Täytyykö huollettavista ilmoittaa ulosottoon?

Anonyymi

Täytyykö huollettavien lasten lukumäärä ilmoittaa ulosottoon, vai näkeekö ulosottomies tietoni järejstelmästään?

Olen palaamassa työelämään pitkän tauon jälkeen. Kannattaako paluusta ilmoittaa uo-miehelle, vai odotella että se huomataan ja ulosotto alkaa? Velkaa on niin paljon etten pysty sitä varmaankaan elinaikanani maksamaan.

12

2802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huollettavien määrän näkee suoraan tiedoista (väestörekisteristä, verotiedoista?), eli ei tarvitse ilmoittaa erikseen.

    • Pitää kyllä ihan itse ilmoittaa, sen jälkeen ulosottovirkailija tekee päätöksen mahdollisesta suojaosuuden korotuksesta. Korotusta ei tietenkään tipu, mikäli lasten toinen vanhempi pystyy heitä elättämään, ja muutenkin erotus on määrältään sen hakemista vaativaa vaivaa pienempi.

      • Anonyymi

        No ei mun ainakaan tarvinnut ilmoittaa, vaan uo-mies sanoi, että "sun suojaosuus onkin vähän korkeapi, kun on kaksi lasta". En ollut siihen mennessä maininnut vielä yhtään mitään lapsista. Toki olen lasten ainut huoltaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei mun ainakaan tarvinnut ilmoittaa, vaan uo-mies sanoi, että "sun suojaosuus onkin vähän korkeapi, kun on kaksi lasta". En ollut siihen mennessä maininnut vielä yhtään mitään lapsista. Toki olen lasten ainut huoltaja.

        Kelan ohjeiden mukaan (toimeentulotukea ulosoton vuoksi hakeva):

        "Informoi asiakasta päätöksessä tarkistamaan tarvittaessa ulosottoviranomaiselta suojaosuutensa oikeellisuus, jos suojaosuuteen vaikuttavissa perhesuhteissa on lähiaikoina tapahtunut muutos eikä muutosta ole ulosottoviranomaiselle ilmoitettu. Suojaosuuteen vaikuttavia perhesuhteiden muutoksia on lapsen syntymä, yhteenmuutto avo- tai aviopuolison kanssa, jolla on lapsi, ja yhteenmuutto avo- tai aviopuolison kanssa, jonka tulot alittavat 600 euroa. "


    • Anonyymi

      Mites tämmönen tilanne kun pistelin tossa kesällä ilman kumia silloisen partnerin tiineeksi, voinko jo ennen synnytystä saada korotuksen suojaosuuteen vaikka soittamalla voudille ja lähettämällä todistuksen tilasta tarvittaessa?

      • Anonyymi

        NO et sinä mitään korouksia saa koska se on "silloinen", pitää siis asua kimpassa jotta on huollettavia, koita tajuta


      • Anonyymi

        Ex-muijasi ja hänen syntymätön lapsensa eivät kuulu perheeseesi, joten suojaosuutesi on tuo yksinäisen perussuojaosuus. Mutta myöhemmin, kun maksat elatusapua lapsesta, se pitää uo-miehen viran puolesta ottaa huomioon ulosoton määrää pienentävä asiana. Uo-mies ei välttämättä tiedä elatusavuistasi, joten sinun pitää ilmoittaa niistä. Uo-miehellä ei ole harkinnanvaraa tässä asiassa, mutta vain tosiasiallisesti maksamasi elatusavut otetaan huomioon. Tai on harkinnanvaraa, jos olet ulosotosta huolimatta hyvin toimeentuleva, silloin maksukykysi ei ole olennaisesti heikentynyt maksamasi elatusavun takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ex-muijasi ja hänen syntymätön lapsensa eivät kuulu perheeseesi, joten suojaosuutesi on tuo yksinäisen perussuojaosuus. Mutta myöhemmin, kun maksat elatusapua lapsesta, se pitää uo-miehen viran puolesta ottaa huomioon ulosoton määrää pienentävä asiana. Uo-mies ei välttämättä tiedä elatusavuistasi, joten sinun pitää ilmoittaa niistä. Uo-miehellä ei ole harkinnanvaraa tässä asiassa, mutta vain tosiasiallisesti maksamasi elatusavut otetaan huomioon. Tai on harkinnanvaraa, jos olet ulosotosta huolimatta hyvin toimeentuleva, silloin maksukykysi ei ole olennaisesti heikentynyt maksamasi elatusavun takia.

        Ja elareitahan ei oteta suojaosuudessa huomioon millään tavalla, se on päivän selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja elareitahan ei oteta suojaosuudessa huomioon millään tavalla, se on päivän selvää.

        Taas yksi vääryys tässäkin . Elatusmaksut kyllä pitää maksaa exälle mutta ulosotossa ei oteta sitä huomioon suoja-osuutta laskettaessa. lapsi on kuitenkin 6:na päivänä/kk isän luona, ihan sopimukseen perustuen. Miksi näin epätasa-arvoinen kohtelu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas yksi vääryys tässäkin . Elatusmaksut kyllä pitää maksaa exälle mutta ulosotossa ei oteta sitä huomioon suoja-osuutta laskettaessa. lapsi on kuitenkin 6:na päivänä/kk isän luona, ihan sopimukseen perustuen. Miksi näin epätasa-arvoinen kohtelu?

        Elatusmaksut eivät vaikuta suojaosuuteen, mutta huomaa kuitenkin ulosottokaaren 4 luvun 51 §:

        "Olennaisesti heikentynyt maksukyky

        Jos velallisen maksukyky on sairauden, työttömyyden, velallisen maksaman elatusavun tai muun erityisen syyn vuoksi olennaisesti heikentynyt, palkasta ulosmitataan toistaiseksi tai määrättynä aikana säännönmukaista pienempi määrä."

        Siinä lukee jopa "palkasta ulosmitataan", eikä "voidaan ulosmitata", eli uo-miehellä ei ole tässä harkinnan varaa.

        Otapa yhteyttä uo-mieheesi.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L4P51


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elatusmaksut eivät vaikuta suojaosuuteen, mutta huomaa kuitenkin ulosottokaaren 4 luvun 51 §:

        "Olennaisesti heikentynyt maksukyky

        Jos velallisen maksukyky on sairauden, työttömyyden, velallisen maksaman elatusavun tai muun erityisen syyn vuoksi olennaisesti heikentynyt, palkasta ulosmitataan toistaiseksi tai määrättynä aikana säännönmukaista pienempi määrä."

        Siinä lukee jopa "palkasta ulosmitataan", eikä "voidaan ulosmitata", eli uo-miehellä ei ole tässä harkinnan varaa.

        Otapa yhteyttä uo-mieheesi.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L4P51

        Mutta miten määritellään olennaisesti heikentynyt...? Jos joku maksaa minimielarit, niin tuskin sitä voidaan pitää maksukyvyn olennaisena heikentymisenä. Tai jos joku maksaa reilusti, niin voiko uo-mies alkaa nikottelemaan, että miksi maksat niin paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miten määritellään olennaisesti heikentynyt...? Jos joku maksaa minimielarit, niin tuskin sitä voidaan pitää maksukyvyn olennaisena heikentymisenä. Tai jos joku maksaa reilusti, niin voiko uo-mies alkaa nikottelemaan, että miksi maksat niin paljon?

        Ulosottomiehellä on velvollisuus tehdä asiasta kirjallinen päätös, josta voit halutessasi valittaa käräjäoikeudelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe