Sääntöjen kertaus.

Anonyymi

Jatkuvasti jauhetaan mm.suojatiellä pyöräilystä. Eräs toinen sääntö on tainnut unohtua. Se on älä ohita oikealta. Kevyenliikenteen väylällä sattui vaarallinen tilanne. Ajoin pyörällä kevyenliikenteen väylää. Kun käännyin oikealle oli takaa tuleva pyörä ajaa päälle. Ohitti oikealta. Jouduin hidastamaan koska en päässyst heti autotien yli koska tuli autoja. Vaan joudun odottamaan.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos pyöräilet tarpeeksi reunassa, ei oikealta edes pysty ohittamaan.

    • Anonyymi

      Rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Erittäin monilla pyöräilijöillä on tapana ohittaa edellä pyörätiellä ajava pyöräilijä oikealla puolella olevan jalkakäytävän kautta.

      Siinä joutuu jalankulkijatkin vaaraan. Hyvä esimerkki on mm. Helsingissä olevat molemmat baanat. Oman turvallisuuteni vuoksi en yleensä koska kävele Kansalaistorin ja Ruoholahden välillä olevalla baanalla vaan muualla. Monesti olen joutunut itsekkäiden pyöräilijöiden takia vaaraan ja on jopa kolhittu. Ja on olen myös nähnyt monia tapauksia, jossa jalankulkijaa on kolhittu tuon ohitustilanteen takia.

      Suomessa on ajoneuvoilla oikean puoleinen liikenne ja edellä ajava pyöräilijä ohitetaan vasemmalta puolen! Ohittaa voi mikäli ei ole vastaantulijoita eli vastaantulijaa ei pakoteta väistämään!

      Milloin pyöräilijä saa ohittaa edellä ajavan ajoneuvon oikealta? Ajoradalla mikäli autolla liikkuva on jättänyt sinne oikeaan reunaan tilaan.

      Tunnettua on, että pyöräilijät menee sieltä mistä nopeinten pääsee eikä silloin välitetä esim. jalankulkijoista!

    • Anonyymi

      Takaa tulijan alle jäämisen voi välttää kääntyessään näyttämällä tarpeeksi ajoissa ja selvästi suuntamerkkiä.

      Jos et itsekään ihan tarkkaan tiedä, minne ja milloin aiot kääntyä, miten takaa tuleva voisi sen tietää?

      • Anonyymi

        Kuitenkaan oikealta ohittaminen ei ole sallittua vaikka edessä oleva ei näyttäisi mitään suuntamerkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkaan oikealta ohittaminen ei ole sallittua vaikka edessä oleva ei näyttäisi mitään suuntamerkkejä.

        Liikenteessä tulee huomioida muut liikkujat ja ilmituoda omat aikomuksensa. Muut eivät ole ajatustenlukijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä tulee huomioida muut liikkujat ja ilmituoda omat aikomuksensa. Muut eivät ole ajatustenlukijoita.

        Tässä teille tietoa milloin saa ohittaa oikealta:

        Tieliikennelaki 2 luku:

        17§
        Ohittaminen
        Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

        Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

        Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

        Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.

        ------------------
        Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan oikealla. Itsekin olen joutunut tilanteeseen, jossa ajoin pyörätiellä oikealla ja minun oikealla puolen oli jalkakäytävä. Tiesin, että jalkakäytävällä ei ole yhtään jalankulkijaa siinä kohtaa, joten minun piti voida turvallisesti kääntyä oikealle. Näytin suuntamerkkiä ja juuri kun olin hieman kääntynyt niin huomasin silmäkulmastani, että siellä jalkakäytävällä ajaa yli 12-vuotias Kuningaspyöräilijä ja oli lähdössä ohittamaan minua oikealta. Tämä Kuningaspyöräilijä sai kuulla saarnan ja laitoin hänet väistämään minua. Kuningaspyöräilijä sitten huusi kaikki osaamansa haukkumasanat, koska pilasin hänen ennätysmatkansa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä teille tietoa milloin saa ohittaa oikealta:

        Tieliikennelaki 2 luku:

        17§
        Ohittaminen
        Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

        Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

        Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

        Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.

        ------------------
        Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan oikealla. Itsekin olen joutunut tilanteeseen, jossa ajoin pyörätiellä oikealla ja minun oikealla puolen oli jalkakäytävä. Tiesin, että jalkakäytävällä ei ole yhtään jalankulkijaa siinä kohtaa, joten minun piti voida turvallisesti kääntyä oikealle. Näytin suuntamerkkiä ja juuri kun olin hieman kääntynyt niin huomasin silmäkulmastani, että siellä jalkakäytävällä ajaa yli 12-vuotias Kuningaspyöräilijä ja oli lähdössä ohittamaan minua oikealta. Tämä Kuningaspyöräilijä sai kuulla saarnan ja laitoin hänet väistämään minua. Kuningaspyöräilijä sitten huusi kaikki osaamansa haukkumasanat, koska pilasin hänen ennätysmatkansa!

        Lapset eivät vielä osaa tieliikennelakia ulkoa joten se on myös huomioitava omassa ajamisessa. Lapsia on aina eritysesti varottava, oli tilanne mikä tahansa.


    • Anonyymi

      Jos on jatkuva pyötätie ja kääntyväkin, kun monesti tiet eivät ole aivan suoria, silloin tietystikin etuajo-oikeus on sillä pyöräilijällä eli jalankulkijalla kuka suojatielle astuu.

      Ei olla vitun Nevadassa kuitenkaan, eli tiet voivat mutkitella.

      • Anonyymi

        Tien kaarevuus ei todellakaan vaikuta asiaan.

        P.S. Pyöräilijä ei ole jalankulkija. Pyörällä ei saa ajaa suojatiellä. Suojatie on jalankulkijoden käyttöön tarkoitettu tien osa.


      • Anonyymi

        "silloin tietystikin etuajo-oikeus on sillä pyöräilijällä eli jalankulkijalla kuka suojatielle astuu."
        Mitähän tuollakin yritetään sanoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "silloin tietystikin etuajo-oikeus on sillä pyöräilijällä eli jalankulkijalla kuka suojatielle astuu."
        Mitähän tuollakin yritetään sanoa?

        Niin, tuo teksti ei tarkoita mitään. Yhä enemmän, etenkin täällä netissä, näkee tekstejä, joista on hankala tai mahdoton selvittää, mitä kirjoittaja on tarkoittanut. Usein lukemista haittaa myös täysi tietämättömyys yhdyssanoista tai jotkin ilmaisut, kuten juurikin, tahtotila, parkeerata, satsata ym. Sanoja, jotka eivät suomeksi tarkoita mitään.


    • Anonyymi

      Näytit tietenkin suuntamerkin ennen kääntymistä? Takaa tuleva taisi olla sokea, kyllä ojennetun käden huomaa, jollei sitten pimeä ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe