Pidetään suomi pystyssä!

Anonyymi

Niin saadaan ruotsista halpoja veneitä. 100K€ vene on kahdessa vuodessa 13200€ muuttunut halvemmaksi, kun kruunun arvo on laskenut....mutta mihinkäs myymme omamme kalliilla, kun kaikki haluaa halpoja ruotsalaisia veneitä? :S

9 kommenttia

Vastaukset

  • Tuo on veneilyä laajempi kysymys.

    Kun ostaa kotimaasta, verot ja työ jäävät Suomeen hyödyttämään taloutta.
    Jos ulkomailta saa paremman hinta/laatu -suhteen, niin sieltä ostaminen hyödyttää yksilöä itseään eniten ja samalla koko maailman taloutta ohjaamalla resursseja sinne, missä ne käytetään parhaiten hyväksi.

    On vaikea perustella sitä, miksi ruotsalaisella tai vaikka kiinalaisella olisi pienempi oikeus työpaikkaan kuin suomalaisella.

    On myös vaikea perustella sitä, miksi pitäisi ostaa huonompaa tai kalliimpaa kuin mitä on tarjolla.

    Kyse on ehkä enemmän siitä, kuinka paljon on valmis maksamaan siitä, että tuotteen ostaa suomesta. Hintaeroa voi kaventaa antamalla parempaa palvelua eli enemmän vastinetta rahalle. Joka tapauksessa suomesta ostetulla tuotteella on etulyöntiasema koska sen hakemiseen ja valitsemiseen ei menen niin paljon rahaa.

    Jos hintaero ulkomaalaisen hyväksi on edelleen olemassa, kun lasketaan mukaan hakemiseen menevät kulut, niin silloin suomalainen tuote on liian kallis. Markina on joka tapauksessa globaali ja toisella hinnoittelulla ulkomaalaiset olisivat ostamassa veneitä Suomesta eikä päinvastoin.

    • Kilpailu luo uutta innovaatiota, protektionismi ei pitkällä aikavälillä tuo toivottuja etuja. Vientimaiden tulee osallistua kansainväliseen kauppaan, eikä vain odotella että maailma tulee meiltä ostamaan.


    • Maan vakauden kannalta on parempi työllistää suomalaisia kuin muita. Mitä järkeä on makuuttaa suomalaisia työntekijöitä kotona ja maksaa korkeampina veroina heidän avustuksensa. Jos maa harrastaa protektionismia, se on kaikille huonoksi. Jos yksilöt tekevät niin, se on omalle kansalle hyväksi. Huonosta laadusta, vaikka se olisi miten tahansa kotimaista, ei kannata maksaa. Itse suosin suomalaista ja hyvin menee.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Maan vakauden kannalta on parempi työllistää suomalaisia kuin muita. Mitä järkeä on makuuttaa suomalaisia työntekijöitä kotona ja maksaa korkeampina veroina heidän avustuksensa. Jos maa harrastaa protektionismia, se on kaikille huonoksi. Jos yksilöt tekevät niin, se on omalle kansalle hyväksi. Huonosta laadusta, vaikka se olisi miten tahansa kotimaista, ei kannata maksaa. Itse suosin suomalaista ja hyvin menee.

      Kansakunnat muodostuu yksilöistä


  • Samaa mieltä. Ruotsin kruunu on laskusuunnassa ja käytettyjen veneiden tarjonta runsasta. Ehkä pari kuukautta ja 1€/10Skr-kurssi toteutuu jos media jatkaa Ruotsin talouskurimuksen rummuttamista.
    Mielenkiintoista verrata blocket.se ja nettivene.com tarjontaa ja vertailla hintoja. Suunitteilla oman veneen säilyttämistä kevääseen asti pukeilla ja sitten myydä se keväthinnalla samalla kun ostaa nyt ennen joulua ruotsista jo telakoidun veneen jonka seilaa kotiin keväällä. Myynti ennen kautta ja osto kauden jälkeen on fiksua jos pääomaa löytyy hetkellisesti kahden veneen omistamiseen. Jos tulee paha paikka, niin sitten pitää keväällä tiputtaa oman veneen hintapyyntöä jottei joudu kahden veneen loukkuun.

    • ”Hetkellinen omistaminen” pitänee sisällään pienen riskin ettei ole niin hetkellistä


    • Olet ilmeisesti nukkunut ns. ”prinsessan” unta viimeiset kymmenen vuotta kun kirjoitat tuollaisia kahden veneen omistamisesta.
      Tuskin kahden veneen loukku oli silloin kulta-aikoinakaan kovin turvallinen tapa pääomien seisottamiseen.
      Tänä päivänä tuo kahden veneen loukku kyllä puraisee siihen jäänyttä varmasti todella kipeästi.
      Monet ovat jääneet jo pelkästään yhden veneen loukkuun enemmän tai vähemmän pysyvästi.
      Minäkin ”sijoitin” rahaa veneeseen ja ajattelin saavani edes osan niistä takaisin sitä myydessä, mutta sekin on nykyisin lähes mahdotonta.
      Täälläkin neuvotaan etsimään uudella koneella ja purjeilla varustettu vene joltakin epätoivoiselta myyjältä, jonka on pakko myydä heti päästäkseen veneestään eroon.
      Valittaminen on tietysti turhaa, koska markkinat sanelevat veneiden hinnat, mutta kyllä se kirpaisee aika kipeästi.
      En kyllä suosittele saattamaan itseään mihinkään loukkuun - vähiten kahden veneen kanssa.
      Loukun ohittanut


    • Anonyymi kirjoitti:

      Olet ilmeisesti nukkunut ns. ”prinsessan” unta viimeiset kymmenen vuotta kun kirjoitat tuollaisia kahden veneen omistamisesta.
      Tuskin kahden veneen loukku oli silloin kulta-aikoinakaan kovin turvallinen tapa pääomien seisottamiseen.
      Tänä päivänä tuo kahden veneen loukku kyllä puraisee siihen jäänyttä varmasti todella kipeästi.
      Monet ovat jääneet jo pelkästään yhden veneen loukkuun enemmän tai vähemmän pysyvästi.
      Minäkin ”sijoitin” rahaa veneeseen ja ajattelin saavani edes osan niistä takaisin sitä myydessä, mutta sekin on nykyisin lähes mahdotonta.
      Täälläkin neuvotaan etsimään uudella koneella ja purjeilla varustettu vene joltakin epätoivoiselta myyjältä, jonka on pakko myydä heti päästäkseen veneestään eroon.
      Valittaminen on tietysti turhaa, koska markkinat sanelevat veneiden hinnat, mutta kyllä se kirpaisee aika kipeästi.
      En kyllä suosittele saattamaan itseään mihinkään loukkuun - vähiten kahden veneen kanssa.
      Loukun ohittanut

      Tuntuu hiukan oudolta perustella veneen omistamista sijoituksena. Eiköhän kuitenkin ole niin, että raha on poissa hupibudjetista :D


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuntuu hiukan oudolta perustella veneen omistamista sijoituksena. Eiköhän kuitenkin ole niin, että raha on poissa hupibudjetista :D

      En tietenkään oikeasti sijoittanut rahaa siihen veneeseen ja siksi käytin noita sulkeisia tuossa lauseessa.
      Tarkoitin tuolla ilmauksella paikkojen parantamista ja uusia laitteita. Ajattelin että joku muukin saattaisi niitä arvostaa - edes hieman.
      Ymmärrän ettei navigointielektroniikalle voi antaa mitään arvoa kun ne on kerran kaupasta ulos kannettu, mutta luulin että rakenteisiin tehdyt parannukset olisivat korkeammalle arvostettuja.
      Olen jo päässyt sen yli enkä enää menetä yö uniani muutaman tonnin takia - mutta kuitenkin D.
      Loukun kiertänyt


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös