27.9.2019 Kymensanomat
Pekka Korpivaara
— Kouvolalla ja Kotkalla ei ole kovin paljon saatavaa Etelä-Karjalan, eikä varsinkaan Etelä-Savon suunnalta.
Vain junamatkailijat Savosta ja Karjalasta kelpaavat siltainsiöörille. Ehkä Rayan Air Uttiin Lappeenrannasta?
Kotka fani Pekka Korpivaara
20
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Hamina-Kotka Satama on siirrettävä Kouvolaan.
T. Pekka Puupää lumimiehen jäljillä- Anonyymi
Kouvolalainen yrittäjä arvioi, että: "Kouvolalaiset ovat tarkkoja rahoistaan"
Heh heh hou hou - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kouvolalainen yrittäjä arvioi, että: "Kouvolalaiset ovat tarkkoja rahoistaan"
Heh heh hou houJunayhteyksien parantamisessa Espoon kaupunkiradan pitää olla listan kärkipäässä
Kaikki haluavat nopeita junia, mutta raideliikenteen lisääminen on monimutkainen ja kallis yhtälö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Junayhteyksien parantamisessa Espoon kaupunkiradan pitää olla listan kärkipäässä
Kaikki haluavat nopeita junia, mutta raideliikenteen lisääminen on monimutkainen ja kallis yhtälö.Veturinkuljettajien ylityö- ja vuoronvaihtokiellolla ei toistaiseksi vaikutusta Kotkan junaliikenteeseen: Mahdollisista peruttavista junavuoroista ilmoitetaan VR:n nettisivuilla
- Anonyymi
Kouvolan siltainsinööri Jaatinen, rullalle vaan?
- Anonyymi
Unohtunut Kymenlaakson etu ja ratayhteydet
Kymenlaakso on historiallisesti melko yhtenäinen kokonaisuus. Maakunnalla on hyvät edellytykset menestyä tulevaisuudessa. Tämä kuitenkin edellyttää, että päätöksenteossa Kymenlaakson etu todella huomioidaan. Pelkkä väite ei riitä, vaikka sitä toistaisi useampaankin kertaan.
Viime aikoina olemme voineet lukea melko huolestuttavia kannanottoja liittyen Kymsoteen ja rautatieinvestointeihin. Luottamusta ja toiveikkuutta herätti kuitenkin maakuntajohtaja Jaakko Mikkolan kannanotto Kymen Sanomissa 24.9. kun hän totesi: ”Kymenlaakson kokonaisetu on maakuntaliitossa aina edellä.”
Miksi Kymenlaaksossa on kuitenkin lähdetty ajamaan ratahankkeita ilman maakunnan yhtenäistä näkemystä? Tämä ei ole Kymenlaakson etu, eikä myöskään hanketta ajavan kaupungin etu. Asia on kuitenkin edennyt siten, että tällä hetkellä selvitetään kahta eri ratahanketta, joista kumpikaan ei välttämättä ole Kymenlaakson edun mukainen.
Itäinen rantarata on hyvin perusteltu Kotkaan ja Haminaan asti, mutta radan jatkoa Haminasta Luumäelle ei voi perustella Kymenlaakson yhteisellä edulla. Itärata-vaihtoehdosta on melko vaikea löytää mitään taloudellista perustetta. Se ohjaisi tavaraliikenteen Kymenlaaksosta Uudellemaalle. Tästä seuraisi pitkällä tähtäimellä logistiikkakeskusten siirto Kouvolasta kohti pääkaupunkiseutua ja Haminakotkan sataman näivettyminen. Väistämättä tulee mieleen kysymys: ”Mitkä ovat hankkeen päätoimijoiden motiivit”. Kymenlaakson etu se ei ole.
Kymenlaakson pitäisi etsiä pikaisesti yhteinen näkemys ratalinjauksesta, jossa Kotka-Kouvola -yhteys säilyy tavaraliikenteen pääväylänä ja joka jatkossa kehittyy myös henkilöliikenteen merkittäväksi yhteysväliksi. Tämä avaa portin myös Itäisen pohjois-etelä-suuntaisen pääradan syntymiselle tulevaisuudessa ja on siten merkittävä koko Kaakkois-Suomen kannalta.- Anonyymi
Korpivaaraaralla on sentään järkeä verrattuna Lindströmiin ja Pakkaseen. Olivat täysin turhia mukamas etujamme ajamassa. Toinen leikki jopa juristia amispohjalla!
- Anonyymi
Mitäs mieltä populisti Pecca? Voisiko joku vihdoin kertoa onko kehitysyhtiö Kinnon kaikilla 40 asiantuntijalla jotain töitäkin?
Suunnittelevat rantarataa pääkaupunkiseudulta Kotkan kautta Kiinaan. - Anonyymi
Kotkalainen voi jatkossa päätyä Kouvolaan katkaisuhoitoon sahattavaksi.
- Anonyymi
Pekka Korpivaara kysyy, voisiko Kouvola kääntyä sairaanhoitopalveluissa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirien asiakkaaksi. Kyllä voi ja mitä pikemmin, Pekka rakennuttaa sen Itäratan Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja sieltä suora linja Meilahteen ratikalla.
- Anonyymi
Pekka onkin Jumalasta seuraava. Eikä suinkaan alaspäin.
- Anonyymi
Onko Korpivaarista tullut takinkääntäjä vuodessa?
KymenSanomat 29.1.2018
Kotkalle ja Kouvolalle yhteinen työterveysyritys
Kymenlaakson kuntien tulee siirtää työterveyspalvelut yhteisesti hallinnoituun maakunnan omistamaan yhtiöön. Kymijoen Työterveys Oy:n myyntiä ei tule hyväksyä. Kymenlaakson kuntien tulisi tehdä yhtiöstä kuntien yhteisesti omistama yhtiö, jonka osakkaana olisivat kaikki Kymenlaakson kunnat väkiluvun mukaan.
Yhteistyöllä on pitkät perinteet. Kotka, Hamina ja Kouvola ovat yhteistyössä hankkineet tarvittavat työterveyspalvelut jo vuodesta 2012 asti yhteisesti johdetulta Kymijoen Työterveyden liikelaitokselta, jolloin myös mukaan tulleiden kuntien henkilöstö siirtyi Kotkan liikelaitoksen palvelukseen. Myöhemmin mukaan on tullut muitakin kuntia. Johtosäännöllä ja yhteistoimintasopimuksella on hallinnoitu yhteisesti kuntien työntekijöiden työterveyttä kaikkien eduksi. Nyt tämä kaikkia kuntia hyödyttävä yhteistyö uhkaa kaatua Kymijoen Työterveys Oy:n myymiseen pörssiyhtiö Pihlajalinnalle.
Yhteisen yhtiön tuomat edut ovat kiistattomat. Rahat säilyvät maakunnassa, osingot tulevat kuntalaisten hyödyksi. Tulevan maakunnan työntekijät kyettäisiin hoitamaan omassa, kuntien yhteisesti hallinnoimassa yhtiössä. Tässä järjestelyssä kaikki maakunnan asukkaat olisivat voittajia. Myös rahat ja työpaikat säilyisivät maakunnassamme paremmin kuin nyt suunnitellulla kaupalla. Pitkällä aikavälillä osinkotuotot olisivat suuremmat kuin myynnistä saatavat tulot. Tällä järjestelyllä kunnat säästäisivät myös kalliit ja monimutkaiset hankintakilpailutukset, koska yhtiö olisi aito in-house-yhtiö ja voisimme helposti hankkia yhtiön tukipalvelut oman maakuntamme alueelta. Yhteistyössä on maakunnan voima!
Pentti Tiusanen, valtuutettu (vas.) Kotka, Pekka Korpivaara, valtuutettu (kok.), Kouvola - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko Korpivaarista tullut takinkääntäjä vuodessa?
KymenSanomat 29.1.2018
Kotkalle ja Kouvolalle yhteinen työterveysyritys
Kymenlaakson kuntien tulee siirtää työterveyspalvelut yhteisesti hallinnoituun maakunnan omistamaan yhtiöön. Kymijoen Työterveys Oy:n myyntiä ei tule hyväksyä. Kymenlaakson kuntien tulisi tehdä yhtiöstä kuntien yhteisesti omistama yhtiö, jonka osakkaana olisivat kaikki Kymenlaakson kunnat väkiluvun mukaan.
Yhteistyöllä on pitkät perinteet. Kotka, Hamina ja Kouvola ovat yhteistyössä hankkineet tarvittavat työterveyspalvelut jo vuodesta 2012 asti yhteisesti johdetulta Kymijoen Työterveyden liikelaitokselta, jolloin myös mukaan tulleiden kuntien henkilöstö siirtyi Kotkan liikelaitoksen palvelukseen. Myöhemmin mukaan on tullut muitakin kuntia. Johtosäännöllä ja yhteistoimintasopimuksella on hallinnoitu yhteisesti kuntien työntekijöiden työterveyttä kaikkien eduksi. Nyt tämä kaikkia kuntia hyödyttävä yhteistyö uhkaa kaatua Kymijoen Työterveys Oy:n myymiseen pörssiyhtiö Pihlajalinnalle.
Yhteisen yhtiön tuomat edut ovat kiistattomat. Rahat säilyvät maakunnassa, osingot tulevat kuntalaisten hyödyksi. Tulevan maakunnan työntekijät kyettäisiin hoitamaan omassa, kuntien yhteisesti hallinnoimassa yhtiössä. Tässä järjestelyssä kaikki maakunnan asukkaat olisivat voittajia. Myös rahat ja työpaikat säilyisivät maakunnassamme paremmin kuin nyt suunnitellulla kaupalla. Pitkällä aikavälillä osinkotuotot olisivat suuremmat kuin myynnistä saatavat tulot. Tällä järjestelyllä kunnat säästäisivät myös kalliit ja monimutkaiset hankintakilpailutukset, koska yhtiö olisi aito in-house-yhtiö ja voisimme helposti hankkia yhtiön tukipalvelut oman maakuntamme alueelta. Yhteistyössä on maakunnan voima!
Pentti Tiusanen, valtuutettu (vas.) Kotka, Pekka Korpivaara, valtuutettu (kok.), KouvolaYhteistyössä on maakunnan voima! Vitsi ala Pecca pecca
Julkaistu 28.9.2019
Pekka Korpivaara, Kouvola
— Maakunta on hyvin toimiva muuten, paitsi sairaanhoidon ja sotepalveluiden osalta, joiden yhdistäminen on ollut katastrofi niin saatavuuden kuin kustannuksien osalta.
- Anonyymi
Kyllä naurattaa, kun Kouvolassa lakkautetaan ihmisten hyvinvointia ja terveyttä tukevia palveluita siksi, että pystytään ylläpitämään ylikallista kanavahanketta merelle.
Onnittelut iittiläisille. Päijät-Hämeen terkkari Akuutti 24 odotusaika 8—9 tuntia. Vain vettä tarjolla. - Anonyymi
Yhteistyökyvystään kautta koko maakunnan tunnettu Pekka Korpivaara on jälleen sanonut painavan sanansa rautatieasioista. Muut politikoi, mutta Pekka raapaisee faktat hihastaan aina tarpeen mukaan.
Mutta ei syytetä Pekkaa, minkäs mies luonnolleen voi. - Anonyymi
Onko Pekka käynyt vanhoilla juurillaan? Rataa linjaamassa.
KymenSanomat Julkaistu 21.2.2020 8:08
Kotkassa veturitallien lähellä oli yöllä pieni maanjäristys- Anonyymi
On suorastaan liikuttavaa Kouvolan kaupunginjohtajan huoli ainoastaan Savosta ja Karjalasta, kun aletaan keskustella ainoasta järkevästä ja TARPEELLISESTA rautatiestä eli itäisestä rantaradasta suoraan Tikkurilasta Porvoon ja Loviisan kautta edelleen Kotkaan, Haminaan ja Vaalimaan kautta Viipuriin.
Sellainen rata ei heikentäisi pätkääkään savolaisten ja/tai kainuulaisten kulkuhteyksiä nykyisestä pääkaupunkiin, koska mitään rataa ei kaiketi purettaisi pois.
Kouvola-Kotka- sekä Lahti-Kerava-rata säilyisivät yhtä tärkeinä yhteyksinä. Sen sijaan Pietari-Helsinki-yhteyksinä niiden kautta kiertamisaika on ajanut ohi jo kauan sitten, koska tulevaisuus vaatii joka tapauksessa entistä (lähes viiva)suorempia yhteyksiä metropolialueiden, kuten Helsingin ja Pietarin välille eikä enää Kouvolan tai Lappeenrannan kautta kiertelyä.
Kouvolan virkamiehistö yrittää ujuttaa uuttakin rataa sinne ainoastaan sillä perusteella, että savo-karjalaisten matkustusaika lyhenisi jostakin johonkin peräti ehkä 10 minuutilla!! NAURETTAVAA!!
Kouvolan takapajuiset virkamiehet eivät vieläkään ilmeisesti ole ymmärtäneet, että yksistään Pietarin asukasluku on käytännössä lähes sama kuin koko Suomen asukasluku.
Ja se säilyy samalla paikalla kuten perustamisestaan asti on säilynyt. Nykyiset talouspakotteet eivät ole ikuisia.
Ei ole Kotkan syy, että se osuu suoralle viivalle, joka piirretään Helsinki-Vantaan lentokentältä Vaalimaalle tai että Kotka on yksi Suomen suurimmista kaupungeista, josta ei vieläkään ole suoraa (IC-) junayhteyttä maan pääkaupunkiin.
Lisäksi Etelä-Kymenlaakson viiden kunnan asukasluku on jo hieman isompi kuin Kouvolan asukasluku. Molempien väkiluku on runsaat 82 000.
- Anonyymi
EU-tukien innoittamana on alkamassa lihava riita kiskojen sijoituspaikoista. Päädytäänkö kompromissina rakentamaan yksi kisko kullekin, kun varat eivät riitä kiskopariin? Ainakin näin alkuvaiheessa eri osapuolilla näyttää olevan mielessään vain tulevat äänestykset, kun he perustelevat omia reittivaihtoehtojaan. Siltarummuista on siirrytty ratapölkkyihin.
On olemassa useitakin syitä ottaa aikalisä kestävän ratkaisun löytämiseen. Jotta ilmaston lämpenemistä voitaisiin torjua, pitäisi niin henkilö- kuin rahtiliikenteenkin yhä enemmän siirtyä kiskoille. Niiden, jotka puhuvat koko Suomen pitämisestä asuttuna, kannattaisi lähteä suunnittelemaan rataverkkoa, joka tukisi tätä tavoitetta.
Puheet vientivetoisesta taloudesta olisi myös pidettävä mielessä rataverkkoja suunniteltaessa. Vuonna 2018 vienti Venäjälle oli 3,3 miljardia ja tuonti 9,3 miljardia. Myös Kiina on rataverkkomme ulottuvilla. Se oli vuonna 2018 viidenneksi tärkein vientimaa ja neljänneksi tärkein tuontimaa. Venäjän kautta rataverkko ulottuu myös itäiseen Eurooppaan. Matka Pietarin kautta Tallinnaankin onnistuu, jos on vähän seikkailijan luonnetta.
Rantaradan rakentaminen Turun ja Pietarin välille on hyvin perusteltua, ovathan sen varrella tärkeimmät satamamme. Yhteistyön kaikinpuolinen kehittäminen naapurivaltioittemme kanssa palvelee läheisyysperiaatetta, joka säästää luontoa. Raskas liikenne tuottaa hiilidioksidia ja terveydelle vaarallisia päästöjä, ja siksi se pitäisi siirtää suurimmilta osin kiskoille. - Anonyymi
Kouvola on hyvin toimiva maaakunta keskellä ei mitään.
Pendelönti 20163.7.20193Lähde: Tilastokeskus TOL 2008
Kotkasta Kouvolaan 606 henkilöä
Kouvolasta Kotkaan 1303 pentelettä
Kouvolan penteleet 5103 kpl veivät muilta kunnilta työpaikkoja ja veromarkkoja 2016 - Anonyymi
Pekka, Pekka, Pekka,
Selvitys rantaradasta: Hanke tukisi Suomen talouden elpymistä koronan jälkeen.
Itäisen rantaradan rakentaminen tukisi talouden elpymistä koronaviruksen aiheuttamasta kriisistä. Hanke on erityisen ajankohtainen juuri nyt, todetaan tuoreessa selvityksessä.– Nyt täytyy priorisoida sellaisia hankkeita, jotka edistävät teollisuuden kilpailukykyä ja ulkomaankauppaa. Ratahankkeissa täytyy kiinnittää nykyistä enemmän huomiota tavaraliikenteeseen sekä ymmärtää ratojen ja satamien merkitys uusien teollisten investointien vetovoimatekijänä, toteaa johtaja, professori Jorma Mäntynen WSP Finlandista.Investoinnit ratahankkeisiin ovat olleet perinteisiä talouden elvytyskeinoja. Radan vaikutuspiirissä asuu oli kaksi miljoonaa suomalaista, pääkaupunkiseutu ja koko Itä-Suomi huomioiden.
Selvitys kokoaa yhteen monenlaiset hyödyt, joita Itäinen rantarata voisi tuoda Suomen kilpailukyvylle, ulkomaankaupalle, teollisuudelle ja työmatkaliikenteelle.
Selvityksen mukaan Itäinen rantarata yhdistäisi Suomen kolme suurinta satamaa (Kilpilahti, Hamina–Kotka, Helsinki) sekä Loviisan ja Tolkkisten satamat vetovoimaiseksi vyöhykkeeksi. Rata parantaisi tavarantoimitusten ohjautumista satamiin ja houkuttelisi teollisuusinvestointeja.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k71252Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän191245- 51166
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.21164Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis11143Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,11141Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin21134Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p421127Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä31119Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta21110