Vakionopeussäätimen käyttö

Anonyymi

Muistui eilen töistä kotiin ajellessa yksi outo kommentti, jonka kerran tältä palstalta luin. Jonkun mielestä vakionopeussäädintä ei voisi käyttää ruuhkassa, "koska se aiheuttaa pumppaamista". Siis nimenomaan, että cruise aiheuttaisi pumppaamista?

En ymmärtänyt silloin enkä ymmärrä nyt. Voihan tietysti olla, että kommentoijalle kävi lipsahdus pronominin käytössä ja tarkoitti ruuhkan aiheuttavan pumppaamista, mutta luin se kuitenkin sanatarkasti. Käytän itse cruisea lähestulkoon aina, myös 40- ja 50-rajoitusalueilla, jos liikenne yleensä sallii ajaa rajoituksenmukaisella maksiminopeudella eikä pakota hitaampaan.

Kaksi ilmiötä olen havainnut, jotka molemmat johtuvat muiden virheistä, ei minun nopeudestani (eikä ensimmäinen niistä ole oikeastaan edes virhe):
1) osa porukkaa ajaa kuin mittari näyttäisi täysin oikein eli käytännössä 3-5 km/h alle rajoituksen
2) osa taas ajaa "huomautusrajan" verran yli (tämä on lähinnä tilanteessa, jossa pitäisi päästä vaihtamaan kaistaa ja ylinopeutta ajava tukkii aukon, johon olisi päässyt, jos sitä ääliötä ei olisi).

37

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cruisehan on vain epätäydellisesti viritetty säädin, eikä se pysty tasaamaan jonon aaltoliikettä. Mallikohtaiset erot ovat toki suuria. Tulevaisuudessa ehkä mukautuva cruise huomioi koko jonon liikehdinnän eikä vain edellä menevän. Mutta monet ilman cruisea ajavat säätävät vielä paljon pahemmin väärin.

      Epäkohtiesi luetteloon lisään yhden: Moottoritiellä alinopeudelle säätänyt cruisekuski ajaa köröttelee vakionopeuttaan vasemmalla kaistalla, vaikka tilapäinen nopeuden lisäys ohituksen ajaksi olisi perin helppoa.

    • Anonyymi

      Siinä ehkä tarkoitettiin adaptiivista nopeudensäädintä, joka sovittaa ajonopeuden edelläajavan mukaan.

      Niin tai näin, esim. Hollannissa vakkarin käyttäminen on ruuhkaliikenteessä kielletty. Syynä varmaankin se, että edelläajavan hidastaminen huomataan yleensä liian myöhään, josta seuraa äkkijarrutuksia ja peräänajon riski kasvaa.

      • Anonyymi

        Vakkari toimii mainiosti myös jonoutuneessa liikenteessä, mikäli turvaväli on riittävän pitkä.

        Kyllä jarrupolkimen polkeminen on itselläni ainakin yhtä tehokasta vaikka vakkaria käyttäisinkin. Aiemmin mainitsemani turvaväli on se oleellinen asia. Muutenkin liikenne on sujuvampaa jos turvaväli on pidempi. Tappituntumassa liikenne alkaa tökkimään helpommin kuin pitkillä turvaväleillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakkari toimii mainiosti myös jonoutuneessa liikenteessä, mikäli turvaväli on riittävän pitkä.

        Kyllä jarrupolkimen polkeminen on itselläni ainakin yhtä tehokasta vaikka vakkaria käyttäisinkin. Aiemmin mainitsemani turvaväli on se oleellinen asia. Muutenkin liikenne on sujuvampaa jos turvaväli on pidempi. Tappituntumassa liikenne alkaa tökkimään helpommin kuin pitkillä turvaväleillä.

        Samaa mieltä. Ja jos motarilla alkaa väli lyhetä alle asiallisen turvavälin, vaihdan vasemmalle. Oikea kaistahan ei silloin ole vapaa. Säädän cruisen aina aavistuksen alle rajoitusnopeutta korkeamman 5 km viivan, silloin (GPS-todennettu) nopeus on 0-1 km/h yli rajoitusnopeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Ja jos motarilla alkaa väli lyhetä alle asiallisen turvavälin, vaihdan vasemmalle. Oikea kaistahan ei silloin ole vapaa. Säädän cruisen aina aavistuksen alle rajoitusnopeutta korkeamman 5 km viivan, silloin (GPS-todennettu) nopeus on 0-1 km/h yli rajoitusnopeuden.

        Ja jurraat sitten vasenta kaistaa kilmetri kaupalla ja tulppaa vasemman kaistan. Melkoinen teiden ritari olet kun huolehdit ettei kukaan pääse ajamaan ylinopeutta. Kyllä sinulle pitäisi antaa Enskan suikka palkinnoksi tuosta ansiokkaasta työstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jurraat sitten vasenta kaistaa kilmetri kaupalla ja tulppaa vasemman kaistan. Melkoinen teiden ritari olet kun huolehdit ettei kukaan pääse ajamaan ylinopeutta. Kyllä sinulle pitäisi antaa Enskan suikka palkinnoksi tuosta ansiokkaasta työstä.

        MIelenkiintoinen asia, miten liikenteessä jotkut suorastaan vaativat avustamaan rikollisia eli ylinopeuden ajajia.


    • Anonyymi

      No, turvaväli lienee asia jota tässäkin yhteydessä on syytä korostaa.

      Mutta se "vakkarin aiheuttama pumppaaminen" tarkoittanee lähinnä sitä että vakionopeussäädin päällä ajettaessa ei tule niin herkästi muutettua sitä nopeutta jonon nopeusvaihteluiden mukaan vaan "annetaan mennä säädin päällä" edellä ajavan "puskuriin kiinni" ja vasta viime tingassa kosketaan siihen jarrupolkimeen.

      Tällainen käyttäytyminen korostaa sitä pumppausliikettä siinä jonossa.

      • > Tällainen käyttäytyminen korostaa sitä pumppausliikettä siinä jonossa.

        Itse asiassa tuollainen käyttäytyminen pikemminkin vähentää sitä pumppausliikettä, kun oma nopeus ei reagoi aina kun edellämenevä hipaisee jarrua. Itse tosin en jarruun koske, vana napsautan vakkarin vain pois päältä hyvissä ajoin jos edellämenijä alkaa lähestymään. Ellei tietysti jono oikeasti hidasta reilusti tai joku pomppaa hitaammin suoraan eteen viereiseltä kaistalta (kuten tänään).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Tällainen käyttäytyminen korostaa sitä pumppausliikettä siinä jonossa.

        Itse asiassa tuollainen käyttäytyminen pikemminkin vähentää sitä pumppausliikettä, kun oma nopeus ei reagoi aina kun edellämenevä hipaisee jarrua. Itse tosin en jarruun koske, vana napsautan vakkarin vain pois päältä hyvissä ajoin jos edellämenijä alkaa lähestymään. Ellei tietysti jono oikeasti hidasta reilusti tai joku pomppaa hitaammin suoraan eteen viereiseltä kaistalta (kuten tänään).

        Voi tietysti olla, että jossain autossa cruisen käyttöliittymä on tuollaiseen kätevä, mutta ainakin minun eteeni osuneissa ei ole käytännöllistä toimia noin. Jos cruisen ottaa pois päältä, niin se unohtaa asetukset ja uudestaan päälle laittaessa pitää sitten katsoa nopeus kohdalleen. Jos vähän painaa jarrua, niin cruise jää päälle mutta "vapauttaa" nopeuden muistaen kuitenkin, mihin se oli asetettu => yhdellä napin painalluksella sen saa uudestaan töihin aiemmin käytettyyn nopeuteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi tietysti olla, että jossain autossa cruisen käyttöliittymä on tuollaiseen kätevä, mutta ainakin minun eteeni osuneissa ei ole käytännöllistä toimia noin. Jos cruisen ottaa pois päältä, niin se unohtaa asetukset ja uudestaan päälle laittaessa pitää sitten katsoa nopeus kohdalleen. Jos vähän painaa jarrua, niin cruise jää päälle mutta "vapauttaa" nopeuden muistaen kuitenkin, mihin se oli asetettu => yhdellä napin painalluksella sen saa uudestaan töihin aiemmin käytettyyn nopeuteen.

        > Jos cruisen ottaa pois päältä, niin se unohtaa asetukset ja
        > uudestaan päälle laittaessa pitää sitten katsoa nopeus kohdalleen.

        Viime aikoina kokemuksia vain Mersun, Volkkarin ja Sitikan vakkareista, mutta jokainen niistä kyllä muistaa nopeuden ja pystyy palaamaan siihen haluttaessa...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Jos cruisen ottaa pois päältä, niin se unohtaa asetukset ja
        > uudestaan päälle laittaessa pitää sitten katsoa nopeus kohdalleen.

        Viime aikoina kokemuksia vain Mersun, Volkkarin ja Sitikan vakkareista, mutta jokainen niistä kyllä muistaa nopeuden ja pystyy palaamaan siihen haluttaessa...

        Meneeköhän tämä saivarteluksi, ei ole tarkoitus. Minun Sitikassani kun painaa Pause-näppäintä nopeus jää muistiin. Jos käyttää cruise off-näppäintä nopeus katoaa muistista.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Jos cruisen ottaa pois päältä, niin se unohtaa asetukset ja
        > uudestaan päälle laittaessa pitää sitten katsoa nopeus kohdalleen.

        Viime aikoina kokemuksia vain Mersun, Volkkarin ja Sitikan vakkareista, mutta jokainen niistä kyllä muistaa nopeuden ja pystyy palaamaan siihen haluttaessa...

        Myös vanhassa Opelissa, Peugeotissa ja Toyotassa vakkari muistaa asetetun nopeuden. Itse asiassa en muista yhtään autoa jonka vakkarinopeus pitäisi joka kerta asettaa uudelleen. Kuorma - autoissa sellaiseen olen törmännyt.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Jos cruisen ottaa pois päältä, niin se unohtaa asetukset ja
        > uudestaan päälle laittaessa pitää sitten katsoa nopeus kohdalleen.

        Viime aikoina kokemuksia vain Mersun, Volkkarin ja Sitikan vakkareista, mutta jokainen niistä kyllä muistaa nopeuden ja pystyy palaamaan siihen haluttaessa...

        Volvon (V70 II-malli) cruise ei mielestäni toimi noin. Tosin en mene tästä ihan valalle, sillä en ole katsonut manuaalista (kuka niitä lukee :D ) enkä kokeillut käytännössä, mitä tapahtuu, jos painaa 0-näppäintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvon (V70 II-malli) cruise ei mielestäni toimi noin. Tosin en mene tästä ihan valalle, sillä en ole katsonut manuaalista (kuka niitä lukee :D ) enkä kokeillut käytännössä, mitä tapahtuu, jos painaa 0-näppäintä.

        Olkoon puheeni mitätön: kokeilin asiaa ja huomasin, että se 0-näppäin pitää edellisen asetuksen muistissa ja "reload" -näppäimellä sen saa uudestaan päälle. Tosin automaattivaihteisella on silti kätevämpää käyttää jarrupoljinta, koska moottorijarrutus on aika laimea.


    • Anonyymi

      Kun ajelee adaptiivinen vakkari päällä ja riittävän pitkällä turvaväliasetuksella kaikki epämiellyttävät ilmiöt vähenevät. Automaatti havaitsee ihmissilmää paremmin edellä ajavan nopeuden muutokset ja toimii sen mukaan. Se antaa turvavälin lyhentyä matkan suhteen jos nopeus alenee. Ajan suhteenhan se on aina valittu.
      Ainoastaan ohittaminen pitää aloittaa ajoissa, ettei vakkari hiljennä turhaan ennen kaistan vaihtoa.
      Kaikkea sujuvaa ajamista häiritsevät kuitenkin tiettyjen saksalaismerkkien toopekuskit, joiden liikennekäyttäytyminen on usein ala-arvoista eikä juuri edistä edes heidän omaa etenmistään. He kiihdyttävät kovaa ja pumppaavat jarrua hermostuneesti kun liikennesilmä pettää jatkuvasti.

      • > Automaatti havaitsee ihmissilmää paremmin edellä ajavan nopeuden muutokset

        Epäilen hieman. Vakkari varmaan havaitsee edellämenjän nopeudenmuutoksen suurin piirtein heti kun se tapahtuu, mutta ihminen kykenee havainnoimaan tilannetta edellämenijän edelle ja varautua myös tuleviin muutoksiin. Ainakin itse aloitan usein hidastamisen ennen edellämenijää, kun näen jonon hidastavan edellä tai jotain poikkeavaa tapahtuvan...


    • Anonyymi

      No oikeasti aivan hölmöä käyttää vakkaria(oli mikä hyvänsä) jossain taajamissa ja kaupungeissa. Maanteillä ja motareilla ehdoton peli jos osaa käyttää sen ominaisuuksia oikein, mutta että kaupungissa, hölmöä.

      • Anonyymi

        Perustele?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perustele?

        Olematta aikaisempi kirjoittaja, niin mielestäni ajettaessa kaupungissa pitää ihmisen olla täysin läsnä liikenteessä, havannoida tapahtumia jatkuvasti sen sijaan, että räplää esim. kännykkää tai osallistuu puhelinpalavereihin etc. Vakkari on hieno keksintö ja käytän sitä aina 80kmh->


      • Anonyymi

        Ei ole mitenkään hölmöä, vaan päinvastoin. Käytän aina vakkaria silloin kun haluan edetä mahdollisimman tasaista vauhtia. Siihenhän se nimenomaan on tarkoitettu. Nopeusrajoituksella ei ole mitään väliä. Toimii yhtä hyvin 40 km/h kuin 120 km/h alueella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitenkään hölmöä, vaan päinvastoin. Käytän aina vakkaria silloin kun haluan edetä mahdollisimman tasaista vauhtia. Siihenhän se nimenomaan on tarkoitettu. Nopeusrajoituksella ei ole mitään väliä. Toimii yhtä hyvin 40 km/h kuin 120 km/h alueella.

        No itse sen tuossa toteat: "tasaista vauhtia". Kaupungissa kun ei mennä tasaista vauhtia, liikkuminen on nykivää, jatkuvaa pysähtelyä ja kiihdyttelyä, jalankulkijoiden varomista, hidastetöyssyjä etc.


      • Anonyymi
        Aurinkokuningas kirjoitti:

        No itse sen tuossa toteat: "tasaista vauhtia". Kaupungissa kun ei mennä tasaista vauhtia, liikkuminen on nykivää, jatkuvaa pysähtelyä ja kiihdyttelyä, jalankulkijoiden varomista, hidastetöyssyjä etc.

        Riippuu kaupungista ja olosuhteista. Meidän kaupungissa on monta tieosuutta, jossa voi käyttää vakionopeudensäädintä. Löytyy tieosuuksia, joissa sivuteillä on kolmio yms. Monta paikka siis on, joissa voi käyttää vakionopeudensäädintä.


      • Anonyymi
        Aurinkokuningas kirjoitti:

        No itse sen tuossa toteat: "tasaista vauhtia". Kaupungissa kun ei mennä tasaista vauhtia, liikkuminen on nykivää, jatkuvaa pysähtelyä ja kiihdyttelyä, jalankulkijoiden varomista, hidastetöyssyjä etc.

        Melko suurella osalla kaupunkikaduistakin pystyy ajamaan tasaista vauhtia. Esimerkkinä vaikkapa Stadista Teollisuuskatu tai Mäkelänkatu pahimpien ruuhka-aikojen ulkopuolella. Parissa kohtaa voi joutua pysähtymään valoihin mutta ei ole harvinaista, että useita kilometrejä voi ajaa vakionopeussäädin rajoitusnopeuteen asetettuna. Ja liikennevaloihin pysähtyttyäkin valojen vaihduttua kiihdytystä sen verran, että vakkari alkaa toimia, sitten se napsautetaan päälle ja ajo jatkuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Melko suurella osalla kaupunkikaduistakin pystyy ajamaan tasaista vauhtia. Esimerkkinä vaikkapa Stadista Teollisuuskatu tai Mäkelänkatu pahimpien ruuhka-aikojen ulkopuolella. Parissa kohtaa voi joutua pysähtymään valoihin mutta ei ole harvinaista, että useita kilometrejä voi ajaa vakionopeussäädin rajoitusnopeuteen asetettuna. Ja liikennevaloihin pysähtyttyäkin valojen vaihduttua kiihdytystä sen verran, että vakkari alkaa toimia, sitten se napsautetaan päälle ja ajo jatkuu.

        No kukin tavallaan. Teollisuuskatu on alle 2km ja Mäkelänkatu n. 3km pitkä, ja valoja on kuten mainitsit. Aika turhaa sanoisin.


      • Anonyymi
        Aurinkokuningas kirjoitti:

        No kukin tavallaan. Teollisuuskatu on alle 2km ja Mäkelänkatu n. 3km pitkä, ja valoja on kuten mainitsit. Aika turhaa sanoisin.

        Toisten mielestä turha ja toisten mielestä ei. Moni asuu myös muualla kuin pääkaupunkiseudulla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toisten mielestä turha ja toisten mielestä ei. Moni asuu myös muualla kuin pääkaupunkiseudulla.

        No vakkari onkin loistava kaupunkien ulkopuolella, sitä ei varmaan kukaan kiellä, paitsi ne jotka tykkäävät kiihdytellä ja olla itse "puikoissa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitenkään hölmöä, vaan päinvastoin. Käytän aina vakkaria silloin kun haluan edetä mahdollisimman tasaista vauhtia. Siihenhän se nimenomaan on tarkoitettu. Nopeusrajoituksella ei ole mitään väliä. Toimii yhtä hyvin 40 km/h kuin 120 km/h alueella.

        "Ei ole mitenkään hölmöä, vaan päinvastoin. Käytän aina vakkaria silloin kun haluan edetä mahdollisimman tasaista vauhtia. Siihenhän se nimenomaan on tarkoitettu."

        Samaa mieltä, ahkerassa käytössä itselläkin. Omassa vakkarissa on lisäksi sellainen toiminto että sen voi kytkeä myös nopeuden rajoittimeksi, mikä on kätevää mutkaisilla teillä, joilla esim. 80 rajoitus mutta täytyy kumminkin välillä hidastella mutkiin.


      • Anonyymi
        Aurinkokuningas kirjoitti:

        No kukin tavallaan. Teollisuuskatu on alle 2km ja Mäkelänkatu n. 3km pitkä, ja valoja on kuten mainitsit. Aika turhaa sanoisin.

        2 kilometriä vakkarilla siis sujuu yhdellä napinpainalluksella. Montako kertaa samalla matkalla muutat kaasujalan asentoa että olet ajanut saman matkan ilman vakkaria.

        Vaikka menisi tasakaasulla koko matkan, joudut pitämään oikeaa jalkaasi paikallaan sen 2 kilsaa.

        Koska vakkari on yjden napinpainalluksen päässä, ei niin lyhyttä matkaa yleensä olekkaan että pitäisin sitä liian työläänä käyttää.


    • Anonyymi

      Itse käytän vakkaria kaikkialla missä vaan voi.
      Minun takana ajavat saavat nauttia tasaisesta etenemisestä.

    • Anonyymi

      Mulla volkkari saatana vakionopeus toimii vittu perkele

      • Anonyymi

        Mulla toimii japsissani virheettömästi. Eli huomioi edellä ajavan etäisyyden, ja jarruttaa autoa, jos edellä ajavakin jarruttaa, ja tarvittaessa vaikka pysähtyy, jos edellä ajavakin tekee niin. Huomauttaa myös, jos edellä oleva auto on jo lähtenyt liikkeelle esim. liikennevaloista. Hipaisu kaasupolkimeen, niin taas ollaan sen välimatkan päässä edellä ajavasta autosta, kuten ennen pysähdystäkin. Ja myös pitää välimatkan sellaisena, jos ei edellä ajava sitten lähde ajamaan kovempaa, kuin mihin oma vakionopeus on ollut säädettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla toimii japsissani virheettömästi. Eli huomioi edellä ajavan etäisyyden, ja jarruttaa autoa, jos edellä ajavakin jarruttaa, ja tarvittaessa vaikka pysähtyy, jos edellä ajavakin tekee niin. Huomauttaa myös, jos edellä oleva auto on jo lähtenyt liikkeelle esim. liikennevaloista. Hipaisu kaasupolkimeen, niin taas ollaan sen välimatkan päässä edellä ajavasta autosta, kuten ennen pysähdystäkin. Ja myös pitää välimatkan sellaisena, jos ei edellä ajava sitten lähde ajamaan kovempaa, kuin mihin oma vakionopeus on ollut säädettynä.

        Toyotassa toimii jos on kuiva ja lämmin keli. Muuten anturit ja kamerat huurussa ja pelit ei toimi. Halpuutettu laatu on sellaista.


    • Anonyymi

      Jep jep.
      Adaptiivinen vakkari pitkällä turvavälillä monikaistaisella tiellä ja vieläpä ruuhka-aikana. Melkoista pumppaamista aiheutuu siitä kun muut autot vaihtavat kaistaa edelle. Auto jarruttaa vauhtia ja säätää etäisyyden pitkäksi. Sitten taas kiihdyttää matkavauhtiin. Maantiellä se on mainio matkakumppani. Pitää välimatkan edelläajavaan sopivana.

      • Anonyymi

        Jatkuva kastanvaihto siinä toivossa että "voittaa muut" on suuri ongelma pääkaupungin väylillä ja johtaa juuri tilanteisiin jossa liikenne alkaa nykimään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkuva kastanvaihto siinä toivossa että "voittaa muut" on suuri ongelma pääkaupungin väylillä ja johtaa juuri tilanteisiin jossa liikenne alkaa nykimään.

        Raitiovaunut aiheuttaa eniten hidastusta Helsingin liikenteessä. Ja myös päin peetä säädetyt liikennevalot (esim sturenkatu Aleksis kiven kadulle asti).
        Vaikuttaa myös jalankulkijoihin nämä ratikoiden etuudet


    • Anonyymi

      Mikä aiheuttaa pumppaamista on liian lähellä ajaminen, varsinkin liittyminen kohdilla isoimmilla pääteillä. Illalla vähän ruuhka-ajan jälkeen illalla länsiväylää, 60km/h olisi varmaan ollut se nopeus millä olisi pitänyt ajaa niin ei tarvitisi koko ajan säätää vakkaria tai jopa jarruttaa. Liittymästä tulee yksi paku niin länsiväylällä nopeus putoaa alle 60km/h, siis mitä v... Edellä menevän mersu maasturi katosi edestä puolen kilometrin päähän ja välillä taas sai jopa jarruuttaa, vakkari oli vähän päälle 80km/h säädettyä.

      Vasenkaista ja 60km/h vakkariin niin saisi varmaan ajaa tasaista nopeutta :)

      • Anonyymi

        Myös sellainen aiheuttaa pumppausliikettä että on heti pakko kiihdyttää ja mahdollisimman nopeasti saavuttaa edellä olevan peräpuskuri jos väli sattuisi vähänkään kasvamaan. Siitä se kiihdyttämisen haitari liike lähtee liikkeelle. Vastaavasti haitariliike lähtee toiseen suuntaan kun se ensimmäinen saavuttaa edellä ajavan ja hidastaa vauhtinsa. Kun käyttää cruisea, niin homma on bueno ja eteneminen tasaisa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe