Mäntysalo, eroa vapareista!

Anonyymi

Rakas Jori Mäntysalo,

kirjoittelet palstalla paljon siitä, miten yhdistysbyrokratia on mielestäsi vain pakollista pahaa eikä itsetarkoitus. Kun sinulta kysyy, mitä hyötyä vapaa-ajattelijoiden järjestötoiminnasta on, vastaat yleensä aina viittaamalla kirkosta eroamissivustoon. Teet näin siitä huolimatta, että sitä ei pyöritä Vapaa-ajattelijain liittoon kuuluva yhdistys.

Mielestäni tuo argumentaatiosi osoittaa selvästi, ettei sinulla ole aihetta kuulua vapaa-ajattelijayhdistykseen.

Kun tulee puhe siitä, miten vapaa-ajattelijayhdistysten yhteenlaskettu jäsenmäärä on syöksykierteessä (suhteellisesti jäsenpako on paljon suurempaa vapaa-ajattelijayhdistyksissä kuin esimerkiksi kirkossa), puhut usein siitä, miten jäsenmäärä ei ole itsetarkoitus. Olennaisempaa on tavoitteiden eteneminen.

Jos näin on, sinunkaan ei tarvitse kuulua vapaa-ajattelijayhdistykseen. Näinhän toimit lempilapsesi kirkostaerosivuston kanssa: et kuulu yhdistykseen, mutta olet toiminnassa mukana. Ja jos tämä sivusto kerran on mielestäsi mallikelpoista toimintaa, mihin vapaa-ajattelijayhdistyksiä ja liittoa edes tarvitaan?

Kirkostaerosivuston taustayhdistyshän on suorastaan linnoitettu sitä vastaan, että vapaa-ajattelijayhdistyksillä ja liitolla olisi mitään vaikutusmahdollisuuksia. Sivuston taustatiimi ei oikein näytä edes luota vapaa-ajattelijoihin ja heidän järjestöihinsä. Ehkäpä vapaa-ajattelijatoiminta on enemmän häiriöksi kuin tueksi lempilapsellesi?

Jori Mäntysalo, ole suoraselkäinen ja eroa vapaa-ajattelijoista!

Ystävällisin terveisin,
Salainen Ystävä

21

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mäntysalo vastasi laatimalla uuden aloituksen. Mielestäni törkeää. Mikäli ylläpito on tarkkana, se poistaa Jorin aloituksen. Siltä varalta, että näin tapahtuu, postaan tähän Jorin argumentteja va-jäsenyyden puolesta:

      "Mutta jäsenyydessähän ei olekaan kyse vain siitä, että toimijat ovat jäseniä. Jäsenyys on kannanotto maallisemman Suomen puolesta. Siksi kehotan liittymään vapaa-ajattelijoihin, vaikka ei ehtisikään toimia."

      No mutta, Jori! Siinä tapauksessahan sinä et kannata kirkosta eroamista, koska et ole kyseisen erosivun takana olevan yhdistyksen jäsen!

      Passiivijäsenyydellä ei edistetä mitään. Muutenhan monikin asia etenisi sohvalla istuen. Jos ei siis toimi, ei tarvitse jäsenyyttäkään. Eikä toimiakseenkaan tarvitse jäsenyyttä, kuten Jori on usein todennut.

      Erotkaa kaikki vapareista. Jorikin, jotta pysyt rationaalisesti ajattelevan ihmisen kirjoissa.

      • Anonyymi

        Rationaaliset perusteet eivät riitä hänelle. Kuuluminen vapareihin on siis jonkinlainen pseudouskonnollinen fiksaatio hänelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rationaaliset perusteet eivät riitä hänelle. Kuuluminen vapareihin on siis jonkinlainen pseudouskonnollinen fiksaatio hänelle.

        Rationaaliset vaparit eroavat vapareista.


    • Anonyymi

      Mäntysalo !

      Eroa vapaa-ajattelijoista perustamalla eroavapareista.fi sivusto ja ollen sen kautta ensimmäinen hyvästit vapaa-ajattelijoille jättäjä.

      Sen jälkeen liity Vakaumusten tasa-arvo VATAan ja perusta siihen jäseneksiliittymissivusto.

      Tai perusta uusi vapaasti ajatteleva yhdistys, vaikka Vapaat Havukka-ahon Ajattelijat ry.

      • Anonyymi

        Näitä yhdenvertaisuuden edellyttämiä toimia ei näy eikä kuulu. Mäntysalon into on kovin kovin yksipuolista. Mutta hän onkin vapari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä yhdenvertaisuuden edellyttämiä toimia ei näy eikä kuulu. Mäntysalon into on kovin kovin yksipuolista. Mutta hän onkin vapari.

        Erotkaa vapareista te, joilla on vielä järki päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erotkaa vapareista te, joilla on vielä järki päässä.

        Meinaatko, että vapareista ovat jo eronneet he, joilla ei enää ole järki päässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko, että vapareista ovat jo eronneet he, joilla ei enää ole järki päässä?

        En. Meinaan, että jos vapareissa vielä on joku jolla on järki päässä, nyt heidän on korkea aika erota. Järkisyistä. Muut saavat erota ihan mistä tahansa syystä. Kunhan eroavat.


    • Anonyymi

      Miksi kukaan kuuluisi järjestöön jonka kellokas ei pidä oleellisena jäsenyyttä? Erotkaa vapareista.

    • "Ystävällisin terveisin,
      Salainen Ystävä"

      Jeesus on löytynyt.

      Hallelujaa...

      Joulupukki on löytynyt...

      Huraaa….

      • Anonyymi

        Ethän kuulu vapareihin?


    • Anonyymi

      Joko Mäntysalo on osoittanut rationaalisuutta ja eronnut vapareista? Ai ei vai? Taitaa olla psykologisesti uskonnollistyyppistä tuo hänen kuulumisensa vapareihin.

      • Anonyymi

        Vaikkei Jori olisikaan rationaalinen, me muut voimme olla. Ero vapareista on rationaalista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikkei Jori olisikaan rationaalinen, me muut voimme olla. Ero vapareista on rationaalista.

        Erotkaa vapareista! Se laiva uppoaa ja rahat menee hukkaan. Sitä ennen johto kahmii etuja.


    • Anonyymi

      Liitto on toverien kautta järjestänyt itselleen ennen näkemättömän avustussumman valtion verorahoista. Jäsenet voivat nyt erota, koska heidän jäsenyydellään ei ole enää taloudellisestikaan suurta merkitystä. Eroa vapareista!

    • Anonyymi

      Vieläkään ei ole selvinnyt, mikä rationaalinen syy puoltaisi Jorin jäsenyyttä vapareissa. Jori ei pysty vastaamaan.

      • Anonyymi

        Jorilta ei kannata odottaa mitään. Mutta muut vaparien jäsenet panevat merkille tilanteen ja eroavat. Hyvä niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jorilta ei kannata odottaa mitään. Mutta muut vaparien jäsenet panevat merkille tilanteen ja eroavat. Hyvä niin.

        Vaparien heikentyminen siis jatkuu tänäkin vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaparien heikentyminen siis jatkuu tänäkin vuonna.

        Ei haittaa ydinryhmää. Enemmän mällättävää valtionavustuksessa per nenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei haittaa ydinryhmää. Enemmän mällättävää valtionavustuksessa per nenä.

        Ei ne ennenkään ole muille mitään antanut.


    • Anonyymi

      Mäntysalon selitystä epärationaaliselle toiminnalleen odotetaan edelleen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe