rupikonna mökin rapun alla

luonnonfrendi

Pelastin syksyllä 1997 rupikonnaparin, jotka sattuivat olemaan uros ja naaras. Ne löytyivät, kun jo routien (27.10.07) alettua rupesimme muuttamaan kesämökkiä ympärivuotiseksi huvilaksi.
Olen lukenut biologiaa ja nyt aloitin kemianopinnot, tarkoituksena olla kemisti. Tiedän siis sammakkoeläimistä ja matelijoista. Luin, että rupikonnaa (bufo bufo) on täältä Kreikkaan asti.
Joten otin nuo konnat talven yli vievään kasvatukseen, etteivät kuolisi.
Ja ne jopa parin vuoden selibaatin jälkeen rupesivat reppuasentoon, ja kutivat, uros ja naaras. Pesuvatiin, huoneistossa, maaliskuun alussa!!!
annoin niiden kutea pesuvatiin maaliskuussa, pidin mätiä kylmässä kunnes huhtikuu mutta annoin itseni pitää vuosien aikana 6 toukkaa, josta on tullut lisää terhakoita poika -ja tyttökonnia 5 kpl. Joille yhdelle olen hankkinut luonnosta "morsiamen" ja totuttanut terraolosuhteisiin.
Niille on tilaa, ja kun ne haluavat, saavat jalotella huoneessanikin.
saavat pilkinnässä tarkoitettuja kärpästoukkia, eläinkaupoista saatavia sirkkoja ja jauhopukin toukkia talvisin ja kesäisin ihan kaikkea mitä pihasta haavin ja kaivelen lieroista heinäsirkkoihin ja luteisiin asti ja jopa vesimittareihin... sou, miksi tällaista pieneläimen suojelua haukutaan?
Ne konnat ovat laiskanpulskeita. Eivät ne enää halua saalistaa, vaan ottavat haukkausetäisyydeltä, ne vanhat yksilöt.
ja nuoret taas nauttivat turvasta, vilkkaudesta, ihmisasunnon seikkailuista ilman vihollisia. Pidän nuo eläimet, enkä usko, että lukaan voi ainakaan valittaa minun laiminlyöneen niitä.
Rakastan niitä, koska en halua minkään vihollisien vahingoittavan/haavoittavan niitä luonnossa, johon ne ei ikinä totu.

15

1732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Olet opiskellut hyvin!Kumpa muutkin ajattelisivat noin,kun ottavat lemmikkejä luonnosta!

• minätäällähei.

"Kumpa muutkin ajattelisivat noin,kun ottavat lemmikkejä luonnosta"

luonnosta ei kuulu ottaa eläimiä. ehkä nyt tuossa tapauksessa, jos kerran tietää rupikonnista paljon, ja säästää ne kuolemalta, mutta minä olisin tuossa tilanteessa yrittänyt joko hankkia niille keinotekoisen talvihorros paikan, tai pitänyt ne ikään kuin "eristyksessä" niin että metsästäisivät ruokansa itse, ja pysyisivät luonnonvaraisina.
        mutta niin kuin tästä on puhuttu ennenkin, olen sitä mieltä, että luonnonvarainen eläin _ei_osaa_olla_kiitollinen_ siitä, että sen "huostaanottaa pahasta maailmasta" eläin kokee sen hyvin stressaavana tilanteena, kun se viedään pois sen kotoa. vaikka kuinka meidän ihmistenkin on vaarallista liikkua ulkona, niin tuskin kukaan tykkäisi, jos joku vain tulisi ja veisi johonkin häkkiin jonne tyrkätään ruokaa yllinkyllin.

kuinka muuten rupikonnat talvihorrostavat? ainakin sammakot mielestäni kaivautuvat jonkun lammen tai järven pohjamutaan, ja ovat horroksessa siellä talven ajan.

• Konna
        minätäällähei. kirjoitti:

"Kumpa muutkin ajattelisivat noin,kun ottavat lemmikkejä luonnosta"

luonnosta ei kuulu ottaa eläimiä. ehkä nyt tuossa tapauksessa, jos kerran tietää rupikonnista paljon, ja säästää ne kuolemalta, mutta minä olisin tuossa tilanteessa yrittänyt joko hankkia niille keinotekoisen talvihorros paikan, tai pitänyt ne ikään kuin "eristyksessä" niin että metsästäisivät ruokansa itse, ja pysyisivät luonnonvaraisina.
        mutta niin kuin tästä on puhuttu ennenkin, olen sitä mieltä, että luonnonvarainen eläin _ei_osaa_olla_kiitollinen_ siitä, että sen "huostaanottaa pahasta maailmasta" eläin kokee sen hyvin stressaavana tilanteena, kun se viedään pois sen kotoa. vaikka kuinka meidän ihmistenkin on vaarallista liikkua ulkona, niin tuskin kukaan tykkäisi, jos joku vain tulisi ja veisi johonkin häkkiin jonne tyrkätään ruokaa yllinkyllin.

kuinka muuten rupikonnat talvihorrostavat? ainakin sammakot mielestäni kaivautuvat jonkun lammen tai järven pohjamutaan, ja ovat horroksessa siellä talven ajan.

"kuinka muuten rupikonnat talvihorrostavat?"

Rupikonnat horrostavat usein maalla. Ja silloin tällöin talojen tarjoamissa koloissa, rappujen alla jne. Eli huonolla tuurilla sinä alkuperäinen kirjoittaja nappasit konnat suoraan talvehtimispaikastaan (tai sen välittömästä läheisyydestä)!

Siinä ei ollut mitään luonnonsuojeluun viittaavaakaan, vaan teit vakavan virheen. Ja rikoksen. Älä nyt ainakaan hanki enää "morsiamia" luonnosta jatkossa, sille ei ainakaan ole olemassa minkäänlaista pätevää perustetta.

En muuten ihmettele että nykyään luet kemiaa, bilsan opinnot eivät tosiaan tainneet oikein sujua, jos tietotaitosi herpetologiassa on tuolla tasolla.

• mieti vähän
        Konna kirjoitti:

"kuinka muuten rupikonnat talvihorrostavat?"

Rupikonnat horrostavat usein maalla. Ja silloin tällöin talojen tarjoamissa koloissa, rappujen alla jne. Eli huonolla tuurilla sinä alkuperäinen kirjoittaja nappasit konnat suoraan talvehtimispaikastaan (tai sen välittömästä läheisyydestä)!

Siinä ei ollut mitään luonnonsuojeluun viittaavaakaan, vaan teit vakavan virheen. Ja rikoksen. Älä nyt ainakaan hanki enää "morsiamia" luonnosta jatkossa, sille ei ainakaan ole olemassa minkäänlaista pätevää perustetta.

En muuten ihmettele että nykyään luet kemiaa, bilsan opinnot eivät tosiaan tainneet oikein sujua, jos tietotaitosi herpetologiassa on tuolla tasolla.

Alkuperäisen viestin lähettäjä löysi sattumalta konnat mökkinsä alta talvehtimasta, kun alkoi rakentaa tuvastaan talviasuttavaa.

Se ei ollut tahallista konnien häirintää.

Ilman hänen konnatietämystään ja sisälle ottoa konnat olisivat kuolleet talvella. Ihminen ei voi löytää helposti oikeanlaista talvehtimispaikkaa konnalle ulkoa syysmyöhällä ja talvella.

• Konna
        mieti vähän kirjoitti:

Alkuperäisen viestin lähettäjä löysi sattumalta konnat mökkinsä alta talvehtimasta, kun alkoi rakentaa tuvastaan talviasuttavaa.

Se ei ollut tahallista konnien häirintää.

Ilman hänen konnatietämystään ja sisälle ottoa konnat olisivat kuolleet talvella. Ihminen ei voi löytää helposti oikeanlaista talvehtimispaikkaa konnalle ulkoa syysmyöhällä ja talvella.

OK, pelastit siis konnat kun tuhosit niiden elinympäristön. Joo, se oli ihan hyvä teko. Lain edessä väärin sekin, mutta eettisesti oikein. Mutta miksi ihmeessä sitten et päästänyt niitä heti keväällä takaisin luontoon? Ja nappasit niille myöhemmin vielä "morsionkin", ilmeisesti ihan vapaasta luonnosta?

• voi voi

Konnia ei saa ottaa luonnosta.
      Rikot lakia.
      Olet siis rikollinen.

• Ergi

Voi Voil vaa sen vaerra et todellakaaa luonnon frendi ei oo mikää rikollinen vaan hyvän tekijä pelasti söpöt eläimet! Ajattel hei kaks kertaa seuraaval kerral ku kirjotat!!! JEI!

• huokaava

Karmeaa luettavaa....

Biologiaa opiskellut kertoo rupisammakon mädistä...

Tässä onkin tullut esille että eläimiä EI saa ottaa luonnosta lemmikiksi. Varsinkaan rupikonnia jotka ovat lain voimalla rauhoitettuja. Lemmikkieläin markkinoilla on ihan rupikonnia vastaavia konnia saatavilla jos konnan terraarioon haluaa laittaa.

Vaikka monista tuntuukin että oli "urhoollista" että otit rupikonnat sisälle turvaan ei siinä ollut juurikaan mitään hyvää... Konnissa oli/on jokin vika etteivät ennen ruotaa siirtyneet sopiviin talvehtimispaikkoihin. Olisi ollut parempi jos nämä olisivat poistuneet lisääntymiskannasta jotteivat niiden kantamat huonot ominaisuudet pääsisi leviämään.

Voitte rauhassa pitää minua eläinten vihaajana jos sanani tuntuvat kovilta. Rakastan eläimiä siinä missä muutkin mutta en puutu luonnon kietokulkuun jossa vahvat selviävät ja heikot kuolevat. Missä olitte muuta vuosi sitten kun iso osa sammakoista kuoli erittäin kylmän talven taikia? Tuon talven jälkeen eivät sammakot ole olleet kurnuttamassa suurina laumoina niinkuin ennen, sammakkokanta on vasta toipumassa ennalleen.

En missään nimessä hauku pieneläintensuojelua mutta kritisoin sitä miten sitä tehdään. Lajia ei voi pelastaa ottamalla jokainen onneton yksilö ihmisen hoivaan. On tehtävä paljon muuta. Yksi suurin ongelma on sopivien elinalueiden, talvehtimispaikkojen ja lisääntymislampien, katoaminen.

Olet mielestäni laiminlyönnyt rupikonnia siirtämällä ne pois luontaisesta elinympäristöstä ja vielä hakemalla luonnosta lisää konnia "morsiammiksi". Pidä nämä nyt luonasi olevat yksilöt ja hoida niitä parhaimman mukaasi mutta ÄLÄ hae luonnosta lisää konnia!

Rupikonnat niinkuin muutkin sammakkoeläimet ovat parhaimmillaan luonnossa siellä missä niiden kuuluu olla.

• sammakko

Sammakot,vesiliskot ovat rauhoitettuja eläimiä eikä niitä saa pitää vankeudessa!,lemmikkeinä.
      Vaikka pelastit sammakot sinun olisi pitänyt vapauttaa ne heti lumien sulattua takaisin..
      Tajuatko mitä rauhoitettu tarkoittaa?
      Onhan minulla joskus pienenä itsekin käynyt mielessä että jos pitäisi pieniä sammakon poikia lemmikkeinä,mutta luovuin ajatuksesta kun kuulin niiden olevan rauhoitettuja. Ja miksi minun edes tarvisi pitää niitä lemmikkeinä terraariossa,koska omassa pihassa on iso savilampi johon keväisin konnat tulevat kurnuttamaan ja kutemaan,saan seurata poikasten kehitystä aivan vierestä,viime kesänä vesiliskotkin kutivat sinne. Savilammesta tullutkin sammakoiden koti.Mielummin katselen niitä luonnossa kuin jossai pienessä terraariossa,sammakkosi varmaan muuttuvat apaattiseksi kun eivät saa liikkua kuin pienellä rajoitetulla alueella.

Ja onko koskaan pieneen päähäsi juolahtanut mieleen että on niitä lemmikkisammakoitakin olemassa?!! Ja niissäkin paljon eri valinnan varaa,yli kämmenen kokoisesta sammakosta,olisiko härkäsammakko joka syö hiirenpoikasia,sitten lehtisammakoita, kynsisammakoita ja kääpiökynsisammakoita. Itse juuri sammakoista pitävänä omistan noita kääpiökynsisammakoita, ovat helppohoitoisia,söpöjä pikku sammakkoja,joita SAA pitää lemmikkeinä. Eikä hintakaan ole päätä huimaava. Suosittelisin että tutustuisit näihin vaihtoehtoihin.Ja päästäisit kevään tultua nuo rauhoitetut sammakot takaisin luontoon,kyllä ne siellä pärjäävät vaikka oletkin ruokkinut niitä,sillä sammakon saalistusvaisto herää heti kun näkee jonkun liikkuvan hyönteisen.

Jos väität niin rakastavasi sammakkoja niin päästät ne menemään niiden oikeaan kotiin.

Tässä linkkejä lemmikkisammakoista:

kääpiökynsisammakko
      http://pipidae.org/pics/thomasruengeling/horst.JPG
      http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=51

Kiinankellosammakko
      http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=71

Vihreälehtisammakko
      http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=100

tässä kauhea petosammakko
      Koristesarvisammakko
      http://www.livingunderworld.org/gallery/photos/anura/leptodactylidae/ceratophrys/ornata/ceratophrys_ornata_anon.jpg
      http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=105

• JERKKU20

HEI HIENOO KUN OTIT NE AIOTKO PITÄÄ NE IHA OIKEEST?

• je jpjep

hyvän työn teit! kaikki käskee aina palauttamaa sellaset eläimet mitkä ihmine on PELASTANU luontoo! mä sanon siulle et hyvää jatkoa pikku pallukoidenkaa :)

• Ergi

Alku peräinen kirjoittanut minulla olisi sinulle asiaa. Missä sä asut? Mä haluaisin pari Rurikonnaa. Mä asun Ulvilassa. PLIIS ANNA MULLE PARI RUPIKONNAA! :) Mä RAKASTAN niitä niin paljon!
      Hyvää jatkoa niille sun rupikonnille!
      :) :) :) :)
      I love you Frogs!!!

• Ergi

Hyvin hyvin teit!!! Ja onnea siihen kemia juttuun!

• luonnoneläimiä ei sa

Onpa erikoista juttua. Muutaman vuoden oli konnat hukassa mutta nyt niitä taas on. Lampi kurnuttaa nyt keväisin taas kunnolla. Konna on paikka uskollinen. Myös tavallisia sammakoita on nyt runsaasti.
      Luonnon eläimiä ei saa vangita.

• Ergi

;( :r :f

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7503
    2. Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata

Manneja, vaiko matuja?
      Mikkeli
      94
      5328
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      4977
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      136
      4354
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3120
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2739
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      46
      2732
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      55
      2322
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      11
      2299
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1900
    Aihe