Haittaako sinua?

Anonyymi

Haluatkohan olla kanssani, vaikka minulla onkin ollut mt-ongelmia? Tuntuu, etten ansaitsisi sinua, koska olet mieleltäsi terve.

80

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätähän me muutkin pohdimme. Et todellakaan ole ainoa moista surrut. Itse mietin, näkeekö ihastukseni minut vain sen puolen kautta...

      • Anonyymi

        Niin, aloittaja nainen on rohkea kun uskaltaa myöntää tilanteensa. Merkki siitä että parempaan menossa. Ei sen pitäisi empaattista ihmistä häiritä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, aloittaja nainen on rohkea kun uskaltaa myöntää tilanteensa. Merkki siitä että parempaan menossa. Ei sen pitäisi empaattista ihmistä häiritä.

        Mistä tiedät, onko aloittaja nainen tai mies? Ei hän sitä tuossa aloituksessaan sano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, onko aloittaja nainen tai mies? Ei hän sitä tuossa aloituksessaan sano.

        Vaisto kertoo sen. Sitäpaitsi taidan tuntea kyseisen naisen.Siinä perusteluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaisto kertoo sen. Sitäpaitsi taidan tuntea kyseisen naisen.Siinä perusteluja.

        Sä oot pihalla kun lumiukko. Aloittaja on mies, ruikuttaja mies joka osaa myös pahoinpidellä. Aloituksessa hän yrittää etsiä uutta uhria, kun edellinen lähti pois pahoinpideltynä. Tällä miehellä on koko elämä tätä mt ongelmaa.


      • Anonyymi

        Joo, onhan meitä paljon. :/ Ymmärrän hyvin ajatuksesi. Toivottavasti meidän kummankaan ikävöinnin kohde ei kuitenkaan ajattele noin. :)

        - ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaisto kertoo sen. Sitäpaitsi taidan tuntea kyseisen naisen.Siinä perusteluja.

        Kaipaatko siis sitä naista, jolta oletit aloituksen olevan? Jos kyllä niin kertoisitko jotain tunnistetta? :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaipaatko siis sitä naista, jolta oletit aloituksen olevan? Jos kyllä niin kertoisitko jotain tunnistetta? :)

        Tää oli siis myös ap:lta, unohdin lisätä viestin loppuun sen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä oot pihalla kun lumiukko. Aloittaja on mies, ruikuttaja mies joka osaa myös pahoinpidellä. Aloituksessa hän yrittää etsiä uutta uhria, kun edellinen lähti pois pahoinpideltynä. Tällä miehellä on koko elämä tätä mt ongelmaa.

        :DD sä oot pihalla

        - ap


    • Anonyymi

      Millaisia ongelmia?

      • Anonyymi

        Kaksisuuntainen, johon kuuluu myös psykoosioireita. On hoidossa kyllä, eikä ole ollut oireita lääkityksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksisuuntainen, johon kuuluu myös psykoosioireita. On hoidossa kyllä, eikä ole ollut oireita lääkityksen kanssa.

        Aloittaja on mies.


    • Anonyymi

      Samaa voisin kysyä mä myös häneltä?

      • Anonyymi

        Hänellä ei kyllä tietääkseni ole mitään. Mutta ei minua tietenkään haittaisi jos olisi.

        - ap


    • Anonyymi

      Tosin tuo ansaitsemispuoli ei ole noin. Ihmisiä ei ansaita..

    • Anonyymi

      Ei olisi esteenä. Läheisilläni myös ollut niitä. Olen hankkinut paljon tietoa. Tieto lisää ymmärrystä!

      • Anonyymi

        Kiva jos hän ajattelisi noin :) kerro toki tunnisteita jos haluat

        - ap


    • Anonyymi

      Ei haittaa edelleenkään ja todellakin haluaisin olla sun kanssa. Kuvitteletko, että huvikseni kerroin sua rakastavani?

      • Anonyymi

        En ole valitettavasti kaipaamasi. Hän on kyllä tunnustanut, että on tunteita, mutta rakkaudesta ei ole kertonut mitään.

        - ap


    • Anonyymi

      Painu vittuun ap ,oot feikki .

    • Anonyymi

      Itse taas pelkään, etten ole riittävä hänelle. Että hän ottaa sen paremman vaihtoehdon.
      Tietenkään ei haittaisi mt-ongelmat, kiinnostaa enemmän se kuinka paljon toisessa on hyvyyttä.

      • Anonyymi

        Itselleni ei ainakaan ole olemassa mitään parempaa vaihtoehtoa. Ainoastaan hän kiinnostaa.

        - ap


    • Anonyymi

      Sairaus on sairaus ja sinä olet sinä. Älä anna menneiden asioiden liiaksi varjostaa elämääsi. Mutta asioista on hyvä puhua avoimesti kun nähdään. Kerro niin kuuntelen.

      • Anonyymi

        Tottakai voin kertoa jos hän haluaa kuulla näistä asioista. Jotain pientä olen jo kertonutkin. Olisi kyllä mahtavaa jos hän ajattelisi noin :)

        - ap


    • Anonyymi

      valtaosalla naisista on. Tämä on vain fakta

      -mies

    • Anonyymi

      Ei haittaa!!

      • Anonyymi

        :) kerro toki tunnisteita jos haluat

        - ap


      • Anonyymi

        No ajattelin vain että jos kaipauksellani olisi jotain tuontapaista niin ei se itseäni säikäyttäisi.


    • Anonyymi

      Joka neljännellä suomalaisella on mielenterveyshäiriö, kuten masennus tai ahdistushäiriö. Puolella ihmisistä on jossain elämänvaiheessa esim erotessa tai työpaikan tai läheisen menettäessä mielenterveyden häiriö. Eli siis aika yleinen asia on.

      Tärkeintä on toisessa oleva luonne, hyvyys ja rakkaus.

      • Anonyymi

        Jep, tiedän. Suurin osa varmasti hyväksyy esim. masennuksen/ahdistuksen, joka johtuu elämäntilanteesta. Harvempi ehkä sen, että on lopun elämänsä sairas, ja että oireistoon kuuluu esim. harhoja tai maniaa. Pelkään erityisesti, että menneet maniajaksot ovat hänelle este, vaikka niitä tuskin tulee enää koskaan. Ymmärrän sen kyllä, koska maaninen ihminen on usein aivan kamala, varsinkin parisuhteessa.


      • Anonyymi

        Ja voisi kyllä olisi helpompaa häiriön aikana, kun saisi mukavan kaverin mukavaa seuraa, niin ei tarvitsisi aina miettiä liikoja. Saattaisi jopa mennä huomaamatta ohikin mokomat vaivat. Tiedä niistä sitten, eikä aina pidäkään tietää.


    • Anonyymi

      Minulla on tunne-elämän häiriöitä. Poikkeavat olennaisesti mt-ongelmista. No jokaisella jotakin.

      • Anonyymi

        Minkäs häiriöitä masennus ja ahdistus on? Tunne-elämässä nekin on! Vai eikö masentuneisuus tai ahdistus ole tunnetila?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkäs häiriöitä masennus ja ahdistus on? Tunne-elämässä nekin on! Vai eikö masentuneisuus tai ahdistus ole tunnetila?

        Onhan ne sitäkin. Mutta lähtökohtaisesti en nyt laita itseäni mihinkään mt-lokeroon kuitenkaan. Masennus ja ahdistus ovat tuttuja. Varmaan aika monelle muullekin ovat.


    • Anonyymi

      Kuka on mieleltään terve?
      Ei ole diagnoosia papereissa vai?

      Jos uskoo Jumalaan, se on jo riittävä syy saada diagnoosi nykyään.

      • Anonyymi

        Terveeksi määritellään usein henkilö, joka kykenee huolehtimaan itsestään ja arjestaan, on työkykyinen ja kykenee rakastamaan.

        Lainaus Duodecim-lehdestä:
        "Hollannin kokous päätyi suosittelemaan terveydelle dynaamista määritelmää "the ability to adapt and to self manage" eli terveys on kyky sopeutua ja selviytyä. Terveellä on siis fyysinen, henkinen ja sosiaalinen hyvinvointi omalla tavallaan hallinnassa."
        https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2011/24/duo99970


      • Anonyymi

        Epämääräistähän se rajanveto terveen ja sairaan välille usein on. Olen sitä mieltä, että moni, jolla on mt-diagnoosi on psyykkisesti terve. Esim. läheisen kuoleman jälkeen masentuminen on mielestäni normaali reaktio, eikä varsinainen häiriö. Ja osalla diagnosoiduistahan aiempi mielenterveydenhäiriö on jo parantunut. Mutta omalla kohdallani myönnän kyllä täysin, että olen sairas. Sellaiset oireet, ettei sellaisia terveellä ole, ja uusivat elämäntilanteista riippumatta.


      • Anonyymi

        Voi haloo, mielenterveysongelmia on aika monenlaisia ja tasoisia. Ja jos mukaan luetaan persoonallisuushäiriöiset ja tietty sinne kuuluu kansantautimme masennus niin ei meistä monikaan täysin terve ole. Vakavilla mielenterveysongelmilla on kyllä pikkasen suuremmat riskinsä myöskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi haloo, mielenterveysongelmia on aika monenlaisia ja tasoisia. Ja jos mukaan luetaan persoonallisuushäiriöiset ja tietty sinne kuuluu kansantautimme masennus niin ei meistä monikaan täysin terve ole. Vakavilla mielenterveysongelmilla on kyllä pikkasen suuremmat riskinsä myöskin.

        On totta, että mt-ongelmia on monentasoisia. Osa sairaista ihmisistä, usein persoonallisuushäiriöiset tai lievästi autistiset, ei saa diagnoosia, koska eivät hakeudu hoitoon. Nämä huomataan kuitenkin lähipiirissä. Osa hoitoon hakeutuneista saa myös välillä vääriä diagnooseja ja myös väärää hoitoa. Lääketiede ei ole myöskään ehdoton totuus eikä erehtymätön eikä varsinkaan lääkärit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epämääräistähän se rajanveto terveen ja sairaan välille usein on. Olen sitä mieltä, että moni, jolla on mt-diagnoosi on psyykkisesti terve. Esim. läheisen kuoleman jälkeen masentuminen on mielestäni normaali reaktio, eikä varsinainen häiriö. Ja osalla diagnosoiduistahan aiempi mielenterveydenhäiriö on jo parantunut. Mutta omalla kohdallani myönnän kyllä täysin, että olen sairas. Sellaiset oireet, ettei sellaisia terveellä ole, ja uusivat elämäntilanteista riippumatta.

        Suurin osa diagnooseista, myös mt-diagnooseista on luonteeltaan määräaikaisia. Lääketieteen ja lääketieteellisen avun on tarkoitus tarjota "tie paranemiseen" tai olla apuväline siihen paranemiseen. Kyllä lääketieteen sisällä ajatellaan, että periaatteessa kaikki mt-ongelmat on parannettavissa vakavia persoonallisuushäiriöitä lukuunottamatta. Ei kaikista ihmisistä näe päällepäin heidän tilannettaan tai historiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On totta, että mt-ongelmia on monentasoisia. Osa sairaista ihmisistä, usein persoonallisuushäiriöiset tai lievästi autistiset, ei saa diagnoosia, koska eivät hakeudu hoitoon. Nämä huomataan kuitenkin lähipiirissä. Osa hoitoon hakeutuneista saa myös välillä vääriä diagnooseja ja myös väärää hoitoa. Lääketiede ei ole myöskään ehdoton totuus eikä erehtymätön eikä varsinkaan lääkärit.

        Tarkoititko lievästi autistiset, vai autisminkirjoon kuuluvat? ADHD on kuitenkin aika eri kuin vaikkapa assi. Melko laaja skaala kaikenlaista on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoititko lievästi autistiset, vai autisminkirjoon kuuluvat? ADHD on kuitenkin aika eri kuin vaikkapa assi. Melko laaja skaala kaikenlaista on.

        Lisäksi autismi ei ole sairaus, vaan neurologinen poikkeuma. Puhuit samaan aikaan mt-ongelmista ja sen eri tasoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi autismi ei ole sairaus, vaan neurologinen poikkeuma. Puhuit samaan aikaan mt-ongelmista ja sen eri tasoista.

        En ole tuon viestin kirjoittaja, johon viittaat. Kirjoitin silti 23:55 viestin. Totta. Sille kuitenkin on diagnoosi. Osa lievästi autisteista jää silti diagnosoimatta syystä tai toisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa diagnooseista, myös mt-diagnooseista on luonteeltaan määräaikaisia. Lääketieteen ja lääketieteellisen avun on tarkoitus tarjota "tie paranemiseen" tai olla apuväline siihen paranemiseen. Kyllä lääketieteen sisällä ajatellaan, että periaatteessa kaikki mt-ongelmat on parannettavissa vakavia persoonallisuushäiriöitä lukuunottamatta. Ei kaikista ihmisistä näe päällepäin heidän tilannettaan tai historiaa.

        Lääketieteen tarkoitus on myös tehdä voittoa ja kokeita ihmisillä.


    • Anonyymi

      Ei se ole minulle ongelma.

      • Anonyymi

        Rohkaisevia viestejä kyllä tullut aloitukseeni. :) kiva kuulla, että niin monia ei haittaa. Odotin ihan muuta


    • Anonyymi

      Jos ihminen on selättänyt mt-ongelmat, se ei haittaa. Jos ihminen on tervehenkinen, työkykyinen ja kykenee oman arkensa pyörittämiseen, kykenee usein myös parisuhteeseen. Jokainen tietenkin tuo aina oman henkilöhistoriansa kaikkineen parisuhteeseen.

      • Anonyymi

        On mahdollista, että sairaus oireilee jossain vaiheessa lääkityksestä huolimatta. Eli jotain lieviä/keskivaikeita masennuksia voi tulla. Sairauslomalle voi siten olla joskus tarvetta ja arjen pyörittäminenkin saattaa väliaikaisesti hankaloitua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mahdollista, että sairaus oireilee jossain vaiheessa lääkityksestä huolimatta. Eli jotain lieviä/keskivaikeita masennuksia voi tulla. Sairauslomalle voi siten olla joskus tarvetta ja arjen pyörittäminenkin saattaa väliaikaisesti hankaloitua.

        Osalla ihmisistä on taipumusta alakuloon, sitä ei kannata sekoittaa masennukseen. Uupumus myös lääketieteessä diagnosoitiin virheellisesti kauan aikaa masennukseksi. Moni on voinut saada siitä siis väärän diagnoosin. Onneksi tämä asia on kuitenkin paljon ollut esillä. Masennuksen paras hoito on varmaan normaali arki ja rutiinit ja niiden ylläpito sekä itsereflektio; kyky sanoittaa se, mikä sinut saa tuntemaan alakuloiseksi, keskusteluapu sekä vertaistuki. Toki joillekin lääkkeet voi olla hyvä vaikka joksikin aikaa. Usealle se kuitenkin tarkoittaa vain lyhyttä aikaa elämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osalla ihmisistä on taipumusta alakuloon, sitä ei kannata sekoittaa masennukseen. Uupumus myös lääketieteessä diagnosoitiin virheellisesti kauan aikaa masennukseksi. Moni on voinut saada siitä siis väärän diagnoosin. Onneksi tämä asia on kuitenkin paljon ollut esillä. Masennuksen paras hoito on varmaan normaali arki ja rutiinit ja niiden ylläpito sekä itsereflektio; kyky sanoittaa se, mikä sinut saa tuntemaan alakuloiseksi, keskusteluapu sekä vertaistuki. Toki joillekin lääkkeet voi olla hyvä vaikka joksikin aikaa. Usealle se kuitenkin tarkoittaa vain lyhyttä aikaa elämässä.

        Mulla on siis ollut aiemmin vaikeita psykoottisia masennusjaksoja ja maniaa. Masennusjaksoissa painottuivat eniten hypersomnia, psykomotorinen hidastumeisuus, väsymys ja tunteiden latistuminen. alakuloisuus ei ollut pääroolissa. Koin, että masennus pilaa elämäni, eikä niin päin, että ensin elämä on huonoa ja siitä seuraa masennus. Sairausjaksot eivät liittyneet elämäntapahtumiin millään tavalla, vaan tulivat vain jostain. Lääkkeet ovat toimineet. Joskus kävin puhumassa, mutta se ei auttanut. Mutta voi olla, että jossain vaiheessa lääkityksestä huolimatta tulee masennusta (joka tulee sitten lievempänä, kuin aiemmin eli lievää/keskivaikeaa). Ei ole siis kyse mistään normaalista alakulosta, jonka osaan kyllä tunnistaa.
        Tiedän kyllä, että osa saa masennusdiagnoosin ihan turhaan ja se on kyllä ongelmallista. On kuitenkin myös tällaisia mielensairauksia, jotka ovat biologisempia.

        - ap


    • Anonyymi

      En suostu enää MT-ongelmaisen tai tunnehäiriöisen naisen heittopussiksi.

      Ovat kuin alkoholisteja tai nistejä.
      Mikään ei kelpaa paitsi kaikki täytyy tehdä kuten he haluavat tai sitten he "romahtavat" vaikka kaikki olisi ihan hyvin ja kunnossa.
      Muistelevat vanhoja eivätkä muuta vanhoja tapojaan vaikka kuinka yrittäisi ja auttaisi.

      Samoin vieras mulkku maistuu koska vanhat traumat.
      Mitä paskempi jätkä niin sitä kovemmat himot näillä mt-hiirillä.
      Sekoilevat ja sähläävät joten korjaat heidän jäljelle jättämiä jälkiä sitä mukaa.

      Mun kiintiö tälle elämälle noita täynnä.
      Tahdon terveen ja tasapainoisen yksilön joka on
      hyvässä fyysisessä että psyykkisessä kunnossa.

      Ei millään pahalla.
      En ala kenenkään terapeutiksi enkä personal traineriksi.
      Laita elämäsi kuntoon ja jutellaan sitten, miksikö?
      Koska sitä naisetkin odottavat plus pitää olla vielä bonusta päälle.

      • Anonyymi

        Täällä sanellaan kovia ehtoja jollekin, kelle sitten lieneekään. Mt-hiiret on panokoneita! Oli siis tämän illan saldo tunteet--puolelta, kiitos ja hyvää yötä!


      • Anonyymi

        Ymmärrän, että tuohonkin voi väsyä. Siihen voi väsyä sekä omaiset että kumppani. Jos perheessä on vakavasti sairastunut tai vammainen, häntä ei voi kuitenkaan jättää. Ehkä veri tosiaan on vettä sakeampaa. Perheenjäsentä ei saa koskaan hylätä. Tietysti parisuhde on sellainen ihmissuhde, johon sinä valitset (toivottavasti) omasta vapaasta tahdosta sellaisen, jonka sinä hyväksyt kaikkineen rinnallesi.


      • Anonyymi

        En mä nyt teilais niitäkään ihmisiä, jotka väsyy sairastuneeseen ihmiseen ja ero tulee. Esim.mielenterveysongelmaisista osa on rasteja, että erotaan. Ihanne on pysyä yhdessä, mutta ei hinnalla millä tahansa. Arvostelijat on niitä, jotka ei oo kokeneet tuollaista.


      • Anonyymi

        Syön lääkkeitä koko ajan ja aion syödä niitä lopun elämäni ajan. Voi silti olla, että jotain masennusta tulee joskus. Eli jos olisit hän, niin parempi pistää poikki jo tässä vaiheessa, koska en voi luvata pysyväni täysin terveenä koko aikaa.
        En kuitenkaan ole kuvaamasi kaltainen mt-ongelmainen. Monet noista kokemistasi jutuista kuulostavat jonkun persoonallisuushäiriöisen (epävakaa, huomionhakuinen, ehkä narsistinenkin) touhuilta. Elleivät sitten olleet akuutissa maniassa.

        - ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mä nyt teilais niitäkään ihmisiä, jotka väsyy sairastuneeseen ihmiseen ja ero tulee. Esim.mielenterveysongelmaisista osa on rasteja, että erotaan. Ihanne on pysyä yhdessä, mutta ei hinnalla millä tahansa. Arvostelijat on niitä, jotka ei oo kokeneet tuollaista.

        No onhan se nyt kuitenkin vaikeaa siinä kohtaa toista hylätäkään, jos on vaikka vaikea masennus päällä. Luulisin. Plus sitten on niitä mt-ongelmaisia, mitä et kyllä sitten ihan oikeasti jätä. Kallis lasku tulee, jos niin erehdyt tekemään. Ja niistä nykylääketiede on totaalisen pihalla. Kuten on suurin osa väestöstäkin.


      • Anonyymi

        "En suostu enää MT-ongelmaisen tai tunnehäiriöisen naisen heittopussiksi."
        Komppaan täysin tuota,kokemusta on eikä se totuus siitä hyssyttelemällä miksikään muutu.
        T: Kokemusasiantuntija


    • Anonyymi

      En halua. Olet väkivaltainen. Sinä et sovi mihinkään suhteisiin vaan kunnollisiin fyysysiin töihin. Töitä niin paljon, että et jaksa enää ruikuttaa vaan alat parantumaan.

      • Anonyymi

        En ole hän. Olen nainen, enkä ole väkivaltainen.

        - ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole hän. Olen nainen, enkä ole väkivaltainen.

        - ap

        niin,hän on nainen. Siis aloittaja.


    • Anonyymi

      Ongelmista on huono tehdä lisä ongelmia vaan enemmänkin pyrkiä yhdessä niistä eroon. Toisen tuki on parasta lääkettä siihen. Tuki ja turva antaa hyvän pohjan, josta ponnistaa parempaan lopputulokseen. Asioista pitää vaan pystyä puhumaan salailematta. Luottamus toiseen on synnyttävä, se on tärkeintä.

    • - Joskus kuulin sellaisen kuvauksen, että terve on vain sellainen ihminen jota ei ole tarpeeksi tutkittu...

      Jokainen on oma yksilönsä. Meillä on oma elämäntarinamme. Kaikki ne asiat jotka ovat tehneet ja muovanneet minusta ja sinusta juuri sellaisen kuin olemme.

      Minä en määrittele ihmistä diagnoosien kautta. Ihminen on minulle ihminen. Ja jokainen meistä on aikamoinen ihme ja lahja.
      Että olet/olen olemassa. Siinä on tarpeeksi.

      • Anonyymi

        Pitää kyllä varmasti paikkaansa tuo ensimmäinen lauseesi...

        Ja kiva että ajattelet noin :)


    • ”Ollut ” on avain sana! Elämästähän ei koskaan tietenkään tiedä mitä tulevassa, mutta mä oon henk. Koht niin herkillä ystäväni itsemurhan jälkeen etten pysty olemaan ihmisen kanssa suhteessa jolla aktiivisessa akuutissa vaiheessa jokin mt-ongelma

      En pysty kohtaan sitä uudelleen. Yksi kuoli vakavaan masennukseen jo ja se oli aivan liian raskasta mulle käydä läpi. Otin etäisyyttä sen jälkeen voimakkaasti mun kaikkiin mt -ongelmista kärsiviin ystäviin. Koin että oon aivan liian vereslihalla että pystyisin nyt elään heidän elämässä liian tiiviisti mukana. Jos jotain sattuis .. se ois munkin loppu.

      • Anonyymi

        Otan osaa. :/

        - ap


    • Anonyymi

      No sittenhän me sovitaan hyvin yhteen. Mulla tota kokemusta mielenterveyden häiriöistä löytyy sekä työn että lähipiirin puolesta. Ja kuka tahansa meistä voi sairastua esim masennukseen, se on nähty niin monta kertaa. Musta tuntuu että oon nähnyt niin paljon kaikkia eri sairauksia, etten kyllä ihan pienestä enää hätkähdä.

      • Anonyymi

        Itsekin olisin voinut kirjoittaa nämä sanat.


      • Anonyymi

        Olla nähnyt ja olla kokenut on kuitenkin eri asia. Siinä on eri näkökulma. Paras näkökulma on sillä, joka on sekä kokenut että nähnyt.


      • Anonyymi

        Totta puhut, mutta vastasin ainoastaan aloittajan kysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olla nähnyt ja olla kokenut on kuitenkin eri asia. Siinä on eri näkökulma. Paras näkökulma on sillä, joka on sekä kokenut että nähnyt.

        On kokemusta ja on kokemusta lähipiiristä ja on kokemusta työnkin kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kokemusta ja on kokemusta lähipiiristä ja on kokemusta työnkin kautta.

        Silti ihminen, joka on itse kokenut ymmärtää syvemmin. Usein parhaat auttajat, ymmärtäjät ja vierellä kulkijat tulee niistä, jotka ovat itse omakohtaisesti kokeneet. Sos.- ja terverveysalalla työskentelee monia itsekin sairastaneita. Tutkimuksellisesti lääketieteen ja psykologian opiskelijat ovat kaikkein "sairaimpia". Pitäisi siis olla ymmärrystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti ihminen, joka on itse kokenut ymmärtää syvemmin. Usein parhaat auttajat, ymmärtäjät ja vierellä kulkijat tulee niistä, jotka ovat itse omakohtaisesti kokeneet. Sos.- ja terverveysalalla työskentelee monia itsekin sairastaneita. Tutkimuksellisesti lääketieteen ja psykologian opiskelijat ovat kaikkein "sairaimpia". Pitäisi siis olla ymmärrystä.

        Tarkoitin siis tutkitusti. Joskus luin tuon jostain yliopiston julkaisusta.


      • Anonyymi

        Nämä kommentit olivat kyllä tosiaankin positiivinen yllätys!:) Ja tottahan se on, että kuka tahansa voi sairastua. En kuitenkaan ole kaipaamasi henkilö, hän ei työskentele sosiaali- tai terveysalalalla.

        - ap


    • Anonyymi

      Tuli tuosta otsikosta mieleen vaan sellainen ajatus, että rakkautta jokainen kaipaa, olipa sitten fyysisesti tai psyykkisesti sairas. Ei ihmistä koskaan tulisi myöskään määritellä diagnoosin kautta, olipa se oikea tai ei.

      Ihmiset jostain syystä rakastavat määritelmiä, varsinkin silloin määritellä, kun pääsevät niillä määritelmillä jotenkin toisten yläpuolelle tai tuntemaan olonsa paremmaksi kuin muut. Jotkut määrittelevät toisia koulutuksen tai ammatin kautta. Toiset varallisuuden kautta. Toiset sairauksien kautta. Ihminen on kuitenkin muutakin kuin nuo asiat tai niiden summa.

      Suurin osa mt-ongelmista on parannettavissa ajan ja oikean hoidon kanssa. Ihmisellä voi olla muitakin haasteita elämässä, jotka ei ole diagnosoitavissa lääketieteellisin termein. Ehkä sellainen aito halu ymmärtää ja arvostaa erilaisissa tilanteissa kamppaileville olisi suotavaa monelle.

      • Anonyymi

        Hyvä kannanotto.


      • Anonyymi

        Aivan loistava. Mikään ei ole tympeämpää, kuin että joku puolituttu hyvin vähän sinua tunteva, satunnainen yönritari lähtee itseäsi analysoimaan ja jopa! diagnosoimaan.


    • Anonyymi

      Ei haittaa, vedettäis sitten molemmat "kettuja" nassuun. Tai mikä sun lääke nyt sitten onkaan.

    • Anonyymi

      Minua ei haittaa mtongelmat. Tapaan heitä päivittäin. Mtongelmaiset kykenevät käymään työssä ja elämään kuin kuka tahansa. Ei ole leimaamiseen tarvetta. Mtongelmat on kuin mikä tahansa sairaus.

    • Anonyymi

      Oon vähä bipolaari ja vähä lukihäiriöinen

    • Anonyymi

      Haittaa. En halua elämääni hankaluuksia. Olit juurikin sellainen.
      Unohdit mainita että sulla on voimakkaita addiktioita määrättyihin ihmisiin, asioihin ja pornoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1716
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1347
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      4
      1240
    4. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1230
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1198
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1096
    7. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1075
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1072
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      997
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      904
    Aihe