Taksinkuljettajan työ

Anonyymi

Millaista on taksikuskin työ? Työvuorot 12h palkka yleensä 34-40% provisiopalkalla kyytejä ei tahdo yleensä enää riittää. En ymmärrä miten joku jaksaa tätä paskaa tehdä vuosikymmeniä.

37

4920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eräitä näkökohtia taksinkuljettajan ammattia harkitseville, jotka eivät välttämättä tule mieleen, mutta joilla luulisi olevan useimmille merkitystä:

      Stressaavimpien ammattien listauksessa taksinkuljettaja on sijaluvulla9:

      Uusi listaus: Tässä on 10 stressaavinta ammattia

      Paljoon istumiseen ja työn stressaavuuteen voitaneen liittää vahvasti kohonnut diabetesriski taksityössä:

      https://www.iltalehti.fi/diabetes/a/2579ca0b-7293-4108-bdf2-4f21039da7a5

      Ammattien vaarallisuuslistauksessa taksinkuljettaja on sijaluvulla 8 heti sijaluvulla 7 olevan poliisiammatin jälkeen:

      https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/2016101422244090

      Allekirjoittanut selvisi taksityöstä eläkkeelle kohtalaisen vähällä:
      1 kpl välilevytyrä
      Esidiabetes
      Tappouhkauksia ainoastaan 1 kpl.

      Jos olet valmis painamaan n. 60 tunnin työviikkoja, saatat päästä yli 2000 €:n kuukausiansion.
      Mainittakoon, että ministeri Sanna Marin väläytti hiljakkoin siirtymisestä 6 tunnin työpäiviin. Taksialalla useimmat voivat vain haaveilla 8 tunnin vuoroista. Ei ainakaan, jos tähtää yli 1500 €:n kuukausiansioon.

      Poikkeuksia toki on. Kajonilla seuraavan linkin mukaan ei lyhyemmistä työvuoroista haaveilla, vaan entistä pitemmistä:

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/seura-kymmenen-kuljettajan-kertomukset-karua-luettavaa-koulukyyteja-hoitavan-kajonin-kuskit-paiskivat-kohtuuttoman-ylipitkia-tyoputkia/7306156#gs.75296l

      • Anonyymi

        Mitenhän pitkiä nää uudet, kaiken pelastavat taksiyrittäjä tekee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenhän pitkiä nää uudet, kaiken pelastavat taksiyrittäjä tekee

        Lyhyempiä vuoroja ja hiljaisia aikoja välttäen. Ei ole järkeä tehdä työtä esim. sunnuntaiaamuna klo 6-10. Sain peräti yhden noin 12 euron keikan kyseisenä aikana. Käykö kateeksi?


    • Anonyymi

      Itse ajoin viime kuussa 300h ja siitä tuli 3000e
      Eli 10e h. Pelkkiä yövuoroja.
      Onko millään alalla paskempaa liksaa.

      • Anonyymi

        Taksiala sopii hyvin ihmisille, jotka eivät pärjää muissa töissä. Siivojan työ on fyysisesti raskaampaa, joten se ei sovellu laiskoille ihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksiala sopii hyvin ihmisille, jotka eivät pärjää muissa töissä. Siivojan työ on fyysisesti raskaampaa, joten se ei sovellu laiskoille ihmisille.

        Pärjään missä vaan, mutta kun ei saa edes mahdollisuutta näyttää pärjäämistään. Taksissa saa, siinä olenkin paras. Mutta palkka jää silti paskaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksiala sopii hyvin ihmisille, jotka eivät pärjää muissa töissä. Siivojan työ on fyysisesti raskaampaa, joten se ei sovellu laiskoille ihmisille.

        Sanoo asiantuntija, joka ei liene taksinkuljettaja, takapenkkimatkustaja. kenties


    • Anonyymi

      Mie ajan rattorilla taksua, velsa perässä kylää poikin. Tuu kyytihi kaato satees, tiärät elin tarkootuksen. Mul on turvana kaksneuvoonen, perkele....

    • Anonyymi

      Tottakai työn tulee olla kannattavaa sekä työntekijälle ja myöskin työnantajalle, mutta se unohtuu näillä piipittäjillä että raha ei tule tyhjästä muuten kuin vasemmistolaisessa utopiassa. Eli jos taksissa ei tienaa tarpeeksi niin hinnat ovat liian alhaiset. Ei se taksiyrittäjän raha tule valtion budjetista, se tulee auton tienisteistä..
      Se 34-40 prossaa on sivukuluineen yli puolet kyydin hinnasta...

      • Anonyymi

        Ja luonnonlainomaisesti näihin tulee aina joku kusipääisäntä vinkumaan, vaikkei tässäkään vielä isäntiä kukaan ehtinyt syyttämään.

        On muitakin tekijöitä kuin hinta mikä vaikuttaa, etenkin nykyään kun markkinat vapaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja luonnonlainomaisesti näihin tulee aina joku kusipääisäntä vinkumaan, vaikkei tässäkään vielä isäntiä kukaan ehtinyt syyttämään.

        On muitakin tekijöitä kuin hinta mikä vaikuttaa, etenkin nykyään kun markkinat vapaat.

        En todellakaan ole isäntä, vaan sivutyönä taksia silloin tällöin ajava. Ja ei todellakaan tulisi edes mieleen hommata omaa taksia siihen liittyvine kustannuksineen ja muihin juttuihin. Tottakai on helppoa ajaa halvalla jos vetää sumeesti kaikki ja kela sponssaa elämää..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan ole isäntä, vaan sivutyönä taksia silloin tällöin ajava. Ja ei todellakaan tulisi edes mieleen hommata omaa taksia siihen liittyvine kustannuksineen ja muihin juttuihin. Tottakai on helppoa ajaa halvalla jos vetää sumeesti kaikki ja kela sponssaa elämää..

        Eikä ole sumeestakaan kyse. Hinnan lisäksi vaikuttaa kyytien määrä sekä juoksu eli kuinka nopeasti ja läheltä saa seuraavan kyydin? Sekä palkkaprosentti. Provisioon taas vaikuttaa myös yrityksen tehokkuus. Mitä enemmän auto on tuottavassa käytössä, sen pienemmät kulut per kilometri.


      • Anonyymi

        "Tottakai työn tulee olla kannattavaa sekä työntekijälle ja myöskin työnantajalle"

        Työntekijän ottamisen kannattavuus pitäisi selvittää ennen sen palkkaamista. Jos työntekijän palkkaaminen ei ole kannattavaa yrittäjälle niin silloin ei normaalisti palkata työntekijää. Taksialalla työntekijä palkataan, mutta palkka sidotaan ajettuun kassaa ja näin ollen suurin osa riskistä saadaan ulkoistettua työntekijälle. Ei kyllä tule muita toimialoja mieleen missä näin tehdään. Yleensä tehdään tarkat kannattavuuslaskelmat, joiden pohjalta päätetään mahdollinen henkilöstömäärän lisäys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tottakai työn tulee olla kannattavaa sekä työntekijälle ja myöskin työnantajalle"

        Työntekijän ottamisen kannattavuus pitäisi selvittää ennen sen palkkaamista. Jos työntekijän palkkaaminen ei ole kannattavaa yrittäjälle niin silloin ei normaalisti palkata työntekijää. Taksialalla työntekijä palkataan, mutta palkka sidotaan ajettuun kassaa ja näin ollen suurin osa riskistä saadaan ulkoistettua työntekijälle. Ei kyllä tule muita toimialoja mieleen missä näin tehdään. Yleensä tehdään tarkat kannattavuuslaskelmat, joiden pohjalta päätetään mahdollinen henkilöstömäärän lisäys.

        Joo mielellään sitä maksaisi kuljettajalle kuukausi palkkaa mutta kun työ on kuin myynti työtä, mitä enemmän asiakkaita sen parempi palkka , laiskat ei pääse kunnon ansioille..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mielellään sitä maksaisi kuljettajalle kuukausi palkkaa mutta kun työ on kuin myynti työtä, mitä enemmän asiakkaita sen parempi palkka , laiskat ei pääse kunnon ansioille..

        Alalla on useita todella päteviä isäntiä, jotka osaavat haalia omia asiakkaita. Tämä näkyy suoraan myös heidän kuljettajien palkassa. Suurin osa isännistä ei jaksa nähdä vaivaa liiketoiminnan kasvun eteen vaan ulkoistaa koko asiakashankinnan joko keskukselle tai rengille.

        Tämän takia kuljettajien kannattaa kilpailuttaa työpaikkansa ja tutustua eri yritysten liikevaihtoihin ennen työsuhteen aloittamista. Työskentelemällä yrityksessä missä on paljon omaa tilauskantaa voi palkka olla 20-30 % parempi samalla provisiolla. Stadissakin on autoja missä liikevaihdot on hyvän matkaa yli 200 000 €.


      • Anonyymi

        Pitää paikkansa tuo.Jos oikeasti alettaisiin maksaa yö-ja pyhätyöliksaa,niin se tarkoittaisi nykyhinnan tuplaamista.Mitähän asiakkaat tuumaisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alalla on useita todella päteviä isäntiä, jotka osaavat haalia omia asiakkaita. Tämä näkyy suoraan myös heidän kuljettajien palkassa. Suurin osa isännistä ei jaksa nähdä vaivaa liiketoiminnan kasvun eteen vaan ulkoistaa koko asiakashankinnan joko keskukselle tai rengille.

        Tämän takia kuljettajien kannattaa kilpailuttaa työpaikkansa ja tutustua eri yritysten liikevaihtoihin ennen työsuhteen aloittamista. Työskentelemällä yrityksessä missä on paljon omaa tilauskantaa voi palkka olla 20-30 % parempi samalla provisiolla. Stadissakin on autoja missä liikevaihdot on hyvän matkaa yli 200 000 €.

        Oikein! Kaikkien taksialalle tulevien kuljettajien tulee hakeutua pelkästään näiden yli 200.000 €:n vuosilikevaihtoon yltävien autoilijoiden palkkalistoille. Kun näin saadaan kuljettajien palkkoihin 20-30 %:n nousu, alkaa taksityön kiinnostavuus oleellisesti parantua. Jos nykyisin n. 50 % kuljettajista yltää keskimääräistä kuljettajien ansiota parempiin palkkoihin, saadaan k.o. keinolla jopa 90 % kuljettajista nostetuksi keskimääräistä parempien ansioiden piiriin.

        Toinen keino on, että kuljettajien taito viedä keikat toisten nenän edestä saataisiin parannetuksi. Jos tässäkin taidossa 90 % kuljettajista olisivat keskimääräistä etevämpiä, taksikuskit takoisivat näillä palkoilla muissa ammattiryhmissä kateutta herättäviä lukemia ja tungos taksihommiin kultaa vuolemaan suorastaan räjähtäisi. Kuten piilokysyntä, jonka räjähdystä myös kieleke pitkällä odotellaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein! Kaikkien taksialalle tulevien kuljettajien tulee hakeutua pelkästään näiden yli 200.000 €:n vuosilikevaihtoon yltävien autoilijoiden palkkalistoille. Kun näin saadaan kuljettajien palkkoihin 20-30 %:n nousu, alkaa taksityön kiinnostavuus oleellisesti parantua. Jos nykyisin n. 50 % kuljettajista yltää keskimääräistä kuljettajien ansiota parempiin palkkoihin, saadaan k.o. keinolla jopa 90 % kuljettajista nostetuksi keskimääräistä parempien ansioiden piiriin.

        Toinen keino on, että kuljettajien taito viedä keikat toisten nenän edestä saataisiin parannetuksi. Jos tässäkin taidossa 90 % kuljettajista olisivat keskimääräistä etevämpiä, taksikuskit takoisivat näillä palkoilla muissa ammattiryhmissä kateutta herättäviä lukemia ja tungos taksihommiin kultaa vuolemaan suorastaan räjähtäisi. Kuten piilokysyntä, jonka räjähdystä myös kieleke pitkällä odotellaan...

        Ottaen huomioon kuinka perinteiset taksit puhuvat kuinka keikat eivät ole vähentyneet kun asiakkaat valitsevat vain heidät aina ja Uberia, Yangoa ja Boltia on vaikea saada välillä kun kysyntää on niin paljon sekä lisäksi villit ajavat paljon keikkoja tolpilta niin eikö se todista, että sitä piilokysyntää on ollut vaikka kuinka paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottaen huomioon kuinka perinteiset taksit puhuvat kuinka keikat eivät ole vähentyneet kun asiakkaat valitsevat vain heidät aina ja Uberia, Yangoa ja Boltia on vaikea saada välillä kun kysyntää on niin paljon sekä lisäksi villit ajavat paljon keikkoja tolpilta niin eikö se todista, että sitä piilokysyntää on ollut vaikka kuinka paljon?

        Onhan myös mahdollista, että kartellitaksit valehtelevat minkä kerkeävät ja ovat todellisuudessa menettäneet suuren osan markkinasta uusille yrittäjille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottaen huomioon kuinka perinteiset taksit puhuvat kuinka keikat eivät ole vähentyneet kun asiakkaat valitsevat vain heidät aina ja Uberia, Yangoa ja Boltia on vaikea saada välillä kun kysyntää on niin paljon sekä lisäksi villit ajavat paljon keikkoja tolpilta niin eikö se todista, että sitä piilokysyntää on ollut vaikka kuinka paljon?

        Ei todista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein! Kaikkien taksialalle tulevien kuljettajien tulee hakeutua pelkästään näiden yli 200.000 €:n vuosilikevaihtoon yltävien autoilijoiden palkkalistoille. Kun näin saadaan kuljettajien palkkoihin 20-30 %:n nousu, alkaa taksityön kiinnostavuus oleellisesti parantua. Jos nykyisin n. 50 % kuljettajista yltää keskimääräistä kuljettajien ansiota parempiin palkkoihin, saadaan k.o. keinolla jopa 90 % kuljettajista nostetuksi keskimääräistä parempien ansioiden piiriin.

        Toinen keino on, että kuljettajien taito viedä keikat toisten nenän edestä saataisiin parannetuksi. Jos tässäkin taidossa 90 % kuljettajista olisivat keskimääräistä etevämpiä, taksikuskit takoisivat näillä palkoilla muissa ammattiryhmissä kateutta herättäviä lukemia ja tungos taksihommiin kultaa vuolemaan suorastaan räjähtäisi. Kuten piilokysyntä, jonka räjähdystä myös kieleke pitkällä odotellaan...

        Ja 200000 jaettuna kolmella on vajaa 70000. =63000:sta 40% =25000:12=2100/kk,hohhoi.


    • Anonyymi

      Varmaan sillä työn sisällölläkin on nykypäivänä väliä. Aika paljonhan tuo on nykypäivänä sitä, että istutaan vaan tolpalla jonon jatkona miettimässä syntyjä syviä kuin sitä itse ajamista. Aika moni varmaan tympääntyy siihenkin eikä motivaatioita nosta sekään ettei siitä ajasta edes saa palkkaa.

    • Anonyymi

      Itse olen ollut autoilija 28v. Kuljettajani saavat provikan 37 prosentia 12 prossaa

      lomarahaa.. Palkka alvittomasta kassavirrasta.

      Hyvin ovat tyytyväisiä.. Työvuorot tasan kuskien kanssa, niin viikonloput,yöt kuin päivävuorot..

      Minulla 2 autoa ja 4 kuskia.

    • Anonyymi

      Orjan hommia näin lyhyesti sanottuna.

    • Anonyymi

      No ihan paskaahan se on

    • Anonyymi

      10h vuorot ihan tavallisia, jopa pitempiä usein. Mitä siinä sitten harrastat tms vietät normaalia elämää kun otetaan vaikka esimerkki:

      6.00 herätys
      7.00 vuoro alkaa
      12.00 lounas
      15.00 kahvitauko
      18.00 vuoro loppuu
      19.00 auto tankattu, pesty ja putsattu seuraavaa vuoroa varten
      19.15 kotona
      23.00 nukkumaan

      Tälläinen päivärytmi ei edes ole mitenkään kaukaa haettu. Missä kohtaa vietät parisuhdeaikaa, harrastat, näet lapsiasi jne?? Ja sitten tuosta paskasta tienaa 2400€/kk

      • Anonyymi

        Ja voi siis tienata jopa 1500€/kk


      • Anonyymi

        Jos olet työntekijä, tajuat varmaan ettei tuo ole laillista. Jos olet yrittäjä, rahaa saa helpomminkin.


    • Anonyymi

      Kyllä ja opiskelupaikkakunnilla voi harjoitella seksiäkin.

      • Anonyymi

        Lopetapas tuo haaveilu


    • Anonyymi

      Erikoista valitusta. Vaihdoin taksin rattiin muutama vuosi sitten siksi, että saa paljon helpommin rahaa kuin muissa hommissa. 160-180 tuntia kuussa, palkka 2500-4500 € kuussa. Teen päivävuoroa arkisin.

      Joka alalla hyvä työntekijä pystyy tienaamaan riittävästi, kun ei suostu surkeisiin palkkoihin, mataliin provisioihin ( käsittämätöntä, että jotkut ajavat vielä jollain 34-37 % provikalla sisältäen lomarahat) ja omalla hyvällä toiminnallaan saa luotua vakituista asiakaskuntaa.

      Mutta kun katselee montaa nykykuskia collegehousuissa, rikkinäisestä tv-paidassa tupakka suussa, niin lähtökohta työhön on kovin vajavainen.

      • Anonyymi

        Taksikuskien koulutustasoa soisi nostettavan, jotta saisimme nykyistä laadukkaampaa taksipalvelua. Esim. seuraavan linkin kautta avautuvassa artikkelissa kerrotaan henkilöistä, jotka jostakin syystä ovat valinneet työttömyyden taksityön sijasta. Olisiko tietämättömyydestä kyse, kun eivät ole lähteneet palvelemaan laadukkaampa kyytiä vailla olevaa asiakaskuntaa? Esim. me jurripeikot tarvitsisimme nopeasti aamuyöllä kumijalan allemme, kun juottoloistamme kotiin haluamme. Joko omaamme tai mukaan tarttuneen pubiruusun…
        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009522866.html?share=fa9881b6ec7d6e1783f5a949b8b10a00


      • Anonyymi

        Tuota ei kyllä usko kukaan että 180h/kk ja 4500 palkka. Sinulla on hyvät unenlahjat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota ei kyllä usko kukaan että 180h/kk ja 4500 palkka. Sinulla on hyvät unenlahjat

        Mikä tässä on niin ihmeellistä? Itse en ole koskaan jäänyt taksia ajaessa alle 16 € tuntipalkan, kun lasketaan provisiopalkka tehtyjen tuntien mukaan tuntipalkaksi. Tiettyinä kuukausina tuohon 4500 pääsee helposti.

        Se on sitten eri asia, jos haluaa työskennellä yrittäjällä, joka maksaa jotain 35 % provisiota ja autossa ei ole riittävästi välityksiä. Tällöin en itse saisi edes nukuttua.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Välillä mietin mistä näitä lukuja tulee, mun huonoin palkka mitä taksissa oon tienannut nettona on jotain 2000 paikkeilla ja parhain bruttona 4000-8000€/kk
      No en kyllä ihmettele ku suurin osa "kuskeista" puhuu vaan paskaa kaverien kanssa jossain shellillä ja joka 5 minuutti tupakalla. Ei siinä varmaan tienaakkaan mitään

      • Anonyymi

        Auton liikevaihto ei ole palkkaa. Jos provikalla ajaa 8000 palkkaa niin pitäisi ajaa 247 ilman vapaapäiviä eikä se ole oikeasti mahdollista. Vaikka olisi mikä Jeesus kuskina niin pakosta on hiljaisempia tunteja. Turha noita lukuja on liioitella.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      5
      2452
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe