juurikaan koskaan palstoille kirjoita mitään mut nyt näin aiheeksi levittääkseni tietoa kuten niin edellä mainitsin.

19

1305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei sitten vesipöhö ole alkanut vaivata? Mulla auttaa vedessä lilluminen ja uiminen, oikeesti, Mutta jos päättää uskoa johonkin niin kyllähän se auttaa. Ihan sama onko se jeesus vai kivi.

    • Anonyymi

      Vettäkään ei saa juoda liikaa. Muistan kun aikoinaan psykiatrian osastolla joitain potilaita laitettiin ns. vesieristykseen. Eli eristettiin huoneeseen lukkojen taakse sen takia etteivät päässeet juomaan liikaa vettä. Eli ei ole liiallinen veden juominenkaan terveellistä.

    • Anonyymi

      Joku järki sen veden juonnin kanssa. Se huuhtoo isoina määrinä tärkeitä mineraaleja kehosta. Älä juo liikaa vettä! Tietenkin liian vähä nesteen juominenkin on huonosta.

    • Anonyymi

      Juu kyllähän sitä avun saa kun tarpeeksi lujasti uskoo. Sitä sanotaan plaseboksi ja se tieteellisesti todistettu ilmiö. Uskolla on "taivaallinen" voima!
      Eihän siinä mitään pahaa ole jos joku tuntee saavansa avun vaikka pavosenheskan syömisestä, mutta kehottaisin pitäytymään kuitenkin aineissa jotka ovat turvallisia pistää napaansa.
      Kuten edellä on mainittu, liika vedenjuonti voi olla hyvinkin haitallista ja johtaa vakaviin komlikaatioihin.

    • Anonyymi

      Masennuksenpoisto vettä juoden kuullostaa Iltalehden terveyspalstan poppa-akka-toimittajan vinkiltä. Veellä lähtee vain jano, eivätkä jano ja nälkä ole sama asia kuin masennus

      • Anonyymi

        Onneksi aloittaja ei ole viehtynyt tuon pahempaan hoitokeinoon masennuksen poistossa.


      • Anonyymi

        Pirtua ja hotaa


    • Anonyymi

      Vedenjuonnin en sellaisenaan usko vaikuttavan ahdistukseen ja masennukseen. Ruokavaliolla sen sijaan voi olla jotain merkitystä masennuksen ja ahdistuksen hoidossa. Vesi on hyvä janojuoma, mutta jano on hyvä mittari tarviiko vettä juoda. Sitä ei kannata kitata paljoa etenkään ruoan kanssa jos haluaa että ruoka imeytyy kunnolla.

      Terveelliset rasvat (oliiviöljy, pähkinät, siemenet, rasvainen kala, avokado, kookosöljykin hyvä pieninä määrinä), Sopiva muttei liika määrä proteiinia (liha, kana, ravinteikkaat sisäelimet kuten naudan maksa, rustoja sisältävä liha jne gelatiini mitä nykyihmiset syö vähän, kala, palkokasvit jne), suoliston hyvinvointia hellivä kuitu (runsaasti vihanneksia, erityisesti vihreitä lehtivihanneksia ja folaattipitoisia hedelmiä ja kasviksia, juureksia ja hedelmiä ja marjoja, kaurapuuro jne), hyödyllisiä suolistobakteereja edesauttavat ruoat (fermentoidut vihannekset kuten hapankaali, hapatetut maitotuotteet jos vatsa sietää jne). Maitohappobakteerit ja tasapainoinen ruokavalio voi edesauttaa ahdistuksen vähenemisessä. Ruokia kannattaa syödä monipuolisesti eikä syödä kokoajan yksipuolisesti samoja ruoka-aineita. Sesonkikasvisten ja hedelmien syönti tulee halvaksi ja samalla tulee kokeiltua uusia ruokia eli tulee vaihtelua.

      Epäterveelliset ruoat kuten yliprosessoitu ruoka, prosessoitu liha, puhdistettu sokeri, valkoinen "pullavilja", liika leivän puputus, transrasvat sekä keinotekoiset lisä- ja väriaineet kannattaa pitää minimissä eikä niitä tarvi. Ylläolevat asiat voi lisätä ahdistusta, kuten myös piristeet kuten kofeiini ja alkoholi.

      Jotkut ruoat voi vaikuttaa toisten ravintoaineiden imeytymiseen negatiivisesti ja toiset lisätä sitä. Esim C vitamiini edistää raudan imeytymistä. Siksi kannattaa myös miettiä mitä ruokia syö yhdessä jotta ravintoaineet imeytyy optimaalisesti. Kannattaa tarkistaa omat veriarvot että mistään tärkeästä ei ole puutosta kuten d vitamiinista, b12 vitamiinista, raudasta tai folaatista. Folaatin saantiin kannattaa panostaa sillä siitä on usein suomalaisilla puutetta. Myös omat ruoka-aineherkkyydet kannattaa kartoittaa tutkiskellen miten kroppa reagoi eri ruokiin. Osa ruoka-aineista on heikommin siedettyjä kuten gluteeni, eikä niitä ole tarvis syödä.

      Suolistoa kutsutaan toisiksi aivoiksi ja huonosti voiva suolisto vetää mielen matalaksi. Kannattaa tarkkailla sitä miten suolisto toimii, koska se kertoo kehon hyvinvoinnista. Jos turvottaa, maha ei toimi, ruoka ei sula, niin jotain on pielessä mutta aina kannattaa kokeilla erilaisia muutoksia ruokavaliossa ja elintavoissa voisiko se auttaa.(esim fodmap)

      Tuohon päälle ulkoilua niin uskoisin jo että olo kohenee. Jos joku oikeasti elää epäterveellisesti, vaikutus voi olla hyvin dramaattinen oloon.

      • Anonyymi

        Jos tuo ohje tehoaisi mt-ongelmiin, niin silloinhan ei tarvittaisi lääkkeitä, terapioita eikä hoitolaitoksia. Ehkä tuo neuvo tepsii ainakin nälkään.


      • Anonyymi

        Kuinkakohan moni oikeasti edes on kokeillut elämäntapakeinoja mennessään nykypäivänä lääkärin pakeille masennusta valittaen?.

        Ei tietenkään ruokavalio ja elintavat kaikkea ratkaise, kuten traumoja tai muita henkisiä kolhuja, mutta se antaa kunnon perustuksen talon rakentamiselle jos ymmärrät vertauskuvani ja antaa oman osansa paranemiselle. Jos talonsa rakentaa huonoille perustuksille, niin vaikka kuinka hyvin yrittäisi sen muuten rakentaa, niin ei siitä kovin hyvää taloa tule. Joskus pelkät elintapakeinot voi tuoda suuria muutoksia oloon tai jopa ratkaista koko ongelman. Masennus voi olla seurausta myös erilaisista kehon ongelmista kuten kilpirauhasongelmista tai raudanpuutoksesta.

        Puutteellinen ravintoaineiden saanti ja huonosti voiva suolisto sekä kaikenlaisen turhan ja haitallisen moskan syöminen voi johtaa mielialan ongelmiin ja huonoon vointiin. Masennuslääkkeitäkö silloin pitäisi ensisijaisesti syödä? No, jokainen tavallaan, mutta itse valitsen mielummin ensimmäisenä korjata ruokavalioni ja huonon ruokavalion aiheuttamat ongelmat, ravintoainepuutokset ja elintapani, enkä sotkea aivokemioideni toimintaa lääkkeillä vaan terveellä vähemmän riskejä sisältävällä tavalla yrittää parantaa oloani. Terveellinen ruoka vaikuttaa suotuisasti suolistobakteereihin, suolistoon missä välittäjäaineita syntyy ja terveyteen. Suoliston mikrobit osallistuvat toimintaan, jossa elimistö valmistaa aivoille välttämättömiä välittäjäaineita. Kyseisten välittäjäaineiden toimintaan yritetään vaikuttaa ns.masennuslääkkeillä, usein melko kehnoin ja pitemmällä tähtäimellä haitallisin seurauksin. olemme sitä mitä syömme ja ravinto on rakennuspalikoita aivoille ja keholle.

        Myös unettomuuden hoidossa elintapakeinoja ( ja psykoterapiaa ) pidetään ensisijaisina keinoina pureutua ongelmiin. Hyvä ravinto ja terveet elämäntavat tukee unta. Uni on yksi tärkeimmistä asioista hyvinvoinnissa, ja epäterveellinen elämä ei tue sitä.

        Eikä varmaan ylipaino ja jaksamattomuus ym mikä on monesti seuraus huonoista elämäntavoista varmaan ainakaan auta masennuksessa.

        Pelkkä ruoka ei myöskään elintavoissa ratkaise kaikkea. Esimerkiksi liikunta on erittäin tärkeää aivojen terveydelle ja esim kävelyllä käyminen voi auttaa jo merkittävästi.

        Ravinto ei vain sammuta nälkää, se on suuremmassa roolissa ihmisen hyvinvoinnissa.

        En minä tällä tarkoita että kaikki hoituu ruokavaliolla. Mutta se voi antaa energiaa käsitellä asioita ja luoda tyyneyden tunnetta sekä auttaa mielialaongelmiin ja ahdistukseen.

        Mitään ortoreksista elämäntapaa ilman mitään herkkuja koskaan en kellekään suosittele, mutta riittävää ravintoaineiden saantia suosittelen .


      • Anonyymi

        Vesi on tärkein asia ruuansulatusjärjestelmälle, ilman vettä tai nestettä mikään ei imeydy minnekään.


    • Anonyymi

      4 litraa? Ei helkkari. Sehän on joka päivälle tosi suuri annos. Mahtaa olla kaikesta" puhdas" olo? Ja kusihätäkin on ainainen vai?

      Luulenpa, ettei noin reipas vedenjuonti paranna oikeasti mitään. Masennus EI ole fyysinen, vaan henkinen sairaus. Sellaiset sairaudet eivät parane fyysisillä lääkkeillä. Siksi niitä ei pidä ottaa, eikä edes vettä juoda tolkuttomasti.

      Kaikki hakee apunsa tietenkin sieltä mistä sen löytää. Itselleni en ole löytänyt siihen mitään konstia, mutta tuskin tämä vedenjuonnillakaan paranee.

    • Anonyymi

      Huh no en kiellä etteikö se auttaisi sulla tai monella muulla. Mutta tuo määrä kuulostaa jo vaaralliselta mutta Mietitkö mihin se vesi menee? :0 ja mikä siellä päässä vaatii sitä vettä? Dnavirhe? Mä kans että vesi kyllä hoitaa hyvin muttei se kyllä päästä aja sitä pois mikä ei päähän kuulu.. vaatii jatkossakin sitä vettä..

    • Anonyymi

      Hei, kyllä ahdistus voi vähentyä vettä juomalla sen normaalin määrän mikä on suositus. Koska silloin parantuu aivojen toiminta, munuaiset vievät kuona-aineita pois, maksa toimii oikein, keuhkot toimivat normaalisti eli hengitys paranee. Jos vaikka tuntee painon tunnetta rintakehällä voi yksinkertaisesti luulla, että ahdistaa niin paljon kun vika voi olla yksinkertaisesti kuivumisesta. Mutta siis kannattaa kokeille se normaali määrä. Joka ikinen päivä. Ja se todellakin voi vaikuttaa. Itse sain kuivumis diagnoosin lääkäriltä, veren hemoglobiini näin naisena on 164 ja munuaiset eivät toimi kunnolla. Niin nyt sitten juodaan vettä ja mehuja jne... Se 2 litraa. Suolatasapainosta ei tarvitse olla huolissaan, jos juo lähdevettä. Siitä saa tarvittavat suolot ja mineraalit. Sen verran kommentoin uskoa, että tosi on jos uskoo johonkin niin se auttaa, mutta on helpompi uskoa kun tiedekin on asian takana. Olemme vettä 85%, joten Jumala loi meidät suurimmaksi osaksi vedestä. Näin voisi päätellä. Ja myös aivot toimivat paremmin kun saavat vettä, jolloin masennus voi helpottaa. Elimistö on luotu selviytymään, jos se ei saa vettä niin se yrittää loihtia sitä. Muut elimet kuten maksa alkaa tekemään munuaisten tehtäviä jne... Pitääkseen elimistön hengissä.

      • Anonyymi

        Mutta tekeekö veden juominen työkykyiseksi?Mä en uskoi että veden juominen parantaa itsetuntoa ja kykyä oppia ja omaksua uusia asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tekeekö veden juominen työkykyiseksi?Mä en uskoi että veden juominen parantaa itsetuntoa ja kykyä oppia ja omaksua uusia asioita.

        Niinpä, vaikea uskoa sen auttavan psyykkiseen ahdistukseen, mutta kylläkin nestehukasta johtuvaan fysiologiseen ahdistukseen, mitä taas ei pidä koskaan psykiatrisoida.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, vaikea uskoa sen auttavan psyykkiseen ahdistukseen, mutta kylläkin nestehukasta johtuvaan fysiologiseen ahdistukseen, mitä taas ei pidä koskaan psykiatrisoida.

        Monisairas

        Mä olen työkyvyttömyyseläkkeellä vaikka olen juonut vettä.Mä juon edelleen vettä mutta ei se musta työkykyistä saa.Emmä voi mennä kokeilee työntekoa luottaen siihen että vesi parantaa ja tekee työkykyiseksi.Mä olen tänäänkin juonut paljon vettä mutta en koe että musat on työelämään.


    • Anonyymi

      Mä en ole parantunut masennuksesta vedenjuonnilla, mutta siihen panostaminen piristää mieltä tosi paljon. Olen normaalisti aika huono juomaan vettä, mutta kun panostan 2-3 litraa päivässä, niin ajatukset ovat kirkkaammat ja olo on virkeämpi. Se itsessään auttaa olossa.

      • Anonyymi

        Oletko työelämässä?Ja jos olet niin pystytkö töissä juomaan aina vettä kun alkaa masentaa tai ahdistamaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe