Hei, tietäisi joku missä tuon vian saisi korjautettua (tai edes pelle peloton viriteltyä) siedettävällä hinnalla?
Nopein nopeus pitää pyyhkimet kokoajan liikkeessä, mutta kun kytken pyyhkimet pois päältä, niin ne pysähtyvät siihen missä silloin ovat. Muut nopeudet (kytkimen eli "viiksen" asennot) eivät käynnistä pyyhkimiä lainkaan vaan ne alkavat liikkumaan vain kun joko tihkuilmaisin tai pissapojan käyttö käynistää ne. Tihkuilmaisin ja lyhyt pissapojan käyttö aiheuttaa sen, että pyyhkimet pysähtyvät yleensä jo nousuvaiheessa. Pitkä pissapojan käyttö aiheuttaa sen, että pyyhkimet pysähtyvät yleensä vasta laskuvaihessa. Aina kun pyyhkimet pysähtyvät kuuluu releen naksahdus kojelaudan alta.
"Viiksi" on vaihdettu uuteen ja aitoon GM-varaosaan.
Uutta tuulilasinpyyhkijän GM-varaosa -moottoria on kokeiltu.
Uutta tuulilasinpyyhkijän GM-varaosa -vivustoa on kokeiltu.
Nyt vian pitäsi olla ohjainyksikössä, kustannusarvio on 2000 e tuntumassa. Auto ei enää ole kovin arvokas, kallis korjaus ei houkuta. Sellainenkin viritys auttaisi paljon, jolla saisi pyyhkimien hitaan nopeuden toimimaan (olemaan päällä) jatkuvasti vaikka ne siten pitääkin onnistua manuaalisti pysäyttää sinne alas.
Epica 2007, tuulilasinpyyhkijät pysähtyvät minne sattuu
6
236
Vastaukset
- Anonyymi
Ei missään?
- Anonyymi
Jos vika varmasti on ohjainyksikössä, eikä johdoissa ja ohjainyksikköä ei saa helposti korjattua, niin muutamasta releestä saisi rakennettua kytkennän, jolla nuo saisi toimimaan oikein. Mutta jos ymmärrys sähköistä on tuota tasoa, että vianmääritys täytyy tehdä vain kokeilemalla vain vaihtaa osia, niin lienee järkevintä vain kokeilla vaihtaa tuo ohjausyksikkö.
- Anonyymi
Todennäkoisesti vika on siinä ohjausyksikössä jossa GM huolto sen nyt luulee olevan (kojelaudan uumenissa). Mutta on hyvin kallis remontti.
Annan huomattavan arvokkaan joululahjan sille joka vääntää sellaisen virityksen, että hidas pyyhintänopeus saadaan viiksen 1-asennosta jatkuvasti päällle. Tämä saattaa jopa olla mahdollista kytkeä tihkusäätimen anturiyksikössä, siis oikosulkea siellä niin, että se koko ajan ilmoittaa pyyhintätarpeesta. (tihkusäätimen anturiyksikkö on taustapeilin "jalassa" tuulilasiin kiinnitettynä).
Nyt viiksi/pyyhkimet toimivat niin että:
0-asento : pyyhkimet ovat kokonaan pois päältä (oikein)
1-asento: pyyhkimet ovat tihkulla (käynnistyy oikein kunhan vettä on riittävästi lasilla, mutta eivät palaudu alas automaattisesti kun säädän viiksen 0-asentoon)
2-asento: pyyhkimet ovat nopeammalla tihkulla (käynnistyy oikein kunhan vettä on riittävästi lasilla, mutta eivät palaudu alas automaattisesti kun säädän viiksen 0-asentoon)
3-asento: pyyhkimet ovat nopeimmalla vatkauksella koko ajan, tihku ei vaikuta (käynnistyy oikein, mutta pyyhkimet eivät palaudu alas automaattisesti kun säädän viiksen 0-asentoon).
Pissapoika toiminto käynnistää pyyhkimet hitaalla, mutta pyyhkimet eivät palaudu alas automaattisesti kun vapautan toiminnon. Tässä tapauksessa ne pysähtyvät noin välilllä 0 ... 3 sekuntia sen jälkeen kun vapautan toiminnon. Jos vain hetkeksi hipaisen toiminnon päälle niin pyyhkimet pysähtyvät aika lailla sillä hetkellä, jos pidän toimintoa päällä joitakin sekunteja niin pysähtyvät muutaman sekunnin päästä siitä kun vapautan toiminnon.
Vuodessa on ehkä yksi päivä jollloin 3-asento olisi tarpeen. Mutta nyt, kun on pyhintätarve, joudun naksuttamaan viiksen 0-asennosta ylimpään 3-asentoon, ja sitten on oltava tosi tarkkana että nykäisen viiksen juuri oikeaan aikaan takaisin 0-asentoon niin että pyyhkimet pysähtyvä alas. Jos pyyhintätarpeen ilmetessä käytän 1- tai 2-asentoa niin eipä ole yleensä lasilla riittävästi vettä tihku-ilmaisimelle.
Kyllä harmittaa.
- Anonyymi
Kävin tänään leimalla, tällä kerralla pamahti korjauskehotus JA vika pitäisi olla korjattu viimeistään huomenna, joka on lauantai.
Kolmella edellisellä katsastuksella pyyhkimien I-nopeuden "puutumisesta" ja/tai niiden pysähtymisestä minne sattuu, ei ole tullut mitään mainintaa, ei edes suullista. I-nopeus kyllä toimi kun satoi vettä tai kun pruuttasi pissapoikaa, mutta ei sateettomana aikana. Pyyhkimen II-nopeus on toiminut aina kun viiksi oli siihen asetettu.
Korjasin vian juuri äsken, meni noin 1 h puuhastusaikaa sekä purnukka CRC:tä.- Anonyymi
Tämmöinen tarina:
Ensin ohjaustangossa oleva pyyhkimien hallintaviiksi vaihdettin uuteen aitoon GM-varaosaan.Eräs AutoAsi ketjuun kuuluva korjaamoliike tutki ongelmaa autoni vuosihuollon yhteydessä ja selitti minulle että tutkimustensa mukaan pyyhkimen hallintataviiksi on vialla ja että minun kannattaa itse ostaa viiksi kotipesältä (Länsiauto) ja tuoda auto uusi viiksi takaisin heille, ja että viiksen vaihtoon menee heiltä noin kolme tuntia koska ratti yms pitää irrottaa. AutoAsi tutkimuksen hinta oli jotain vajaa 100 eur. Uuden viiksen hinta oli 69 eur noin tunti työaikaa (tilaus nouto). Noh, inssinä vaihdoin viiksen itse. Se mitä todellisuudessa piti irrottaa oli yksi ristikoloruuvi joka pitää ohjaustangon koristekuorten ylä- ja alaosaakahta kasassa. Viiksen vaihtoon minulta kului noin 10 minuutia. Ei auttanut millään tavalla.
Sitten, taas kotipesällä, autoni oli vianhakututkimuksessa, joka maksoi minulle 170 eur sijaisauto yhdeksi vuorokaudeksi. Diagnoosi oli että tuulilasinpyyhkijän moottori on vialla. Uusi tuulilasinpyyhkijän GM-varaosamoottori tilattiin, se saapui jotain 3 viikon kuluttua.
Vein auton jälleen takaisin kotipesälle, moottorin vaihto ei auttanut mitään, joten vanha moottori pantiin takaisin. Moottorinvaihto sijaisauto vanhan moottorin takaisinlaittaminen oli tiukahkon neuvottelun jälkeen ilmainen, mutta minulle koituneita muita kustannuksia kuten työajan menetystä eivät korvanneet. Samalla kertoivat että nyt tietävät varmasti että vika on ohjausyksikössä joka on kojelaudan alla hankalassa paikassa (koko kojelauta pitäisi repiä irti) ja korjauskustannusarvio oli 1800 eur kahden vuorokauden sijaisauto.
Seuraavaksi menin Fixus korjaamoon, ja taas vaadittin vianhaku, se maksoi 117 eur, diagnoosi oli että tuulilasinpyyhkijän vivusto on vialla. En ottanut sijaisautoa vianhaun ajaksi vaan sovin että odottelin työn valmistumista koska pystyin käyttämään loma-aikaani. Vivusto tilattiin, tuli noin viikossa, ja menin vivuston vaihtoon, taas odotin työn valmistumista. Tulos oli että vivustossa ei ollut vikaa, vanhan vivusto pantiin, takaisin ja menetin vain noin 5 5 tuntia loma-aikaani.
Sitten menin taas kotipesälle Länsiautoon ja kerroin yllä kuvatun. Selittivät että ensin pitää tutkia. Siitä huolimatta että olivat jo selittäneet minulle, noin vuosi sitten, että tietävät missä vika on. Selittivät että vuoden aika tilanne on voinut muuttua. Mutta vika oli edelleen täsmälleen aivan sama, se ei ollut muuttunut millään tavoin.
Tänään kun tulin leimalta, huomiseksi määrätyn korjauskehoituksen kanssa, päätin että inssinä uudelleenjohdotan tuulilasinpyyhkijän viiksen niin että molemmat nopeudet toimivat siitä huolimatta ettei sada (ja sadetunnistin saa sen takia vaikka kärähtää) sekä lisään releen joka pakottaa pyyhkijät pysähtymään normaaliin/oikeaan paikaansa konepellin reunan alle. Riisuin ensin muovirimpulan jonka tarkoitus on "suojata" pyyhkijöiden mekanismia (sekä muun muassa sisäilman ottoautton edessä olevaa suodatinta). Sieltä paljastui useita pyyhkijään liittyviä sähköliittimiä SEKÄ kaksi relettä. Päätin koputella ruuvarinpäällä liittimiä sekä releitä, ei vaikutusta. Siten pruuttasin CRC-56:sta kaikkialle jossa se saattaisi auttaa, siis kaikkiin liittimiin ja kahteen releeseen, ei vaikutusta. Odottelin "hyvän aikaa" että CRC saa vaikuttaa, ei muutoksia. Sitten taas koputtelin ruuvarin päällä liittimiä sekä kahta relettä, ja niin kävi, että kun koputtelin relettä joka on tuulilasista alempana/etäänpänä, pyyhkijöiden toiminta palautui täysin normaaliksi. Joten pruuttasin loput CRC:t alemman releen ylle ja alle ja ympäri ja aina valillä koputteloin sitä. Nyt pyyhkijät (sekä sadetunnnistintoiminta) toimivat kuin uutena.
Teinpä kohtuullisen tuntipalkan. Alempi rele on luultavasti edelleen epäluotettava. En saanut releen sähköliitintä irti kohtuullista voimaa/agressiota käyttäen eli se piti jättää "nitkutus" asteelle. Seuraavaksi, jos vika taas ilmenee, yritan ponnekkaammin nitkuttaa/irrottaa alemman releen sähköliitintä ja kenties poraan releen yläpintaan CRC:n punaisen pruuttaustuubin kokoisen reiän, pruuttan siitä oljyä, ja lopuksi tukin reiän kuumaliimalla tms. Tai ostan varaosareleen mikäli sellainen on saatavilla järjellisen hintainen.
Onhan se jossain määrin ymmärrettävissä, että pikkuruisessa Suomessa ei edes auton kotipesällä (Länsiauto, GM) ole asiantuntemusta kiesiin joka on hieman yli 10v vanha, eikä enää edes ole repertuaarissa. Mutta tässä kyllä kaikki kolme huoltopalvelua mokasivat, todella perusteellisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämmöinen tarina:
Ensin ohjaustangossa oleva pyyhkimien hallintaviiksi vaihdettin uuteen aitoon GM-varaosaan.Eräs AutoAsi ketjuun kuuluva korjaamoliike tutki ongelmaa autoni vuosihuollon yhteydessä ja selitti minulle että tutkimustensa mukaan pyyhkimen hallintataviiksi on vialla ja että minun kannattaa itse ostaa viiksi kotipesältä (Länsiauto) ja tuoda auto uusi viiksi takaisin heille, ja että viiksen vaihtoon menee heiltä noin kolme tuntia koska ratti yms pitää irrottaa. AutoAsi tutkimuksen hinta oli jotain vajaa 100 eur. Uuden viiksen hinta oli 69 eur noin tunti työaikaa (tilaus nouto). Noh, inssinä vaihdoin viiksen itse. Se mitä todellisuudessa piti irrottaa oli yksi ristikoloruuvi joka pitää ohjaustangon koristekuorten ylä- ja alaosaakahta kasassa. Viiksen vaihtoon minulta kului noin 10 minuutia. Ei auttanut millään tavalla.
Sitten, taas kotipesällä, autoni oli vianhakututkimuksessa, joka maksoi minulle 170 eur sijaisauto yhdeksi vuorokaudeksi. Diagnoosi oli että tuulilasinpyyhkijän moottori on vialla. Uusi tuulilasinpyyhkijän GM-varaosamoottori tilattiin, se saapui jotain 3 viikon kuluttua.
Vein auton jälleen takaisin kotipesälle, moottorin vaihto ei auttanut mitään, joten vanha moottori pantiin takaisin. Moottorinvaihto sijaisauto vanhan moottorin takaisinlaittaminen oli tiukahkon neuvottelun jälkeen ilmainen, mutta minulle koituneita muita kustannuksia kuten työajan menetystä eivät korvanneet. Samalla kertoivat että nyt tietävät varmasti että vika on ohjausyksikössä joka on kojelaudan alla hankalassa paikassa (koko kojelauta pitäisi repiä irti) ja korjauskustannusarvio oli 1800 eur kahden vuorokauden sijaisauto.
Seuraavaksi menin Fixus korjaamoon, ja taas vaadittin vianhaku, se maksoi 117 eur, diagnoosi oli että tuulilasinpyyhkijän vivusto on vialla. En ottanut sijaisautoa vianhaun ajaksi vaan sovin että odottelin työn valmistumista koska pystyin käyttämään loma-aikaani. Vivusto tilattiin, tuli noin viikossa, ja menin vivuston vaihtoon, taas odotin työn valmistumista. Tulos oli että vivustossa ei ollut vikaa, vanhan vivusto pantiin, takaisin ja menetin vain noin 5 5 tuntia loma-aikaani.
Sitten menin taas kotipesälle Länsiautoon ja kerroin yllä kuvatun. Selittivät että ensin pitää tutkia. Siitä huolimatta että olivat jo selittäneet minulle, noin vuosi sitten, että tietävät missä vika on. Selittivät että vuoden aika tilanne on voinut muuttua. Mutta vika oli edelleen täsmälleen aivan sama, se ei ollut muuttunut millään tavoin.
Tänään kun tulin leimalta, huomiseksi määrätyn korjauskehoituksen kanssa, päätin että inssinä uudelleenjohdotan tuulilasinpyyhkijän viiksen niin että molemmat nopeudet toimivat siitä huolimatta ettei sada (ja sadetunnistin saa sen takia vaikka kärähtää) sekä lisään releen joka pakottaa pyyhkijät pysähtymään normaaliin/oikeaan paikaansa konepellin reunan alle. Riisuin ensin muovirimpulan jonka tarkoitus on "suojata" pyyhkijöiden mekanismia (sekä muun muassa sisäilman ottoautton edessä olevaa suodatinta). Sieltä paljastui useita pyyhkijään liittyviä sähköliittimiä SEKÄ kaksi relettä. Päätin koputella ruuvarinpäällä liittimiä sekä releitä, ei vaikutusta. Siten pruuttasin CRC-56:sta kaikkialle jossa se saattaisi auttaa, siis kaikkiin liittimiin ja kahteen releeseen, ei vaikutusta. Odottelin "hyvän aikaa" että CRC saa vaikuttaa, ei muutoksia. Sitten taas koputtelin ruuvarin päällä liittimiä sekä kahta relettä, ja niin kävi, että kun koputtelin relettä joka on tuulilasista alempana/etäänpänä, pyyhkijöiden toiminta palautui täysin normaaliksi. Joten pruuttasin loput CRC:t alemman releen ylle ja alle ja ympäri ja aina valillä koputteloin sitä. Nyt pyyhkijät (sekä sadetunnnistintoiminta) toimivat kuin uutena.
Teinpä kohtuullisen tuntipalkan. Alempi rele on luultavasti edelleen epäluotettava. En saanut releen sähköliitintä irti kohtuullista voimaa/agressiota käyttäen eli se piti jättää "nitkutus" asteelle. Seuraavaksi, jos vika taas ilmenee, yritan ponnekkaammin nitkuttaa/irrottaa alemman releen sähköliitintä ja kenties poraan releen yläpintaan CRC:n punaisen pruuttaustuubin kokoisen reiän, pruuttan siitä oljyä, ja lopuksi tukin reiän kuumaliimalla tms. Tai ostan varaosareleen mikäli sellainen on saatavilla järjellisen hintainen.
Onhan se jossain määrin ymmärrettävissä, että pikkuruisessa Suomessa ei edes auton kotipesällä (Länsiauto, GM) ole asiantuntemusta kiesiin joka on hieman yli 10v vanha, eikä enää edes ole repertuaarissa. Mutta tässä kyllä kaikki kolme huoltopalvelua mokasivat, todella perusteellisesti.On kulunut 8 vrk naputtelu CRC hoidosta. Olen kokeillut palautustoimintoa pissapoikaa aktivoimalla 5 ... 10 kertaa päivässä sekä lisäksi käyttämällä pyyhkijän viikseä hetkeksi I-nopeusasennossa.
Naputtelu CRC hoitoa seuraavana päivänä sulat pysähtyivät väärin, näkökenttään, yhden kerran ehkä kymmenestä kokeilukerrasta. Sen jälkeen ei ole ollut yhtäkään toimintahäiriötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851