Onko joku vaihdattanut laatikon öljyn? Valmistajan mielestähän se ei olisi edes tarpeellista mutta ajattelin että suomalaisilla ajosuoritteilla se saattaisi olla hyvä ajatus. Entä öljynvaihdon hinta ja tuleeko siihen mitä lisätöitä mukaan, esimerkiksi pesua. Onko toimenpiteestä ollut mitään havaittavaa käytännön hyötyä esim. laatikon toiminnassa. Ainakin teoriassa öljyn pitäisi säilyä puhtaampana kuin normaalissa automaattilaatikossa koska siellä ei taida olla kuluvia kytkinlevyjä öljyä pilaamassa.
Lexuksen e-CVT-laatikon öljynvaihto
25
6812
Vastaukset
- Anonyymi
Ei siellä ole öljyä likaavia palokaasuja ja magneetit keräävät rautaiset hileet?
- Anonyymi
hetken mietittyäni eihän siellä tosiaankaan taida olla mitään sellaista joka kuluessaan likaisi öljyn. Lieneekö edes magneettia metallia keräämässä.
- Anonyymi
Kyllä se öljy likaantuu/vanhenee, on suositeltavaa vaihtaa. Öljy maksaa noin 20 eur/litra muistaakseni ja vaihtotyö päälle.
Priukseen olen itse vaihdot suorittanut, on todella helppo toimenpide. - Anonyymi
En tiedä onko vaihdosta hyötyä mutta olen sellaisen kerran teettänyt vajaa vuosi sitten. Hinta oli muistaakseni jotain 250€. Öljyä vaihdettiin jotain 6 l ja vanha öljy oli jo tummunut vähän. Autolla oli tuolloin ajettu n. 220 tkm. En huomannut laatikon toiminnassa mitää eroa entiseen, kestää ehkä vähän pitempään. Vaatii vaihtolaitteen ja helpoin paikka näyttää olevan syylärissä olevan öljynjäähdyttimen lähdöt. Parasta oli että eipähän ole enää mielessä koko homma.
- Anonyymi
Siellä automaatissa ei ole ainuttakaan kytkinpakkaa(mikäli yhtään samalla tavalla toteutettu on kuin Toyotan e-cvt), joiden kulumisesta kuvittelisin sen isoimman paskan tulevan. Toki viskositeetit kuluvat planeettarattaiden hampaiden välissessä paineessa aikojen kuluessa mutta toisaalta meillä työpaikalla taitaa olla erilaisia vaihteistoja, kulmavaihteita ja alennusvaihteita mihin ei ole ikinä vaihdettu öljyjä ja käyttöaste on luokkaa 24/5 elinkaaren ollessa 30 vuoden nurkilla ...Toyotan ja Lexuksen filosofian tuntien ja oman alan kokemusten perusteella en vaihtaisi ellei huoltomanuaalissa käsketä.
- Anonyymi
Mullakin on e-cvt leksus, ajettu jotain päälle 250tkm.
Samaa miettinyt itsekkin mutta onko ihan turhaa hommaa. - Anonyymi
Hieman voinee peräänkuuluttaaa sitä että toimiiko laatikko normaalisti.
Jos ei niin hankkiudu ajoissa eroon, ölynvaihdolla ei korjata vikoja, mikä on pirun hyvä tietää ja muistaa!
Itselläni on automaateilla ajosta kokemusta pitkän matkaa yli parinkymmenen vuoden. Jos laatikko oireilee niin harvemmin sitä on korjattu pelkällä öljynvaihdolla.
Pointtina on se että jos öljyllä on merkitystä kestävyyteen niin se öljynvaihto pitäisi tehdä paljon paljon ennen jo sitä mikä on jokin kuvitteellinen raja kuten 200tkm!
Monesti automaatit saa rikki, oireilemaan kun niitäkin käytetään väärin.
Murjotaan vasten sitä tekniikkaa mihin se tekniikkaa riittää, kaikella on rajansa miten se voi toimia oikein ja lookisesti. Ei se automaatti ole mikään autuas täydellisuus mitä voi murjoo miten tykkää, ei vaan jos siinä 5 välitystä niin on päivän selvääkin että väärässä kohtaa liian raskas kaasujalka tarkoittaa sitä että jostain joustetaan ennen kuin vaihde menee pienemmälle, laatikko ei pysy mukana. Olisi siis ihan hyvä olla sitä tuntumaa siihen mihin voimaansiirto riittää ja miten sitä käyttää. Jos haluaa repiä, suditella niin vaihde pitää manuaalisesti rajoittaa ennakoon jo pienelle vaihteella/kierrokset on korkealla.
Esimerkiksi jossain automaateissa rankat voimakkaat liikkeellelähdöt on myrkkyä voimansiirrolle koska se ekan vaihteen välitys ei ole niin pieni että vaiheisto ei rasittuisi, jostain siis tulee se jousto silloin, jos renkaat ei sudi niin sitten kuluu laatikko, jostain siis joustaa. Öljynvaihdoilla ei tälläisiä korjata, kokemusta on siis.
Manuaalivaihteissakin kytkin luistaa jos mikään muu ei luista.
Jos pikkuautoon viritettäisiin 500hv sen oma voimansiiro olisi ennallaan niin miten kävisi kytkimelle kun runttaisi kaasun pohjaan, jos se nyt kestää vähän aikaa niin ennen pitkää rengassavujen sijaan sulaisi kytkin, ei vaan kuluisi loppuun vaan sulaisi varmaan sinne koko pska.
Miksi öljy huononesi?
Kun siihen sekoittuu likaa, vettä ja kaikkea pskaaa.
Ecvt ei normi automaatti, en olisi niin huolissaan sen öljynlaadusta.
Mutta kun aattelee että millainen vatkaus sitä öljyä on pyörittänyt 200tkm ajon jälkeen niin en tiedä mitä se tekee öljylle :D
E-cvt ei ole edes mitään mittatikkua mistä voisi tarkistaa edes öljynkaatua, väriä. Se on täysin suljettu systeemi toisin kuin normimpi automaatti jossa nyt niissäkään kaikissa ole mitään klassista mittatikkua syystäkään että aina se mittatikkukin on yksi tie päästä likaa vaihteistoon.- Anonyymi
Kaikissa vaihteistossa on jonkinlainen huohotin.
- Anonyymi
Momentinmuunninautomaatissa kytkimet aukeavat tai menevät kiinni kun vaihde vaihtuu, ja vain silloin niissä voi jokin kulua. Liikkeelle lähtiessä ei luista kuin momentinmuunnin, ja se ei käytöstä kulu.
- Anonyymi
Tuossahan videossa vaihdetaan Lexus RX450H e-CVT vaihteistoöljyt. Yllättävän helppoa verrattuna moneen muuhun autoon.
https://www.youtube.com/watch?v=6BTaWRMUykM - Anonyymi
Toyota/Lexus eCVT ei varsinaisesti ole mikään vaihteisto vaan se on voimansiirtoyksikkö. Siinä ei ole momentinmuunninta eikä myöskään mitään kiilahihnaa niin kuin monet jopa autolehtien toimittajat luulevat. Se on erittäin toimintavarma ja kestävä voimasiirtoyksikkö. Itse olen sitä mieltä että se kannattaa vaihtaa 120.000 km tai 5-7 vuoden välein. Siellä on kuitenkin sisällä ratasvälitys jossa on kaksi liikkuvaa metalli pintaa vastakkain jotka aiheuttavat lämpökitkaa jolloin voiteluöljyyn syntyy lämpöä ja sitten taas jäähtyy kun autolla ei ajeta. Tämä aiheuttaa öljyn viskositeetin heikkenemistä. Itse raskaskalusto ammattilaisena rekkojen ja linja-autojen ja maansiirto kaloston ns. peräöljy vaihdetaan määrävälein. Katson itse että eCVT yksikkö ja ns. kardaaniperä on samanlaisessa käytössä. Wien Taxi konserni Itävallassa jolla on Toyota Priuksia takseina ajettu monilla jo yli miljoona kilometriä niin heilläkin huolto-ohjelmaan kuuluu eCVT voimansiirto yksikön öljyn vaihto. Kannattaa ottaa yhteyttä heihin jos askarruttaa jokin asia Toyota/Lexus hybridi autoista ovat todellisia asiantuntijoita verrattuna meihin muihin. Ovat olleet ensimmäisten joukossa euroopassa jotka ottivat ammattikäyttöön hybridiautot ja hyväksi ovat valintansa todennneet. Turvallisia ajokilometrejä kaikille autoilijoille Suomen tulevassa talvessa ja pidetään ne turvavälit kelin mukaan. T. Raskaskalusto asentaja/kuljettaja
- Anonyymi
Olen juuri menossa lexukseen vaihdattamaan öljyt laatikkoon ja on ajettu 90 tuhatta
- Anonyymi
Miksi ?
- Anonyymi
Onko totta, että uusissa Lexuksissa cvt-automaattiloota tempoo edestakaisin kuinka sattuu? Harkitsen Lexusta mutta useissa arvosteluissa moititaan automaattia ja moottori myös saanut moitteita rumasta äänestä kiihdytyksissä. Moottori määkii kuin lammassa kaasua painettaessa? Onko Lexuskuskeilla tällaisia kokemuksia?
- Anonyymi
No eipä ole, ei tosiaankaan - varsinkaan, kun siinä ei edes ole mitään "automaattilootaa".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä ole, ei tosiaankaan - varsinkaan, kun siinä ei edes ole mitään "automaattilootaa".
Käytännössä tuo eCVT on lähes tavallinen auton perä, jossa toista ulostulo akselia pyöritetään sähkömoottorilla ja suurin vaihde on kun sähkömoottori on pysäytettynä, ja vapaa asennossa sähkömoottori pyörii niin että varsinainen ulostuloakseli pysyy paikallaan. Kytkintä ei ole, eikä tarvita. Joihinkin autoihin peräöljyä ei vaihdeta koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä tuo eCVT on lähes tavallinen auton perä, jossa toista ulostulo akselia pyöritetään sähkömoottorilla ja suurin vaihde on kun sähkömoottori on pysäytettynä, ja vapaa asennossa sähkömoottori pyörii niin että varsinainen ulostuloakseli pysyy paikallaan. Kytkintä ei ole, eikä tarvita. Joihinkin autoihin peräöljyä ei vaihdeta koskaan.
Korjataan vähän:
Käytännössä tuo eCVT on lähes tavallinen auton perä, jossa toista ulostulo akselia jarrutetaan sähkömoottorigeneraattorilla ja suurin vaihde on kun sähkömoottorigeneraattori pyörii takaperin, ja vapaa asennossa sähkömoottori pyörii niin että varsinainen ulostuloakseli pysyy paikallaan. Kytkintä ei ole, eikä tarvita. Joihinkin autoihin peräöljyä ei vaihdeta koskaan. - Anonyymi
Olen kuullut uudesta gamrystä tälläistä, jotain mutta en lexuksesta..
- Anonyymi
Kyllä on hieno ja pitkäikäinen ongelmaton vaihteisto, kyllä nyt saa ne DSG unohtaa aivan tyystin. Ja hybridin kanssa toimii kuin junan vessa!😍😍😍
- Anonyymi
Nykyään on kovin yleistä että junan WC on epäkunnossa..
- Anonyymi
Joo ja ne jotka rikkoo junien vessat eivät koskaan ajelkkaan leksulla edes taksisa tai poliisi autossa
- Anonyymi
Ei näyttäs olevan mainintaa.
https://www.toyota.fi/omistajalle/huolto/huolto-ohjelmat.json- Anonyymi
Tuli väärälle palstalle, sori.
- Anonyymi
Toyota huolto ilmoitti, että momenttimuunnin eli CVT tai ecvt eivät tarvitse öljynvaihto.a. Tehdas ilmoittanut, että laatikon on tarkoitus toimia auton käyttöiän ajan ilman em toimenpidettä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34888201 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12571Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692348- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91391- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227