Pianonsoiton oppiminen aikuisena

Anonyymi

Aina silloin tällöin joku miettii, oppiiko aikuinen soittamaan pianoa. Itselläni on nyt n. 7 vuotta kokemusta asiasta, joten kerron omista ajatuksistani, kokemuksistani ja virheistäni.

Eri ihmisillä oppimistavat ja -kyvyt vaihtelevat. Esim. hahmotuskyvyssä ja muistissa on eroja. Oppimiseen vaikuttaa myös oma käsitys itsestään oppijana ja muut henkiset kyvyt (kuten järjetelmällisyys, kurinalaisuus, kyky noudattaa ohjeita, luovuus jne). Vauva ei tiedä syntyessään maailmasta mitään, vaan hänen on opittava kaikki. Näin ollen ensimmäisinä elinvuosina aivot muokkautuvat parhaiten saatujen ärsykkeiden mukaan. Soiton oppiminen on tehokkaampaa, kun sen aloittaa varhain.

Aikuisena aloittaneissa pianonsoiton oppilaissa on niitä, jotka ovat soittaneet jotain muuta instrumenttia (jopa korkeakoulututkinnon tasolla) ja saaneet muutenkin musiikillisia virikkeitä, ja niitä, jotka ovat saaneet lähes ateistisen musiikillisen kasvatuksen. On selvää, kumpi ryhmä edistyy paremmin. On myös lapsena soittaneita, jotka aloittavat aikuisena uudelleen. Hekin todennäköisesti edistyvät hyvin tai erinomaisesti, mutta ei aina.

On määrittelykysymys, mitä tarkoittaa käsite pianonsoittotaito. Jollekin se merkitsee sointumerkeistä tai korvakuulolta säestämistä, toisille suhteellisen vaativien pianokappaleiden prima vista -soittamiskykyä, jonkun mielestä pianonsoittotaitoinen on vain virtuoosimainen konserttipianisti. Mielestäni kuka vaan voi oppia soittamaan pianoa, mutta saavutettava taitotaso riippuu aloitusiästä, harjoitteluun käytetystä ajasta ja muista henkilökohtaisista ominaisuuksista. Eli myöhään pianonsoiton aloittanut aikuinen voi hyvinkin oppia soittamaan kauniista rauhallisia kappaleita tai säestämään soinnuilla, mutta oppimiseen menee todennäköisesti n. 10 vuotta.

Suosittelen jokaista ottamaan yksityisiä pianotunteja tai menemään opiston ryhmäopetukseen. Itse opiskellessa on sokea omille virheilleen. Esim. soittoasennossa tai muissa teknisissä seikoissa voi olla korjattavaa, josta ajan myötä tulee muuten haittaa (ja jälkeen päin virheiden korjaaminen on paljon hitaampaa kuin virheellisten tapojen oppiminen). Suosittelen opettelemaan kappaleita ulkoa alusta lähtien. Silloin soitto on enemmän kuin taktiikkapeli, jossa oikea kosketin ja nuotti sattuvat kohdalleen.

Suosittelen kaikkia myös suhtautumaan musiikkiin monipuolisesti. Kaikki musiikkiin liittyvä auttaa oppimista. Laulakaa (mieluusti ryhmässä/kuorossa). Opiskelkaa musiikin hahmotusaineita (teoria), käykää konserteissa (opistoilla ym. on paljon vapaan pääsyn tapahtumia), menkää seuraamaan mestarikursseja, jos pääsette. Kuunnelkaa myös muuta kuin ihan omaa mielimusiikkia.

Oma musiikillinen kasvatukseni oli lähinnä ateistinen. Olin lähes 40-vuotias aloittaessani soittamaan. Soitin ensin vuoden ilman opetusta (ensimmäinen virhe). En juurikaan kuunnellut musiikkia (toinen virhe). En ollut riittävän kärsivällinen nuottien luvun suhteen, joten esim, aika-arvot menivät pahasti pieleen (kolmas virhe). Harjoittelin pelkällä sähköpianolla (neljäs virhe). Muistini on varsin huono, joten en ole opetellut kappaleita ulkoa (viides virhe) jne. Eli aloitin kaikin tavoin väärin, ja tuntuu, että vasta nyt alan hitaasti edistyä. Toivon, etteivät muut aloittelijat tee yhtä paljon radikaaleja mokia, kuin itse olen tehnyt. Tällä hetkellä suurin edistys on ajattelun tasolla. Ja kaikki lähtee ajattelusta ja ymmärryksestä. Ei pianosta, nuoteista, vahvoista sormista tms.

9

3259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Motoriikka ratkaisee. Kakiki eivät yksinkertaisesti osu oikeisiin koskettimiin, vaikka miten harjoittelisivat. Vasenkätisyyskin on ongelma.

      • Anonyymi

        Robottien suunnittelussa on ollut se ongelma, että kahvikupin huulille viennin kaltaiset suoritukset ovat monimutkaisia motorisia kokonaisuuksia, joita robotin on ollut haastavaa saada tekemään. Kävelemisestä puhumattakaan. Eli toisin sanoen jos ihminen osaa sulkea kengännauhat, juoda läikyttämättä kahvia, kirjoittaa ja piirtää, kävellä, ajaa polkupyörällä ja autolla, kirjoittaa kymmensormijärjestelmällä jne, niin on jonkinlainen pianonsoittotaito myös mahdollinen. Puhumattakaan älylaitteista, joiden näppikset ovat mikroskooppisen pieniä. Koskettimet ovat sentään kooltaan huomattavasti suurempia.

        Toki jos ei pysty saamaan kahvikuppia huulilleen, niin silloin minkäänlainen pianonsoittokaan tuskin onnistuu. Olen nähnyt netissä videoita hyvin vaikeasti vammaisista ihmisistä, jotka laulavat ja säestävät itseään koskettimistolla muutamalla soinnulla. Eli on legenda, että "sormet eivät osuisi koskettimille". Oikeille koskettimille osumista täytyy harjoitella oikealla tavalla. Jo pikkulapsi hallitsee pinsettiotteen. Eli jos laitetaan herne keski-C:n päälle, niin lapsi voi sen siitä napata. Jolloin myös koskettimelle osumisella ei ole ongelmaa. Siitähän se herne lähti ihan oikean koskettimen päältä.

        Yleensä virheet opitaan itse väärillä oppimistekniikoilla. Aloitetaan kappale aina alusta sen sijaan, että harjoiteltaisiin vaikeaa kohtaa erikseen. Tällöin aivoissa vahvistuu toiston kautta virhe, eikä oikea toimintatapa.

        Muusikoissakin on sekä vasen- että oikeakätisiä. Ja on pianisteja, jotka ovat menettäneet toisen kätensä. Yhdellä kädelläkin voi soittaa, ja yhtä hyvin vasemmalla kuin oikealla. Monissa sormiharjoituksissa samaa asiaa harjoitellaan molemmilla käsillä. Usein vasurillakin oikealla sujuu paremmin, koska sitä on enemmän treenattu. Tosin jotkut temput voi vähemmän harjaantuneella vasuriharrastajalla sujua paremmin vasurilla, kuten itselläni trilli. Joissakin kappaleissa melodia on vasemmalla kädellä ja säestys oikealla. Eli pianonsoitto ei katso kätisyyttä. Sen näkee aivokuvistakin: viulisteilla kehittyy tietty aivoalue toispuoleisesti, pianisteilla sen sijaan sama sorminäppäryyteen liittyvä muutos on molemmissa aivopuoliskoissa.

        Tarkoitit kakikilla varmaan jotain erikoista apinalajia? Se voi olla totta. Kakikit eivät ehkä soita pianoa.


    • Anonyymi

      EI kannata. Et opi kuitenkaan

      • Anonyymi

        Ei tietenkään kannata! Mutta vaikkapa jatkuva viikonloppukännääminen kannattaa, tai pari tuntia päivässä tupakalla räntäsateessa seisten? Sen saman ajan voi ihan hyvin viettää vaikkapa pianon äärellä, tosin makuasioista ei sovi kiistellä. Eihän sukkien kutominenkaan kannata. Langat ovat kalliita, ja loppujen lopuksi niiden tekeminen on niin hidasta, että sillä ei "leiville pääse", jos myydä meinaa. Muitakin esimerkkejä turhuuksista löytyy (lasten harrastusten vuoksi kentä laidalla seisominen, koiran kusettaminen, työmatkaliikenne, shoppailu...).


    • Anonyymi

      Juuri sitä on tullut mietittyä. Yläkerrassa on nuorison jälkeensä jättämä piano ja kitara. Toinen kitara lähti mukana. Piano kiinnostaa mutta aloittamiskynnys on korkea.
      1. Pitäisi kerrata nuotit. Se lienee ykkösasia.
      2. Sävelkorvani on tarkka.
      3. En aio virtuoosiksi mutta muutama kappale olisi kiva osata soittaa..
      Saa nähdä.

      • Anonyymi

        Kannattaa tarttua siihen instrumenttiin meinaamisen sijaan! Etenkin jos on omakotitalo, ja kukaan ei ole soittoa kuulemassa, niin mikäs siinä.


    • Anonyymi

      Nyt oma vastaus vajaan puolen vuoden jälkeen itselle. Elämä ollut pientä kaaosta, joten paljoa en ole soitellut viime aikoina. Sormien notkeuden sekä nuotinlukutaidon ylläpidon vuoksi erilaisia sormiharjoituksia ja helppoa primavista -soittamista jonkin verran harjoittanut.

      Edellisestä vuodatuksesta olen viisastunut sen verran, että musiikin teorian opettelu on todella tarpeellista! Musiikinhahmotusaineiden kurssi (tai aiheen itseopiskelu) auttaa suoraan myös soittamiseen. Vaikka en "kuule" nuotteja, niin asteikkojen ja sointujen ymmärryksen lisääntyminen auttaa myös kappaleen ja nuottien hahmottamisessa.

      Tässä vaiheessa pidän itse arvokkaampana kykyä soittaa jotain ilman nuotteja korvakuulolta kuin nuoteista työläästi tankkaamista. Valitettavasti itselläni tämä ei suju, koska en omaa hyvää nuottikorvaa tai sävelmuistia ole - mutta jatkan silti, omalla tavallani. Se ei oikeasti kenellekään kuulu, soitanko vaiko en. Se on henkilökohtaista aivojumppaani, vastaava kuin vaikka ristikkojen ratkominen. Opin mitä opin, so what!

      • Anonyymi

        Ja jälleen kerran oma päivitys. Olen päätynyt ensimmäisen kerran elämässäni pianonsoiton yksityistunneille. Aiemmin olin ryhmäopetuksessa. Yksilöopetus on kyllä tehokasta, vaikka ryhmäopetuksessakin on puolensa. Suurin ahaa-elämykseni tällä hetkellä on metronomi. Oikeasti "ajantaju" heittää helposti, ainakin itselläni. Ja tahti tuppaa kiihtymään. Metronomi auttaa kappaleen opettelussa. Samalla huomaa myös oikeasti haastavat kohdat, kun ei pysy metronomin tahdissa niissä kohdin. Samoin ei jää junnaamaan virheiden kohdalla, vaan yrittää jatkaa eteenpäin, kun metronomi naputtaa.

        Yksityisopetuksesta sen verran, että se tehostaa myös harjoittelua, koska ei vaan kehtaa mennä huonosti valmistautuneena tunnille. Jotain on pitänyt oppia, vaikka kaikki läksyt eivät vielä olisikaan hallinnassa. Eli on harjoiteltava tehokkaasti, ei tyylillä kappale alusta loppuun kahdella kädellä aina uudelleen ja uudelleen kaikkine virheineen.

        Suosittelen kyllä kaikille pianonsoittoa aikuisenakin, jos vaan asiaan kiinnostusta on. Kaikista ei tule virtuooseja, mutta jotain voi silti oppia. Itse asiassa en taida olla edes niin huono ainakaan oppilaana, kuin luulin. Ainakin olemme edenneet yksilötunneilla muutamassa tunnissa kivasti, eikä tarvinnut edes ihan atomeista aloittaa, vaan jotakin pohjaakin jo oli.


    • Anonyymi

      Pianonsoitto on perinteisesti ajateltuna sävelteoksen mahdollisimman tarkka toistaminen nuottien avulla. Tämä on ollut hyvinkin tarpeellista vielä 60-200 vuotta sitten. Nuottikirjoitus oli pitkään ainut luotettava tapa toistaa sävellyksiä. Perimätiedon kohdalla teokset tuppaavat muuttumaan ajan kanssa. Nykyaikana sävellyksen voi tallentaa sähköisestikin. Piano on erittäin monipuolinen ja käyttökelpoinen väline. Itse käytän pianoa/koskettimistoa kaikkien oppilaiden kanssa, instrumenttivalinnasta riippumatta. Myös lauluharjoittelussa piano on loistava apu. Vapaan säestyksen = sointumerkeistä soittamisen avulla päästään mukavasti alkuun. Soittamisen tulisi olla mielenkiintoista ja mukavaa jotta se edistyy. t. Jyrki Härkönen Vantaalta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3451
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1508
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1277
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1151
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      815
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      779
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      772
    Aihe