Velkajärjestely ja sosiaalituki

Anonyymi

Velkajärjestelyyn niin vaan marssita ja on pitkä prosessi. Taloudellisesti se tarkoittaa sitä, että elät minimi toimeentuloa vastaavalla summalla eli n. 500€/kk.
Kaikille veloille tulee osoittaa todellinen tarve. Velkojat voivat sitten laittaa kapuloita rattaisiin Ja käräjäoikeus tekee lopullisen päätöksen pohjautuen kaikkiin noihin. Itselleni jäi erossa kaikki yhteiseen käyttöön otetut velat ja velkajärjestely 64kk. Ex vaimo pääsi 3 vuodella. Niin että reilu peli. Se myös tulee muistaa, kun on velkajärjestelyssä niin on ihan turha mennä kelasta tai kaupungin sosiaalituesta kyselemään avustuksia, paitsi ehkä siinä tilanteessa, jossa brittotulo on tarpeeksi pieni. Itse olen apua kurjuuteen saanut ainoastaan kirkon diakonissalta ostolupia elintarvikkeisiin (vaikken edes kuulu kirkkoon.
Asuin vielä tuossa 1,5 vuotta sitten täysi-ikäisten lukiota käyvien kaksosten kanssa. He eivät saaneet mitään tukia vaan heidän olisi pitänyt ottaa opintolainaa kotona asumiseen, koska minä päävuokralainen olen heidän lähisukulaisensa. Jos samassa asunnossa päävuokralainen ei olisi sukulainen, niin heti alkaisivat asumis- ja opintotuet juoksemaan.
Pahimmillaan meillä kolmella on ollut 300€/kk kaikkiin menoihin pakollisten laskujen jälkeen.
Asumistuessa laskelmissa käytetään bruttotuloja joilla ei ole, velkakärjestelyn piirissä, mitään tekemistä nettotulojen kanssa, eli mitään ei tipu ellei sitten tulot ole niin pienet että eivät riitä vuokraa tms.
Velkajärjestelyssä on aivan sama mitkä tulosi ovat - käteen jää aina se 500€. Ei ihan hirveesti kannusta työntekoon.

37

995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hoitaisit edes velkajärjestelyn kunnialla, unohda kannustavuudet.

      Mutta tosiaan jos maksaisit ulosottoon, olisit oikeutettu tarvittaessa toimeentulotukeen. Työssäkäyvillä toimeentulotuen hakijoilla miniminormi on 150 euroa perusnormia isompi, eli yksinäisellä n. 650 euroa asumis-, terveydenhoito- ja työmatkamenojen jälkeen.

      • Anonyymi

        Joopa joo eihän tässä kyse ole siitä etten maksaisi... Enpä viitsi enempää kommentoida muuta kuin, että yhteiset velat jäivät mun maksettavaksi, muttei kukaan ota lapsia huomioon...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo eihän tässä kyse ole siitä etten maksaisi... Enpä viitsi enempää kommentoida muuta kuin, että yhteiset velat jäivät mun maksettavaksi, muttei kukaan ota lapsia huomioon...

        Jos tekee joskus tiukkaa, tässä pätkä Kelan toimeentulotukilain sisäisestä soveltamisohjeesta koskien velkajärjestelyä:

        "Velkajärjestely ei yleensä vaikuta toimeentulotuen laskelmaan. Velkajärjestelyssä velkojille tulevat suoritukset on laskettu siten, että velalliselle on varattu jokapäiväiseen elämiseentarvittava suojaosa. Toimeentulotukea arvioitaessa tulona käytetään perheen nettotuloja eikä velkajärjestelyn perusteella mahdollisesti lyhennettävillä veloilla ole merkitystä laskelmaan. Velkajärjestelyasiakkaalle tulee tehdä normaali laskelma. Menoiksi huomioidaan vastaavat menotkuin muillekin asiakkaille. Monilla asiakkailla maksuvaraksi on vahvistettu 0 euroa eli on tehtyns. nollasopimus. Tällöin asiakas ei lyhennä ollenkaan velkojaan. Myöskään näissä tilanteissa menoksi ei viedä laskelmalle velkajärjestelyn osalta mitään.

        Jos velallinen ei maksukyvyn heikentymisen vuoksi suoriudu hänelle vahvistetussa maksuohjelmassa määrätyistä kuukausittaisista lyhennyksistä, hänet ohjataan hakemaan käräjäoikeudelta maksuohjelman muuttamista. Tarvittaessa asiakas voi saada apua hakemuksen tekemiseen esimerkiksi oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnasta. Asiakkaalla on mahdollista myös hakea täydentävää toimeentulotukea kunnasta.

        Jos asiakas kertoo hakemuksessa tai yhteydenotossa olevansa velkaantunut ja huolissaan tilanteesta tai velkaantuminen ilmenee hakemuksesta tai liitteistä, voi asiakasta ohjata olemaa nyhteydessä oikeusaputoimistoon. Oikeusaputoimistosta on mahdollista saada apua talous- ja velka-asioiden hallintaan, sekä neuvontaa ja apua taloudenpidon suunnittelussa, talouden ja velkojen hoidossa sekä erilaisten velkojen järjestelykeinojen selvittämisessä ja hakemisessa. Asiakas voi kääntyä minkä tahansa oikeusaputoimiston puoleen. Talous- ja velkaneuvonta on asiakkaille maksuton palvelu."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tekee joskus tiukkaa, tässä pätkä Kelan toimeentulotukilain sisäisestä soveltamisohjeesta koskien velkajärjestelyä:

        "Velkajärjestely ei yleensä vaikuta toimeentulotuen laskelmaan. Velkajärjestelyssä velkojille tulevat suoritukset on laskettu siten, että velalliselle on varattu jokapäiväiseen elämiseentarvittava suojaosa. Toimeentulotukea arvioitaessa tulona käytetään perheen nettotuloja eikä velkajärjestelyn perusteella mahdollisesti lyhennettävillä veloilla ole merkitystä laskelmaan. Velkajärjestelyasiakkaalle tulee tehdä normaali laskelma. Menoiksi huomioidaan vastaavat menotkuin muillekin asiakkaille. Monilla asiakkailla maksuvaraksi on vahvistettu 0 euroa eli on tehtyns. nollasopimus. Tällöin asiakas ei lyhennä ollenkaan velkojaan. Myöskään näissä tilanteissa menoksi ei viedä laskelmalle velkajärjestelyn osalta mitään.

        Jos velallinen ei maksukyvyn heikentymisen vuoksi suoriudu hänelle vahvistetussa maksuohjelmassa määrätyistä kuukausittaisista lyhennyksistä, hänet ohjataan hakemaan käräjäoikeudelta maksuohjelman muuttamista. Tarvittaessa asiakas voi saada apua hakemuksen tekemiseen esimerkiksi oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnasta. Asiakkaalla on mahdollista myös hakea täydentävää toimeentulotukea kunnasta.

        Jos asiakas kertoo hakemuksessa tai yhteydenotossa olevansa velkaantunut ja huolissaan tilanteesta tai velkaantuminen ilmenee hakemuksesta tai liitteistä, voi asiakasta ohjata olemaa nyhteydessä oikeusaputoimistoon. Oikeusaputoimistosta on mahdollista saada apua talous- ja velka-asioiden hallintaan, sekä neuvontaa ja apua taloudenpidon suunnittelussa, talouden ja velkojen hoidossa sekä erilaisten velkojen järjestelykeinojen selvittämisessä ja hakemisessa. Asiakas voi kääntyä minkä tahansa oikeusaputoimiston puoleen. Talous- ja velkaneuvonta on asiakkaille maksuton palvelu."

        Niin tässä keskustelun avauksessahan ei ole minusta kyse jos ette vielä ymmärtäneet vaan silloin lukiota käyneistä lapsista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tässä keskustelun avauksessahan ei ole minusta kyse jos ette vielä ymmärtäneet vaan silloin lukiota käyneistä lapsista!

        Se vielä, että nyt maksan luukaudessa 1,5 kertaa sen mitä ulosotossa


      • Anonyymi

        Työssäkäyvillä toimeentulotuen perusosa on aivan sama kuin muillakin. Palkkatuloista (netto) tehdään 150 e ansiotulovähennys. Työmatkakulut huomioidaan edullisimman vaihtoehdon mukaan. Auton vakuutuksia, veroja tai esim korjauskuluja ei huomioida. Työssäkäyvä ei siis perusosan ja huomioitavien menojen osalta ole erityisasemassa muihin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työssäkäyvillä toimeentulotuen perusosa on aivan sama kuin muillakin. Palkkatuloista (netto) tehdään 150 e ansiotulovähennys. Työmatkakulut huomioidaan edullisimman vaihtoehdon mukaan. Auton vakuutuksia, veroja tai esim korjauskuluja ei huomioida. Työssäkäyvä ei siis perusosan ja huomioitavien menojen osalta ole erityisasemassa muihin verrattuna.

        Kirjoitin hieman epätäsmällisesti, mutta ei sinullakaan viestintä mennyt ihan nappiin. Nimittäin: Vähintään 20 prosenttia tulonsaajan ansiotuloista jätetään ottamatta huomioon tulona. Huomioimatta jätetään kuitenkin enintään 150 euroa kuukaudessa.

        Työmatkakulut vähennetään menoina. Ne huomioidaan edullisimman kulkuneuvon mukaisesti, ellei toimeentulotuen hakijalla ole esittää perusteltua syytä suurempaan kuluun. Perusteltuja syitä ovat esimerkiksi:

        - työtehtävät
        - puuttuvat tai erityisen hankalat liikenneyhteydet
        - sairaus tai vamma, joka edellyttää omaa autoa

        Toimeentulotuessa oman auton käytöstä aiheutuvien, huomioitavien työmatkakustannusten määrä on 0,20 e/km.


    • Anonyymi

      Et varmaan tästäkään oppinut mitään?

      Otit lainaa. Et maksanut vaikka lupasit. Sait suuren osan siitä anteeksi. Hyvä syy valittaa.

      Toivottavasti et saa enää ikinä lainaa.

      • Anonyymi

        Ei ehkä kannata huudella kun ei asiasta mitään tiedä - varsinainen besserwisser


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä kannata huudella kun ei asiasta mitään tiedä - varsinainen besserwisser

        Ihan asiasta tietämättä, niin on teillä exän kanssa mennyt aika lujaa. Niin paljon pelkkää kulutusluottoa, että samantien eron koittaessa kulissit kaatuu. Maksukyky oli varmaan loppunut jo aiemmin mutta hetki vielä sinniteltiin lisävelalla.

        Nyt sitten kaikki on jonkun muun syytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan asiasta tietämättä, niin on teillä exän kanssa mennyt aika lujaa. Niin paljon pelkkää kulutusluottoa, että samantien eron koittaessa kulissit kaatuu. Maksukyky oli varmaan loppunut jo aiemmin mutta hetki vielä sinniteltiin lisävelalla.

        Nyt sitten kaikki on jonkun muun syytä.

        Kuuleppa maksukyvyssä ei ole ollut mitään ongelmaa.
        Huonoa tuuria startup yrityksen kanssa ja niin edelleen. Olen myös ollut vaikean masennuksen takia nyt kohta jo kolme vuotta. Saan kuntoutustukea. Meillä on ollut iso perhe ja parhaimmillaan neljä lasta ja yksi poikaystävä elätettävänä. Niin ettei mikään ole mihinkään juhlimiseen mennyt.
        Ja voin sanoa, että sunkaltaiset kuxxpäät ovat kaikkein alhaisinta kastia.


      • Anonyymi

        Kuuleppa maksukyvyssä ei ole ollut mitään ongelmaa.
        Huonoa tuuria startup yrityksen kanssa ja niin edelleen. Olen myös ollut vaikean masennuksen takia nyt kohta jo kolme vuotta. Saan kuntoutustukea. Meillä on ollut iso perhe ja parhaimmillaan neljä lasta ja yksi poikaystävä elätettävänä. Niin ettei mikään ole mihinkään juhlimiseen mennyt.
        Ja voin sanoa, että sunkaltaiset kuxxpäät ovat kaikkein alhaisinta kastia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuleppa maksukyvyssä ei ole ollut mitään ongelmaa.
        Huonoa tuuria startup yrityksen kanssa ja niin edelleen. Olen myös ollut vaikean masennuksen takia nyt kohta jo kolme vuotta. Saan kuntoutustukea. Meillä on ollut iso perhe ja parhaimmillaan neljä lasta ja yksi poikaystävä elätettävänä. Niin ettei mikään ole mihinkään juhlimiseen mennyt.
        Ja voin sanoa, että sunkaltaiset kuxxpäät ovat kaikkein alhaisinta kastia.

        Eli otit itse riskejä joihin ei ollut varaa. Kaikki olisi voinut tietysti myös onnistua ja harmillista, että ei onnistunut. Kuitenkin nykytila on seurausta omista tekemisistä ja valinnoista. Tämä kannattaa hyväksyä ja lopettaa muiden syyttely ja haukkuminen.
        Totuus sattuu, mutta auttaa toipumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli otit itse riskejä joihin ei ollut varaa. Kaikki olisi voinut tietysti myös onnistua ja harmillista, että ei onnistunut. Kuitenkin nykytila on seurausta omista tekemisistä ja valinnoista. Tämä kannattaa hyväksyä ja lopettaa muiden syyttely ja haukkuminen.
        Totuus sattuu, mutta auttaa toipumaan.

        En ottanut kuin kerran riskin, josta tuossa mainitsinkin.
        Maksetut verot kuukaudessa olivat varmasti enemmän kuin sinun bruttotulot!


    • Anonyymi

      Eihän kunnat voi maksaa toimeentulotuka velan maksuun. Kunnat tai siis kela ei edes ota huomioon velkoja. Itselle kävi näin, että pankissa asiakasneuvoja olisi suonut minulle 1000€ limitin pankkikorttiin. No, pankin luottokorttifirma ei sitä antanut koska tuloissa on sosiaalietuuksia, eikä sosiaalietuutta vastaan pidä velkaantua.

      Eli jos olet kusessa rahan takia, niin toimeentulotuesta sitä et maksa. Yleensänkin mielipide velkajärjestelyyn on hyvin nihkeä. Ei niitä kuulema paljoa myönnettä. Jos suomessa on 400 000 maksumerkintäistä ja esim. 200 000 kotitaloutta on tuossa ryhmässä, niin sehän tekee puolitoista prosenttia kotitalouksista jotka saa järjestelyn. Aikanaan 30v sitten kun laki velkajärjestelystä tuli voimaan, niin ajatus kait oli, että ihminen saisi uuden alun. Uusi alkuhan ei tarkoita uutta velkaantumista, sillä merkinnät kyllä jää voimaan vaikka ne poistuvat. Ulosotto on 100X parempi, sillä prosessi on selvä. Lusit 15v ja sit on selvä ja tiedät että pelisi on pelattu.

      Ja arvaatkaa vituttaako kun toiset juhlii ja romahtaa, niin ne nostetaan ylös... ja itse saa sinnitää vuosia eikä saa mitään koska ei vaan ole munaa velkaa vastaan ottaa. Joskus ostan puhelimen pitkällä osarilla ja maksan sen loppuun sitten 1,5 vuoden aikana.

      En tietenkään vastanut kysymykseen, mutta eihän tässä mitään järkeä olekkaan.

      • Anonyymi

        "Ja arvaatkaa vituttaako kun toiset juhlii ja romahtaa, niin ne nostetaan ylös... ja itse saa sinnitää vuosia eikä saa mitään koska ei vaan ole munaa velkaa vastaan ottaa."

        Et ole kyllä tässä maassa ainoa, jota tuollainen vituttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja arvaatkaa vituttaako kun toiset juhlii ja romahtaa, niin ne nostetaan ylös... ja itse saa sinnitää vuosia eikä saa mitään koska ei vaan ole munaa velkaa vastaan ottaa."

        Et ole kyllä tässä maassa ainoa, jota tuollainen vituttaa.

        Ei ehkä kannata huudella kun ei asiasta mitään tiedä - varsinainen besserwisser.


    • Anonyymi

      Kommentoin vielä omaa kirjoitustani niin, että minun menojani ei yhteiskunta maksa sentilläkään, vaan eläkevakuutusyhtiö, jolle olen varmasti maksanut enemmän kuin he nyt minulle palauttavat!

      • Anonyymi

        Ja edelleenkin niille jotka eivät ymmärtäneet kirjoitukseni pointtia, niin se on:
        Miksi opiskelevat kotona asuvat aikuiset lapset joutuvat kärsimään! He eivät voi saada toimeentulotukea, koska ensin pitää nostaa opintolainaa. He eivät saa opintotukea, koska minun bruttotulot ovat liian korkeat jopa kuntoutustuella.


    • Anonyymi

      Tuolla ketjussa on kohta jolle ei voi kuin nauraa.

      Maksukyvyssä ei ole vikaa..... Mutta kuitenkin menee ulosottoon ja joskus järjestelyyn!

      Voi vittu mitä skeidaa

      • Anonyymi

        Jospa lukisit vähän tarkemmin nuo kirjoitukseni - jouduin huojatuksi startup:ssa ja sit ei ollutkaan enää työpaikkaa. Tämän jälkeen hain noin 600 työpaikkaa ja haastatteluihinkin kymmeniä kertoja, mutta meidän alalla on niin paljon työvoimaa tarjolla - kiitos erään matkapuhelinyhtiön. Sitten tuli ero, meni terveys jne.

        Maksukyvyllä viittasin aikaan ennen ym. tilannetta!

        Että siinä sulle sitä skeidaa...


      • Anonyymi

        Kyllä kait nsmaksukykyisiäkin on mittauksessa, mutta isot tulot on jo käytetty eikä muu auta kulutuksen hillintään

        Luottotiedoilla ei ole mitään väliä näille mittauksen jälkeen kun on käteistä taas.


    • Anonyymi

      Mikä muuten on kirjoitustesi pääpointti? Toimeentulotuen saamiselle on joskus tosiaan aika vee-mäiset edellytykset. Esim. mummon pitäisi realisoida mummonmökkinsä ja opiskelijan otettava opintolainaa ennen kuin voi saa tt-tukea.

      • Anonyymi

        No just tuo lasten kohtalo, eli opintolainalla pitäis maksaa kotona asumista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just tuo lasten kohtalo, eli opintolainalla pitäis maksaa kotona asumista

        Päätoimisen opiskelijan ensisijainen etuus on opintotuki, ei toimeentulotuki. Ennen kuin opiskelija voi saada tt-tukea, hänen on nostettava opintoraha ja opintolaina. Alle 18-vuotiailta ei toimeentulotukipäätöksessä kuitenkaan edellytetä opintolainan nostamista. Jos alle 18-vuotias on jo nostanut opintolainan, se otetaan tulona huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätoimisen opiskelijan ensisijainen etuus on opintotuki, ei toimeentulotuki. Ennen kuin opiskelija voi saada tt-tukea, hänen on nostettava opintoraha ja opintolaina. Alle 18-vuotiailta ei toimeentulotukipäätöksessä kuitenkaan edellytetä opintolainan nostamista. Jos alle 18-vuotias on jo nostanut opintolainan, se otetaan tulona huomioon.

        Nostettu opintolaina otetaan siis aina huomioon tt-tukipäätöksessä tulona, olipa alle 18-vuotias tai ei, mutta alle18-vuotiaan ei kannata nostaa opintolainaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostettu opintolaina otetaan siis aina huomioon tt-tukipäätöksessä tulona, olipa alle 18-vuotias tai ei, mutta alle18-vuotiaan ei kannata nostaa opintolainaa.

        Huomasin, että olet aiemmin kirjoittanut: "He eivät voi saada toimeentulotukea, koska ensin pitää nostaa opintolainaa. He eivät saa opintotukea, koska minun bruttotulot ovat liian korkeat jopa kuntoutustuella."

        Mielestäni he ovat oikeutettuja toimeentulotukeen, jos eivät voi saada opintotukea. Kannattaisiko hakea toimeentulotukea uudestaan, entistä päättäväisemmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasin, että olet aiemmin kirjoittanut: "He eivät voi saada toimeentulotukea, koska ensin pitää nostaa opintolainaa. He eivät saa opintotukea, koska minun bruttotulot ovat liian korkeat jopa kuntoutustuella."

        Mielestäni he ovat oikeutettuja toimeentulotukeen, jos eivät voi saada opintotukea. Kannattaisiko hakea toimeentulotukea uudestaan, entistä päättäväisemmin?

        Edelleen, jos jaksatte lukea, Kelan tt-tuen soveltamisohjeessa sanotaan:

        "Jos 18 vuotta täyttänyt henkilö asuu vanhempiensa luona, hän tekee oman toimeentulotukihakemuksen ja hänelle tehdään oma päätös sekä toimeentulotukilaskelma, jossa otetaan huomioon hänen toimeentulotukilain mukaan huomioon otettavat tulot ja menot. Yläikärajaa ei ole säädetty. Vanhempiensa tai vanhempansa luona asuvan yli 18-vuotiaan perusosa on 73 % yksin asuvan henkilön perusosan määrästä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen, jos jaksatte lukea, Kelan tt-tuen soveltamisohjeessa sanotaan:

        "Jos 18 vuotta täyttänyt henkilö asuu vanhempiensa luona, hän tekee oman toimeentulotukihakemuksen ja hänelle tehdään oma päätös sekä toimeentulotukilaskelma, jossa otetaan huomioon hänen toimeentulotukilain mukaan huomioon otettavat tulot ja menot. Yläikärajaa ei ole säädetty. Vanhempiensa tai vanhempansa luona asuvan yli 18-vuotiaan perusosa on 73 % yksin asuvan henkilön perusosan määrästä."

        No luuletko ettei tuota ole tehty😂
        Lapset eivät saa mitään koska asuvat kanssani - tai no taisivat 20€/kk saada opintotukea.
        En todellakaan voi ymmärtää sun tarkoitusperiä noissa kirjoitteluissa. Luuletko tosiaan että oon joku luuseri, joka itkee täällä, kun ei osaa tehdä asioita. Olen kuule eräänkin kerran käynyt näitä asioita Kelan kanssa läpi, mutta tässä viittaan eriarvoistamiseen, joka ei taida koskea sellaisia ihmisiä, jotka eivät halua ja viitsi tehdä mitään tämän yhteiskunnan eteen.
        Niin että pidä tunkkis!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No luuletko ettei tuota ole tehty😂
        Lapset eivät saa mitään koska asuvat kanssani - tai no taisivat 20€/kk saada opintotukea.
        En todellakaan voi ymmärtää sun tarkoitusperiä noissa kirjoitteluissa. Luuletko tosiaan että oon joku luuseri, joka itkee täällä, kun ei osaa tehdä asioita. Olen kuule eräänkin kerran käynyt näitä asioita Kelan kanssa läpi, mutta tässä viittaan eriarvoistamiseen, joka ei taida koskea sellaisia ihmisiä, jotka eivät halua ja viitsi tehdä mitään tämän yhteiskunnan eteen.
        Niin että pidä tunkkis!!!

        Päätoimisen opiskelijan ensisijainen sosiaalietuus on opintotuki, ei toimeentulotuki. Opintotukeen kuuluu a) opintoraha ja b) opintolaina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen, jos jaksatte lukea, Kelan tt-tuen soveltamisohjeessa sanotaan:

        "Jos 18 vuotta täyttänyt henkilö asuu vanhempiensa luona, hän tekee oman toimeentulotukihakemuksen ja hänelle tehdään oma päätös sekä toimeentulotukilaskelma, jossa otetaan huomioon hänen toimeentulotukilain mukaan huomioon otettavat tulot ja menot. Yläikärajaa ei ole säädetty. Vanhempiensa tai vanhempansa luona asuvan yli 18-vuotiaan perusosa on 73 % yksin asuvan henkilön perusosan määrästä."

        Onko sinun mielestä vanhempien vastuulla kustantaa täysi-ikäisten lasten eläminen, niinkuin kelan mielestä asia on. Nämä kotona asuvat lapset asetetaan eriarvoiseen asemaan verrattuna niihin jotka ovat muuttaneet pois kotoaan. Asumista ei tueta ollenkaan ja opintotuen laskenta perustuu vanhempien bruttotuloihin. Aika erikoista, että aikuisten lasten kohdalla - eikö?
        Ja nuo kelan pykälät ovat juuri se asia miksi tämän viestiketjun aloitin, että turha niitä on mulle lähetellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinun mielestä vanhempien vastuulla kustantaa täysi-ikäisten lasten eläminen, niinkuin kelan mielestä asia on. Nämä kotona asuvat lapset asetetaan eriarvoiseen asemaan verrattuna niihin jotka ovat muuttaneet pois kotoaan. Asumista ei tueta ollenkaan ja opintotuen laskenta perustuu vanhempien bruttotuloihin. Aika erikoista, että aikuisten lasten kohdalla - eikö?
        Ja nuo kelan pykälät ovat juuri se asia miksi tämän viestiketjun aloitin, että turha niitä on mulle lähetellä.

        "Onko sinun mielestä vanhempien vastuulla kustantaa täysi-ikäisten lasten eläminen, niinkuin kelan mielestä asia on."

        Laskin esimerkkinä Kelan opintotuen laskurilla, että jos saat hyvätuloisena esim. 70 000 € palkkaa vuodessa, lapsesi on kuitenkin oikeutettu 650 euron opintotukeen.

        Tässä kyselyn parametrit:

        Ikä: 18
        Siviilisääty: muu, esim. naimaton
        Huollettava lapsi: ei
        Oppilaitos: lukio
        Opiskelumaa: Suomi (muualla kuin Ahvenanmaalla)
        Muut etuudet: ei mitään näistä
        Asumismuoto: vanhempasi luona
        Vanhempien vuositulot: 70000,00 e/v
        Suoritatko peruskouluopintoja tai vapaan sivistystyön koulutusta esimerkiksi kansanopistolinjalla: ei

        Arvio opintotukesi määrästä annetuilla vastauksilla :

        Opintoraha: 0,00 e/kk
        Opintolainan valtiontakaus: 650,00 e/kk

        Opintotuki yhteensä: 650,00 e/kk


        https://www.kela.fi/laskurit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko sinun mielestä vanhempien vastuulla kustantaa täysi-ikäisten lasten eläminen, niinkuin kelan mielestä asia on."

        Laskin esimerkkinä Kelan opintotuen laskurilla, että jos saat hyvätuloisena esim. 70 000 € palkkaa vuodessa, lapsesi on kuitenkin oikeutettu 650 euron opintotukeen.

        Tässä kyselyn parametrit:

        Ikä: 18
        Siviilisääty: muu, esim. naimaton
        Huollettava lapsi: ei
        Oppilaitos: lukio
        Opiskelumaa: Suomi (muualla kuin Ahvenanmaalla)
        Muut etuudet: ei mitään näistä
        Asumismuoto: vanhempasi luona
        Vanhempien vuositulot: 70000,00 e/v
        Suoritatko peruskouluopintoja tai vapaan sivistystyön koulutusta esimerkiksi kansanopistolinjalla: ei

        Arvio opintotukesi määrästä annetuilla vastauksilla :

        Opintoraha: 0,00 e/kk
        Opintolainan valtiontakaus: 650,00 e/kk

        Opintotuki yhteensä: 650,00 e/kk


        https://www.kela.fi/laskurit

        "Onko sinun mielestä vanhempien vastuulla kustantaa täysi-ikäisten lasten eläminen, niinkuin kelan mielestä asia on."

        Vastakysymys: "Onko sinun mielestäsi Kelan vastuulla kustantaa täysi-ikäisten lasten eläminen, niin kuin sinun mielestäsi on?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko sinun mielestä vanhempien vastuulla kustantaa täysi-ikäisten lasten eläminen, niinkuin kelan mielestä asia on."

        Laskin esimerkkinä Kelan opintotuen laskurilla, että jos saat hyvätuloisena esim. 70 000 € palkkaa vuodessa, lapsesi on kuitenkin oikeutettu 650 euron opintotukeen.

        Tässä kyselyn parametrit:

        Ikä: 18
        Siviilisääty: muu, esim. naimaton
        Huollettava lapsi: ei
        Oppilaitos: lukio
        Opiskelumaa: Suomi (muualla kuin Ahvenanmaalla)
        Muut etuudet: ei mitään näistä
        Asumismuoto: vanhempasi luona
        Vanhempien vuositulot: 70000,00 e/v
        Suoritatko peruskouluopintoja tai vapaan sivistystyön koulutusta esimerkiksi kansanopistolinjalla: ei

        Arvio opintotukesi määrästä annetuilla vastauksilla :

        Opintoraha: 0,00 e/kk
        Opintolainan valtiontakaus: 650,00 e/kk

        Opintotuki yhteensä: 650,00 e/kk


        https://www.kela.fi/laskurit

        Vuokraa lapsille joku halpa yksiö. Kirjat sinne ja täydet tukihakemukset vetämään. Varmasti jää voitolle vaikka asunnosta ei kävisi kuin mainokset korjaamassa lattialta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko sinun mielestä vanhempien vastuulla kustantaa täysi-ikäisten lasten eläminen, niinkuin kelan mielestä asia on."

        Laskin esimerkkinä Kelan opintotuen laskurilla, että jos saat hyvätuloisena esim. 70 000 € palkkaa vuodessa, lapsesi on kuitenkin oikeutettu 650 euron opintotukeen.

        Tässä kyselyn parametrit:

        Ikä: 18
        Siviilisääty: muu, esim. naimaton
        Huollettava lapsi: ei
        Oppilaitos: lukio
        Opiskelumaa: Suomi (muualla kuin Ahvenanmaalla)
        Muut etuudet: ei mitään näistä
        Asumismuoto: vanhempasi luona
        Vanhempien vuositulot: 70000,00 e/v
        Suoritatko peruskouluopintoja tai vapaan sivistystyön koulutusta esimerkiksi kansanopistolinjalla: ei

        Arvio opintotukesi määrästä annetuilla vastauksilla :

        Opintoraha: 0,00 e/kk
        Opintolainan valtiontakaus: 650,00 e/kk

        Opintotuki yhteensä: 650,00 e/kk


        https://www.kela.fi/laskurit

        Lisään nyt pari viikkoa myöhemmin edelliseen, että Korkeimmassa oikeudessa asti on joskus riidelty siitä, pitääkö lukiolaisen ottaa tarvittaessa opintolainaa (eikä saada toimeentulotukea).

        https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/3288/2017


    • Anonyymi

      Kyllä kait kullekin velalle pystyy osoittamaan syyn - ei tarvetta niinkään, mutta sitä ei pysty ymmärtämään miksi se piikki on niin pitkä. Miksi pitää kasata velkaa velanpäälle ja ei ymmärrä pistää peliä poikki vaikka viimeisten vuosien ja 90-luvun laman jälkeen on esimerkkejä ollut paljon.

      Jo kyllä meitä velattomia on paljon joiden pitää pärjättä jopa alle 400e kk tuloilla. Se vaan tarkoittaa sitä, että ollaan yksin ja pännätään asioita ennenkuin tehdään mitään. Monesti asioiden miettiminen johtaa siihen että joku tarve jää toteutumatta tai tulee tarpeettomaksi kun ei saa tehtyä!

      • Anonyymi

        ps. oman kommentiin!

        Jos ihminen on tiukassa tlanteessa, niin kyllä soppalasta saa rahaa tiettyyn rajaan saakka, mutta ei perusteettomien velkojen maksuun. Ja onhan se tie minkä käy otta pääsee velkajärjestelyyn myös sosiaalitukea ja järkän jälkeen ei ole velkahuolia koska periaatteessa ei tule enää velkaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe