Täytyykö jokaisen kristityn olla uudestisyntynyt?

Anonyymi

Monet kristinuskon suuntaukset opettavat näin ja pitävät uudestisyntymistä pelastuksen edellytyksenä, mutta tarkasteltuani huolellisesti asiaa käsitteleviä kohtia, tulen itse erilaiseen johtopäätökseen.

Kiistatonta on se, että päästääkseen taivaan valtakuntaan ihmisen on synnyttävä uudelleen vedestä ja hengestä, aivan kuten Jeesus opetti Nikodemusta. Pietarin sanat vahvistavat että ne, jotka pääsevät taivaaseen, ovat uudestisyntyneitä. (1.Pietari 1:3,4)

Huomionarvoista on se, että Pietari sanoo Jumalan uudestisynnyttäneen heidät, eli se osoittaa, ettei ihminen voi vain päättää syntyä uudelleen, vaan kyse on Jumalan teosta ja Hänen valinnastaan. Voi siis aiheellisesti kysyä, että kun Jeesus sanoi, että täytyy syntyä uudelleen, niin tulisiko se ymmärtää käskynä vai vai ainoastaan sen toteamisena, mikä on ehtona pääsylle taivaaseen? Olisiko Jeesus käskenyt meidät tekemään jotain sellaista, mihin me emme itse voi vaikuttaa?

Se mitä Jeesus sanoi Johannes Kastajasta, liittyy tähän merkittävällä tavalla. Kukaan kristitty tuskin kiistää, että Johannes oli vanhurskas mies, joka tulee varmasti saamaan ylösnousemuksen. Kuitenkin Jeesus osoitti selvästi, että Johannes ei tule pääsemään taivaan valtakuntaan, eikä hän ollut uudestisyntynyt, joten hänellä täytyy jokin muu kuin taivaallinen toivo. (Matteus 11:11)

Tämän perusteella on myös helppo päätellä että pelastus ja taivaan valtakuntaan pääseminen eivät tarkoita samaa asiaa, kuten monet uskovat. Pelastus on avoin kaikille, mutta taivaan valtakuntaan pääsevät vain harvat ja valitut. (Luukas 12:32) Muut pelastuneet saavat elää ikuisesti tuon valtakunnan alamaisina maan päällä. (Psalmit 37:29)

Monet kristityt korostavat sitä, että he menevät kuoleman jälkeen taivaaseen, mutta kuinka moni lopulta tulee ajatelleeksi sitä, että mitä tarkoitusta varten Jumala on kutsunut joitakin ihmisten joukosta taivaaseen? (Ilmestys 20:6)

Kyseinen jae osoittaa selkeästi, että he tulevat olemaan Kristuksen hallitsijatovereita. Mutta keitä he hallitsevat? On loogisesti järkevää päätellä että jos on hallitsijoita, on myös alamaisia joita he hallitsevat, koska kaikkihan eivät voi hallita. Todisteet osoittavat että hallitsijat ovat taivaassa ja alamaiset maan päällä.

Korostaessaan ikuista elämää maan päällä Raamattu ei missään kohdin sano, että sen toivon omaavien täytyisi syntyä uudelleen. Se koskee ainoastaan niitä, jotka ovat ehdolla taivaan valtakuntaan, sillä "liha ja veri ei voi periä valtakuntaa." (1. Korinttolaisille 15:50) Ainoastaan heidän täytyy kokea tällainen muutos, joka mahdollistaa pääsyn valtakuntaan. Lihaa ja verta olevat ihmiset jotka jatkavat elämää maan päällä, heillä ei ole tarvetta samanlaiseen muutokseen.

Tämä on minun käsitykseni asiasta, johon olen tullut tutkimalla Raamattua. Vaikka itse olen varma asiasta, en silti halua julistaa mitään ehdottomana totuutena. Eli olen valmis muuttamaan mielipidettäni, jos joku sen Raamatulla perustellen pystyy osoittamaan vääräksi.

14

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksi kerta riittää synnytyksessä, kuin myös kuolemisessa, joka muuta väittää puhuu p....a.

      • Niin ruumiiliseti sytynt,joka on lihaa verta,hengeliseti syntyt ylhäältä,vedesta ja hengestä.
        Jeesuksen mukaa he pääsevät- taivaaseen.


        Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa." Joh.3:3
        Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.Joh 3:5 tullaa kirkon lapsikasteeseen ,yksi on herra,ysi on usko ja yksi on kaste.


    • Lahkoissa tiedetään, että jäsen pysyy paremmin mukana lahjoittamassa jos on jokin erityinen riitti, joka yhdistää hänet lahkoon. ”Uudestisyntyminen” ja sen todistaminen kaatumaseuroissa on juuri tällaista kamaa.

      • Anonyymi

        Sä et tajua yhtikäs mitään.


    • Anonyymi

      Vaikka kirjoitat km:n pituisen storyn totuus ei muutu. Miksi epäilet Jumalan Sanaa? Sinä epäuskoinen. Vauvat ovat eri asia.

      • Anonyymi

        "Miksi epäilet Jumalan sanaa? Sinä epäuskoinen."

        Mielelläni lukisin vielä Raamatulliset perustelut sille, miksi olen mielestäsi epäuskoinen.


    • Kuka on kristitty ja kuka on pelastettu? Ovatko kaikki ne, jotka sanovat olevansa kristittyjä, todella kristittyjä? Entä onko ihmisen pakko olla kristitty ollakseen pelastettu?

      Ajattelen että jokainen todellinen kristitty on uudestisyntynyt. Vanhoissa kirkoissa ajatellaan usein että uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa. Herätyskristillisyydessä ajatellaan yleensä että uudestisyntyminen tapahtuu silloin kun ihminen uskoo evankeliumin.

      Varmaan kaikissa kirkoissa, niin vanhoissa kuin herätyskristillisissä, on nimikristittyjä. Vanhoissa kirkoissa selitetään asiaa usein niin että moni on luopunut uskosta mutta voi palata kasteen armoon. Herätyskristillisyydessä asian ajatellaan yleensä johtuvan siitä että suuri osa näistä jäsenistä ei ole vielä todellisuudessa kokenut uudestisyntymää. Uudessa testamentissa käytetään harvoin sanaa kristitty (khristianos). Enemmän käytetään termiä [Jeesuksen] opetuslapsi (mathētḗs).

      Tuon pelastusmiskysymyksen suhteen olen hieman agnostikko. En tiedä ketkä Jumala lopulta armahtaa. Jätän sen kysymyksen hänelle.

      • Anonyymi

        Olet aivan oikeassa siinä, että meidän on turha pohtia sitä, ketkä saavat pelastuksen ja ketkä eivät, sillä se asia ei ole yhdenkään ihmisen päätettävissä. Onkin todella surullista havaita miten yleistä kristittyjen keskuudessa on se, että rajataan pelastuksen ulkopuolelle sellaisia jotka eivät usko tietyllä tavalla tai kuulu johonkin tiettyyn uskontoon. Jokainen voi toki pohtia omalta kohdaltaan pelastustaan, mutta varokoon tekemästä sitä muiden ihmisten suhteen. Jeesus tunnistaa kyllä varmasti omansa kaikkien tuhansien uskontojen ja yhteisöjen joukosta, joten kenenkään ei tarvitse olla huolissaan siitä, etteikö lopullinen tuomio ole oikeudenmukainen.

        Mutta mitä vielä tuosta uudestisyntymisestä, niin ajatuksesi on hyvin samanlainen miten valtaosa kristityistä ajattelee. Mutta opettaako Raamattu todella niin että pelastuakseen on synnyttävä uudelleen?

        Jeesus ei siis sanonut, että täytyy syntyä uudelleen pelastuakseen, vaan päästäkseen taivaan valtakuntaan. Ja kuten tiedämme, niin Johannes Kastaja ei tule pääsemään sinne, mutta on täysin varmaa että hän tulee kuitenkin saamaan ylösnousemuksen, joten looginen päätelmä on se, että taivaan valtakuntaan pääseminen ja pelastus eivät tarkoita samaa asiaa.

        Useimmat kristityt pitävät sitkeästi kiinni siitä uskosta, että kaikki pelastuneet päätyvät taivaaseen. Tämä puolestaan aiheuttaa todella paljon kysymyksiä ja erilaisia ristiriitoja. Sen hyväksyminen että pieni joukko menee taivaaseen hallitsemaan Jeesuksen kanssa sitä suurta joukkoa, joka jatkaa elämää maan päällä, ratkaisisi aika monta näistä ristiriidoista.

        Vielä herää se kysymys, että tarvitseeko maan päällä elämää jatkavien syntyä uudelleen. Toisin kuin taivaallisen toivon omaavien kohdalla, Raamattu ei missään sano, että heidän olisi synnyttävä uudelleen. Heidän ei tarvitse, toisin kuin taivaseen menevien, sillä "liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa". Maan päälle jäävät jatkavat elämää lihaa ja verta olevassa ruumiissa, joten on järkevää päätellä etteivät he tarvitse samanlaista muutosta kun taivaaseen menevät.

        Kuten sanoin, en missään tapauksessa ole julistamassa ehdotonta totuutta, vaan olen avoin kaikenlaisille näkemyksille. Oma neuvoni on että kannattaa tutustua kaikenlaisiin opetuksiin ennakkoluulottomasti, myös niihin joita yleisesti pidetään harhaoppeina. Raamatun täytyy olla kristityn ehdoton auktoriteetti. Jos siis havaitsee jonkun ihmisen julistaman opetuksen olevan vastoin Raamatun opetusta, täytyy ihmisoppi hylätä ja uskoa Raamattua. Koetelkaa kaikki, mitä teille opetetaan. Voin vakuuttaa, että se on vapauttava kokemus.

        Saattoi olla hieman avausviestin toistoa, mutta tulepaahan asia perusteellisesti käsiteltyä. :)


      • ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty Ap.t 11:26 aluseurakunna ainana.
        Opetus lapisia nivittävät kristyiksi,perustuu Jeesuksen risntikuolemaan.


      • puro1 kirjoitti:

        ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty Ap.t 11:26 aluseurakunna ainana.
        Opetus lapisia nivittävät kristyiksi,perustuu Jeesuksen risntikuolemaan.

        En kiistänyt sitä etteikö Uudessa testamentissa mainita sanaa kristitty. Sanoin että näin tapahtuu harvoin (yhteensä 3 kertaa).


    • Anonyymi

      Moi!
      Tuo Jumala josta avauksessa kirjoitetaan on epäselvä nykyihmisille ja avauskommentoijalle!

      Pitää nykyihmisille kertoa täsmällisesti että kysymyksessä on Israelin Jumala, joka oli Jeesuksessa Kristuksessa. Esikuva on Genesis 18 luku kokonaan!

      Israelin Jumala on Isiemme Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala ja Uuden liiton Uudestisyntyneitten Jumala! Israelin Jumala teki Uuden liiton Israelin kansan kanssa. Tuohon meille suomalaisilla on mahdollisuus annettu liittyä oksastamisen kautta jaloon viinipuuhun. Hei suomalaiset mahdollisuus on annettu , moniko on oksastettu? Oksastus on vain uudestisyntymisen kautta. Halloo!
      Oletko Sinä…moniko meistä on Uudestisyntynyt? Oikeen tosissaan Uudestisyntynyt, ei mitään kirkkojen valheopin opettamaa syntymistä?

      Tuota yhtä ja ainoaa oikeaa Jumalaa ei saa sekoittaa mielikuvajumalaan, joka syntyi 200…300-luvulla jKr. Rooman kirkkoisien toimesta Jumalan sanan allegorisen tulkintatavan kautta.

      Tuon tulkintavan perusta on Usko, että Kristus on ”Sana”. Tuo tulkintatapa laajeni koko raamattua käsittäväksi tulkintatavaksi ja tuon seurauksena Kristus tulkitaan läsnäolevaksi kaikkialla Vanhassa Testamentissä. Tuo kaikki on valhetta raamatuissamme, Uskossamme ja opetuksessa!

      Tuo mielikuvajumala on Isä, Poika Ja Pyhä Henki! Lisäksi tuossa on Kristus on Sana, joka on mielikuvajumala=Sana=Jumala=Jumalan Poika=Jeesus Kristus=Messias=Raamatun sana on Jumalan Sana=Totuus=epäjumala.

      Tuosta mielikuvajumalasta meidän tulee päästä eroon, tehdä parannus, mitätöidä tuo kaikki Rooman kirkon kirkkoisien alkuunpanema valhe ja kaikkien Suomen kirkkojen opetuksessa ja raamatuissa käyttämä valhe! Tuo on Jumalan toimesta lähetetty eksytys. Jumalan totuus on vaihdettu valheeseen. 2 Tess. 2:11-12.

      Parannuksen teemme, Eroon päästään poistamalla raamatuistamme kaikki valhe, Me teemme tuon itse jokainen omasta raamatusta yliviivataan valhejakeet!

      Kirkastakoon tuossa edellä kaikki kirjoitettu Isä Jumalaa ja Jeesusta Kristusta meidän Herraamme!

      Hän, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala ja Israelin Jumala ja Uudestisyntyneitten Jumala on nyt laittanut kauttani sanan liikkeelle:
      ”..niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.” Aamen.

    • Uudesti syntynyt. Vauva kasvaa kohdussa, ja synnyttyään tulee erilaiseen maailmaa, hän vetää keuhkot täyteen ilmaa ja ryhtyy hengittämään, sen jälkeen kätilö pesee hänet. Hän siis syntyy vedestä ja hengestä. Tosin, oli vedessä jo kohdussa ollessaan, mutta koska se oli naisessa olevaa vettä, kirkkoisät pitävät sen saastaisena. Lisäksi katsotaan että lapsi on synnissä siinnyt, eli naisessa.

    • Sana tuli lihaksi, ei tarkoita, että sana tuli ihmiseksi, vaan näkyväksi. Ja se tarkoittaa, että ei ollut enää vain puhetta, vaan tuli kirjaimet ja kirjaimista sanoja, jolloin sana sai pitkän iän, jopa ikuisuuden, koska ei kadonnut tuulen mukana, kuten puhe.

      Mutta se tapahtui jo paljon ennen jeesuksen aikaa. Kansoilla on ollut omansalaiset merkkikielet, kirjaimet ja sanat, joita toiset eivät ymmärrä muuten, kuin opiskelemalla.

    • Anonyymi

      > Olisiko Jeesus käskenyt meidät tekemään jotain sellaista, mihin me emme itse voi vaikuttaa?

      Raamatun mukaan jokainen vaikuttaa asiaan sillä, ottaako Jeesuksen sanat vastaan.

      "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."
      Joh. 1:12-13

      "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
      Joh. 6:63

      Valitettavasti näyttää siltä, että enemmistö "kristityistä" halveksii Jeesusta, eikä ole ottanut hänen opetustaan vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe