En saa koiraa lopettamaan matoille pissaamista!

Anonyymi

Koirani on jo kaksivuotias narttu, mutta ei vieläkään sisäsiisti. Jos laitan maton lattialle, se on vessa. Onko mitään keinoa opettaa tästä tavasta eroon? Ei tietenkään pissaa silloin, jos olemme samassa huoneessa että voisi heti torua. Olin viikkoja ilman mattoja, eikä vahinkoja tullut, joten rohkaistuin laittamaan matot: seurauksena yöllä pisssatu kahdesti. Auttaako mikään?

13

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja kyse on berninpaimenkoirasta, ei pikkukoirasta. T: ap

      • Anonyymi

        Jossain oot tehny väärin.Meillä oli jo 5 kk ikäsenä siisti.
        Ootko kehunu ulkona kun sinne tekee?
        Sisällä ei tarvii sanoakkaan mitöän, siivoit vaan pois.
        Onko sulla ollu joku pissalehti systeemi niin kauan, et on siihen sisäistänyt, et kasoihin saa tehdä?

        Sinuna miettisin, et onko se edes terve?
        El osais tutkia, pissatulehdus vaikuttaa pidättämiseen.
        Ulos kun tekee, kehu aina,hyvö tyttö jess, hienoa yms.

        En ymmärtä miten noin kauan oot odotellu, kun tommonen ongelma.Kasvattajalta olis voinu myös kysyä jo vuosia sitten😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossain oot tehny väärin.Meillä oli jo 5 kk ikäsenä siisti.
        Ootko kehunu ulkona kun sinne tekee?
        Sisällä ei tarvii sanoakkaan mitöän, siivoit vaan pois.
        Onko sulla ollu joku pissalehti systeemi niin kauan, et on siihen sisäistänyt, et kasoihin saa tehdä?

        Sinuna miettisin, et onko se edes terve?
        El osais tutkia, pissatulehdus vaikuttaa pidättämiseen.
        Ulos kun tekee, kehu aina,hyvö tyttö jess, hienoa yms.

        En ymmärtä miten noin kauan oot odotellu, kun tommonen ongelma.Kasvattajalta olis voinu myös kysyä jo vuosia sitten😂

        Varmin tapa saada koira sisällekusijaksi on kehuminen siinä vaiheessa, kun se tekee tarpeensa. Koiralle annetaan kehuja vain ja ainoastaan silloin, kun se tekee toimen, jota siltä on pyydetty/ johon se on käskytetty. Tarpeiden teko on samaa sarjaa kuin hengittäminen; siitä ei kehuja jaeta. Tarpeiden teko opetetaan siten, että kotiin tullutta pentua vahdataan kellonympäri 3-4 viikkoa ja se viedään aina ulos, kun se herää tai on syönyt/juonut. Omat koirat ovat olleet jotakuinkin sisäsiistejä tällä metodilla noin 4 kk ikäisinä. Aivan pienille pennuille voi käyttää myös häkkimetodia ts. pentu ei pasko omaan pesäänsä eli sinne häkkiinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmin tapa saada koira sisällekusijaksi on kehuminen siinä vaiheessa, kun se tekee tarpeensa. Koiralle annetaan kehuja vain ja ainoastaan silloin, kun se tekee toimen, jota siltä on pyydetty/ johon se on käskytetty. Tarpeiden teko on samaa sarjaa kuin hengittäminen; siitä ei kehuja jaeta. Tarpeiden teko opetetaan siten, että kotiin tullutta pentua vahdataan kellonympäri 3-4 viikkoa ja se viedään aina ulos, kun se herää tai on syönyt/juonut. Omat koirat ovat olleet jotakuinkin sisäsiistejä tällä metodilla noin 4 kk ikäisinä. Aivan pienille pennuille voi käyttää myös häkkimetodia ts. pentu ei pasko omaan pesäänsä eli sinne häkkiinsä.

        Höpöhöpö, ihan hyvin voi kehua myös asioista joita koira tekee oma-aloitteisesti, ja kannattaakin. niin koira tekee näitä asioita enemmän/mieluummin. Mihin perustuu väitteesi että vain käskyn noudattamisesta saa kehua? Tai se, että ulos pissaamisesta kehuminen lisäisi sisälle pissaamista? Muutenhan toi sun kuvailema metodi on ihan oikea, mutta kehujen käytöstä on hyötyä, ei haittaa.


    • Anonyymi

      Hei, nopea kommentti, oletko pessyt mattoa? Maton hajut saattavat rohkaista koiraa pissaamaan siihen. Muuten jatka harjoittelua, varaudu ennalta kun laitat maton ja odota merkkejä siitä että koira alkaa tekemään tarpeintaan ja vie saman tien ulos.

      • Anonyymi

        Oho huomasin nyt vasta koiran iän, jos on ollut teillä pennusta asti niin kuulostaa kyllä epänormaalilta. Oletteko tehtneet perinpohjaisen sisäsiistiksi koulutuksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho huomasin nyt vasta koiran iän, jos on ollut teillä pennusta asti niin kuulostaa kyllä epänormaalilta. Oletteko tehtneet perinpohjaisen sisäsiistiksi koulutuksen?

        Ei ole ollut meillä pennusta asti. Mutta haluaisin eroon tästä. Nyt olen "luovuttanut" ja laittanut maton tilalle sanomalehteä ja tekee siihen. Esim. tänä aamuna... pidin koiran makuuhuoneessa (yläkerrassa) ja kaikki meni hyvin, mutta kosa tyhmänä menin suihkuun ennen kuin päästin koiran pihalle, niin jo oli kakattu alakertaan sille sanomalehdelle.

        Edellisyönä pyysi ulos, kun vielä nukuin (ei ollut silloin suljettuna makuuhuoneeseen) ja kun raahustin alakertaan niin huomasin, että sanomalehdelle oli kuitenkin jo ehditty pissata.

        Ilmeisesti minun pitää hankkia pissa-alustoja ja olla tyytyväinen, jos sillä säästyy mattojen pesulta :-p

        t. ap


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ollut meillä pennusta asti. Mutta haluaisin eroon tästä. Nyt olen "luovuttanut" ja laittanut maton tilalle sanomalehteä ja tekee siihen. Esim. tänä aamuna... pidin koiran makuuhuoneessa (yläkerrassa) ja kaikki meni hyvin, mutta kosa tyhmänä menin suihkuun ennen kuin päästin koiran pihalle, niin jo oli kakattu alakertaan sille sanomalehdelle.

        Edellisyönä pyysi ulos, kun vielä nukuin (ei ollut silloin suljettuna makuuhuoneeseen) ja kun raahustin alakertaan niin huomasin, että sanomalehdelle oli kuitenkin jo ehditty pissata.

        Ilmeisesti minun pitää hankkia pissa-alustoja ja olla tyytyväinen, jos sillä säästyy mattojen pesulta :-p

        t. ap

        Pissa-alustat oli meillä käytössä heti kun koira tuli . Sinne se rupesikin heto tekemään. Joskus meni vähän ohi mutta kun yritys on hyvä niin se on pääasia.

        Kun se lopetti alustalle pissaamisen se oli jo jonkun aikaa tehnyt kakat ulos. Alkuun nousin aamulla noin viiden aikaan ja jos pissa-alusta oli kuiva niin lähdin viemään sen heti ulos.
        Siitä kait sille tuli että en enää alustalle tee. Joitakin aikoja vein sitä aikaisin mutta se ei koskaan herättänyt. Minä heräsin itse ja se oli kerrasta selvää että sisälle ei tehnyt, ei halunnut sitä.

        Pikkuhiljaa aamu viidet vaihtui 15 yli ja puoleen seuraavaa tuntia ja kun se päätti että en tee enää, ei yhtäkään pissaa tai muutakaan ole tullut sisälle.

        Koira tosin pääsee neljä kertaa päivässä ulos ja noin puoli tuntia kerrallaan. Kesällä kauemmin. Yöaikaan se pidättää helposti 12 tuntia ja minä sanon että mennäänkö, ei koira.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ollut meillä pennusta asti. Mutta haluaisin eroon tästä. Nyt olen "luovuttanut" ja laittanut maton tilalle sanomalehteä ja tekee siihen. Esim. tänä aamuna... pidin koiran makuuhuoneessa (yläkerrassa) ja kaikki meni hyvin, mutta kosa tyhmänä menin suihkuun ennen kuin päästin koiran pihalle, niin jo oli kakattu alakertaan sille sanomalehdelle.

        Edellisyönä pyysi ulos, kun vielä nukuin (ei ollut silloin suljettuna makuuhuoneeseen) ja kun raahustin alakertaan niin huomasin, että sanomalehdelle oli kuitenkin jo ehditty pissata.

        Ilmeisesti minun pitää hankkia pissa-alustoja ja olla tyytyväinen, jos sillä säästyy mattojen pesulta :-p

        t. ap

        Oletko koittanut laittaa sanomalehtiä/pissa-alustoja ja mattoja yhtä aikaa? Pissaako silti matolle?


    • Anonyymi

      Ei matolle pissaaminen haittaa, sinnehän se katoaa maton uumeniin. Se mitä matto ei ime, haihtuu päivässä.

    • Anonyymi

      Koiran sisäsiisteysalusta maton päälle ja pissii jatkossa siihen.
      Koira voi pissiä sisälle ihan siksikin, että ei ole päässyt tarpeeksi ulos.
      Pienimmillä koirilla voi olla niin pieni rakko, ettei ne koskaan totu öihin eikä työpäiviin.
      Sisäsiisteysalustalle pissi ja se sitten kätevästi roskiin. Ei tarvitse mattoja olla pesemässä joka viikko ja muutenkin säästää hermoja. Mukavampi olla töissäkin, kun tietää, ettei koira odottele ihan jalat ristissä.

    • Anonyymi

      Mutta tosiaan pikku pisu ei haittaa ketään. Koiran pisuli on itsepuhdistuvaa ja vain lannoitetta mattolille.

    • Anonyymi

      Tuttavallani oli sama ongelma ja auttoi kun laittoi sellaisen pissialustan yöksi. Aluksi koira pissi alustalle ja pikku hiljaa sekin jäi pois. Alussa hän käytti koiraa ulkona myös yöllä ja tosiaan kehui ja antoi jopa makupalan kun koira pissasi ulkona.
      Oma koirani oppi myös nopeasti ulos tarpeiden tekemisen makupaloilla (juustoa). Sitten juustopalojen antoa harvennettiin vaikka se pyshtyi kakanteon jälkeen sitä odottamaan. Kehuin vain ja siitä ne makupalat unohtuivat pikku hiljaa.
      Monet liian kovalla kurilla kasvatetut ja hoidetut koirat alkavat pissiä sisälle. Ole siis aina lempeä koirallesi!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe