Jatkuvasti jauhetaan mm.suojatiellä pyöräilystä. Eräs toinen sääntö on tainnut unohtua. Se on älä ohita oikealta. Kevyenliikenteen väylällä sattui vaarallinen tilanne. Ajoin pyörällä kevyenliikenteen väylää. Kun käännyin oikealle oli takaa tuleva pyörä ajaa päälle. Ohitti oikealta. Jouduin hidastamaan koska en päässyst heti autotien yli koska tuli autoja. Vaan joudun odottamaan.
Sääntöjen kertaus.
12
54
Vastaukset
- Anonyymi
Jos pyöräilet tarpeeksi reunassa, ei oikealta edes pysty ohittamaan.
- Anonyymi
Rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Erittäin monilla pyöräilijöillä on tapana ohittaa edellä pyörätiellä ajava pyöräilijä oikealla puolella olevan jalkakäytävän kautta.
Siinä joutuu jalankulkijatkin vaaraan. Hyvä esimerkki on mm. Helsingissä olevat molemmat baanat. Oman turvallisuuteni vuoksi en yleensä koska kävele Kansalaistorin ja Ruoholahden välillä olevalla baanalla vaan muualla. Monesti olen joutunut itsekkäiden pyöräilijöiden takia vaaraan ja on jopa kolhittu. Ja on olen myös nähnyt monia tapauksia, jossa jalankulkijaa on kolhittu tuon ohitustilanteen takia.
Suomessa on ajoneuvoilla oikean puoleinen liikenne ja edellä ajava pyöräilijä ohitetaan vasemmalta puolen! Ohittaa voi mikäli ei ole vastaantulijoita eli vastaantulijaa ei pakoteta väistämään!
Milloin pyöräilijä saa ohittaa edellä ajavan ajoneuvon oikealta? Ajoradalla mikäli autolla liikkuva on jättänyt sinne oikeaan reunaan tilaan.
Tunnettua on, että pyöräilijät menee sieltä mistä nopeinten pääsee eikä silloin välitetä esim. jalankulkijoista! - Anonyymi
Takaa tulijan alle jäämisen voi välttää kääntyessään näyttämällä tarpeeksi ajoissa ja selvästi suuntamerkkiä.
Jos et itsekään ihan tarkkaan tiedä, minne ja milloin aiot kääntyä, miten takaa tuleva voisi sen tietää?- Anonyymi
Kuitenkaan oikealta ohittaminen ei ole sallittua vaikka edessä oleva ei näyttäisi mitään suuntamerkkejä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuitenkaan oikealta ohittaminen ei ole sallittua vaikka edessä oleva ei näyttäisi mitään suuntamerkkejä.
Liikenteessä tulee huomioida muut liikkujat ja ilmituoda omat aikomuksensa. Muut eivät ole ajatustenlukijoita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenteessä tulee huomioida muut liikkujat ja ilmituoda omat aikomuksensa. Muut eivät ole ajatustenlukijoita.
Tässä teille tietoa milloin saa ohittaa oikealta:
Tieliikennelaki 2 luku:
17§
Ohittaminen
Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.
Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.
Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.
Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.
------------------
Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan oikealla. Itsekin olen joutunut tilanteeseen, jossa ajoin pyörätiellä oikealla ja minun oikealla puolen oli jalkakäytävä. Tiesin, että jalkakäytävällä ei ole yhtään jalankulkijaa siinä kohtaa, joten minun piti voida turvallisesti kääntyä oikealle. Näytin suuntamerkkiä ja juuri kun olin hieman kääntynyt niin huomasin silmäkulmastani, että siellä jalkakäytävällä ajaa yli 12-vuotias Kuningaspyöräilijä ja oli lähdössä ohittamaan minua oikealta. Tämä Kuningaspyöräilijä sai kuulla saarnan ja laitoin hänet väistämään minua. Kuningaspyöräilijä sitten huusi kaikki osaamansa haukkumasanat, koska pilasin hänen ennätysmatkansa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä teille tietoa milloin saa ohittaa oikealta:
Tieliikennelaki 2 luku:
17§
Ohittaminen
Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.
Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.
Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.
Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.
------------------
Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan oikealla. Itsekin olen joutunut tilanteeseen, jossa ajoin pyörätiellä oikealla ja minun oikealla puolen oli jalkakäytävä. Tiesin, että jalkakäytävällä ei ole yhtään jalankulkijaa siinä kohtaa, joten minun piti voida turvallisesti kääntyä oikealle. Näytin suuntamerkkiä ja juuri kun olin hieman kääntynyt niin huomasin silmäkulmastani, että siellä jalkakäytävällä ajaa yli 12-vuotias Kuningaspyöräilijä ja oli lähdössä ohittamaan minua oikealta. Tämä Kuningaspyöräilijä sai kuulla saarnan ja laitoin hänet väistämään minua. Kuningaspyöräilijä sitten huusi kaikki osaamansa haukkumasanat, koska pilasin hänen ennätysmatkansa!Lapset eivät vielä osaa tieliikennelakia ulkoa joten se on myös huomioitava omassa ajamisessa. Lapsia on aina eritysesti varottava, oli tilanne mikä tahansa.
- Anonyymi
Jos on jatkuva pyötätie ja kääntyväkin, kun monesti tiet eivät ole aivan suoria, silloin tietystikin etuajo-oikeus on sillä pyöräilijällä eli jalankulkijalla kuka suojatielle astuu.
Ei olla vitun Nevadassa kuitenkaan, eli tiet voivat mutkitella.- Anonyymi
Tien kaarevuus ei todellakaan vaikuta asiaan.
P.S. Pyöräilijä ei ole jalankulkija. Pyörällä ei saa ajaa suojatiellä. Suojatie on jalankulkijoden käyttöön tarkoitettu tien osa. - Anonyymi
"silloin tietystikin etuajo-oikeus on sillä pyöräilijällä eli jalankulkijalla kuka suojatielle astuu."
Mitähän tuollakin yritetään sanoa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"silloin tietystikin etuajo-oikeus on sillä pyöräilijällä eli jalankulkijalla kuka suojatielle astuu."
Mitähän tuollakin yritetään sanoa?Niin, tuo teksti ei tarkoita mitään. Yhä enemmän, etenkin täällä netissä, näkee tekstejä, joista on hankala tai mahdoton selvittää, mitä kirjoittaja on tarkoittanut. Usein lukemista haittaa myös täysi tietämättömyys yhdyssanoista tai jotkin ilmaisut, kuten juurikin, tahtotila, parkeerata, satsata ym. Sanoja, jotka eivät suomeksi tarkoita mitään.
- Anonyymi
Näytit tietenkin suuntamerkin ennen kääntymistä? Takaa tuleva taisi olla sokea, kyllä ojennetun käden huomaa, jollei sitten pimeä ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1639686Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513119Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja432887- 612679
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012085- 1091996
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251913Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä551477Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121286- 281251