Eräälle tuttavalleni avautui äskettäin (mielestäni) ihan hyvä yritysmahdollisuus johon hän haluasi lähteä yrittämään, mutta hän ei saa omasta takaa näin nopealla aikataululla (aikaa rahojen maksuun on kuun vaihteeseen) koko tarvittavaa rahasummaa kokoon itseltänsä, vaan häneltä puuttuu rahoituksesta noin 40% koko tarvittavasta summasta.
Tästä puuttavasta osasta hän olisi pyytämässä puolta puolta minulta lainaan ja puolet olisi lainaamassa vanhemmiltaan (eli itsellänsä hänellä olisi noin 60%:a summasta, minulta tulisi 20%:a ja vanhemmiltaan 20%:a).
Tarkoituksena olisi että ensimmäisen vuoden aikana lainaa ei lyhennettäisi ollenkaan, vaan lainan takaisinmaksu alkaisi vuoden päästä tuon lainan antamisesta ja maksettaisiin sitten noin vuoden aikana takaisin (eli kahden vuoden päästä laina olisi suunnitelmien mukaan takaisin maksettu). Tuttavani olisi halukas maksamaan lainasta 10%:n vuosikorkoa.
Minulta lainattava rahasumma (nelinumeroinen luku) ei olisi mikään erityisen suuri varallisuuteeni nähden, mutta kuitenkin sellainen että varmasti alkaisi harmittamaan jos sitä en takaisin saisi.
Minkälainen velkakirja lainasta olisi kannattavaa tehdä että olisi mahdollisissa ongelmatilanteissa selkeä ja viimekädessä oikeudessa vahvistettavissa ulosottokelpoiseksi velaksi.
Tuttavallani on luottotiedot kunnossa, mutta ei mitään varsinaista lainan vakuudeksi kelpaavaa omaisuutta.
Velkakirjan laadinta
6
57
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa ottaa yhteyttä yritysasioihin keskittyneeseen asianajotoimistoon. Kunnollisella juristilla teetetty velkakirja saattaa osoittautua yllättävän halvaksi tulevaisuudessa.
- Anonyymi
Ongelmana tuossa ei ole velkakirja vaan se, menestyykö yritys. Jos velallinen menettää omaisuutensa yritystoiminnassa, eikä saa tarvittavia tuloja, niin rahaa ei tule. Mikäli firma pyörii hyvin, niin varmaan maksaakin takaisin.
Sovi ostavasi yrityksestä tuo 20% ja ala pienosakkaaksi. Saat pikkuhiljaa osinkoona rahasi mikäli firma pyörii.
Teit miten vaan, niin valmistaudu menettämään rahasi. - Anonyymi
ihmetyttää tuo tuttavasi tulenpalava kiire ja hoppu asialle. Onko tuttavasi itse yrittäväksi aikova vai menossa kimppaan jonkun toisen (toisten) kanssa. Jos tuttavasi on menossa kimppaan johonkin peliin, niin silloin en uskaltaisi rahojani laittaa likoon. Hommassa on silloin aivan liikaa liiikkuvia epämääräisiä osia. Sinun kannattaa ajatella asia puhtaasti sijoituksena. Eli todellakin voit menettää rahasi jos huonosti käy. Jopa ystävyyssuhteesi. En oikein usko yrittämiseen jossa on jokin hätä ja hoppu ja paniikki. Kuulostaa melkein nigerialaishommalta "dear sir/madam my name is..."
Kyse on erään liiketilan vuokraamisesta (Vuokratakuut, ja parin ensimmäisen kuukauden vuokrat, sekä liiketilan pieni kunnostaminen), jonka ottamisesta pitää tehdä sopimus ennen kuunvaihdetta ja toimittaa takuuvuokrat sisään jos hän sen haluaa ottaa.
Tuo asia ei ole tullut mitenkään aivan "pikaisesti" esille, vaan kyseiset neuvottelut liiketilasta sekä yrityksen kannattavuudesta ovat olleet käynnissä jo parisen kuukautta ja nyt kun viimeiset laskemat kustannuksista on tehty (olen itseasiassa hieman itse niiden tekemisessä auttanut), ystäväni totesi että hänellä ei omat pääomat riitä kokonaisuuteen, vaan tarvitsee asian toteuttaakseen hieman myös "ulkopuolista rahaa".
Mutta tosiaan mistään kauhean isosta summasta ei kyse ole, vaan puhutaan minun kohdallani "muutamasta tuhannesta eurosta" ja hänen vanhempansa lainaisivat samanmoisen summan. Ja olemme jo alustavasti sopineet että minun lainaamani osuus maksettaisiin ensin pois ja vanhempiensa osuus vasta kun minun velat on maksettuna.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kyse on erään liiketilan vuokraamisesta (Vuokratakuut, ja parin ensimmäisen kuukauden vuokrat, sekä liiketilan pieni kunnostaminen), jonka ottamisesta pitää tehdä sopimus ennen kuunvaihdetta ja toimittaa takuuvuokrat sisään jos hän sen haluaa ottaa.
Tuo asia ei ole tullut mitenkään aivan "pikaisesti" esille, vaan kyseiset neuvottelut liiketilasta sekä yrityksen kannattavuudesta ovat olleet käynnissä jo parisen kuukautta ja nyt kun viimeiset laskemat kustannuksista on tehty (olen itseasiassa hieman itse niiden tekemisessä auttanut), ystäväni totesi että hänellä ei omat pääomat riitä kokonaisuuteen, vaan tarvitsee asian toteuttaakseen hieman myös "ulkopuolista rahaa".
Mutta tosiaan mistään kauhean isosta summasta ei kyse ole, vaan puhutaan minun kohdallani "muutamasta tuhannesta eurosta" ja hänen vanhempansa lainaisivat samanmoisen summan. Ja olemme jo alustavasti sopineet että minun lainaamani osuus maksettaisiin ensin pois ja vanhempiensa osuus vasta kun minun velat on maksettuna.homma vaikuttaa ihan ok jutulta. Velkakirjapohjia on verkossa saatavilla . Velkakirjan laatiminen ei ole kovinkaan iso homma itsekään tehden. Jos tuntuu epävarmalta niin varaatte ajan jommankumman pankin konttoriin. Jokaisessa pankissa on tarjolla lakimiespalvelut ja varsin edulliseen hintaan.
- Anonyymi
Tässä ennustus: et tule saamaan ikinä takaisin rahojasi. Pankit on sitä varten että ne myöntävät lainoja. Jos pankki ei ole lainannut niin heillä on sille peruste ja sä et sitä pysty tietämään jos sun kaveri ei sitä sulle kerro. Se voi sanoa että ei ole vakuuksia ja se voi olla osittainen syy mutta ei kuitenkaan koko totuus. Mutta kuten sanottua: et tule ikinä saamaan lainaamasi rahoja takaisin (ainakaan kokonaisuudessaan) Ps. kannattaa lukea laittaa tämä ennustus talteen ja lukasta se siinä vaiheessa kun kaverisi on jättänyt ekat lyhennykset maksamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173886
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842439Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731577Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641157Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231057- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42872Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73841- 100809
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72800