Vasemmalla ylhäällä polte

Anonyymi

Mistä mahtaa johtua ylävatsan vasemman puolen polttava tunne? Olen 20 v mies ja lääkärin mukaan minua vaivaa refluksitauti johon syön Somac 20 mg ennen nukkumaanmenoa päivittäin vain eipä tuo vissiin auta. Minulla oli tämä samainen polttava tunne jo aiemmin mutta se hävisi noin viikossa ja sen jälkeen minulla oli ihan oireeton jakso jolloin voin todella hyvin ja mikään ruoka ei aiheuttanut samanlaista tunnetta. Nyt se tuli Lauantaina/Sunnuntaina takaisin, en siis käytä alkoholia tai polta tupakkaa joten ei johdu siitä. Tunne on vähän niinkuin olisi hanganut ihoa mattoa vasten mutta tämä mahan sisällä.

Minut tähystettiin Lokakuussa 2016 ja kuulemma kaikki oli ookoo, ei palleatyrää tai gastriittia tai helikobakteeria. Kuulemma tämän takia ei tarvitse tähystää uudelleen.

17

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Somac hillitsee vatsahappojen eritystä, jos vika on se että vatsahapot polttelee ja nousee ruokatorvea polttamaan. Jos sinulla on refluksitauti, se tarkoittaisi, että mahahappoja nousee aika tod.näk. ruokatorveen.
      Älä vaan turhaan ala ottaa 2 x vrk:ssa sitä, jos se ei ole oikea lääke, siitä eroonpääsemisessä on ongelmansa. Kun sen lopettaa, lopettaminen aiheuttaa kahta pahemmat happohyökkäykset joksikin aikaa.
      Se pitäisi lopettaa ottamalla vain joka toinen päivä ja sitten vielä harvemmin.

      Minulla on lievää mahahappojen nousua ja otan kerran vrk:ssa Somac 20 mg:n
      ja tarvittaessa joskus vielä Ranixalia puolikkaan, se tehoaa sopivasti.
      Ranixal neutraloi mahahappoja. Sen voi ottaa milloin vain kun kipua tulee,
      vaikka kesken syömisen tai jälkeen.
      Ranixal on reseptitön.
      Minulle on parempi vain 1 Somac päivässä ja Ranixal tarvittaessa.
      Kun otin 2 Somac'ia päivässä, tuntui, että ruoka ei enää sulanut.
      Mahassa oli aina ähky.

      Jos olet katsonut mahan ja ruokatorven anatomiaa jostain kuvasta,
      kuulostaisi siltä, että kipusi olisi siinä kohtaa missä ruokatorvi kohtaa mahalaukun
      eli vähän mahahappoja nousisi ruokatorveen.

      Googlaa Suomen refluksi
      siellä on aktiivisempi keskustelupalsta ja kaikki olennainen tieto taudista.

    • Anonyymi

      Jos Somac ei auta, mene uudestaan lääkäriin keskustelemaan asiasta. Voihan tuohon vaivaan olla jokin muukin syy.

    • Anonyymi

      Taas ei ollut tuota tunnetta yli kuukauteen mutta se tuli takaisin yllätys yllätys LAUANTAINA / SUNNUNTAINA. Mikä mahtaa aiheuttaa että näkyy tulevan aina samana päivänä takaisin? En siis juo alkoholia joten ei ole kiinni siitä ollenkaan. Tunne on polttelua vatsan molemmilla sivuilla mutta enemmän se tuntuu vasemmalla ylhäällä.

      • Anonyymi

        Unohtui lisätä että olen tämän keskustelun AP


    • Anonyymi

      Jos se aiheutuisi jostain tietystä ruoasta ?

    • Anonyymi

      Sinuna lopettaisin kaikenlaisten pillerien syönnin. Juo reilusti vettä päivittäin. Useimmin ylävatsalla vasemalla oleva kipu tulee paksusuolesta sinne ahtautuneesta ummetuksesta. Sitä voi hieroa vasemmalta sivulle ja alas suuntautuvin liikkein. Liikunta päivittäin auttaa pitämään suoliston kunnossa.

    • Anonyymi

      Tunne on semmoinen paine ja polte, röyhtäilen myös todella paljon. Ahdistaa että tämä on syöpä tai jotain vastaavaa vaikka olenkin vasta 20 v, lääkäri sanoi ettei tarttee tähystää uudelleen koska kävin kolme vuotta sitten ja ei ainakaan ole mitään vakavaa. En vaan pysty uskomaan tuota jostain syystä, olen niin ahdistunut tämän asian kanssa.

      T. ap

      • Anonyymi

        Olen samasta vaivasta kärsinyt jo 11v ja Somacilla pysyy aisoissa. Tähystettykin on 4 kertaa ja ei se sillä muuksi muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samasta vaivasta kärsinyt jo 11v ja Somacilla pysyy aisoissa. Tähystettykin on 4 kertaa ja ei se sillä muuksi muutu.

        Mullapa ei vissiin somac auta, välillä on ihan normaali olo jopa kuukausia putkeen ja sitten on taas helvetti irti. Taas mielessä että tää on jotain vakavaa ja joudun sairaalaan

        T. ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullapa ei vissiin somac auta, välillä on ihan normaali olo jopa kuukausia putkeen ja sitten on taas helvetti irti. Taas mielessä että tää on jotain vakavaa ja joudun sairaalaan

        T. ap

        Auttaahan se silloin, kun kerran närästys pysyy poissa välillä kuukausia. Rasvaiset, maustetut ja paistetut varsinkin aiheuttavat närästystä minulla. Tarkkaile syömistäsi mikä aiheuttaa sen närästyksen.


    • Anonyymi

      laktoosi-intoleranssia ? allergiaa? Jos pelkäät esim syöpää nii ei sovi oireisiin, niissä oireet eivät katoa välillä vaan pahenee. Itsellä oli samankaltaisia oireita pitkään, ja magneetissa kaikki ok, kunnes aloin kokeilemaan laktoositonta ravintoa. Sekin vei aikansa ku ei heti tajunnu että laktoosia on melkein kaikessa mitä syön. Toinen syy voi olla keliakia. Olen nyt jo eläkeiässä, mutta nuorena sain niitä vatsavaivoja stressistä ja ihan jännittämisestäkin.

      • Anonyymi

        Ei voi olla laktoosi intoleranssi, tutkittu jo. Samoin ton keliakian kanssa, tutkittiin ihan suolesta näyte sillon 2016 tähystyksessä. Ei ole helikobakteerikaan. Tietysti en tiedä voiko joku noista tulla ihan yhtäkkiä kolmessa vuodessa vaan sillon kuin tutkittiin nii ei ollu mitään. En keksi mitään muuta kuin ton syövän ja sekös tässä pelottaa koska olisi elämänhalua paljonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi olla laktoosi intoleranssi, tutkittu jo. Samoin ton keliakian kanssa, tutkittiin ihan suolesta näyte sillon 2016 tähystyksessä. Ei ole helikobakteerikaan. Tietysti en tiedä voiko joku noista tulla ihan yhtäkkiä kolmessa vuodessa vaan sillon kuin tutkittiin nii ei ollu mitään. En keksi mitään muuta kuin ton syövän ja sekös tässä pelottaa koska olisi elämänhalua paljonkin.

        Mikä silloin 2016 vaivasi, kun tutkittiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä silloin 2016 vaivasi, kun tutkittiin?

        Samanlaiset oireet mutta ei todellakaan näin pahana. Tunsin vaan jotain tuolla ruokatorven alapäässä (semmoinen kuiva tunne) ja pahoinvointi joka tuli ja meni. Eipä löytynyt silloin mitään mahalaukusta niin oireet hävisi heti ja tuli sitten 100x pahempana tänä Huhtikuussa takaisin.

        t. AP


    • Anonyymi

      Hei,
      Täältä kokemuksia. Olen refluksin ja palleatyrän kanssa elellyt miten pitkään lie. Jätin kahvin pois, ruokavalio tutkintaan ja söin lääkkeitä. Vuosin tutkinnan tuloksena pärjään parhaiten nykyseillään. Olen saanut närästyksen kuriin, mutta väliajoin vaivaa mainitsemasi ylävatsakipu. Tai tulkitsen, että sama vaiva. Vasemmalla puolella kylkiluun alla. Parhaiten toimii ruokavalio ja säännöllisyys. Säännöllisyys ruoka-ajoissa ja annoskoot normaalina. Varma kipu tulee ylilyönnistä. Pizzaa vatsan täydeltä tai jopa vettä liian paljon kerralla. Makkara ja suklaa pahimpia. Voi olla jopa kausittaista, että jokin ärtyy ja kipu tulee tosi helposti tai menee todella pitkään ilman kipuja, kunnes ärtyy. Zemppia :)

    • Anonyymi

      Ja nyt mulla on ollu semmonen tunne että hirveä paine tosssa pallean kohdassa, välillä saattaa pistää vähän siihen kohtaan ja röyhtäilen ihan perkeleesti. Semmoinen tunne että helvetisti ilmaa jumissa siellä. Etoo myös aina välillä, eilen tehtiin vatsan ultraääni ja kaikki elimet oli kondiksessa ettei taaskaan ollut mitään vikaa esim. sapessa.


      t. AP

    • Anonyymi

      Erikoista ja epätietoisuus on hermoja kuluttavaa, mutta uskottavahan se on,
      jos tutkiva lääkäri sanoo, että kudokset ym. on kunnossa.
      On yllättävää, miten moni ruoka saa kipuja aikaan.
      Minulle kipuja aiheuttaa esim. niinkin mieto ruoka kuin tuore kurkku,
      kunnes tajusin, että sen kuoressa on se "myrkky",
      joka minulle ja monelle muullekin aiheuttaa närästystä ja mahanpolttelua.
      Kuorittuna voin sitä syödä.
      Samoin tomaatti ei sovi ollenkaan.
      Sinulla on ilmeisesti otettu myös labrakokeitakin ?

      Otan itse Somacin tuntia ennen lounasta, kun se on otettava tuntia ennen ruokailua.
      Aamulla haluaa nopeasti kahvia ja aamiaista, ei ehdi malta tuntia odottaa.

      Somacin pitäisi vaikuttaa 24 tuntia, mutta sen vaikutus heikkenee,
      huomasin kun kerran vaihdoin toiseen happosalpaajaan
      epäiltyäni ettei Somac sovi minulle.
      Söin sitä toista jonkun viikon, vatsavaivojeni jatkuessa palasin Somaciin,
      siihen samaan purkkiin, mutta se ei enää tehonnutkaan paljon eikä koko vuorokautta.
      Farmaseutti kertoi, että purkki on syötävä loppuun yhtä syssyä,
      pillerit "vanhenevat", menettävät tehoaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe