Kielten opiskelu yhteiskoulussa

Anonyymi

En ollut kielten opiskelusta oikein innostunut, vaikka olisi ollut aiheellista olla. Yhteiskoulun ensimmäisellä luokalla 1960-luvulla alkoi ruotsin kieli. Toisella luokalla olivat vaihtoehdot saksan kieli tai englannin kieli. Minusta tuli pitkän saksan lukija. Minulla alkoi englannin kieli vasta lukiossa.

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Keskikoulun 2.-5. luokilla A- ja C-luokilla luettiin pitkää englantia, B-luokilla taas pitkää saksaa.

    • Anonyymi

      Joskus 60-luvun lopulla ei ollut enää mahdollisuutta pitkän saksan valitsemiseen. Sen jälkeen keskikoulussa kaikki luokat lukivat pitkää englantia.

      • Anonyymi

        Oli syksyllä 1969, että ei voinut enää valita pitkää saksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli syksyllä 1969, että ei voinut enää valita pitkää saksaa.

        Tuntuu hassulta, miksi pitkän saksan opiskelumahdollisuus loppui silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu hassulta, miksi pitkän saksan opiskelumahdollisuus loppui silloin.

        Oliko niin, että pitkän saksan lukijoiksi oli liian vähän ilmoittautujia ?


    • Anonyymi

      Lukion kielilinjalaisilla oli myös latinan opiskelua.

      • Anonyymi

        Oli mahdollisesti latinan tilalla myös ranskan kielen valinnan mahdollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli mahdollisesti latinan tilalla myös ranskan kielen valinnan mahdollisuus.

        Ilmeisesti ranskan kielen valinta onnistui, jos oli riittävästi ilmoittautuneita ranskan kielen ryhmään.


    • Anonyymi

      Ruotsintunneilta muistan: Tre små troll ...

    • Anonyymi

      Kielten opiskelu ei koulussa kiinnostanut, ei. Jälkeenpäin olen ajatellut, että ahkerasta kielten opiskelusta olisi sittenkin ollut hyötyä.

    • Anonyymi

      He, jotka olivat erittäin innostuneita kielten opiskelusta, menivät lukiossa kielilinjalle.

      • Anonyymi

        Monet kielilinjan käyneet ovat aikuisena toimineet kansainvälisen kaupan tehtävissä.


    • Anonyymi

      On hienoa, kun yhteiskoulussa oli hyvä kielten opetus.

      • Anonyymi

        Opetus oli erittäin hyvä - harmi vain, että silloin kiinnosti muut asiat enemmän kuin opiskelu.


    • Anonyymi

      Kielistudiossa ei 60-luvulla käyty ollenkaan. Vaan hyvin on elämässä pärjätty ilman kielistudiokäyntejä. Kyllä oppitunneilla tuli kielitietoa riittävästi.

      • Anonyymi

        Ei ollut kielistudiota, ei, mutta magnetofoni oli kielten opetuksessa käytössä.


    • Anonyymi

      Minulla kieliopiskelu ei ollut lähelläkään huipputasoa. Kuitenkin olen pärjännyt ulkomaanmatkoilla.

      • Anonyymi

        Ulkomaanmatkoilla pärjää, kun osaa perus-sanastoa. Joskus, kun näkyy joku tuntematon sana, niin päättelykyky auttaa siinä tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkomaanmatkoilla pärjää, kun osaa perus-sanastoa. Joskus, kun näkyy joku tuntematon sana, niin päättelykyky auttaa siinä tilanteessa.

        Niin, kun osaa hyvin ruotsia, niin saksankielisissä maissa pystyy päättelemään, mitä joku sana tarkoittaa, koska saksa ja ruotsi osittain muistuttavat toisiaan.


    • Anonyymi

      Kielten opiskelussa minua häiritsi se, kun kielten oppiminen perustuu liian paljon ulkolukuun, eikä sanastossa / kieliopissa ole matemaattista selkeyttä. Ei liene vaikeaa arvata, että lukiossa en todellakaan mennyt kielilinjalle, vaan valitsin matikkalinjan.

      • Anonyymi

        Minäkin menin matikkalinjalle. Matematiikassa kun on selkeys ja johdonmukaisuus.


      • Anonyymi

        Onhan matematiikassa selkeys ja johdonmukaisuus, mutta … monissa työtehtävissä tarvitaan sittenkin enemmän kielitaitoa kuin korkean tason matematiikan taitoja. Tosin matemaattista ajattelua tarvitaan ainakin sen verran, että ymmärtää mm. eri rahamäärien suuruusluokat.


    • Anonyymi

      Jo 60-luvun loppupuolella on ollut jo kansakoulun kolmannella luokalla joko englantia tai ruotsia.

    • Anonyymi

      Ulkomaanmatkoilla kieliä tarvitaan enemmän kuin esim. matematiikkaa.

      • Anonyymi

        No, ulkomaanmatkoilla pärjää, kun osaa perussanastoa. Onneksi ei ulkomaanmatkoilla tarvitse miettiä kieliopin ihmeellisyyksiä.


    • Anonyymi

      Kielitaito on hyvä asia. Monet meistä eivät vaan ymmärtäneet sitä kouluaikana, koska olimme nuoria.

      • Anonyymi

        Kouluaikana ei koulunkäynti yleensäkään paljon kiinnostanut.


    • Anonyymi

      Yhteiskoulussa oli hyvin taitavat ja tehokkaat kieltenopettajat.

    • Anonyymi

      Saksan ja englannin sanastoa osaan jonkun verran, mutta kielioppisäännöt ovat osittain unohtuneet.

      • Anonyymi

        Minulla ovat unohtuneet lähes kaikki kieliopin kommervenkit.


    • Anonyymi

      Kielten kokeet olivat lukioaikana todella vaikeita.

    • Anonyymi

      Ruotsinkielentaito mulla toimii, englanti ja saksa toimivat vähäisesti.

    • Anonyymi

      Saksanopettaja soitti meille magnetofonilla miellyttävää keskieurooppalaista musiikkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe