Nythän mä vasta oivalsin

Palstan pistekirjoittajan kieltähän en ole koskaan oikein osannut lukea, ja olen vättänyt sen olevan epäsuomea. Elen ollut ihan väärässä. Sehän on kokolailla Agricolan suomea, jota ilmeisesti edelleen opetetaan jossain raamattukouluissa.

Kymmenen käskyä ovat tärkeinpiä opinkappaleita, mutta niistä ei tarvitse noudattaa kolmea ensimmäistä. Neljännesta vasta tulee ne tärkeät. Niistä ensimmäinen on melkolailla samaa kieltä kuin 1500 luvulla on kirjoitettu:

"Muista Sabbathin peiuen päle ettes sen pyhitet. Cwsi peiue sinun pite tötetekemen/ ia caiki sinun asias aijaman. Mutta sen seitzemennen peiuen päle/ ombi sen HERRAN sinun Jumalas Sabbathi. Silloin ei sinun pidhe ycten töte tekemen/ eike sinun Poicas/ eike sinun Tytteres/ eike sinun Paluelias/ eike sinun Poicas/ eike sinun Juctas/ eike sinun Mwcalaises/ ioca sinun Caupungis portin siselle on. Sille cwtena peiuene ombi HERRA Taiuan/ ia Maan ia Meren tehnyt/ ia caiki mite nijsse ouat/ ia leueisi Seitzemennen peiuene. Senteden siugnasi HERRA sen Sabbathin peiuen/ ia pyhitti henen."

Tosin nyt varmaan tulee uskontonsa kieltävältä uskovaiselta korjaus, ettei tätäkää tarvitse naudattaa.

Luultavasti palstan arvoisa pistekirjoittaja lukee myös samalla vuosisadalla juokaistua biologista kirjallisuutta.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo lainaus oli siis vuodelta 1552, ihan Micaelin suomeksi. Ei kovin isosti eroa palstan pistekirjoittajan tekstistä,

    • Taas näitä aloituksia mihin ei siedetä mitään "väär.iä" vastauksia. Otetaan siis pisteet ym. muoccailut ceh.iin kun ei taas mikään näytä norm.aali kielisenä pysyvän. (eikä näemmä edes muocattunakaan..)

      Jäll.een osoitt.autuu, kuinka jotkut pist.e kirjoittajat ja raam.attu koulukaiset mell.asdaa pelc.äsdään omassa päässäsi, omid.uisten usc.onnollisten pacc.o mielt.eiden sea.ssa. Ole.than niistä "b.ää-ään.isdäsi" täällä monet cerr.at avautunutkin.

      • Saattaa johtua siitäkin, etteivät nämä "vääriksikokemaksi" vastaukset ole mitään suomensukuista tai skandinaavista kieltä.

        Minähän en ole poistojen takana, mut tän palstan säännöissä muistaakseni sanotaan, että tänne saa kirjoittaa suomea tai ruotsia. Sinun tekstisi ei ole kumpaakaan.


      • Ei mulla ole ylläpidossa yhtään "cam.ua". Etkä sinä yleensä kirjoita "suomenkieltä" [sic.].


      • Kyllä sun pitää ihan itse kysyä ylläpidolta, kuka on poistojen takana. Minä se en missään tapauksessa ole.


      • Minä olen ainakin jo ajat sitten kertonut Sinulle, että ilmoitan sekoilusi poistoon. Hyvin harvoin on mitään tapahtunut ja en ole jaksanut vaivautua ilmoittamaan montaa viestiäsi. Joka ketjuhan tuota samaa soopaa on täynnä, joten minä en sille mitään voi. Tekstisi toimivat kyllä hyvin varoittavana esimerkkinä, joten voipa olla, etten jatkossa viitsi vaivata itseäni tekstiesi asiattomiksi ilmoittamisella. Aller ilmiselvästi haluaa tuota tasoa olevaa materiaalia tänne!


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Kyllä sun pitää ihan itse kysyä ylläpidolta, kuka on poistojen takana. Minä se en missään tapauksessa ole.

        Kyllähän se tiedetään cys.ymättäkin. Myönnäthän ids.ekin sab.otaasisi toisella bers.oonallasi. Ja luuletko todella että yIIä pito vaivautuisi vastaamaan tuollaiseen? Turh.aa hommaa...
        Kai ymm.ärrät, että valtaosa sinunkin sec.oiluistasi lähtisi, jos täällä joskus alkaisi toimimaan ihan puolueetonkin moderointi?
        Var.oittavia esimerkkejä abortin teon seurauksista kyllä tällä törc.y tunc.iolla riittää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se tiedetään cys.ymättäkin. Myönnäthän ids.ekin sab.otaasisi toisella bers.oonallasi. Ja luuletko todella että yIIä pito vaivautuisi vastaamaan tuollaiseen? Turh.aa hommaa...
        Kai ymm.ärrät, että valtaosa sinunkin sec.oiluistasi lähtisi, jos täällä joskus alkaisi toimimaan ihan puolueetonkin moderointi?
        Var.oittavia esimerkkejä abortin teon seurauksista kyllä tällä törc.y tunc.iolla riittää.

        Sinähän aina "tiedät" kaiken kysymättäkin, eli ilman parempaa tietoa. Mietippä tätä asiaa.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe