Muroleen pohjapato

Anonyymi

Mikähän on tilanne Muroleen koskessa onko kivien välissä vielä vettä?
Siitä on kai pari kuukautta kun Ylellä oli Tarjanne laivan kapteenin haastattelu ja hän kertoi että kölin alla on enää 20 cm vettä.
Eipä taida enää olla vaan jäisi mahasta kiinni.
Pohjapato olisi äkkiä tehty jos vain halua olisi,eikä maksaisi juuri mitään. Päivän kahden työ kaivinkoneella. Profiili pellit kaivurilla pohjaan ja kivet tueksi molemmin puolin. Näin kuivana aikana ei vesikään haittaisi työtä. Mallia voisi hakea vaikka Vermasjärveltä ja Toisvedeltä.

26

5244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tarjanne kulkee muroleessa siitä kanavasta, ei luonnonvaraisesta koskesta.

    • Anonyymi

      Muroleen pohjapato hanke etenee tämän päiväisen Ylen uutisen mukaan. Kaikille vesi-alueen maan omistajille tulee kysely/vastauslomake postissa, hyvä niin. Kannustusta hankkeen puuha miehille. Kivireki on joskus raskas vetää, mutta kyllä siitä valmista tulee kun vain usko riittää.

      • Anonyymi

        Kyllä nämä pohjapadosta tms vouhottajat tekevät itsensä tyhmiksi, mistähän he kuvittelevat veden tulevan tarjanteseen kuivina kesinä, niinkuin viime kesäkausikin oli? Sadekesä kun osuu kohdalle niin vettä piisaa rantaan saakka. Lahtimonenkin muistaa tuuppia venettään sopivin väliajoin sinne syvälle päin niin ei tarvi muita häiritä veneen irroitukseen


    • Anonyymi

      Mistäs ne korvausrahat otetaan, mitä vaaditaan, kun seuraavan kerran tulee samanlainen talvi, kuin viime talvi. Silloin on vesi vähän muuallakin kuin mökkituristin saunan pesässä. Varmaan kaikki patokohkaajat kävi viime talvena katsomassa, miltä se koski näytti silloi korkeimman veden aikaan.

    • Anonyymi

      Iso-Tarjanneveden tiedustelu vastaus %
      Vaskivesi 28 % Muut alueet 33-34%
      Vastaus aikaa vielä Joulukuun loppuun.

    • Anonyymi

      Kyselyyn vastaajista suuri, tai suurin osa tulee olemaan näitä mökkituristeja, joita on lukumääräisesti paljon, ja jotka intoilevat tämän hulluuden puolesta. Ovat täällä vain kesällä, eivätkä ymmärrä minkälaista tuhoa tulee kun vesi nousee pelloille ja metsiin korkean veden aikaan. Tämä ei ole alivedenkorkeuden nosto, kuten hankkeen nimessä tarkoitushakuisesti väitetään, kyllä se korkeus nousee muulloinkin kun heinäkuun turistinparveilu viikoilla. Touhusta joutuvat kärsimään ne maanomistajat, jotka eivät ole myyneet rantojaan näille muualta tulleille rantaöykkäreille.

      • Anonyymi

        Tarjanteen vedenpinnan korkeuteen vaikuttavia tekijöitä on muitakin kuin Muroleen vapaana virtaava koski ja eri vuosien erilaiset sademäärät ja poutapäivät.
        Tarkasteluun kannattaa ottaa mukaan Pihlajaveden , Vilppureitin ja Ähtärinjärven säännöstellyt vesistöt. Niissä vedenpinta pidetään hyvin vakaana eli yli ja alijuoksutus on niillle aluelle normaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarjanteen vedenpinnan korkeuteen vaikuttavia tekijöitä on muitakin kuin Muroleen vapaana virtaava koski ja eri vuosien erilaiset sademäärät ja poutapäivät.
        Tarkasteluun kannattaa ottaa mukaan Pihlajaveden , Vilppureitin ja Ähtärinjärven säännöstellyt vesistöt. Niissä vedenpinta pidetään hyvin vakaana eli yli ja alijuoksutus on niillle aluelle normaalia.

        Luuletteko että mänttän tehtaat räjäyttettäisiin ilmaan että saataisiin vettä tarjanteeseen?
        Eikä siellä keurusselässäkään sitä vettä kesällä ole, olisiko siihenkin syypää 1800 luvulla ruopattu muroleen kanava....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletteko että mänttän tehtaat räjäyttettäisiin ilmaan että saataisiin vettä tarjanteeseen?
        Eikä siellä keurusselässäkään sitä vettä kesällä ole, olisiko siihenkin syypää 1800 luvulla ruopattu muroleen kanava....

        Ei Murole vaan sähkönteko Mäntässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletteko että mänttän tehtaat räjäyttettäisiin ilmaan että saataisiin vettä tarjanteeseen?
        Eikä siellä keurusselässäkään sitä vettä kesällä ole, olisiko siihenkin syypää 1800 luvulla ruopattu muroleen kanava....

        Mitään ruoppausta ei ole koskaan ollutkaan. Koskenniskalta on kiskottu muutama kivi virtaussuunnassa vasemmalta puolelta, että on saatu tukit paremmin alas. Ei ole juurikaan vaikutusta vedenkorkeuteen, mutta nämä patovouhottajat on alkaneet uskoa omaan satuunsa suuresta ruoppauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletteko että mänttän tehtaat räjäyttettäisiin ilmaan että saataisiin vettä tarjanteeseen?
        Eikä siellä keurusselässäkään sitä vettä kesällä ole, olisiko siihenkin syypää 1800 luvulla ruopattu muroleen kanava....

        Lehti kirjoitti että toisvesi lainehtii jo nyt yli äyräiden. Ei kai sinnekkin joku teppo terävä ole tehnyt jotain patoa? Paljonkohan muuten kyselyn vastauksia manipuloidaan tekijöille mieluisaan suuntaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehti kirjoitti että toisvesi lainehtii jo nyt yli äyräiden. Ei kai sinnekkin joku teppo terävä ole tehnyt jotain patoa? Paljonkohan muuten kyselyn vastauksia manipuloidaan tekijöille mieluisaan suuntaan?

        Eipä niitä tarvitse manipuloida kun kysely on vain rannanomistajille, ja niistähän lukumääräisesti suurin osa on näitä mökkituristeja jotka ovat korkeanvedenaikaan muissa maisemissa. Lisäksi ovat hyvin akiteeranneet turistit vastaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään ruoppausta ei ole koskaan ollutkaan. Koskenniskalta on kiskottu muutama kivi virtaussuunnassa vasemmalta puolelta, että on saatu tukit paremmin alas. Ei ole juurikaan vaikutusta vedenkorkeuteen, mutta nämä patovouhottajat on alkaneet uskoa omaan satuunsa suuresta ruoppauksesta.

        Samaa mieltä👍


      • Anonyymi

        Eihän se niin ole. Toisveden pohjapato toimii niin että nestettä riittää rannoille asti. Samoin toimii Naurisvirran pohjapato
        Vettä riittä Uurasjärvelle asti. Mistähän Tarjannevesi saisi lisää vettä? Mietihän sitä !!!


      • Anonyymi00023
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään ruoppausta ei ole koskaan ollutkaan. Koskenniskalta on kiskottu muutama kivi virtaussuunnassa vasemmalta puolelta, että on saatu tukit paremmin alas. Ei ole juurikaan vaikutusta vedenkorkeuteen, mutta nämä patovouhottajat on alkaneet uskoa omaan satuunsa suuresta ruoppauksesta.

        Vanha asia mutta aina ajankohtainen. Koskeniskalta on todellisuudessa kiskottu kiviä ihan kunnolla kun sitä on madallettu metrillä aikoinaan. Tämän seurauksena veden pinta putosi noin 1,3 metriä yläpuolisissa vesistöissä. Tarut taruina ja faktat faktoina.


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Vanha asia mutta aina ajankohtainen. Koskeniskalta on todellisuudessa kiskottu kiviä ihan kunnolla kun sitä on madallettu metrillä aikoinaan. Tämän seurauksena veden pinta putosi noin 1,3 metriä yläpuolisissa vesistöissä. Tarut taruina ja faktat faktoina.

        Kerroppa sitten miksei koskenniskan kallioon ole jäänyt mitään jälkiä tästä "ruoppauksesta".


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Vanha asia mutta aina ajankohtainen. Koskeniskalta on todellisuudessa kiskottu kiviä ihan kunnolla kun sitä on madallettu metrillä aikoinaan. Tämän seurauksena veden pinta putosi noin 1,3 metriä yläpuolisissa vesistöissä. Tarut taruina ja faktat faktoina.

        Kalliota madallettu metrillä jälkiä jättämättä. Näitten haaveilijoitten mielikuvitusmaailmassa on kaikki mahdollista.


      • Anonyymi00026
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Vanha asia mutta aina ajankohtainen. Koskeniskalta on todellisuudessa kiskottu kiviä ihan kunnolla kun sitä on madallettu metrillä aikoinaan. Tämän seurauksena veden pinta putosi noin 1,3 metriä yläpuolisissa vesistöissä. Tarut taruina ja faktat faktoina.

        Kautun kanava piti aikanaan tehdä sulkukanavaksi koska Kautun kosken yläpuolella
        oli vesi korkeammalla kuin alapuolella. Kanavaa kaivettaessa vesimassat kuitenkin puhkaisivat hiekkaisen maan ja Kautun yläpuolella vesi laski toista metriä. Tästä syystä
        Kautun yläpuolelta löytyy rannoilta runsaati ns. vesijättömaata. Murolekosken perkausvaikutuksista en olisi niinkään varma.

        Murolekosken pohjapadolla voidaan hallita Tarjanneveden alinta korkeutta, mutta mitäs
        sitten tehdään kun padon ansiosta vesi jää syksyllä korkealle ja tulee tulva kevät?
        Sitten on vesi jo rantasaunojen perustuksissa. Eli ylintä vedenkorkeutta ei padolla hallita.


    • Anonyymi

      Mitäs patobolitbyroolle kuuluu? Haittaako nykyinen vedenkorkeus jo suunnittelua?

      • Anonyymi

        Patovouhottajat on muissa maisemissa näin kylmänä aikana, Tulevat taas juhannuksen maissa kertomaan alkuasukkaille, miten täällä pitäis asiat olla.


    • Anonyymi

      Seuratkaapa veden korkeus tilastoa. Muroleen yläpuolella vesi laskee tasaisesti ja nopeasti. Alapuolella Näsijärvessä pysyy hienosti, pientä sahausta (jauhetaan sähköä)

      • Anonyymi

        Tietysti, Muroleen yläpuolella on luonnonvarainen vesistö, ja alapuolella säännöstelty Näsijärvi. Mökkituristit änkeää itsensä luonnonvaraiseen vesistöön, ja sitten vaativat että se täytyy padota, kun vesiraja ei pysy siinä missä turistin varpaat on.


    • Anonyymi

      Eilisen Aaamulehden yleisönosastossa Pirkanmaan Luonnonsuojelupiirin puheenjohtaja Hannu Raittinen satuilee ja intoilee tämän patokoohotuksen puolesta. Aika yllättävää, että mukamas luonnonsuojelija on tuhoamassa luonnonvaraista vesistöä. Yllättävää ei sittenolekaan että vaatii verorahoja suunnitteluun.

      • Anonyymi

        Joo ja saman Raittisen nimi on Ruoveden ympäristön karhunkaatoluvista tehdyn valituksen alla, Luonnonsuojelupiirin puheenjohtajana sielläkin. Oikein hyödyllinen turisti "vanhalle emäpitäjälle".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja saman Raittisen nimi on Ruoveden ympäristön karhunkaatoluvista tehdyn valituksen alla, Luonnonsuojelupiirin puheenjohtajana sielläkin. Oikein hyödyllinen turisti "vanhalle emäpitäjälle".

        Onkos tuossa toisveden pohjapadon rakentamisessa kuultu alapuolisten vesistöjen ranta-asukkeja ym? Onko pato sinne tehty kenties laittomasti? Tarjanteen pinta vaihtelee sen pohjapadon takia entistä enemmän. Muroleeseen sellaista ei saada ihan jo sen takia ettei näsijärven pinta laske turhan alas. Eli vinkujat myykää mökkinne tai rantapalanne seuraaville hyväuskoisille!!


    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä. Tarjannevesi on todella alhaalla nyt. Soitten ojitukset on suuri syypää tilanteeseen. Puut muka ovat kasvaneet tehokkaammin. Ei pidä paikkaansa! Itse jouduin nostamaan kevyen moottoriveneeni jo ylös, koska vesi pakeni rannasta. Tarjanne lienee laskenut keväästä.noin metrin. Keväällä vesi jäi odottamattoman alas. Tampereen vesi-insinööreillä lienee kesämökit sijaitsevan Pyhäjärven puolella. Siellähän sitä vettä on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe