Adventtikirkko jakaa sianlihaa

Anonyymi

Ihmetyttää kirkon tuntema tapa jakaa sianlihaa Eu- ruokakasseissa.. On tiedossa että seurakuntalaiset kipuilevat asian kanssa.. Onko se oikein?

49

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka minä en olekaan adventisti, niin ajattelen adventistien toteuttavan Isä Jumalan Pietarille näyttämää näkyä, jossa Taivaasta laskettiin liinavaate, jossa oli kaikkia maan nelijalkaisia ja hän sanoi kaikkien ruokien olevan puhtaita.

      Samoin Jeesus sanoi, että syökää kaikkea mitä lihakaupassa myydään, mutta epäjumalille uhrattua älkää syökö.

      Ja koska nykyajanmuodossa täällä Pohjoismaissa tuskin kukaan uhraa eläimiä esim. molokille, joka on eräs epäjumala, niin kaikki ruuat lihakaupassa on näin ollen OK.

      Jotenka kun adventistit jakavat ruokaa nälkää näkeville lähimmäisilleen, niin he tekevät sen Jumalaa kunnioittaen, eivätkä saivartele asiassa, vaikka seassa olisi jopa purkki nötköttiäkin.

    • Anonyymi

      Jos uskoo, että uskovaisena minun ei kuulu syödä ns. saastaisia eläimiä siitäkin huolimatta, että ne on julistettu puhtaiksi Uudessa testamentissa pariinkin kertaan ja siitäkin huolimatta, että Mooseksen muut lait paitsi Kymmenen käskyn lait on mitätöity,,myös sekin, mikä kielsi ns. saastaisen lihan syönnin, niin miksi kieltää ei-uskovilta saastaisen lihan syönti? Miksi kieltää sen syönti niiltä, jotka ymmärtävät, että Jumala vapautti meidät saastaisen lihan syömiseltä?

      Sitäpaitsi, jos nyt todella uskoo, että saastaista lihaa ei pidä syödä, niin miksei siltiusjo,Paavalin sanoja, jonka mukaan jos joku tarjoaa sinulle lahjaksiruokaa, jossa on saastaista lihaa, niin sitä SAA syödä. Itse saastaisen lihan tarjoamista Raamattu ei kiellä eikä puutu siihen millään lailla.

      Joten ihan puhtain sydämin pitäisi adventistien tarjoilla ihmisille saastaisten eläinten lihaa. Jos näin ei ole, on adventistijäsen kehittänyt oman uskonnon ruoasta. Sellaisen, jota edes kirkko ei tue.

      - Advis

      • "Sitäpaitsi, jos nyt todella uskoo, että saastaista lihaa ei pidä syödä, niin miksei siltiusjo,Paavalin sanoja, jonka mukaan jos joku tarjoaa sinulle lahjaksiruokaa, jossa on saastaista lihaa, niin sitä SAA syödä. Itse saastaisen lihan tarjoamista Raamattu ei kiellä eikä puutu siihen millään lailla."

        "Saastaisen lihan" kielto on silleen mielenkiintoinen konsepti kaiken kaikkiaan.

        Juutalaisille, sen olisi pitänyt olla siinä määrin punainen vaate, ettei kukaan olisi voinut antaa tarjolle "saastaista lihaa". Mutta näinhän ei todellisuudessa ollut. Tuhlaajapojasta aina Jeesuksen leegioonkarkoittamiseen asti ja siitä eteenpäinkin on todistetusti kasvatettu "saastaista lihaa" Israelin alueella, ja jos sitä on kasvatettu, oletettavammitummin sitä on joku ostanutkin.

        On täysin totta, että sen kasvattamisesta tai myymisestä ei ole mitään rajoitusta, vain sen käyttämisestä omaksi ravinnoksi. Joten sikafarmarit ovat olleet täysin puhtaita - sinänsä.

        Jos haluaa uskoa Jumalan antamien ruokaohjeiden olleen jotenkin järikiperustaisia eikä mielivaltaisia, niin silloin pitäisi katsoa lähinnä teikiinien tai muiden loisten osuuteen tietynlaisessa ravinnossa. Ja kappas kippanaa, sellainen peruste olikin olemassa joskus tuhansia vuosia sitten. Mutta kuinka moni nykyaikana kuolee trikiineihin ? (hoh-hoh...)

        Menneiden aikojen ongelmien heijastaminen nykypäivän sianlihaan (tai muuhun kiellettyyn) on kokolailla kuolleena syntynyt ajatus.

        Fakta on kuitenkin se, että kasvisuskovaisten kuolleisuus ravinnonsaannin ongelmien vuoksi on paljon suurempi ongelma kuin siansyöjien trikiinikuolleisuus.


    • Anonyymi

      Onkohan tuo todellakin totta, että jakavat sianlihaa. Huh huh sentään saastuttavat lähimmäisiään.

      • Anonyymi

        Ei sianliha ole saastainen sille, joka ei ole uskovainen. Saastaisuus ohje annettiin vain Israelin kansalle ja niille, jotka elivät heidän kanssaan. EI MUILLE!


      • Anonyymi

        "saastuttavat lähimmäisiään"

        Miten sinun ajattelutapasi eroaa Jeesuksen aikaisten fariseusten ajattelusta??

        Itse pyrin karttamaan sianlihaa ja ylipäätään kaikkea punaista lihaa, mutta en silti ajattele, että ihmiset "saastuisivat" niistä, vaikka ne epäterveellisiä saattavat ollakin. Maailmassa on paljon muutakin epäterveellistä kuten esim suklaa, sokeri, kakut, pullat jne..."saastuttavatko" ne sinua tai adventisteja vai jakavatko adventistit em tuotteita ihan hyvällä omallatunnolla?


      • Anonyymi

        On se samanlaista kaksinaamaisuutta kuin jos raittiusyhdistys tarjoaisi viinapaukkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se samanlaista kaksinaamaisuutta kuin jos raittiusyhdistys tarjoaisi viinapaukkuja.

        No ei nyt todellakaan. Raamattu ei kiellä tarjoilemasta sianlihaa vaan vain syömästä sitä ja sekin kielto koskee vain niitä uskovaisia, jotka ottavat sen kiellon tosissaan, siis syömiskiellon. Se kielto ei ole missään muotoa voimassa seurakunnan ulkopuolisille. Siitä ei pitäisi.ottaa minkäänlaista huonoa omaatuntoa. Ei se huonon omantunnon ääni ole Jumalasta vaan ihan sitä omaa vääränlaista pikkutarkkuutta ja saivartelua.


      • Anonyymi

        Eivät jaa sianlihaa. Kaikenlaisia trolleja, ei kannata uskoa.


    • Anonyymi

      Kyse on EU.-n järjestämästä köyhänavusta, jonka he ovat varanneet kansalaisilleen.
      Eli välikäsi ei ole sitä valinnut.
      Ja tavallaan lähimmäisen lehmä on ojassa, niin raamatullisesti se on autettava ylös.
      Eli lain tarjoitus on tässä Hengellinen.
      https://www.ruokavirasto.fi/yhteisot/tuet-ja-kehittaminen/ruoka-apu/

      Uskovainen jakaa vaikka postissa- postinlähetyksiä, eikä siinä välikäden tehtävä ole tarkastella, mitä posti sisältää. Se on lähettäjän ja vastaanottajan välinen sopimus.

      Eli annetaan näitten atventistien jakaa sen EU.n valitseman kassin EU. kansalaiselleen. Turha tässä on kenenkään irvistellä asialle.
      Mutta, pitäähän näitten lättäpäiden irvistellä tapansa mukaan, kun perkele heitä niin hyppyyttää irvistelemään. Se on heidän sydämensä tila.

    • Anonyymi

      Outoja murheita ihmisillä. Eihän Jumalan valtakunta ole syömistä tai juomista vaan vanhurskautta iloa ja rauhaa... Jos joku tästä murehtii, murehtii turhasta.

      Niinkuin edellä todettiin, EU ruokapussissa on, mitä on, ja tavaran antaja päättää, mitä pussiin laitetaan - ei jakaja. Muuten olen kyllä miettinyt, onko pussin sisältö ihan ärsytysmielessä suunniteltu sisältämään sianlihaa, kun ainakin meilläpäin kolmas- tai neljäsosa hakijoista on islaminuskoisia maahanmuuttajia, jotka eivät sikaa ota. Näin kirkkomme varastossa on runsaasti ylimääräistä sikanautaa ja hernesoppaa, jota sitten yritämme tyrkyttää muille, joille ne ovat mieleen. Minäkin olen niitä vienyt jo kymmeniä purkkeja yhdelle vähävaraiselle helluntaiveljelle, jolle maistuvat, ja samalla on tietty mukava mahdollisuus yhdessä kiittää ja iloita Herran hyvyydestä.

      • Anonyymi

        Minä olen vienyt sitä koirillemme. Hyvin maistuu niillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen vienyt sitä koirillemme. Hyvin maistuu niillekin.

        Ihanko EU- ruokakuormalle olet mennyt hakemaan avustusruokaa koirillesi.
        Häpeä tekojasi.
        Sinulla ei ole mitään asiaa ko. jakoon, ei siihen, mitä siellä jaetaan, eikä ne ole sinulle tarkoitettu.
        Pidä koirasi ja itsesi ruuassa ja anna köyhille se, mitä EU- on heille tarjoamassa.


    • Anonyymi

      Adventtikirkko Suomessa harrastaa myös outoa pihistämistä.
      Nimittäin seurakuntien "sisaret" ottavat niistä EU-ruokakasseista pois sellaiset ainekset kuten jauhot, maitojauheen ja hernekeittopurkit.
      Sitten ne sisaret leipovat tai valmistivat niistä aineista myyjäisiinsä mm. leivonnaisia tai hernekeittoa.

      Onko mielestänne oikein, että EU-kassin sisältöä ronkitaan ?
      Vanha äitini sai adventtikirkon jakamassa EU-ruokakassissa vain kauraryynipakkauksen, näkkileipäpaketin, hapankorppuja ja makaroonipussin.

      • Anonyymi

        ---pihistämisestä kommentti.

        En kyllä tiedä, mistä puhut. Kokemusta on parista seurakunnasta, eikä niissä kukaan ota pusseista mitään. Joskus EU ruuan hakijat kieltäytyvät sianlihaa sisältäviä säilykkeitä tai jauhoista (jos eivät leivo) ja niitä tyrkytetään muille. Edes jauhoille ei ole suurempaa kysyntää seurakunnan jäsenten parissa. Onhan seurakunnassa toki pari vähäosaistakin, joille ruokapussia tarjotaan ja ilolla (sikanautaa ja hernekeittoa lukuunottamatta) ottavat vastaan.


    • Anonyymi

      Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä NIISTÄ KAIKISTA TULEE LOPPU SANOO HERRA.
      Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee että minä kokoan kaikki kansat ja kielet ja he tulevat ja näkevät minun kunniani.

      1234567---

      • Anonyymi

        Miksi jaksat jauhaa tuollaisia vaikka Paavali ja Jeesus ovat julistaneet kaikki tuoat puhtaiksi ja Vanhan liiton rituaalilaitkin on kumottu ristillä?


      • Anonyymi

        "Aika tulee että minä kokoan kaikki kansat ja kielet ja he tulevat ja näkevät minun kunniani."

        Tiedän, että kiirettä pitää iän karttuessa, mutta malta veli 1234567--- odottaa ainakin ensi kevääseen ja säiden lämpiämiseen ennen kuin alat leväyttelemään popliinitakkiasi jälleen auki. Silloin tekee se kunniakin hieman suuremman vaikutuksen kuin näin syksyn kylmillä keleillä.

        - Veljesi SAAPPaasta -


      • Anonyymi

        Mitä sie veli 1234567--- uhoat? Saastaisillekin löytyy oma Jeesus-versionsa.

        https://www.is.fi/viihde/art-2000000846756.html

        Kenenkään nälkäisen ja yksinäisen ei tarvitse jäädä murheissaan yksin kotiinsa, vaan voivat iloiten tulla hakemaan oman EU-pussukkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi jaksat jauhaa tuollaisia vaikka Paavali ja Jeesus ovat julistaneet kaikki tuoat puhtaiksi ja Vanhan liiton rituaalilaitkin on kumottu ristillä?

        Sianlihaa ei raamatussa kutsuta ruuaksi, vaan saastaksi. Jeesus ei suuhunsa laittanut sikaa, eikä kutsunut sitä ruuaksi.
        Pakanat ovat alkaneet käyttää sanaa ruoka siasta valmistamistaan soosseista. Pakanoilla ovat omat Jumalansa ja siksi heille on vietävä evankeliumia raamatun Jeesuksesta ja pelastuksesta.


      • Anonyymi

        Missä niin uhataan, että sika on lopun alku ja miksi?

        Olisiko siinä, ettei tähtäinpiste ole se sika, vaan väärä juhla ja juhlan tarkoitus.
        1234567- ei kannata kieroituneena lukea harhaisesti kirjoituksia ja tehdä siitä muotomeno.
        Se on eritoten sianruokaa ja syömistä, kun alkaa vääntämään muotojumaliseksi opin ja opetuksen.

        Kun ja jos alat tutkimaan tuota sikajuttuväännöstäsi, niin kirjoitukset tuovat esiin, että sen elämänmuoto- epäjumala ongelma, ei ruoka, mutta kohtelle ilmaistiin, ketä tarkoitettiin.
        ts. Sinä, joka seisot siellä, palvot epäjumalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sianlihaa ei raamatussa kutsuta ruuaksi, vaan saastaksi. Jeesus ei suuhunsa laittanut sikaa, eikä kutsunut sitä ruuaksi.
        Pakanat ovat alkaneet käyttää sanaa ruoka siasta valmistamistaan soosseista. Pakanoilla ovat omat Jumalansa ja siksi heille on vietävä evankeliumia raamatun Jeesuksesta ja pelastuksesta.

        Miksi, siksi koska sille on syynsä. Syy oli trikiini ja se, että se ei tarkastuslaitoksia paikalla.
        Siksi sika oli saastainen. Kannattaa mietiskellä.
        Sitähän se on verikostokin.
        Aikoinaan joka tappoi ihmisen, hänen peräänsä lähti verikostaja, eikä tappajaa kannattanut edes suku suojella, koska suojelu aiheutti kuoleman.
        Siihen aikaan ei ollut sinitakkeja, ei piipaa- autoja, eikä sellaista tuomarilaitosta kuin tänään.
        Turvakaupungeilla oli syy olemassaoloon.

        Siis haloo! Kannattaa hieman sijoittaa käskyihin ja neuvoihin merkitys.
        Se pätee, kun menemme johonkin maahan, missä lihatarkastus on hunningolla.
        Ei kannata syödä.
        Mutta, täällä siankinkku on terveellisempi sydämelle, kuin naudanliha, ja lampaanliha, niitten lihan syitten takia, mikä tarttuu verisuoniiin, mutta on raamatullisesti "luvallinen".
        Siankinkussa sitä ei ole, eli on turallisempi kuin nauta.
        Sydänlääkäri voi vahvistaa asian ja sydänyhdistys..


    • Anonyymi

      Miksi sika jäi henkiin vedenpaisumuksessa?
      Karju ja emä livahtivat arkkiin, kun Mooses oli heittämässä vettä nurkan takana. Sika on syvästi tunteva eläin. Raamatun manaukset ovat turmelleet fiksun eläimen maineen.

      • Anonyymi

        Vastoin omia opetuksiaan jakaa sianlihaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastoin omia opetuksiaan jakaa sianlihaa

        No mitä opetuksia nyt sitten on, mitä vastoin sitä sianlihaa jaetaan? Voisitko lainata virallisen opetuksen ihan tekstinä tähän perään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastoin omia opetuksiaan jakaa sianlihaa

        Niinpä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä!

        Huohhh... haukotus...

        Mitähän sinäkin tiedät kirkon opetuksista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastoin omia opetuksiaan jakaa sianlihaa

        Emme jaa. Ne poistetaan EU-ruokakassista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emme jaa. Ne poistetaan EU-ruokakassista.

        Meille annettiin sikaa , hernekeitos ja pyöryköis


    • Anonyymi

      Sianlihan saastuneisuus on vertauksellista opetusta...
      Possua voi siis popsia...

      • Anonyymi

        Selitäpä, miten se on vertauksellista?


      • Anonyymi

        Ei ole. Se on pysyvää, mitä mikään rituaali ei poista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Se on pysyvää, mitä mikään rituaali ei poista.

        Trikiinin tähden pysyvä, varoitus,sekä ohje, koskee matkailua ja tarkastettu on meillä taas puhdas.
        Aikoinaan ei ole ollut lihatarkastuslaitosta. Sentähden raamatun varoitus on ajaton.
        Viisas varoo, tietää ja tekee näin valinnat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitäpä, miten se on vertauksellista?

        Sika on saastainen itselleen. Polkee helmet karsinassaan, ei ymmärrä niitten arvoa, sekä sen korvikkeena syö vain jäteruokaa, ei Sanan ruokaa.
        Eli vertaus on raamatullisesti sopiva ja mekin pakana- epäjumalanpalvelijat hyvin käsitämme, ymmärrämme ja voimme ottaa vaarin opista.

        Siksi kirjoitukset sanovat, saastainen saastuu edelleen, ja Pyhä- pyhittyy.


    • Anonyymi

      Mooseksen lain mukaan juutalainen saattoi antaa itsestään kuolleen eläimen muunmaalaiselle naapurilleen syötäväksi.

      Tämän voi ymmärtää siten että Juutalainen sanoi: "Minun lampaani kuoli yöllä, joten minun on se poltettava lain mukaan!"
      Naapuri sanoi: "Minä en välitä kielloista, vaan syön tuon eläimen ilomielin. Anna se toki minulle!"

    • Anonyymi

      Mennäänpä tässäkin ihan vaan sen Raamatun mukaan, niin kuin adventistit yleensä. Paavalin mukaan lahjaksi saatua possua saa syödä eikä se ole Raamatun vastaista. Kun ruokajakelussa tarjotaan lahjaksi ruokaa, voi siellä olla mukana possuakin. Jos joku ei sitä halua syödä, olkoon syömättä. Miksi heittää hukkaan kauppojen lahjoittamaa ruokaa kun sille on joillakin käyttöäkin.

      • Anonyymi

        Ymmärrät väärin Paavalin tekstin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrät väärin Paavalin tekstin.

        Selitä? Paavali nimen omaan sanoo, että saastaisen eläimen syönti on ok jos joku sitä sinulle tarjoaa.


    • Anonyymi

      Ei ole kyllä meillä jaettu. Ne otetaan pois kasseista ennen jakoa.

      • Anonyymi

        Sielunvihollinen yrittää tunkea niitä kasseihin. Hyvä että poistetaan.


      • Anonyymi

        Heitättekö te ruokaa siis hukkaan?


    • Anonyymi

      1. Korinttolaiskirje 8:8

      Ei ruoka lähennä meitä Jumalaan. Jos olemme syömättä, emme mitään menetä. Jos syömme, emme siitä hyödy.

    • Anonyymi

      Huoh.... haukotus!

    • Anonyymi

      Me jaamme sikaa sioille. Voimme siis huoletta jakaa kirkkomme ulkopuolisille sianlihaa EU-ruokakasseissa.
      Me myös kuorimme niin sanotusti kasseista kermat päältä, eli mm. kanamunat, margariinit ja öljyt käytämme omien myyjäistemme ruokien valmistukseen.

      Seurakunnan vanhin.

      • Anonyymi

        Niin tuo totta... Seurakunnan ulkopuoliselle köyhille kyllä tarjotaan seurakunnan puolesta ...Sikoja ku ollaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuo totta... Seurakunnan ulkopuoliselle köyhille kyllä tarjotaan seurakunnan puolesta ...Sikoja ku ollaan

        Mitä keuhkoat? Pitäisikö hyvä ruoka heittää roskikseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä keuhkoat? Pitäisikö hyvä ruoka heittää roskikseen?

        Mikä hyvä... Seurakunnan opetus... Vasen käsi...Oikea käsiä.. Sattuuko....


      • Anonyymi

        Jaahas. Taas joku trolli siellä hörhöilee.


      • Anonyymi

        Aika vanhin sinä seurakunnasi olet, kun et muista eronneesi, puhut joutavia, sekä et käsitä tilivelvollisuuttasi. Eli dementiavanhin iältään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      197
      4901
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      3037
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      140
      2363
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2344
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1982
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1556
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1482
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1393
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe