Mites asumistuki ja toimeentulotuki???

Anonyymi

Vuokrani on 500€/kk, siihen sisältyy vuokranantajan kanssa sovitusti KAIKKI.
Kela ilmoitti asumistuessa sen olevan liian suuri vuokra (vuokraraja asumistuessa 349€ 20€/kk vesi), toimeentulotuessa hyväksi luetaan 401€ vesi 21,6€ = 422,6€
Kelan sivuilta pengottua:
"kyllä, kuntakohtainen normi sähkölle on 45 euroa kuukaudessa yhden hengen taloudessa."

Eli 422,6€ 45€ = 467,6€/kk

Olen juuri muuttanut tähän edellisen taloyhtiön peruskorjauksen alta pois. En tiennyt uuden kunnan tiukemmista vuokrarajoista, mutta sillä ei liene merkitystä mitä minä tiesin. Jokatapauksesssa sain kehotuksen kelasta muuttaa halvempaan, notta he oikeasti kuvittelevat, että muutan heti perään uudestaan 32,4€/kk vajeen takia?? Jo on mylly. Ilmeisesti tuo 32,4€ nyt sitten ainakin vähennetään toimeentulotuesta?? Tapahtuuko muuta?

16

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei voi mitään. Ja pullo auki, perkele!

      • Anonyymi

        Pullo ei kyl täs ratkase yhtään mitään. Pullottomuudella tähän on päästykin.


    • Anonyymi

      Ette te sille asialle kukaan voi mitään vaikka kuinka vituttais. Ei liian suurissa vuokrissa ole mitään järkeä muutoinkaan.

    • Anonyymi

      " Ilmeisesti tuo 32,4€ nyt sitten ainakin vähennetään toimeentulotuesta??"

      Mielestäni ei ainakaan pysyvästi. Laskelmastasi puuttuu kotivakuutus, joka myös korvataan tt-tuesta.

      Voisikohan tuohon tilanteeseen hakea ehkäisevää toimeentulotukea?
      (Kunnat myöntävät lisäksi ehkäisevää toimeentulotukea, jonka perusteista ne päättävät itse toimeentulotukilain nojalla. Tuen tarkoituksena on edistää henkilön ja perheen omatoimista suoriutumista ja ehkäistä syrjäytymistä.
      Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää esimerkiksi ylivelkaantumisesta tai taloudellisen tilanteen äkillisestä heikentymisestä aiheutuvien vaikeuksien lieventämiseksi.) https://stm.fi/toimeentulotuki

      Pitkäaikatyötön

    • Anonyymi

      Mulla on vuokra 605euroa kun siihen on lisätty 10euroa/kk sauna maksu ja vesi maksu 25euroa eli pelkkä vuokra on silloin 570euroa ilman noita vesi ja sauna maksua.

      Asumistuki on 316.80 joka menee vuokranantajan tilille, joten mulle jää maksettavaa vuokrasta 288.20 euroa

      Perustoimeentulotuki on 291.25 euroa

      Työttymyysturva on 518,40 euroa

      • Anonyymi

        Itel on tosiaan tuo 500€/kk vuokra sis. sähkö/lämmitys/vesi. Kotivakuutus tulee päälle.

        Asumistuki 279,20€
        Perustoimeentulotuki 186,78€ (meinaavat sen 32,4€ vähentää jatkossa vielä tuosta, koska asumismenot liian suuret)
        Työttömyysturva 494,24€

        Aika kusetettu olo täs tulee kyl. Sulla jää niinkö 521,45€/kk rahaa?
        Ja mulla jää 427, 82€ ton laskun jälkeen... Viilataanko minua nyt linssiin?
        Työttömyysturva on laskettu, koska työkkärin virkailijan mielestä en olet tarpeeksi terve kuntouttavaan työhön ja sairauspäiväraha oli käytetty tappiin. (kuntoutustuki päätöksen hylkäsi kelan lekuri etänä)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itel on tosiaan tuo 500€/kk vuokra sis. sähkö/lämmitys/vesi. Kotivakuutus tulee päälle.

        Asumistuki 279,20€
        Perustoimeentulotuki 186,78€ (meinaavat sen 32,4€ vähentää jatkossa vielä tuosta, koska asumismenot liian suuret)
        Työttömyysturva 494,24€

        Aika kusetettu olo täs tulee kyl. Sulla jää niinkö 521,45€/kk rahaa?
        Ja mulla jää 427, 82€ ton laskun jälkeen... Viilataanko minua nyt linssiin?
        Työttömyysturva on laskettu, koska työkkärin virkailijan mielestä en olet tarpeeksi terve kuntouttavaan työhön ja sairauspäiväraha oli käytetty tappiin. (kuntoutustuki päätöksen hylkäsi kelan lekuri etänä)

        Pitää tarkentaa vielä, että keskeytyneestä aktivointitoimesta oli pakko kuulemma laittaa tuo alennus riippumatta syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itel on tosiaan tuo 500€/kk vuokra sis. sähkö/lämmitys/vesi. Kotivakuutus tulee päälle.

        Asumistuki 279,20€
        Perustoimeentulotuki 186,78€ (meinaavat sen 32,4€ vähentää jatkossa vielä tuosta, koska asumismenot liian suuret)
        Työttömyysturva 494,24€

        Aika kusetettu olo täs tulee kyl. Sulla jää niinkö 521,45€/kk rahaa?
        Ja mulla jää 427, 82€ ton laskun jälkeen... Viilataanko minua nyt linssiin?
        Työttömyysturva on laskettu, koska työkkärin virkailijan mielestä en olet tarpeeksi terve kuntouttavaan työhön ja sairauspäiväraha oli käytetty tappiin. (kuntoutustuki päätöksen hylkäsi kelan lekuri etänä)

        suunilleen ton verran jää kun vuokran on maksanu, tosta summasta viellä sitten tietenkin puhelin netti sekä sähkölasku joka tulee 3kk välein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suunilleen ton verran jää kun vuokran on maksanu, tosta summasta viellä sitten tietenkin puhelin netti sekä sähkölasku joka tulee 3kk välein

        Saat toimeentulotukea, joten Sähkölaskusi maksaa Kela.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saat toimeentulotukea, joten Sähkölaskusi maksaa Kela.

        Kela betalas kaiken tarpeellisen. Joka muuta väittää on umpihullu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela betalas kaiken tarpeellisen. Joka muuta väittää on umpihullu!

        Liian kalliita vuokria ne eivät maksele tais sinä olet se umpihullu. Haiskahdat muutenkin kusettajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saat toimeentulotukea, joten Sähkölaskusi maksaa Kela.

        Kela ei maksa mun sähkölaskua, koska mä en sitä sinne lähetä, senhän voi lähetää kelan sivujen kautta kun ottaa vaa kuvan siitä laskusta.

        Kela voi sen laskun maksaa jos sen erikseen pyytää, mutta jos sitä ei pyydä että kela maksaa sen suoraa laskuttajalle, niin siinä tapauksessa kela antaa sen summan tilile mitä se lasku on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela ei maksa mun sähkölaskua, koska mä en sitä sinne lähetä, senhän voi lähetää kelan sivujen kautta kun ottaa vaa kuvan siitä laskusta.

        Kela voi sen laskun maksaa jos sen erikseen pyytää, mutta jos sitä ei pyydä että kela maksaa sen suoraa laskuttajalle, niin siinä tapauksessa kela antaa sen summan tilile mitä se lasku on

        Tätä tarkoituin, kun kerroin Kelan maksavan sähkölaksun toimeentuensaajalle. ; )


    • Anonyymi

      Ei kela ota mukaan vuokraa laskiessa autopaikkaa,nettiä,saunamaksua tai jos kalustettuna ne laskee mitä samanlainen maksaa samall aasuin alueella ilman noita ja siitä laskevat nykyisin..Vain kotivakuutus,perusvuokra ja sähkölasku.Siksi ei kannata ottaa ikinä mitään"pakettia" vuokranantajalta ellei pakko.

    • Anonyymi

      siis saat tuon asumistukena, loput sun pitää maksaa itse muilla tuloillasi. max tuli taulokko. eli jos on toimeentulotuke kuten mulla,itse päätän maksnko siitä minkä verran vuokraan asumistuen jälkeen. joskus uhrannut jopa 200e tt tuesta jottasaan asua mil kodissa, sitten on vähemmän muuhun. saavathan työssäk'yvätkin pienipalkkaiset asumistuke, palkkansa jokainen käyttäköön miten tahtoo eri lailla painottaen. et kai luule että asumistuki maksaa koko vuokrasi,,

    • Anonyymi

      Vähäinen vuokranormiston ylitys hyväksytään edelleen.

      Niin myös vuonna 2019.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe