Python ja Notepad++ ja sisennykset

Anonyymi

Mainitun editorin kanssa on ongelmia, että miten koodin saa oikeaan lohkoon ja siellä pysymään. Kopion eräästä nettisivulta koodia, joka toimii. Muokkaan sitä ja sen jälkeen tulee jatkuvasti "unexpected indent" ja Notepadissakin näkyy, että se on laittanut lohkon loppumaan tai alkamaan väärästä kohdasta. Joskus ilmoitus on "unident does not match any outer identation level".

Saako editorissa jostakin näkymään kaikki rivinvaihdot, tab, ym. näkymättömät merkit? Sain tietoa, että Python on hyvin tarkka kaikista välilyönneista, rivinvaihdoista ym. Miten asian kanssa pääsisi sinuksi, please kertokaa. En ole ihan varma, onko "lohko" oikea termi, mutta varmaan ymmärrätte, mistä on kyse.

15

416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En Notepad :sta tiedä, mutta ainakin Visual Studio Codessa saa whitespacet näkyviin. Visual Studio Code toimii ihan hyvin Pythoninkin kanssa.

    • Anonyymi

      Notepad :ssa View - Show Symbol - Show All Characters ja löytyy myös siitä yläreunan painikkeista, sellainen sininen, onko se nyt "pii" merkki.

      • Anonyymi

        No, ei se ole pii (π), se on ¶ (kappaleen merkki).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ei se ole pii (π), se on ¶ (kappaleen merkki).

        Sieltähän se löytyi, sama merkki kuin Wordissä. Koodi alkoi toimia heti, kun näin näkymättömät ja huomasin, että Python ei tykkään tab-näppäimestä.

        Kiitos kaikille kommentoijilla, jatkan Pythonin perusteiden opiskelua.

        Editorin vaihtoa harkitaan sitten, kun taito on parempi. Tässä vaiheessa keskityn koodin saloihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sieltähän se löytyi, sama merkki kuin Wordissä. Koodi alkoi toimia heti, kun näin näkymättömät ja huomasin, että Python ei tykkään tab-näppäimestä.

        Kiitos kaikille kommentoijilla, jatkan Pythonin perusteiden opiskelua.

        Editorin vaihtoa harkitaan sitten, kun taito on parempi. Tässä vaiheessa keskityn koodin saloihin.

        Pyhtonilla koodatessa pitää varmistaa että tabulaattori-näppäin nakuttaa vaikka neljä välilyöntiä.

        YAML on yksi merkintäkieli mikä on tarkka sisennyksistä myöskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sieltähän se löytyi, sama merkki kuin Wordissä. Koodi alkoi toimia heti, kun näin näkymättömät ja huomasin, että Python ei tykkään tab-näppäimestä.

        Kiitos kaikille kommentoijilla, jatkan Pythonin perusteiden opiskelua.

        Editorin vaihtoa harkitaan sitten, kun taito on parempi. Tässä vaiheessa keskityn koodin saloihin.

        Käy laittamassa päälle "Settings - Preferences - Tab settings - Replace by space". Näyttäisi tuo kyllä olevan oletuksenakin python-koodille, mutta jos sieltä tabeja tulee kuitenkin niin lienee syytä tarkistaa kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sieltähän se löytyi, sama merkki kuin Wordissä. Koodi alkoi toimia heti, kun näin näkymättömät ja huomasin, että Python ei tykkään tab-näppäimestä.

        Kiitos kaikille kommentoijilla, jatkan Pythonin perusteiden opiskelua.

        Editorin vaihtoa harkitaan sitten, kun taito on parempi. Tässä vaiheessa keskityn koodin saloihin.

        Heh. taisi mennä python hanuriin.,.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh. taisi mennä python hanuriin.,.

        Siihenpä en osaa sanoa mitään, ei varsinaisesti ole alaani. Jos tykkäät, niin anna Pythonin ketkutella takamuksessasi. Tuo "Heh" varmaan kertoo, että kivaa on. Jos et, niin koeta vaikka änkämäällä, josko se lähtisi pois. Samalla tavalla kun ulostaessa, kokeile mitä tapahtuu. Älä muuten koskaan avaa suutasi, kun sinulta joka päästä tulee sitä itteään, niin ei ilma ympärillä pilaannu.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suosittelen.


      • Anonyymi

        Joskus tuota kokeilin ja pidin jopa Pythonin omaa IDLEä parempana. Aikaa kulunut tosin muutama vuosi. Ehkä se on kehittynyt?


    • Anonyymi

      Minä suosittelen GIMP:tä, on ehdottomasti kaikista paras.

      • Anonyymi

        Zed Shaw suomentamattomassa klassikkokirjassa "Opi Python kovassa koulussa" suositellaan Notepad rinnalla tai sijaan editoria nimeltään Atom. Löytynee tärkeimmille käyttöjärjestelmille hakusanoilla atom editor


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zed Shaw suomentamattomassa klassikkokirjassa "Opi Python kovassa koulussa" suositellaan Notepad rinnalla tai sijaan editoria nimeltään Atom. Löytynee tärkeimmille käyttöjärjestelmille hakusanoilla atom editor

        Atom on vasta sijalla 8.

        https://www.dunebook.com/best-python-ide-windows-mac/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Atom on vasta sijalla 8.

        https://www.dunebook.com/best-python-ide-windows-mac/

        Tuossa oli mukana useita IDE ratkaisuita ja mainitussa kirjassa ajatuksena on tehdä asiat kovan kautta eli hyvää tekstieditoria käyttäen ja ohjelmat komentoriviltä ajaen.

        Loppupeleissä editorin valinta on jokaisen oma makuasia. On kokeiltava eri vaihtoehtoja ja oman käyttökokemuksen perusteella sitten käytettävä sitä mikä itselle osoittautuu riittävän hyväksi kulloinkin käytössä olevassa ympäristössä. Ajan kuluessa tarpeet muuttuvat jolloin editorikin voi vaihtua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe