Ratsastajan painoraja?

Pomppis

Minulle tarjotaan isoa (n. 170cm) ja jämäkkää 9-vuotiasta lämminveriruunaa. Heppa on ravuri, josta omistajanvaihdoksen myötä alkaisin kouluttaa ratsua.

Mietin tuossa, että mahtaisiko ensin olla pakko laihtua jonkin verran (ylipainoa on, ja pituuttakin 178cm). Eli minkä verran tällainen hevonen jaksaisi kantaa, eikä tulisi mitään ongelmia tms? Painoni tippuu koko ajan kyllä, koska olen alkanut uuden elämän, mutta ihan hetkessähän se ei tapahdu...

Käväisin 167cm korkean pv:n selässä ja se ei ainakaan ollut moksiskaan minusta ja painostani, joten olisikohan tämä lämppärikään? Selkään nousin korokkeen päältä, pienemmän selkään pääsisin kyllä ilmankin, mutta kun hevonen lähempänä 170 senttiä, tarvitsin vähän apua.

Koko ajan kuitenkin kevenen, ja ratsastuksen myötä kilot alkaisivat lähteä vielä nopsempaa.

Ratsastin aikoinaan 7v, nyt ollut muutaman vuoden tauko. Aion aloittaa rakkaan harrastukseni kuitenkin tavalla tai toisella uudestaan pian.

Mielipiteitä, kokemuksia, faktoja???

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

14

3103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallero

      minä ostin juuri lämppäritamman ja olen ajatellut vähän samaa. olen myöskin ylipainoinen, mutta en usko, että niin iso hevonen siitä on moksiskaan. olen myöskin laihtunut paljon ja laihdun varmaan lisää aloitettuani uudestaan hevosharrastuksen.
      kyllä se siitä lähtee suttaantumaan =)

      • Pomppis

        ...että samassa tilanteessa oleviakin löytyy! Tsemppiä teillekin :)


    • lämppäritamma

      Kyllä uskoisin että hyvin pystyt hevosella ratsastamaan.Muistat vaan aloittaa tarpeeksi rauhassa,sillä ravihevonen ei ole joutunut käyttämään selkäänsä samalla tavalla kuin ratsu.Anna lihasten vahvistua hissukseen,hyvä olisi laittaa alkuun vaikka joku kevyt tyttö selkään ja lisätä painoa kun hevosen lihaksisto alkaa tottua uudenlaiseen työhön.

      Hevosen selän pystyy kipeyttämään tehokkaasti jo viikossa jos porskuttaa "uudella" ratsulla kuin vanhalla tekijällä.Monet starttikuntoiset hevoset ovat myös tosi hoikkia,ratsuhevonen taas saa olla pyöreämpikin mutta ei tietenkään lihava.vrt.huippu-urheilijaa ja tavallista talliaista.

      Kaikki mitä tulet pyytämään hevoselta on sille uutta ja lihakset vaativat vähän aikaa totutellessa uusiin hommiin.Siis taipumiset ym.Aloitelkaa hiljalleen uuden opettaminen ettei hevosen lihakset mene jumiin äkillisestä uranvaihdosta.

      Painon kanssa tuskin tulee ongelmia,mutta hyvä jos sulla on motivaatiota hoikistua!Siinä ne kilot haihtuu kun luo lantaa ja ratsastelee!=)

      • Pomppis

        Kiitos viestistäsi, oli mukavaa, rohkaisevaa ja opettavaista tekstiä :)


      • lhaa
        Pomppis kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi, oli mukavaa, rohkaisevaa ja opettavaista tekstiä :)

        ei muutaku selkäliaksia vahvistamaan, esim liinassa puomeja jne... niin mäki tein tos tilanteessa eikä selkävaivoja oo tullu:)


      • Pomppis
        lhaa kirjoitti:

        ei muutaku selkäliaksia vahvistamaan, esim liinassa puomeja jne... niin mäki tein tos tilanteessa eikä selkävaivoja oo tullu:)

        Kerrotko vielä lisää keinoja tuon liinauksen lisäksi, joilla sitä selkää saisi vahvistettua? Kaikenlaiset mahdolliset vinkit otan mielellään vastaan :)


      • Vuonis-Fani
        lhaa kirjoitti:

        ei muutaku selkäliaksia vahvistamaan, esim liinassa puomeja jne... niin mäki tein tos tilanteessa eikä selkävaivoja oo tullu:)

        joo kyllä ton kokonen hevonen jaksaa kantaa sut ihan kevyttää..!! tietty pitää aloittaa varovasti.. ponitkin jaksaa hei kantaa aikuisiakin.. norjanvuonohevoset jopa 100kg.. ja iisikatkin kantaa aikuisia.. yms muut isot ponit..!!!!! että onnea vaan sulle sen hepan kans ja kivoja ratsastusretkiä!!


      • -Sinnu-
        Vuonis-Fani kirjoitti:

        joo kyllä ton kokonen hevonen jaksaa kantaa sut ihan kevyttää..!! tietty pitää aloittaa varovasti.. ponitkin jaksaa hei kantaa aikuisiakin.. norjanvuonohevoset jopa 100kg.. ja iisikatkin kantaa aikuisia.. yms muut isot ponit..!!!!! että onnea vaan sulle sen hepan kans ja kivoja ratsastusretkiä!!

        Kun tässä oli puhetta noista painoista, ni ensiks:
        Hyvin teillä varmasti menee! Onnea tulevalle ratsu-uralle!

        Ja sitten! Minäkin oon ylipainonen 162cm pitkä, ni kuinka isot ponit pystyy kantaa mua (oon tosi läski!!) siis oon aikusen hoikan miehen painonen!!! Liian painava! Niin pystynkö menee 145cm, poneilla?


      • Vuonis-fani
        -Sinnu- kirjoitti:

        Kun tässä oli puhetta noista painoista, ni ensiks:
        Hyvin teillä varmasti menee! Onnea tulevalle ratsu-uralle!

        Ja sitten! Minäkin oon ylipainonen 162cm pitkä, ni kuinka isot ponit pystyy kantaa mua (oon tosi läski!!) siis oon aikusen hoikan miehen painonen!!! Liian painava! Niin pystynkö menee 145cm, poneilla?

        hei sinnu.. kyllä luulisin että ne sinua jaksavat kantaa.. riippuu tietenkin että paljonko tarkoitat.. mutta kyllä(luulisin) isot ponit sinua jaksavat kantaa.. !!


      • Sinnu
        Vuonis-fani kirjoitti:

        hei sinnu.. kyllä luulisin että ne sinua jaksavat kantaa.. riippuu tietenkin että paljonko tarkoitat.. mutta kyllä(luulisin) isot ponit sinua jaksavat kantaa.. !!

        Kiituksia! Nyt uskallankin jo mennä isommilla poneilla! xD (kai...) hepot on kyllä enemmänkin mun mieleen.... :D


      • ~Hevostyttönen
        -Sinnu- kirjoitti:

        Kun tässä oli puhetta noista painoista, ni ensiks:
        Hyvin teillä varmasti menee! Onnea tulevalle ratsu-uralle!

        Ja sitten! Minäkin oon ylipainonen 162cm pitkä, ni kuinka isot ponit pystyy kantaa mua (oon tosi läski!!) siis oon aikusen hoikan miehen painonen!!! Liian painava! Niin pystynkö menee 145cm, poneilla?

        Se riippuu ponista. Onko se siro vaiko vahvarakenteinen. Ja myös rodusta. Eli joku issikkahan jaksaisi hyvin kantaa,niinkuin norjiskin.


    • Katjuiska

      Miehelläni on myös 9-vuotias lämminveriruuna, säkä noin 160cm.

      Mieheni sisko on sairautensa takia lihonnut ehkä noin 130 kiloiseksi ellei yli. Mieheni on luvannut, että tämä sisko saa tulla ratsastamaan miehini hevosella. Itse vähän mietin, onko painorajat nyt ylitetty. Toisaalta, ovathan hevoset kautta aikain kantaneet raskaita kuormia.

      • Helppiä please

        Voinko ratsastaa enää 142-150cm eestinhevosella ku painan 79-80kg?
        Vastatkaa


    • Anonyymi

      Minun mielestä pystyt riipuu siitä paljonko olet pitkä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2415
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      79
      2010
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      243
      1970
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe