Bioöljy Lieksassa.

Anonyymi

Talttatie valmistui ja öljylähteen rakentaminen jää tulevaisuuteen.

128 kommenttia

Vastaukset

  • Hyvä. Nyt on aika lopettaa Lieksan öljyuutisten kylväminen palstalle. Eiköhän öljyasia ole tullut jo kaikille tiedoksi. Myös tarpeettomat öljyiset viestit kuvottavat jo.

  • Eli laitoksen perustustöitä ei ole vielä aloitettu vaikka keväällä niin väitettiin.

  • Ensin kannattaa odottaa maan jäätymistä ja talven tuloa, koska jäiseen maahan rakentaminen tulee kalliimmaksi perustustenkin osalta kun betonivaluja lämmitellään! Sulaa hulluutta rakentaa kesällä lämpimän aikaan!

  • Voi olla että työvoimasta on pulaa Lieksassa sulan aikaan.

  • Ei sitä Lieksalaiset rakenna vaan yleensä muualta tulleet firmat joilla on omat työmiehet? Niin se yleensä menee ettei rakennushommat lieksalaisten persettä lämmitä!
    Työvoimapula on huuhaata koska täällä on insinööritason porukkaa työttömänä, niillä vaan ei sattunut todistukset mukaan kun tulivat vieraaksemme!

    • Todistukset jäivät kaikessa kiireessä piirongin päälle, henkkarit putosivat ja upposivat Välimeren aaltoihin mutta mikä hyvä, kännykät säilyivät kastumatta. Lieksaan pesiydyttyään saivat hetikohta uudet Lumiat. Jokaisella oli valkoinen Lumia kourassaan ja naaraspuolisilla korvalla hurstin alla. Nyt insinööritasoiset korkeasti koulatut odottelevat koulaustaan vastaavaa korkeapalkkausta työtä/ virkaa. Jotkut ovat ootelleet jo yli kaksikymmentä vuotta.


  • Pyöräilin siellä tänään ja näkemäni vahvistaa, että valmista näyttää olevan.
    Urakoitsija teki urakan reilusti etuajassa. Nyt on kaikki sitten toimijoista kiinni.

  • Todennäköisesti kentästä tulee viereisen sahan tukkien välivarasto ja siinä se sitten on.

    • Varastotilaa tarvitaan, itse tuotantolaitos tulee sijaitsemaan siinä reunalla (L.L kuva)


  • Lieksan Lehti kirjoittaa ,että maanrakennustyöt ovat alkaneet. Ne kestää joulukuulle. Miten voi kestää valmiin kentän maanrakennustyöt joulukuulle asti ? Vai tehdäänkö työ lapiolla?

    • Puhelee insinööri omasta mielestään. Käypä neuvomassa miten pitäis tehdä jos tiedät paremmin.


    • Varastokenttä tehtiin ensin. Homma menee oikeassa järjestyksessä.


  • Tuo kuulostaa kyllä aika erikoiselta ,että näinkin monimutkainen laitos ainakin kustannuksista päätellen kannattaa rakentaa kahteen kertaan ja purkaa välillä osiin. Tässä on tietenkin se etu ,että laitosta voidaan siirtää aina paikkakunnalta toiselle riippuen siitä kuka parhaiten antaa avustuksia sen pystyttämiseen.

  • Lieksassa on ainakin yksi teollisuuslaitos, joka on tilannut suuren jatkojalostuskoneiston Etelä-Euroopasta siten, että se on koottu siellä ja kun se oli saatu valmiiksi, lieksalaiset, tulevat koneenkäyttäjät, huoltomiehet ja esimiehet (kaikkiaan parikymmentä henkilöä) olivat kyseisessä maassa oppimassa koneen tekniikkaa ja käyttöä. Samalla tuli testatuksi koneen toiminta. Kun oppi oli saatu ja koneisto todettiin toimivaksi, se purettiin ja tuotiin useilla rekka-autoilla Lieksaan ja myyjätehtaan toimesta rakennettiin uudelleen ja otettiin onnistuneesti suoraan tuotannolliseen käyttöön. Miljoonaluokan hankkeesta oli kyse 1990-luvun puolivälissä. Laitteiston mitat ovat noin 20 m pituus, 4 m korkeus ja 4 m leveys.

    • Todella hyvä tapa valmistaa suuret koneistot, joita ei voi kuljettaa kokonaisina kohteeseen. Valmistusmaassa laitteisto tehdään kokonaan valmiiksi koekäyttöineen kyseisen tehtaan ammattilaisten voimin (kone-, sähkö-, automaatio, jne). Kuljetuksen jälkeen koneisto on nopeasti koottavissa ja otettavissa käyttöön ilman "lastentauteja". Tällä menetelmällä säästetään aikaa ja rahaa, kun koneisto ei tarvitse enää pitkää ulkomaista ammattilaisten kallista vierihoitoa suomalaisella paikkakunnalla.


    • Varsinkin atomivoimala rakennetaan ensiksi ja koekäytetään. Se jälkeen laitos puretaan ja kasataan uudestaan Olkiluodossa. Siksi siihen on mennyt, niin kauan.

      Oletko tosiaan noin tyhmä?

      "markkinat"

      "


  • Ja varsinkin kun on runsaasti koneinsinööri työvoimaa paikkakunnalla kunhan kasaus alkaa! Säästyy aikaa, mutta rahaa ei!

    • Tuskinpa työikäisiä koneinsinöörejä on ainoatakaan työttömänä Lieksassa. Tuskin muitakaan insinöörejä. Tutkinnon suorittaneista työntekijöistä on Lieksassa pula. Työttömiä kansalaisia on Lieksassa noin 600, mutta ilman koulutusta on minkäänlaisen työn saanti vaikeaa paikkakunnasta riippumatta.


  • Kyllä minä tiedän. Aina olen sanonut että bioöljyssä on tulevaisuus, turha väittää vastaan.

    "markkinat"

  • Surpeenvaaran nimi pitää muuttaa nimelle Öljymäki!

  • Puupyrolyysineste EI TODISTETUSTI sovellu petrokemian jatkojalostukseen.
    Myös muovien valmistaminen on siitä käytännössä mahdotonta.

    https://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=auto&tl=fi&u=http://task34.ieabioenergy.com/bio-oil/

    Puupyrolyysinesteen HIILIVETYPITOISUUS on alhainen.
    Vesipitoisuus on 20-30 prosenttia.
    Ei voida sekoittaa ÖLJYIHIN.
    Säilyvyys on huono. Tukkii putket ja säiliöt.
    Soveltuvia öljypolttimia ei yksinkertaisesti ole saatavissa.

    MITEN TÄMÄ AINE KORVAA KEVYTTÄ POLTTOÖLJYÄ ?

    Iisalmessa ympäristöluvassa väitettiin tämän " bioöljyn" toimivan suoraan laivojen polttoaineena.

    VÄÄRIN ja OIKEIN. Se toimii HÖYRYLAIVASSA polttoaineena, kun sillä korvataan KIVIHIILTÄ tai HALKOJA.

    Wärtsilä laivadieselissä se ei todistetusti toimi.

    "markkinat"

  • Miten Binderholz Nordic Oy:llä menee .. riittäkö töitä ?

    • Hiljaista on ja salaiset yt neuvottelut päällä!


  • Suomalaiselle rakentajalle talvi ja pakkaset eivät ole mikään ongelma. Päinvastoin. Lauta ja elementit liikkuvat ripakampaan tahtiin kun hikipisaran pyyhkimisen sijaan pitää saada lämpöä puseroon. Minä ainakin elättelen varovaisia toiveita, että hanke toteutuu. Ehkäpä pyrolyysitekniikka saavuttaa johonkin tulevaan mennessä tietyn käytettävyysasteen parannuksen, jotta ongelmat sen käytön suhteen paranevat. Markkinat toki näyttää koko ajan meille kehityksen suunnan sanan varsinaisessa merkityksessään;)

    • Se tässä projektissa ihmetyttää miksi sitä siirretään koko ajan eteenpäin ,vaikka rahoitus ja markkinat on kunnossa. Yleensähän projektit pyritään viemään mahdollisimman nopeasti läpi ,jotta päästäisiin tekemään liikevaihtoa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Se tässä projektissa ihmetyttää miksi sitä siirretään koko ajan eteenpäin ,vaikka rahoitus ja markkinat on kunnossa. Yleensähän projektit pyritään viemään mahdollisimman nopeasti läpi ,jotta päästäisiin tekemään liikevaihtoa.

      No, näinhän se yleensä on. Kuten voimme havaita ABC liittymän läheisyydessä nykyisin olevasta rakennustyömaasta. Siinä on todennäköisesti realiteetit hyvin kohdallaan. Talttatien huipentumassa on kuitenkin vielä lottoamista sen verran, että pelimiehet odottavat kemianteollisuuden ns. läpimurtoa, jonka uskovat olevan niin huulilla, että kannattaa Kiinan ja muiden kumppaneiden kanssa pelata upporikasta tai rutiköyhää. En nyt tohdi suurempaa tietoutta vailla olevana enempää sanaani rustata sinne tai tänne. Kyllä markkinat sen kohta hoitaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      No, näinhän se yleensä on. Kuten voimme havaita ABC liittymän läheisyydessä nykyisin olevasta rakennustyömaasta. Siinä on todennäköisesti realiteetit hyvin kohdallaan. Talttatien huipentumassa on kuitenkin vielä lottoamista sen verran, että pelimiehet odottavat kemianteollisuuden ns. läpimurtoa, jonka uskovat olevan niin huulilla, että kannattaa Kiinan ja muiden kumppaneiden kanssa pelata upporikasta tai rutiköyhää. En nyt tohdi suurempaa tietoutta vailla olevana enempää sanaani rustata sinne tai tänne. Kyllä markkinat sen kohta hoitaa.

      Ja Lieksan Lehti vielä enemmän! Heh. Cittarin aula, ABC raati ja keskustan kahvila viereisine Retkiaitan asiakkaineenkin ovat nopeampia suuntaa antavia tiedonlähteitä. Puliskaa mitä pamlaatte.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Se tässä projektissa ihmetyttää miksi sitä siirretään koko ajan eteenpäin ,vaikka rahoitus ja markkinat on kunnossa. Yleensähän projektit pyritään viemään mahdollisimman nopeasti läpi ,jotta päästäisiin tekemään liikevaihtoa.

      Anni Bruun olettaa ja tekee omia polarisoituneita johtopäätöksiä.

      Puupyrolyysinesteen sekoittaminen on täysin mahdotonta.
      https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/166545/Anni_Bruun.pdf?sequence=2&isAllowed=y

      https://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=auto&tl=fi&u=http://task34.ieabioenergy.com/bio-oil/

      UOP ei käytä puupyrolyysinesteestä johdettuja tuotteita biokerosiinisekoitteen valmistamiseen.
      Käyttää KASVIRASVOJA-- Ei puupyrolyysinestettä ! !

      https://www.uop.com/processing-solutions/renewables/green-jet-fuel/#uop-renewable-jet-fuel-process

      SAMOIN ei KÄYTETÄ PUUPYROLYYSINESTETTÄ missään muodossa laivadieselien polttoaineena.

      PUUPYROLYYSINESTETTÄ ei käytetä missään kemianteollisuudessa lähtöaineena.

      Ainoa sovellus on SAVUESANSSIEN valmistus elintarviketeollisuudelle.

      "markkinat"


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ja Lieksan Lehti vielä enemmän! Heh. Cittarin aula, ABC raati ja keskustan kahvila viereisine Retkiaitan asiakkaineenkin ovat nopeampia suuntaa antavia tiedonlähteitä. Puliskaa mitä pamlaatte.

      Voi miten ihastuttavaa. Jos puliskaa on verbi, ja perusmuodossaan se on pulista, ja pamlaaminen vaikka puhumista, niin puhumallako asiat näin ollen halki, pääsemme irti pulistamme?
      Nyt joku kielikorvaani särkee!! Voi Irina, anna tonnilla Burana.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Voi miten ihastuttavaa. Jos puliskaa on verbi, ja perusmuodossaan se on pulista, ja pamlaaminen vaikka puhumista, niin puhumallako asiat näin ollen halki, pääsemme irti pulistamme?
      Nyt joku kielikorvaani särkee!! Voi Irina, anna tonnilla Burana.

      Jos joku leikkuuttaa esimerkiksi tukkansa puliksi, onko se sama kuin pula tukan kanssa?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Jos joku leikkuuttaa esimerkiksi tukkansa puliksi, onko se sama kuin pula tukan kanssa?

      Avuksi tulee puli, siinä on karvaa riittävästi.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Avuksi tulee puli, siinä on karvaa riittävästi.

      Puli on koiraroru. Mutta miten se nyt ontoppiin liittyy??


    • Anonyymi kirjoitti:

      Puli on koiraroru. Mutta miten se nyt ontoppiin liittyy??

      Roru on japanittarien mielestä hauska juttu. Mutta ei koskaan kiinalaisten ymmärrettävissä;)


    • Anonyymi kirjoitti:

      No, näinhän se yleensä on. Kuten voimme havaita ABC liittymän läheisyydessä nykyisin olevasta rakennustyömaasta. Siinä on todennäköisesti realiteetit hyvin kohdallaan. Talttatien huipentumassa on kuitenkin vielä lottoamista sen verran, että pelimiehet odottavat kemianteollisuuden ns. läpimurtoa, jonka uskovat olevan niin huulilla, että kannattaa Kiinan ja muiden kumppaneiden kanssa pelata upporikasta tai rutiköyhää. En nyt tohdi suurempaa tietoutta vailla olevana enempää sanaani rustata sinne tai tänne. Kyllä markkinat sen kohta hoitaa.

      GoodFuels B.V ja yhteistyö on väärää tietoa.

      GoodFuels B.V välittää kasviöljypohjaisia dieselpolttonesteitä. Ei välitä pyrolyysinesteitä.

      https://drimble.nl/bedrijf/amsterdam/32988729/goodfuels-bv.html

      http://rsb.org/wp-content/uploads/2018/04/Certificate-842897.pdf

      https://www.standic.com/en/biodiesels/

      "markkinat"


    • Anonyymi kirjoitti:

      GoodFuels B.V ja yhteistyö on väärää tietoa.

      GoodFuels B.V välittää kasviöljypohjaisia dieselpolttonesteitä. Ei välitä pyrolyysinesteitä.

      https://drimble.nl/bedrijf/amsterdam/32988729/goodfuels-bv.html

      http://rsb.org/wp-content/uploads/2018/04/Certificate-842897.pdf

      https://www.standic.com/en/biodiesels/

      "markkinat"

      GoodFuels on pilotoinnut Hollannissa....Sivu 22.

      https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/166545/Anni_Bruun.pdf?sequence=2&isAllowed=y

      Pilotointia :)

      https://translate.google.fi/translate?sl=auto&tl=fi&u=https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2018:5455

      https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2018:5455

      "markkinat"


    • Anonyymi kirjoitti:

      GoodFuels on pilotoinnut Hollannissa....Sivu 22.

      https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/166545/Anni_Bruun.pdf?sequence=2&isAllowed=y

      Pilotointia :)

      https://translate.google.fi/translate?sl=auto&tl=fi&u=https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2018:5455

      https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2018:5455

      "markkinat"

      GoodFuels BV toimittaa eläin ja kasviöjypohjaista dieseliä. Ei toimita puupyrolyysiin perustuvia polttoaineita.

      "markkinat"


  • Onko joku käynyt Kevätniemen jalostamo työmaalla katsomassa minkälaisella porukalla pohjatöitä tehdään. Nythän töitä on tehty parisen viikkoa niin järkeäkin pitäisi olla näkyvillä.

  • No ,outtelen muuttokuorman kanssa Kuhmossa.. minne päin kannattaa suunnistaa.otanko lopputilin Kuhmo Oy:stä.?.
    Onko Binderholzilla töitä.. jne
    Nurmes olis lähempänä .. Pielisen muikut...

  • Puupyrolyysinesteessä ei ole paraffiineja. Vesipitoista nestettä ei saada öljyyn tai bensiiniin sekoituskelposeksi.

    Erittäin suuria ongelmia. Sopivat katalyytit puuttuu ja vedyn kulutus on suuri. Saanto on myös alhainen.

    KiOR kaatui näihin perusongelmiin. Kehitys ei ole juuri edennyt.

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5895764/

    Rapsimetyyliesteri ei ole paraffiinista. Sitä ei onneksi Suomessa käytetä.

    https://yle.fi/uutiset/3-10979276 Neste saa perusteetonta veroetua Suomessa, vaikka käyttää palmuöljyn sivutuotteita..

    Muualla se on loppunut & loppumassa...

    "markkinat"

    "markkinat"

  • Vedytys tehtiin puhtaalle puupyrolyysinesteelle . Vedytetyn tuotteen liukenemista kasviöljyesteriin tutkittiin.
    Raaka puupyrolyysineste ei liuennut juurikaan esteriin. Vedytys paransi liukoisuutta ja hollantilaisen BTG mäntypohjaisen jalosteen -- peräti 48% pitoisuus saavutettiin maissimetyyliesterissä.

    Esterit on erinomaisia liuottimia. Vedytetty puupyrolyysineste ei juurikaan liukene tavalliseen dieselöljyyn.

    https://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&tl=fi&u=https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5895764/

    "markkinat"

  • Volkswagen huijasi varsinkin dieselautojensa typpioksidipäästöissä. Käytännössä tarvitaan AINA urearuikutus ja sopiva katalysaattori.

    Jälkiasennus olisi täydellistä tyhmyyttä.
    https://www.talouselama.fi/uutiset/saksalaiset-suunnittelevat-ikiomaa-paskalakiaan-uusi-katalysaattori-vanhaan-autoon-ei-jarjen-haivaa/35ad3c89-5658-34ea-ab5b-5e3a1349fdda

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagenin-johtajille-jysaytettiin-syyte-markkinoiden-manipuloinnista-yhtiosta-kiistetaan-syytokset/e8235157-a503-449d-9e9f-af15766c9012

    "markkinat"

  • Mahdollisesti hankittavat puupyrolyysilaitokset Ruotsissa ja Suomessa on kannattamattomia. Fortum on kokeillut Joensuussa. Kannattamatonta ja tappiollista.

    Jalostuspolku liikennepolttoaineiksi on TODISTETUSTI ja KÄYTÄNNÖSSÄ mahdotonta.

    Raakaöljyn hinta on todennäköisesti romahtamassa jos taantuma on tulossa.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/korkokayra-kaantyi-asentoon-joka-on-aiemmin-ennustanut-taantumaa-yhdysvalloissa-viimeista-vuoroparia-pelataan/2ecb5fbb-5f41-4614-bd3b-14dd40f76c40

    "markkinat"

  • Sahanpuruista etanolia valmistava Kajaanin tehdaskonsepti oli tarkoitus monistaa ja suurentaa.

    Puupyroolyysitehtaiden ketju oli Fortumin Joensuun tehtaan agenda.

    Kajaanissa laatu oli hyvä, mutta tuottaminen tuli liian kalliiksi. Joensuussa laatu oli huono ja tuote jäi siksi myymättä.

    Sama ongelma oli myös muissa pyrolyysiyksiköissä Hollannissa ja Kanadassa.

    "markkinat"

  • Puupyrolyysi nousee joka kevät, kuin ongen koho pinnalle. Sitten se taas, uppoaa...Se taas nousee keväällä.
    Näin Lieksassa ja monessa muussakin kaupungissa.

    Nämä pyrolyysit tuo toivoa.....

    "markkinat"

  • Tämän päivän Karjalaisessa keskustan Pohjois-Karjalan piirin varapuheenjohtaja vaatii että uusiutuvaa biodieseliä pitäisi saada kaikilta huoltamoilta kilpailukykyiseen hintaan. Otsikkona kirjoituksessa on: Tulevaisuuden Suomi kulkee uusiutuvalla dieselillä. Lienevätkö tietyt faktat hukassa tällä irtopisteiden kalastelijalla? Hinta tuntuu olevan hänen mielestään ainoa ongelma tässä biodieselissä. Tässä lainaus hänen tekstistään.

    ”Hallituksen tulisi kaikin keinoin
    taata, että biodieselin hinta
    saadaan laskettua samalle tasolle
    fossiilisen dieselin kanssa.
    Autoileville ihmisille hinta on
    keskeinen valinta polttoainetta
    valittaessa.”

    Vai niin? Se ei ketään haittaa jos suuttimet ja röörit ovat tukossa.

  • Biohon siirtyminen kannattaa, ihan niin kuin Greta sanoo. Biota ei vaan voi mitenkään saada riittävästi maailman kaikkiin koneisiin, eli kaikki yksityisautoilu on ainakin lopetettava.

    • Biopolttonesteet lentokoneisiin ja yksityisautoilu sähköllä.
      Maailmasta löytyy miljardeihin autoihin akkumetallit helposti.
      Akkumetallien jatkuva kierrätys on täysin toteutettavissa ja se tehdään varmasti.

      Kuten nykyisten autojen lyijyakut...Niistä maksetaan 0.5€ kilo.

      Vesivoima, tuulivoima ja aurinkovoima takaa halvan ja riittävän sähkön.

      https://www.youtube.com/watch?v=rbnlJOEQ9Hc

      https://www.youtube.com/watch?v=I2ewKOGBihw

      Tanskassa ymmärretään !

      "markkinat"


    • Neste Oil........ Greta VIHAA NESTETTÄ ja PFAD käyttöä...

      Greta on oikeassa.

      "markkinat"


  • ” markkinat ” voisi jo hellittää noitten viittausten levittämistä. Kyllä kaikki jo tietää ,että tuosta öljyhommasta ei tule mitään. Laitos kuitenkin rakennetaan ,sillä rakennusvaiheessa yleensä raha liikkuu ja usein myös osa jää yrittäjälle erilaisina asiantuntijapalkkioina. Tästä on lukuisia esimerkkejä esim. Kemijärveltä. Valmistuttuaan laitokselta on vaikea ulosmitata mitään ,sillä silloin rahat ovat yleensä loppu.

    • Näinhän se menee. Kemijärvi ja Suomi 24 kertoi jo alussa totuuden. Se iski silloin puhamiehiin siellä kovaa ja alkoivat jo uhkailemaan kaupungilla.



    • Eikös se ole hyvä valaista asiaa ettei kannattaisi tehdä biohommaa joka ei kannata!


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eikös se ole hyvä valaista asiaa ettei kannattaisi tehdä biohommaa joka ei kannata!

      Nämä väärät biohommat tuottaa rahaa projektissa konsulteille ja yritykselle.
      BIO-GTS Jyväskylässä oli varoittava esimerkki.

      Oikeaa osaamista ja todennettua biotekniikka tuottaa UPM, StoraEnso, ja varsinkin Metsä Group .....
      https://www.metsagroup.com/fi/Pages/default.aspx

      BIO-GTS oli floppi, kuten Fortum Joensuu. Joensuun yksikkö on tuottanut jokaisena tomintavuotena miljoonatappiot! Se on kirjattu sisäiseen raporttiin ! !
      Konserniavustuksilla on pidetty toimintaa yllä. Nyt ei pidetä.

      Laitos on myynnissä.
      https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.313570

      Myös suomalainen aurinkopaneelivalmistaja Valoe Oyj oli Sipilän aikana saanut miljoonia euroja olemattomaan tuotekehitykseen.

      https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=248999&start=11880&tstart=0

      Lieksan pyrolyysitehdas on jo tuomittu.

      "markkinat"


    • Anonyymi kirjoitti:

      Nämä väärät biohommat tuottaa rahaa projektissa konsulteille ja yritykselle.
      BIO-GTS Jyväskylässä oli varoittava esimerkki.

      Oikeaa osaamista ja todennettua biotekniikka tuottaa UPM, StoraEnso, ja varsinkin Metsä Group .....
      https://www.metsagroup.com/fi/Pages/default.aspx

      BIO-GTS oli floppi, kuten Fortum Joensuu. Joensuun yksikkö on tuottanut jokaisena tomintavuotena miljoonatappiot! Se on kirjattu sisäiseen raporttiin ! !
      Konserniavustuksilla on pidetty toimintaa yllä. Nyt ei pidetä.

      Laitos on myynnissä.
      https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.313570

      Myös suomalainen aurinkopaneelivalmistaja Valoe Oyj oli Sipilän aikana saanut miljoonia euroja olemattomaan tuotekehitykseen.

      https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=248999&start=11880&tstart=0

      Lieksan pyrolyysitehdas on jo tuomittu.

      "markkinat"

      Tuulivoimaa ja aurinkosähkö rakennetaan maailmalla jo ilman mitään tukia. Tuotto maksaa investoinnit.
      Suomessa tukia tarvittiin tuulivoimaklusterin käynnistämisessä.

      Sama on aurinkovoimaloissa. Nyt marketit investoi.
      https://www.aamulehti.fi/a/200314437

      Kaukolämpöä uhkaa tehokas maalämpö ja sen halpuus.
      https://yle.fi/uutiset/3-10847397

      Lieksassa Vapo on kiinni vahvasti kaukolämmössä. Maalämpö ei uhkaa verkkoja Lieksassa ja muilla taantuvilla alueilla . Säästäminen vaatii rahaa. Köyhänä eläminen on kallista.
      Norjassa on jo ensi tammikuussa KIELLETTY ÖLJYLÄMMITYS!
      https://www.talouselama.fi/uutiset/norjan-jyrkka-oljylammityksen-kielto-yllatti-asiantuntijan-suomalainen-maalampofirma-innoissaan/fc209f0e-0138-3d45-8c5b-a6076f4e6778

      Öljyn alas ajaminen on hallituksen kohde. Tuulivoiman ja aurinkovoiman lisääminen sekä energiatehokkuuden lisääminen on ykkösprioriteetti.
      Myös liikenteen sähköistäminen markkinaehtoisesti.
      Suomessa sähköistäminen seuraa Norjan esimerkkiä.

      Norjassa yli puolet uusista autoista on jo nyt sähköautoja.

      "markkinat"


  • Temmitien biotöhnää ei voi edes markkinoida Norjaan kun niillä on oma öljyntuotanto?
    Miten lie eskimot kiinnostuneet biotöhnästä, ne kun taitaa käyttää vielä valaanrasvaa lampuissaan.

  • Metsä Group investoi Kemiin 1.5 miljardia euroa.
    Hyvä !

    https://yle.fi/uutiset/3-10999895

    Kaidi ja biodiesel on kuopattu. Ajatus ja toteutus olisi ollut täysin toimimaton yhtälö.

    "markkinat"

  • Neste iski kultasuoneen aloittamalla rasvojen. Pääasiassa palmuöljyn ja sen sivutuotteen (PFDA maailman suurin käyttäjä) jalostamisen korkealaatuiseksi dieseliksi.

    Laske.

    Neste saa voitot jalostamalla PFDA:ta ....
    http://www.palmoilanalytics.com/price/2

    Ongelma on saatavuus. Neste ostaa käytännössä kaiken liikevän tuotannon.

    Puhdasta PALMUÖLJYÄ on saatavissa, mutta Neste ei halua sitä ostaa , koska se maksaa liikaa. + 100 dollaria tonni... Ja suomessa sitä ei luokitella "jätteeksi, kuten PFDA"....
    http://www.palmoilanalytics.com/price/16

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/usko-pois-suomalainen-valtionyhtio-nousi-netflixin-ja-amazonin-rinnalle-harvard-business-reviewn-selvityksessa/dcf2aa34-789f-4bc2-aaf9-40a7145ed803

    "markkinat"

    • Nyt TAANTUMA on käytännössä jo tulossa.
      Indikaattorit USA:ssa ja Saksassa osoittaa vahvasti taantumaan.

      Öljy halpenee ja sen käyttö vähenee.

      "markkinat"


    • Anonyymi kirjoitti:

      Nyt TAANTUMA on käytännössä jo tulossa.
      Indikaattorit USA:ssa ja Saksassa osoittaa vahvasti taantumaan.

      Öljy halpenee ja sen käyttö vähenee.

      "markkinat"

      Odotettavissa Suomessakin.
      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/talouden-halytysvalot-vilkkuvat-joka-kulmalla/fb887fbd-33f4-4344-bb76-739004b91838

      Epäilen, niitä "sijoittajien" rahoja tervatehtaaseen.

      Tervatehdas tuottaa Lieksassa pyrolyysitervaa 25000 tonnia männyn kyllästämiseen..
      Pyryylyysitervaa on käytettävä männyn kyllästämiseen kuumana .

      Mäntytavara pistetään kaasutiiviiseen kyllästysastiaan ja sinne alipaine .
      Sinne painesyöttönä kuumaa pyrolyysitervaa ja painetta.
      Kysessä on "säästökyllästys".

      https://www.jijenoverijssel.nl/verhaal/7560/nobelwood

      "markkinat"




    • Anonyymi kirjoitti:

      Vieläkö tesla kiihtyy niin nopeaan että maalit jää autosta lähtöpaikalle? Olen kuullut että maalit karisee.

      "markkinat"

      Sähköauto kuten Rimac kiihtyy niin nopeasti, että tehokkaimmillakin superautoilla on vaikeaa pysyä perässä. Auto on niin hurja, että ei pysynyt edes Top Gear - ohjelman Richard Hammondin käsissä.


    • Uuninpankko kirjoitti:

      Sähköauto kuten Rimac kiihtyy niin nopeasti, että tehokkaimmillakin superautoilla on vaikeaa pysyä perässä. Auto on niin hurja, että ei pysynyt edes Top Gear - ohjelman Richard Hammondin käsissä.

      Sellainen 0,1 tai 0,2 sekuntia 0-100 km/h kiihtyvyys olisi oikein koska sitä tarvitaan esim. liikennevaloista lähtiessä ja ohitustilanteissa 40km/h alueella. Nyt joutuvat odottamaan monta sekuntia pidempään ja kiire olisi.


  • Väitän, että tähän ei tule sitä reaalisijoitusta. Kukaan ei ole, niin seniili, että pistäisi nimet paperiin.
    Bill Gates pisti nimensä KiOR yhtiön rahoitussopimukseen ja katui sitä.

    Bill Gates on nyt maailman kolmanneksi rikkain.

    "markkinat"

    • Jos Lieksaan tulee tämä tervatehdas, niin se 24 000 tonnia on käytännössä mahdoton myytävä.
      Peräti 24 000 tonnia kyllästysainetta...

      "markkinat"


Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.