Lexuksen e-CVT-laatikon öljynvaihto

Anonyymi

Onko joku vaihdattanut laatikon öljyn? Valmistajan mielestähän se ei olisi edes tarpeellista mutta ajattelin että suomalaisilla ajosuoritteilla se saattaisi olla hyvä ajatus. Entä öljynvaihdon hinta ja tuleeko siihen mitä lisätöitä mukaan, esimerkiksi pesua. Onko toimenpiteestä ollut mitään havaittavaa käytännön hyötyä esim. laatikon toiminnassa. Ainakin teoriassa öljyn pitäisi säilyä puhtaampana kuin normaalissa automaattilaatikossa koska siellä ei taida olla kuluvia kytkinlevyjä öljyä pilaamassa.

24

5109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei siellä ole öljyä likaavia palokaasuja ja magneetit keräävät rautaiset hileet?

    • Anonyymi

      hetken mietittyäni eihän siellä tosiaankaan taida olla mitään sellaista joka kuluessaan likaisi öljyn. Lieneekö edes magneettia metallia keräämässä.

    • Anonyymi

      Kyllä se öljy likaantuu/vanhenee, on suositeltavaa vaihtaa. Öljy maksaa noin 20 eur/litra muistaakseni ja vaihtotyö päälle.
      Priukseen olen itse vaihdot suorittanut, on todella helppo toimenpide.

    • Anonyymi

      En tiedä onko vaihdosta hyötyä mutta olen sellaisen kerran teettänyt vajaa vuosi sitten. Hinta oli muistaakseni jotain 250€. Öljyä vaihdettiin jotain 6 l ja vanha öljy oli jo tummunut vähän. Autolla oli tuolloin ajettu n. 220 tkm. En huomannut laatikon toiminnassa mitää eroa entiseen, kestää ehkä vähän pitempään. Vaatii vaihtolaitteen ja helpoin paikka näyttää olevan syylärissä olevan öljynjäähdyttimen lähdöt. Parasta oli että eipähän ole enää mielessä koko homma.

    • Anonyymi

      Siellä automaatissa ei ole ainuttakaan kytkinpakkaa(mikäli yhtään samalla tavalla toteutettu on kuin Toyotan e-cvt), joiden kulumisesta kuvittelisin sen isoimman paskan tulevan. Toki viskositeetit kuluvat planeettarattaiden hampaiden välissessä paineessa aikojen kuluessa mutta toisaalta meillä työpaikalla taitaa olla erilaisia vaihteistoja, kulmavaihteita ja alennusvaihteita mihin ei ole ikinä vaihdettu öljyjä ja käyttöaste on luokkaa 24/5 elinkaaren ollessa 30 vuoden nurkilla ...Toyotan ja Lexuksen filosofian tuntien ja oman alan kokemusten perusteella en vaihtaisi ellei huoltomanuaalissa käsketä.

    • Anonyymi

      Mullakin on e-cvt leksus, ajettu jotain päälle 250tkm.
      Samaa miettinyt itsekkin mutta onko ihan turhaa hommaa.

    • Anonyymi

      Hieman voinee peräänkuuluttaaa sitä että toimiiko laatikko normaalisti.
      Jos ei niin hankkiudu ajoissa eroon, ölynvaihdolla ei korjata vikoja, mikä on pirun hyvä tietää ja muistaa!

      Itselläni on automaateilla ajosta kokemusta pitkän matkaa yli parinkymmenen vuoden. Jos laatikko oireilee niin harvemmin sitä on korjattu pelkällä öljynvaihdolla.
      Pointtina on se että jos öljyllä on merkitystä kestävyyteen niin se öljynvaihto pitäisi tehdä paljon paljon ennen jo sitä mikä on jokin kuvitteellinen raja kuten 200tkm!

      Monesti automaatit saa rikki, oireilemaan kun niitäkin käytetään väärin.
      Murjotaan vasten sitä tekniikkaa mihin se tekniikkaa riittää, kaikella on rajansa miten se voi toimia oikein ja lookisesti. Ei se automaatti ole mikään autuas täydellisuus mitä voi murjoo miten tykkää, ei vaan jos siinä 5 välitystä niin on päivän selvääkin että väärässä kohtaa liian raskas kaasujalka tarkoittaa sitä että jostain joustetaan ennen kuin vaihde menee pienemmälle, laatikko ei pysy mukana. Olisi siis ihan hyvä olla sitä tuntumaa siihen mihin voimaansiirto riittää ja miten sitä käyttää. Jos haluaa repiä, suditella niin vaihde pitää manuaalisesti rajoittaa ennakoon jo pienelle vaihteella/kierrokset on korkealla.

      Esimerkiksi jossain automaateissa rankat voimakkaat liikkeellelähdöt on myrkkyä voimansiirrolle koska se ekan vaihteen välitys ei ole niin pieni että vaiheisto ei rasittuisi, jostain siis tulee se jousto silloin, jos renkaat ei sudi niin sitten kuluu laatikko, jostain siis joustaa. Öljynvaihdoilla ei tälläisiä korjata, kokemusta on siis.

      Manuaalivaihteissakin kytkin luistaa jos mikään muu ei luista.
      Jos pikkuautoon viritettäisiin 500hv sen oma voimansiiro olisi ennallaan niin miten kävisi kytkimelle kun runttaisi kaasun pohjaan, jos se nyt kestää vähän aikaa niin ennen pitkää rengassavujen sijaan sulaisi kytkin, ei vaan kuluisi loppuun vaan sulaisi varmaan sinne koko pska.

      Miksi öljy huononesi?
      Kun siihen sekoittuu likaa, vettä ja kaikkea pskaaa.
      Ecvt ei normi automaatti, en olisi niin huolissaan sen öljynlaadusta.
      Mutta kun aattelee että millainen vatkaus sitä öljyä on pyörittänyt 200tkm ajon jälkeen niin en tiedä mitä se tekee öljylle :D

      E-cvt ei ole edes mitään mittatikkua mistä voisi tarkistaa edes öljynkaatua, väriä. Se on täysin suljettu systeemi toisin kuin normimpi automaatti jossa nyt niissäkään kaikissa ole mitään klassista mittatikkua syystäkään että aina se mittatikkukin on yksi tie päästä likaa vaihteistoon.

      • Anonyymi

        Kaikissa vaihteistossa on jonkinlainen huohotin.


      • Anonyymi

        Momentinmuunninautomaatissa kytkimet aukeavat tai menevät kiinni kun vaihde vaihtuu, ja vain silloin niissä voi jokin kulua. Liikkeelle lähtiessä ei luista kuin momentinmuunnin, ja se ei käytöstä kulu.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Toyota/Lexus eCVT ei varsinaisesti ole mikään vaihteisto vaan se on voimansiirtoyksikkö. Siinä ei ole momentinmuunninta eikä myöskään mitään kiilahihnaa niin kuin monet jopa autolehtien toimittajat luulevat. Se on erittäin toimintavarma ja kestävä voimasiirtoyksikkö. Itse olen sitä mieltä että se kannattaa vaihtaa 120.000 km tai 5-7 vuoden välein. Siellä on kuitenkin sisällä ratasvälitys jossa on kaksi liikkuvaa metalli pintaa vastakkain jotka aiheuttavat lämpökitkaa jolloin voiteluöljyyn syntyy lämpöä ja sitten taas jäähtyy kun autolla ei ajeta. Tämä aiheuttaa öljyn viskositeetin heikkenemistä. Itse raskaskalusto ammattilaisena rekkojen ja linja-autojen ja maansiirto kaloston ns. peräöljy vaihdetaan määrävälein. Katson itse että eCVT yksikkö ja ns. kardaaniperä on samanlaisessa käytössä. Wien Taxi konserni Itävallassa jolla on Toyota Priuksia takseina ajettu monilla jo yli miljoona kilometriä niin heilläkin huolto-ohjelmaan kuuluu eCVT voimansiirto yksikön öljyn vaihto. Kannattaa ottaa yhteyttä heihin jos askarruttaa jokin asia Toyota/Lexus hybridi autoista ovat todellisia asiantuntijoita verrattuna meihin muihin. Ovat olleet ensimmäisten joukossa euroopassa jotka ottivat ammattikäyttöön hybridiautot ja hyväksi ovat valintansa todennneet. Turvallisia ajokilometrejä kaikille autoilijoille Suomen tulevassa talvessa ja pidetään ne turvavälit kelin mukaan. T. Raskaskalusto asentaja/kuljettaja

    • Anonyymi

      Olen juuri menossa lexukseen vaihdattamaan öljyt laatikkoon ja on ajettu 90 tuhatta

      • Anonyymi

        Miksi ?


    • Anonyymi

      Onko totta, että uusissa Lexuksissa cvt-automaattiloota tempoo edestakaisin kuinka sattuu? Harkitsen Lexusta mutta useissa arvosteluissa moititaan automaattia ja moottori myös saanut moitteita rumasta äänestä kiihdytyksissä. Moottori määkii kuin lammassa kaasua painettaessa? Onko Lexuskuskeilla tällaisia kokemuksia?

      • Anonyymi

        No eipä ole, ei tosiaankaan - varsinkaan, kun siinä ei edes ole mitään "automaattilootaa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä ole, ei tosiaankaan - varsinkaan, kun siinä ei edes ole mitään "automaattilootaa".

        Käytännössä tuo eCVT on lähes tavallinen auton perä, jossa toista ulostulo akselia pyöritetään sähkömoottorilla ja suurin vaihde on kun sähkömoottori on pysäytettynä, ja vapaa asennossa sähkömoottori pyörii niin että varsinainen ulostuloakseli pysyy paikallaan. Kytkintä ei ole, eikä tarvita. Joihinkin autoihin peräöljyä ei vaihdeta koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä tuo eCVT on lähes tavallinen auton perä, jossa toista ulostulo akselia pyöritetään sähkömoottorilla ja suurin vaihde on kun sähkömoottori on pysäytettynä, ja vapaa asennossa sähkömoottori pyörii niin että varsinainen ulostuloakseli pysyy paikallaan. Kytkintä ei ole, eikä tarvita. Joihinkin autoihin peräöljyä ei vaihdeta koskaan.

        Korjataan vähän:

        Käytännössä tuo eCVT on lähes tavallinen auton perä, jossa toista ulostulo akselia jarrutetaan sähkömoottorigeneraattorilla ja suurin vaihde on kun sähkömoottorigeneraattori pyörii takaperin, ja vapaa asennossa sähkömoottori pyörii niin että varsinainen ulostuloakseli pysyy paikallaan. Kytkintä ei ole, eikä tarvita. Joihinkin autoihin peräöljyä ei vaihdeta koskaan.


      • Anonyymi

        Olen kuullut uudesta gamrystä tälläistä, jotain mutta en lexuksesta..


      • Hihii, meikäpoika se vaan trollaa mitä sairaimmilla jutuilla. Se on tämä mt-tauti.


    • Anonyymi

      Kyllä on hieno ja pitkäikäinen ongelmaton vaihteisto, kyllä nyt saa ne DSG unohtaa aivan tyystin. Ja hybridin kanssa toimii kuin junan vessa!😍😍😍

      • Anonyymi

        Nykyään on kovin yleistä että junan WC on epäkunnossa..


    • Anonyymi

      Joo ja ne jotka rikkoo junien vessat eivät koskaan ajelkkaan leksulla edes taksisa tai poliisi autossa

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuli väärälle palstalle, sori.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe