Nastarenkaiden melu

Anonyymi

Onkohan miten iso ero käytännössä jos on saanut testissä melusta arvosanaksi 5 ja toinen rengas 7 ?
Voiko sanoa että noiden ero on selvästi korvin kuultava?

19

1044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka nastarenkaissa ei liene melu häiritsevin tekijä, ne tulisi kieltää kokonaan siksi, että tiet ne kuluttavat nopeasti ja turha työ ja raha hukkuu siihen.

      Jos kaikki ajaisivat kitkarenkailla (opettelisivat ajamaan niillä), liikenne sujuisi samalla tasolla kuin nyt. Ajanut itse kitkoilla jo vuosia.

      Melu on uusien autojen "rumpuefekti". Auton kori on kuin kitaran koppa. Melu kaikuu sisällä jopa ulisee. Rengasäänet ovat nykyautojen melutason pysyvä tila. Niistä ei pääse eroon vaikka auto olisi hiljainen.

      • Anonyymi

        Nastarenkaat on ainoa oikea vaihtoehto, turvallisuudesta välittäville talvi liikenteessä.
        Joten nykyisen talvirengaspakon voisi muutta nastarengaspakoksi ja liikenneturvallisuus kiittäsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaat on ainoa oikea vaihtoehto, turvallisuudesta välittäville talvi liikenteessä.
        Joten nykyisen talvirengaspakon voisi muutta nastarengaspakoksi ja liikenneturvallisuus kiittäsi.

        Vanhoillinen käsitys ja kallis.

        Väki muuttaa kaupunkeihin. Talvet muuttuvat leudoimmiksi. Jo nyt taksit ajavat kitkoilla vuoden ympäri. Ostavat kitkarenkaat syksyllä ja ajavat loput kilometrit sitten kesään.

        Tiet säästyvät ja samalla ihmset oppivat ajamaan. Liikenne kiittää melu ja pölyhaittojen vähenemisellä.

        Nopeudet myös jatkuvasti hidastuvat rajoituksilla. Autoilu on murroksessa ja tulevaisuus muuttaa sitä vielä rajummin.

        Kun ABS jarrut tulivat myönsivät vakuutukset alennuksia, mutta ihminen on sellainen, että kuljettajat mittasivat ulos turvallisuusriskin, jonka he oppivat ennakoimaan ABS:n vuoksi ja kolarit jatkuivat samoina. Alennukset lopetettiin.

        Auton tulee kehittyä, logistiikan tulee kehittyä (se miten, missä ja mihin suuntaan ja milloin liikutaan), ihmisen tulee kehtittyä ja oppia uusia asioita.

        Nastarengas on typerä keksintö ja mitä nopeammin pääsemme siitä eroon sen parempi.


      • Anonyymi
        rommi kirjoitti:

        Vanhoillinen käsitys ja kallis.

        Väki muuttaa kaupunkeihin. Talvet muuttuvat leudoimmiksi. Jo nyt taksit ajavat kitkoilla vuoden ympäri. Ostavat kitkarenkaat syksyllä ja ajavat loput kilometrit sitten kesään.

        Tiet säästyvät ja samalla ihmset oppivat ajamaan. Liikenne kiittää melu ja pölyhaittojen vähenemisellä.

        Nopeudet myös jatkuvasti hidastuvat rajoituksilla. Autoilu on murroksessa ja tulevaisuus muuttaa sitä vielä rajummin.

        Kun ABS jarrut tulivat myönsivät vakuutukset alennuksia, mutta ihminen on sellainen, että kuljettajat mittasivat ulos turvallisuusriskin, jonka he oppivat ennakoimaan ABS:n vuoksi ja kolarit jatkuivat samoina. Alennukset lopetettiin.

        Auton tulee kehittyä, logistiikan tulee kehittyä (se miten, missä ja mihin suuntaan ja milloin liikutaan), ihmisen tulee kehtittyä ja oppia uusia asioita.

        Nastarengas on typerä keksintö ja mitä nopeammin pääsemme siitä eroon sen parempi.

        Ennen oli hyvät talvet, lumipinnat ja kovat pakkaset. Silloin ei olisi tarvinnut nastoja. Nykyään jäiset vesikelit ja kitkoilla ei tee mitään. Laittaisin mieluiten renkaat rallinastoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ennen oli hyvät talvet, lumipinnat ja kovat pakkaset. Silloin ei olisi tarvinnut nastoja. Nykyään jäiset vesikelit ja kitkoilla ei tee mitään. Laittaisin mieluiten renkaat rallinastoilla.

        No, jos ei osaa ajaa autoa, pitää varmaan olla liimaa renkaiden alla.

        Päätiet ovat sulana lähes koko talven. Sinne ei nastoilla saisa ajaa ollenkaan.


    • Anonyymi

      Suomessa kaikki renkaat ovat meluisia, koska nastarenkaat ovat hakanneet asfaltin vaimentavan bitumin pois ja kolottaneet pinnan karheaksi. Käyttämällä nastarenkaita saa bonuksena autostaan täydellisen melupesän. Keväisin se melu kantaa myös auton ulkopuolelle noin 10 km päähän. Kohta kaikki olemme puolikuuroja.

      • Anonyymi

        Samalla pitää lopettaa keinotekoisen kesän tekeminen talvella, eli teiden suolaaminen kiellettävä samalla. Tiet särkyy jatkuvasta sulamisesta ja jäätymisestä, jonka suolaus aiheuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla pitää lopettaa keinotekoisen kesän tekeminen talvella, eli teiden suolaaminen kiellettävä samalla. Tiet särkyy jatkuvasta sulamisesta ja jäätymisestä, jonka suolaus aiheuttaa.

        Autoilijat on ne tiet moneen kertaan maksaneet.


      • Anonyymi

        Niin että MITÄ? Ei kuulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin että MITÄ? Ei kuulu.

        Ei pitäisikään täällä mitään kuulua, näkyä vain pöljä.


    • Anonyymi

      Kyllä jos rengas todetaan testissä meluisaksi, sen on meluisa oihan oikeasti, ainakin oman kokemuksen perusteella. Esim Hankook RS2 todettu meluisaksi useassa testissä. Meillä nuo Volvo V70ssa joka hyvin äänieristetty ja normaalisti hiljainen, RS2 jopa häiritsevän meluisa vaikka siihen talven aikana vähän tottuu.

      Toisessa autossa joka huonommin äänieristetty (Mazda 6) on Michelinin XIN4 testivoittaja-nastat jotka uusimassa Tuulilasissakin todettiin kaikista hiljaisimmiksi nastoista. Mazda on talvella hiljaisempi kuin Volvo, ainakin asvaltilla ja johtuu renkaista.

      • Anonyymi

        Sen voin vielä lisätä että Volvossa ja Mazdassa sama rengaskoko, ennen kuin joku alkaa selittämään melueroa sillä.

        Toki rengaskoko yleisestikin vaikuttaa, autolehden rengastestin koko voi olla meluisa, mutta joku toinen koko ei niin pahasti meluisa. Onhan niissä meluluokitukset joita voi vertailla.


    • Anonyymi

      Melu on melko vähäinen haitta auton sisällä ( riippuu tietysti autosta). Uusimpien nastarenkaiden melu on murto-osa siitä mitä muutamia vuosia vanhojen. Samoin teiden kuluttaminenkin.
      Aivan kitkojen tasolle ei ainakaan vielä päästä, mutta lähestyy koko ajan.

      Tuo iänikuinen väite teidenkuluttamisesta on sinänsä totta varsinkn vanhojen nastojen kohdalla, mutta alkaa jo olla koomistakin. Suurin teiden tuhoaja on suolaus. Ja iso osa nastojenkin tienkulutuksesta johtuu suolauksesta. Myös kaikista talviliikenteen tuottamista ympäristövahingoissa suolaus on ylivoimaisesti suurin syyllinen.

      Tietysti kaikkein perimmäinen syy talviliikenteen tuottamiin haittoihin on itse talvi.
      Liukkautta joudutaan torjumaan ja sitä tehdään mekaanisesti nastarenkailla tai kemiallisesti suolalla. Hiekoitus on marginaalista. Mitä vähemmän nastarenkaita liikenteessä niin sitä enemmän suolaa käytetään. Eniten ja reilusti eniten suolataan siellä missä on suurin kitkarenkaiden osuus liikenteessä. Näin se vaan menee.

      Ja keskustelu jatkukoon vielä seuraavatkin vuodet ja ihan samoilla teemoilla kuin viimeiset vuosikymmenetkin 😎

      • Anonyymi

        Ajappa uudella Toyotalla ja nastrenkailla, järkytyt taatusti melua.


      • Anonyymi

        Raskas ammattiliikenne vaatii talvisuolausta teille ja meille.


    • Anonyymi

      Nastat tielle ja suolapurkki kiinni. Autoilia maksaa tiet moneen kertaan mutta rahat ei tule tielle vaan pakolaisten ylläpitoon.

      • Anonyymi

        Silloin ennen jo suolattiin kun kitkoja oli vain ani harvoilla 1980 -luvulla kun takaveto corolloilla yms . ihmiset päästettiin ajamaan, nyky- autoilla kitkarenkaat ovat huomattavan turvalliset ajaa kun vertaa sen ajan nastarenkaisiin ja takavetoisiin jumiin jääviin autoihin, kitkat pakollisiksi ainakin näihin suv autoihin; painoa ja koko on , miksi nastat??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin ennen jo suolattiin kun kitkoja oli vain ani harvoilla 1980 -luvulla kun takaveto corolloilla yms . ihmiset päästettiin ajamaan, nyky- autoilla kitkarenkaat ovat huomattavan turvalliset ajaa kun vertaa sen ajan nastarenkaisiin ja takavetoisiin jumiin jääviin autoihin, kitkat pakollisiksi ainakin näihin suv autoihin; painoa ja koko on , miksi nastat??

        Oliskohan tuota liikennettä aika paljon enemmän nykyään ja siksi tarvitaan parempia renkaita ja laitteita?


    • Anonyymi

      Rengasmelu on aikalailla kaikissa autoissa tärkein epämukavuustekijä.
      Oma autoni on melko hiljainen, mutta kyllä se rengasmelu alkaa pidemmillä matkoilla kovemmissa vauhdeissa rassaamaan.

      Mielenkiintoinen havainto: keväällä nypin vanhat nastarenkaat. Vaikka ikkuna auki ajaen vielä nastat renkaissa ollen ropina oli todella huomattavaa, niin silti se varsinainen rengasmelu, ikkunat kiinni ja maantie- sekä moottoritienopeuksissa, ei juurikaan hiljentynyt subjektiivisesti arvioiden nyppimisen jälkeen.
      Jotenkin oudosti siis nastat selvästi pitävät mölyä, mutta kovemmassa nopeudessa ilmeisesti muu meteli peittää nastojen aiheuttaman alleen ja siten tekee nastojen mölystä merkityksetöntä. Näin ainakin oma kokemukseni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      370
      3478
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      127
      2494
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      126
      1765
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      75
      1266
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1127
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      49
      1107
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      161
      1085
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1043
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      903
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      836
    Aihe