win 7 palautus alkutilanteeseen

Anonyymi

Olen myymässä kannettavaa jossa windows 7 ja
haluisin sen palauttaa siihen tilaan jossa se oli kaupasta tullessa, ettei
sinne jäisi mitään mun salasanoja tms...ohjelmistoa tms....juttuja.

Miten kannattaisi tehdä ?

35

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uudelleen asennus levyltä.

      • Anonyymi

        ok..... toivotaan että 7 vuotta vanhat asennus cd:t vielä toimii.... jos sattuu ettei toimi, niin sitten varmaan on keksittävä jotain muuta ?


    • Anonyymi

      Ei auta uudelleenasennus sillä vaaditaan ylikirjoitus. Esimerkiksi Dban ohjelmalla: https://dban.org/

      Sen jälkeen kannattaa asentaa uusin Windows 10 sillä se aktivoituu 7 lisenssillä.

    • Anonyymi

      1) Palautus "tehdastilaan" palautusosiolta koneen kiintolevyltä. Jos sitä ei ole, niin...

      2) Palautus koneen käyttöohjeen mukaan tehdyiltä palautuslevyiltä. Jos niitä ei ole tehty, niin...

      3) Uusi asennus (ja mahdollisesti aktivointi) kiintolevy kokonaan formatoiden koneen lisenssitarran mukaisella asennusmedialla (Win 7 Home tai Pro tai mitä niitä onkaan).

      • Anonyymi

        Ei noi auta siihen etteikö tietoja saada esiin. Lisäksi ei kannata asentaa ikivanhaa 7 versiota kun 10 saa ilmaiseksi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei noi auta siihen etteikö tietoja saada esiin. Lisäksi ei kannata asentaa ikivanhaa 7 versiota kun 10 saa ilmaiseksi..

        aika erikoista että kun formatoi koko levyn niin että joku voi vielä sieltä saada ongittuu tiedot ? mitä jos poistan levyltä osiot ja luon uudet osiot niin voiko silloinkin joku onkii tiedot ja miten ihmeessä se edes onnistuisi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aika erikoista että kun formatoi koko levyn niin että joku voi vielä sieltä saada ongittuu tiedot ? mitä jos poistan levyltä osiot ja luon uudet osiot niin voiko silloinkin joku onkii tiedot ja miten ihmeessä se edes onnistuisi ?

        https://www.is.fi/digitoday/art-2000001876681.html

        Eli vaikka levyn alustaisi niin se ei tietoja poista koska järjestelmä vain vapauttaa tilan uudelleenkäytettäväksi. Eli aivan kuten tekisit vanhan lattian päälle uuden ilman vanhan poistoa. Vanha jää piiloon mutta se on edelleenkin kaivettavissa esiin. Tetojen palautus on mahdollista ja vieläpä kuka tahansa osaa sen tehdä koska siihen löytyy suomenkielisiä ohjelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.is.fi/digitoday/art-2000001876681.html

        Eli vaikka levyn alustaisi niin se ei tietoja poista koska järjestelmä vain vapauttaa tilan uudelleenkäytettäväksi. Eli aivan kuten tekisit vanhan lattian päälle uuden ilman vanhan poistoa. Vanha jää piiloon mutta se on edelleenkin kaivettavissa esiin. Tetojen palautus on mahdollista ja vieläpä kuka tahansa osaa sen tehdä koska siihen löytyy suomenkielisiä ohjelmia.

        Tavallisille kiintolevyille ylikirjoitus mutta SSD levyille secure erase joka tehdään yleensä joko biossista taikka koneen valmistajan/levyn valmistajan ohjelmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallisille kiintolevyille ylikirjoitus mutta SSD levyille secure erase joka tehdään yleensä joko biossista taikka koneen valmistajan/levyn valmistajan ohjelmalla.

        Kiitos ! Aina oppii uuta :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei noi auta siihen etteikö tietoja saada esiin. Lisäksi ei kannata asentaa ikivanhaa 7 versiota kun 10 saa ilmaiseksi..

        Olen luullu ettei mulla ole kannettavassa palautusosiota, mutta kyllähän sellainen levyn hallinnasta löytyy 25 Gt (palautusosio), sitten on 200Gt osioitu C: -osioksi.

        Kovo on Kingston 250 Gt SSD levy

        Joten voin varmaan ylikirjoittaa ton C-osion Kingstonin SecureErasella ? vai meneekö se koko levy sitten sileeksi ?

        ja tämän jälkeen kun c: asema on sileenä niin miten saan sitten koneen käynnistymään tuolla palautusosiolla... osaako joku vähän selventää, ettei mee vituiks heti alkuun... osaako siis kone käynnistyessä tajuta ettei koneessa ole mitään c-asemalla ja sitten käynnistyy automatic sillä palautusosiolla vai joutuuko biossista se käynnitää vai miten toi homma niinku menee ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen luullu ettei mulla ole kannettavassa palautusosiota, mutta kyllähän sellainen levyn hallinnasta löytyy 25 Gt (palautusosio), sitten on 200Gt osioitu C: -osioksi.

        Kovo on Kingston 250 Gt SSD levy

        Joten voin varmaan ylikirjoittaa ton C-osion Kingstonin SecureErasella ? vai meneekö se koko levy sitten sileeksi ?

        ja tämän jälkeen kun c: asema on sileenä niin miten saan sitten koneen käynnistymään tuolla palautusosiolla... osaako joku vähän selventää, ettei mee vituiks heti alkuun... osaako siis kone käynnistyessä tajuta ettei koneessa ole mitään c-asemalla ja sitten käynnistyy automatic sillä palautusosiolla vai joutuuko biossista se käynnitää vai miten toi homma niinku menee ?

        löysinkin tälläset ohjeet... ko. asiaan.... jep jep !

        http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/korjaa_tietokone_ilman_DVD.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen luullu ettei mulla ole kannettavassa palautusosiota, mutta kyllähän sellainen levyn hallinnasta löytyy 25 Gt (palautusosio), sitten on 200Gt osioitu C: -osioksi.

        Kovo on Kingston 250 Gt SSD levy

        Joten voin varmaan ylikirjoittaa ton C-osion Kingstonin SecureErasella ? vai meneekö se koko levy sitten sileeksi ?

        ja tämän jälkeen kun c: asema on sileenä niin miten saan sitten koneen käynnistymään tuolla palautusosiolla... osaako joku vähän selventää, ettei mee vituiks heti alkuun... osaako siis kone käynnistyessä tajuta ettei koneessa ole mitään c-asemalla ja sitten käynnistyy automatic sillä palautusosiolla vai joutuuko biossista se käynnitää vai miten toi homma niinku menee ?

        Tarkista koneen biossista onko siellä jo valmiina kyseistä toimintoa. Muutoin sitä ei oikein saa helposti tehtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen luullu ettei mulla ole kannettavassa palautusosiota, mutta kyllähän sellainen levyn hallinnasta löytyy 25 Gt (palautusosio), sitten on 200Gt osioitu C: -osioksi.

        Kovo on Kingston 250 Gt SSD levy

        Joten voin varmaan ylikirjoittaa ton C-osion Kingstonin SecureErasella ? vai meneekö se koko levy sitten sileeksi ?

        ja tämän jälkeen kun c: asema on sileenä niin miten saan sitten koneen käynnistymään tuolla palautusosiolla... osaako joku vähän selventää, ettei mee vituiks heti alkuun... osaako siis kone käynnistyessä tajuta ettei koneessa ole mitään c-asemalla ja sitten käynnistyy automatic sillä palautusosiolla vai joutuuko biossista se käynnitää vai miten toi homma niinku menee ?

        Palautusosiolta palauttaminen saattaa olla erilaista eri valmistajilla ja eri konemalleillakin.

        Kannattaa tarkistaa nimenomaan sen konemallisi käyttöohjeesta. Näin sujuu helpoiten ja varmimmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palautusosiolta palauttaminen saattaa olla erilaista eri valmistajilla ja eri konemalleillakin.

        Kannattaa tarkistaa nimenomaan sen konemallisi käyttöohjeesta. Näin sujuu helpoiten ja varmimmin.

        Mutta se ei edelleenkään poista tietoja.. Ainoastaan palauttaa järjestelmän..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta se ei edelleenkään poista tietoja.. Ainoastaan palauttaa järjestelmän..

        Palautusosiolta palauttainen SAATTAA vaatia Win 7:n kanssa koneessa olevaa toimivaa asennettua Win 7 käyttöjärjestelmää.

        Ja tämä on kone- ja valmistajakohtaista.

        Asia nyt vain on näin.

        Kannattaa tarkistaa nimenomaan sen konemallisi käyttöohjeesta. Näin sujuu helpoiten ja varmimmin.


    • Anonyymi

      10 ei toimii siinä raudassa
      pilaat sen lopullisesti sillä
      Jätä 7 , älä vie edes tehdasasetuksille, sieltä puuttuu sp

      onko siellä palautuspistettä?

      • Anonyymi

        Toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimii.

        Ei kaikki koneet joiden mukana on tullut Windows 7 ole Windows 10:ssä täysin tuettuja. Voi toki toimia täysinkin muttei välttämättä.


    • Anonyymi

      älä missään nimessä laita siihen 10ä!

      Myy se seiskana ja jätä se sinne ehjäksi.
      Missä myyt sitä?

      • Anonyymi

        Saa vähemmän rahaa kun myy vanhentuneena.


      • Anonyymi

        myyn tutulle....en julkisesti...

        hyvä Asuksen 17" läppäri i5 jossa ssd levy yms....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        myyn tutulle....en julkisesti...

        hyvä Asuksen 17" läppäri i5 jossa ssd levy yms....

        Osta uusi 250 gigan ssd levy, vaihda se koneeseen, asenna seiska tai kymppi, ota vanha levy omaan käyttöön.


    • Anonyymi

      Miksi kuvittelet että uusi omistaja olisi kiinnostunut juuri sinun salasanoistasi jne. tiedoista?

      Et ole tainnut ennen käytettyä konetta myydä.

      Itse näitä paljon ostaneena ja myyneenä voin sanoa, että käytetyn tietokoneen ostajaa mikään ei voisi kiinnostaa vähempää kuin edellisen omistajan tiedot siinä.

      Useimmat käytetyn tietokoneen ostajat pikemminkin haluavat välttää kaikkea mahdollista tauhkaa mitä edellinen omistaja koneeseen on survonut, ja jyräävät levyn sileäksi, ja tekevät aivan kokonaan uuden asennuksen.

      Tärkeämpää kyllä olisi, että jos jostain syystä olet suojannut koneesi BIOSin salasanalla, poistat kyseisen salasanan, jottei koneen uusi omistaja joudu ylimääräisiin operaatioihin, ja jopa kysymään sitä BIOS-salasanaa sinulta.

      • Anonyymi

        Mutta koskaan ei voi tietää mitä uusi omistaja koneella tekee.. siksi kannattaa aina varmistaa tietojen poisto ettei käy hullusti..

        Minäkin olen mielenkiinnosta aina tutkinut jos ostan käytettyjä koneita että mitä tietoja niistä voi palauttaa.. on löytynyt kuvia, salasanoja, tekstitiedostoja jne..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta koskaan ei voi tietää mitä uusi omistaja koneella tekee.. siksi kannattaa aina varmistaa tietojen poisto ettei käy hullusti..

        Minäkin olen mielenkiinnosta aina tutkinut jos ostan käytettyjä koneita että mitä tietoja niistä voi palauttaa.. on löytynyt kuvia, salasanoja, tekstitiedostoja jne..

        (>ლ)
        Nytkö se alkoi?
        Windows katastrofi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta koskaan ei voi tietää mitä uusi omistaja koneella tekee.. siksi kannattaa aina varmistaa tietojen poisto ettei käy hullusti..

        Minäkin olen mielenkiinnosta aina tutkinut jos ostan käytettyjä koneita että mitä tietoja niistä voi palauttaa.. on löytynyt kuvia, salasanoja, tekstitiedostoja jne..

        Onhan tuollaisia tirkistelijöitäkin, valitettavasti.

        Miten kukaan uskaltaa ostaa sinulta konetta, lataat varmaan täyteen vakoilu- ja kyttäysohjelmaa, kun olet noin kyyläysintoinen?

        Itse kyllä myyn koneet kiintolevyt täysin formatoituina (ei mitään pikaformatointeja) ja testattuina, ja taatusti vailla mitään ylimääräistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta koskaan ei voi tietää mitä uusi omistaja koneella tekee.. siksi kannattaa aina varmistaa tietojen poisto ettei käy hullusti..

        Minäkin olen mielenkiinnosta aina tutkinut jos ostan käytettyjä koneita että mitä tietoja niistä voi palauttaa.. on löytynyt kuvia, salasanoja, tekstitiedostoja jne..

        Juuri tuon takia haluankin tyhjentää koko kovalevyn, ettei kukaan ongi yrtykseni tietoja kovalevyltä, sieltä saattaa löytyä asikas-, laskutus-, verotus-, yms...tietoja joita ei tarttis kenenkään hakkerin saada tietoonsa...

        Mutta joo... miten hommassa nyt edetä kun kovalevyssä oli recorvery osio joka kuitenkin huusi erroria kun aloin palauttaa konetta alkuperäiseen tilaan, niin menin microsoftin sivuille ja sieltä olisin ladannut win 7 käyttiksen, microsofti halusi ensin saada tietää koneessa olevan tuote-avaimen...kun syötin sen mikkikselle, niin sieltä tuli vastaus:

        "Virhe! Syöttämäsi tuoteavain näyttää liittyvän laitteen valmistajan esiasentamaan ohjelmistoon. laitteen valmistajalta saat tietoa ohjelmiston palautusvaihtoehdoista"

        No laitoin Asuksen helppariin kyselyy että saako teiltä win7 ohjelman että voisin palauttaa koneen alku asentoon... sieltä tuli nopeesti vastaus:

        "käyttöjärjestelmät on ladattavissa microsoftilta "

        No miten tässä nyt kandeis edetä...jostain olis kiva saada puhdas win 7 ja uskon että tällä kannettavan pohjassa olevalla tuote-avaimella saan sen asennettuu/rekisteröityy ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuon takia haluankin tyhjentää koko kovalevyn, ettei kukaan ongi yrtykseni tietoja kovalevyltä, sieltä saattaa löytyä asikas-, laskutus-, verotus-, yms...tietoja joita ei tarttis kenenkään hakkerin saada tietoonsa...

        Mutta joo... miten hommassa nyt edetä kun kovalevyssä oli recorvery osio joka kuitenkin huusi erroria kun aloin palauttaa konetta alkuperäiseen tilaan, niin menin microsoftin sivuille ja sieltä olisin ladannut win 7 käyttiksen, microsofti halusi ensin saada tietää koneessa olevan tuote-avaimen...kun syötin sen mikkikselle, niin sieltä tuli vastaus:

        "Virhe! Syöttämäsi tuoteavain näyttää liittyvän laitteen valmistajan esiasentamaan ohjelmistoon. laitteen valmistajalta saat tietoa ohjelmiston palautusvaihtoehdoista"

        No laitoin Asuksen helppariin kyselyy että saako teiltä win7 ohjelman että voisin palauttaa koneen alku asentoon... sieltä tuli nopeesti vastaus:

        "käyttöjärjestelmät on ladattavissa microsoftilta "

        No miten tässä nyt kandeis edetä...jostain olis kiva saada puhdas win 7 ja uskon että tällä kannettavan pohjassa olevalla tuote-avaimella saan sen asennettuu/rekisteröityy ?

        Kaikille tiedoksi ettö asensin windows 10 ja en oo kertaakaan pettynyt valintaan...täää on hyvä ja toimii !


    • Anonyymi

      Yksinkertaisin ratkaisu: Asenna koneelle Ubuntu. Ei varmasti kukaan näe winukan tietojasi.
      Saat jopa paremman hinnankin kun mainostat hyvää käyttistä kaupan päälle.

    • Anonyymi

      Minä haluaisin jatkaa 7 käyttöä koska kannettava on hyvässä kunnossa eikä.ole sellaisia ongelmia kuin 10.
      Miten W7 voi käyttää yhä.turavallisesti tammikuun jälkeen?

    • Anonyymi

      Kierrätyksessä on paljon koneita, joissa on vain hakemisto tuhottu, Levyillä on vaikka mitä, Huolesi on siis aiheellinen. Kone lienee sen ikäinen, että kovalevy voisi olla hyvä muutenkin uusia. Eli formatoi vasaralla ja osta uusi levyasema.

      • Anonyymi

        Olen joskus kokeeksi ajanut tiedonpalautusohjelmia ostaamiini käytettyihin koneisiin ja se on monesti löytänyt henkilökohtaisia kuvia, tekstitiedostoja jotka ovat toimivia.

        Eli ei tosiaan riitä Windowsin uudelleenasennus tai tiedostojen poisto myös roskakorista.


    • Anonyymi

      Oikeastaan kovalevy pitäisi osioida uudella tavalla, eli osiot hieman erikokoisiksi.
      Pelkkä format C jättää tiedot backup osioon.
      Olen muutaman kerran joutunut asentelemaan tietokoneita virustartunnan jälkeen.
      Jos backup osiota ei siivota, tai poisteta tulee tartunta uudestaan viidessä minuutissa.
      Vain osiokoon muutaminen auttoi. Ilman sitä tuli virukset takaisin, ennenkuin koneen sai käyttökuntoon.

    • Anonyymi

      Voi koneen tietysti ilman kiintolevyäkin. Eivät nyt niin kauheita uusinakaan maksa. Ostakoon koneen ostaja sitten sellaisen kiintolevyn kuin miellyttää. Mutta varsinkin jos on kannettava niin kiintolevykelkka yms. kiintolevyn kiinnittimet ja mahdolliset erilliset johdot ja adapterit on syytä laittaa koneeseen ettei ostaja joudu pulaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe