Kielten opiskelu yhteiskoulussa

Anonyymi

En ollut kielten opiskelusta oikein innostunut, vaikka olisi ollut aiheellista olla. Yhteiskoulun ensimmäisellä luokalla 1960-luvulla alkoi ruotsin kieli. Toisella luokalla olivat vaihtoehdot saksan kieli tai englannin kieli. Minusta tuli pitkän saksan lukija. Minulla alkoi englannin kieli vasta lukiossa.

16 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

• Keskikoulun 2.-5. luokilla A- ja C-luokilla luettiin pitkää englantia, B-luokilla taas pitkää saksaa.

• Joskus 60-luvun lopulla ei ollut enää mahdollisuutta pitkän saksan valitsemiseen. Sen jälkeen keskikoulussa kaikki luokat lukivat pitkää englantia.

• Oli syksyllä 1969, että ei voinut enää valita pitkää saksaa.

• Lukion kielilinjalaisilla oli myös latinan opiskelua.

• Oli mahdollisesti latinan tilalla myös ranskan kielen valinnan mahdollisuus.

• Ruotsintunneilta muistan: Tre små troll ...

• Kielten opiskelu ei koulussa kiinnostanut, ei. Jälkeenpäin olen ajatellut, että ahkerasta kielten opiskelusta olisi sittenkin ollut hyötyä.

• He, jotka olivat erittäin innostuneita kielten opiskelusta, menivät lukiossa kielilinjalle.

• On hienoa, kun yhteiskoulussa oli hyvä kielten opetus.

• Opetus oli erittäin hyvä - harmi vain, että silloin kiinnosti muut asiat enemmän kuin opiskelu.

• Kielistudiossa ei 60-luvulla käyty ollenkaan. Vaan hyvin on elämässä pärjätty ilman kielistudiokäyntejä. Kyllä oppitunneilla tuli kielitietoa riittävästi.

• Ei ollut kielistudiota, ei, mutta magnetofoni oli kielten opetuksessa käytössä.

• Minulla kieliopiskelu ei ollut lähelläkään huipputasoa. Kuitenkin olen pärjännyt ulkomaanmatkoilla.

• Ulkomaanmatkoilla pärjää, kun osaa perus-sanastoa. Joskus, kun näkyy joku tuntematon sana, niin päättelykyky auttaa siinä tilanteessa.

• Kielten opiskelussa minua häiritsi se, kun kielten oppiminen perustuu liian paljon ulkolukuun, eikä sanastossa / kieliopissa ole matemaattista selkeyttä. Ei liene vaikeaa arvata, että lukiossa en todellakaan mennyt kielilinjalle, vaan valitsin matikkalinjan.

• Minäkin menin matikkalinjalle. Matematiikassa kun on selkeys ja johdonmukaisuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.