406 helmaruostereiät

Anonyymi

Kolmas 406, eka joka ruostuu. Oma syy, miksi hain sen halvemman Tampereelta, ois pitänyt pysyä pohjoisen autoissa.

No, ruosteesta tietämättä ajoin katsastukseen ja hyvin meni, kunnes katsastaja otti lattaraudan ja alkoi tökkimään helmapeltiä. Meni läpi kuskin puolelta B- pilarin kohdalta ja oikealla kahdesta kohtaa molemmin puolin B- pilaria. Kaikki ruostereiät n 5cm halkaisijaltaan.

Katsastaja sanoi että kannattaa korjata, muuten kunnossa oleva auto. Minulla ei ole välineitä, paikkaa eikä tietämystäkään paria juutuupi-videota enempää. Mitä korjaus maksaa? Autolla ajettu n 290tkm, 2.0 HDi, kone ym toimivat muuten kuin unelma ilmastointia ja vakkaria myöten. katsastettava marraskuun alkuun mennessä ja ajoaika loppuu joulukuun alussa. Mitäs teen, rahaa ei montaa satasta ole laittaa, mutta töihin ei pääse aamuisin ilman autoa.

8

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käy paikallisella korjaamolla kysymässä mitä maksaa, epäilen että parilla satasella ne räkii siihen sen verran peltiä paikalle että katsastukseen kelpaa.

      Omassa 406:ssa kumpikin helma on hitsattu takaosasta, ja epäilen että ruosteettomia yksilöitä on harvassa.

    • Anonyymi

      Aika paljon olet ajanut jos olet jo kaksi 406:tta ajanut loppuun. Minulla on ollut sama peli viimeiset 12 vuotta ja 400tkm alkaa olla mittarissa.

      • Anonyymi

        Parhaimmillaan tulee 120tkm vuodessa. Voin väittää että tunnen nelostien kuopat rovaniemi-jyväskylä-väliltä niin että vaikka silmät ummessa olisin takapenkillä, tietäsin missä ollaan menossa.


    • Anonyymi

      Toden totta helmaruostuminen on käyttäjän syy. Jopa liiallinen ruostesuojaus aiheuttaa ruostumista.
      Tosi on ja tässä syy:
      Jokaisen auton alustapalkistossa tulee olla tuuletus. Jos nämä tuuletuksiin tarkoitetut reiät tukitaan, ei kosteus pääsekään pois.
      Esimerkiksi 406 helmapellin etu- ja takaosassa on noin 2-3 cm pitkä ja 2-3 mm leveä reiät lähellä tunkkiin tarkoitettua paikkaa.
      Monesti ylihuolehtivalla ruostesuojauksella saadaan nämä tuuletusreiät tukittua.
      Myös hallitunkilla saadaan helposti painettua reiät tukkoon.
      Olisi hyvä renkaiden vaihdon yhteydessä käydä nämä reiät läpi esimerkiksi 1 mm:n välysmitalla. On varottava ettei murra maalipintaa.
      Jos tunkilla on painanut reiät umpeen, silloin on käytettävä vähän krouvimpia otteita.
      Yksi esimerkki:
      Erään auton omistaja (ei Peugeot) oli massannut helmapellit ettei kiveniskemät pääse hakkaamaan helmoja puhki. Samalla oli tuuletusreiät tukkeutuneet. Jonkin kuukauden päästä omistaja oli ihmetellyt mistä kuuluu veden lorinaa kun kiihdyttää ja jarruttaa.
      Huollon yhteydessä puhdistin alustamassan tukkimat helmojen tuuletusreiät esille. Valehtelematta ämpärillisen verran tuli vettä helmakotelon sisältä.
      Hyvähän se on massata, mutta pitää huolehtia siitä, että tuuletusreiät pysyvät auki.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa mutta suurempi ongelma kyseisessä autossa on se, että sinne helmaan menee vettä kun yläpuolella olevat listan kiinnitys reiät päästää vettä sinne helmaan.

        Jos helman sisään ei pääse vettä niin ei sitä sieltä tarvitse poistaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa mutta suurempi ongelma kyseisessä autossa on se, että sinne helmaan menee vettä kun yläpuolella olevat listan kiinnitys reiät päästää vettä sinne helmaan.

        Jos helman sisään ei pääse vettä niin ei sitä sieltä tarvitse poistaakaan.

        Voi sitä noinkin ajatella. Mutta kondenssiveden aiheuttama kosteus tulee palkistoon kuitenkin ja sitä herkemmin mitä huonompi tuuletus on.
        Esimerkiksi jos talossa tai varastossa on peltikatto, sisäpinta on talvipakkasella paksussa kuurassa ja sään lauhtuessa, tippuu vesi pois. Näin tapahtuu autojen palkistossakin.
        Jos tuuletusreikiä ei olisi, jää vesi palkistoon. Vettä kertyy vuoden aikana litroja.
        Ei kosteus pahaksi ole palkistossa, mutta se on vaan saatava pois sieltä.
        Jos talvella on mahdollisuus pitää autoa yöt lämpimässä tallissa, on kosteuden kertymä runsasta. Eli pitäkää tuuletusreiät avoimina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sitä noinkin ajatella. Mutta kondenssiveden aiheuttama kosteus tulee palkistoon kuitenkin ja sitä herkemmin mitä huonompi tuuletus on.
        Esimerkiksi jos talossa tai varastossa on peltikatto, sisäpinta on talvipakkasella paksussa kuurassa ja sään lauhtuessa, tippuu vesi pois. Näin tapahtuu autojen palkistossakin.
        Jos tuuletusreikiä ei olisi, jää vesi palkistoon. Vettä kertyy vuoden aikana litroja.
        Ei kosteus pahaksi ole palkistossa, mutta se on vaan saatava pois sieltä.
        Jos talvella on mahdollisuus pitää autoa yöt lämpimässä tallissa, on kosteuden kertymä runsasta. Eli pitäkää tuuletusreiät avoimina.

        "Voi sitä noinkin ajatella."

        Tottakai voi, kun se on se ongelman aiheuttaja.

        "Mutta kondenssiveden aiheuttama kosteus tulee palkistoon kuitenkin ja sitä herkemmin mitä huonompi tuuletus on."

        Toikin on totta, mutta mistä sitä kondenssivettä sinne tulee ja kuinka paljon? Jos helman sisällä on kuivaa ilmaa niin kuinka paljon siitä saa vettä irrotettua? Kuivasta ilmasta ei saa mitään irti, kosteasta ilmasta voi kenties 20 ml kondensoitua helman sisään.

        "Esimerkiksi jos talossa tai varastossa on peltikatto, sisäpinta on talvipakkasella paksussa kuurassa ja sään lauhtuessa, tippuu vesi pois. Näin tapahtuu autojen palkistossakin."

        Paitti että, peltikatto on avoimessa tilassa, helmakotelo on suljettu tila jossa ei ilma kierrä niin paljon, että tuosta ilmasta saisi irrotettua litratolkulla vettä.

        "Jos tuuletusreikiä ei olisi, jää vesi palkistoon. Vettä kertyy vuoden aikana litroja."

        Vettä kertyy, totta. Mutta ei kondensaation vuoksi vaan sen vuoksi että sadevesi menee helmakotelon yläpinnassa olevien kumilistan kiinnitysreikien kautta sinne koteloon. Ulos se ei tule, ellei tyhjennysreijät ole auki. Omassa 406:ssa ne oli tehtaan toimesta tukossa, valkoisella massalla. Vesisateen jälkeen saattoi kuulla miten litra tai parikin litraa, vettä seilasi helman sisällä. Erikoisena pitäisin sitä, että tuo vesi olisi sattumalta kondensoitunut juuri samaan aikaan kun oli vesisade.

        Kun vielä helman sisään on jotakin kautta päässyt pölyä joka tiivistyy paakuksi helman takaosaan ja imee kosteuden sisäänsä, on siinä paakku joka ruostuttaa pellin puhki, koska tuo paakku pysyy kosteana jatkuvasti, vaikka sieltä helmasta veden päästäisi pois.

        Jos nuo helmat haluaa pitää ehjänä, 406:den tapauksessa pääsääntöisesti vahinko on jo tapahtunut, suosittelisin seuraavia toimenpiteitä:

        -vedenpoistoreikien pito auki
        -kotelon yläpuolisen kumilistan kiinnitysreikien tiivistys
        -säännöllinen kotelon sisäpuolinen puhdistus
        -kotelosuoja-aineella säännöllinen suojaus

        Jos nuo tekee edes kerta vuoteen, uskoisin että helmat kestää sen mikä on auton käyttöikä ennen romuttamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voi sitä noinkin ajatella."

        Tottakai voi, kun se on se ongelman aiheuttaja.

        "Mutta kondenssiveden aiheuttama kosteus tulee palkistoon kuitenkin ja sitä herkemmin mitä huonompi tuuletus on."

        Toikin on totta, mutta mistä sitä kondenssivettä sinne tulee ja kuinka paljon? Jos helman sisällä on kuivaa ilmaa niin kuinka paljon siitä saa vettä irrotettua? Kuivasta ilmasta ei saa mitään irti, kosteasta ilmasta voi kenties 20 ml kondensoitua helman sisään.

        "Esimerkiksi jos talossa tai varastossa on peltikatto, sisäpinta on talvipakkasella paksussa kuurassa ja sään lauhtuessa, tippuu vesi pois. Näin tapahtuu autojen palkistossakin."

        Paitti että, peltikatto on avoimessa tilassa, helmakotelo on suljettu tila jossa ei ilma kierrä niin paljon, että tuosta ilmasta saisi irrotettua litratolkulla vettä.

        "Jos tuuletusreikiä ei olisi, jää vesi palkistoon. Vettä kertyy vuoden aikana litroja."

        Vettä kertyy, totta. Mutta ei kondensaation vuoksi vaan sen vuoksi että sadevesi menee helmakotelon yläpinnassa olevien kumilistan kiinnitysreikien kautta sinne koteloon. Ulos se ei tule, ellei tyhjennysreijät ole auki. Omassa 406:ssa ne oli tehtaan toimesta tukossa, valkoisella massalla. Vesisateen jälkeen saattoi kuulla miten litra tai parikin litraa, vettä seilasi helman sisällä. Erikoisena pitäisin sitä, että tuo vesi olisi sattumalta kondensoitunut juuri samaan aikaan kun oli vesisade.

        Kun vielä helman sisään on jotakin kautta päässyt pölyä joka tiivistyy paakuksi helman takaosaan ja imee kosteuden sisäänsä, on siinä paakku joka ruostuttaa pellin puhki, koska tuo paakku pysyy kosteana jatkuvasti, vaikka sieltä helmasta veden päästäisi pois.

        Jos nuo helmat haluaa pitää ehjänä, 406:den tapauksessa pääsääntöisesti vahinko on jo tapahtunut, suosittelisin seuraavia toimenpiteitä:

        -vedenpoistoreikien pito auki
        -kotelon yläpuolisen kumilistan kiinnitysreikien tiivistys
        -säännöllinen kotelon sisäpuolinen puhdistus
        -kotelosuoja-aineella säännöllinen suojaus

        Jos nuo tekee edes kerta vuoteen, uskoisin että helmat kestää sen mikä on auton käyttöikä ennen romuttamista.

        Niistä kumilistan reijistä se vesi menee, asia on helppo nähdä kun on auki leikattu helma edessä. Reijistä lähtee selvät valumajäljet ja osa noista valumista on syönyt jo maalin ja galvanoinnin ja ovat täten ruosteessa.

        http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33835.0


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe