Pidetään suomi pystyssä!

Anonyymi

Niin saadaan ruotsista halpoja veneitä. 100K€ vene on kahdessa vuodessa 13200€ muuttunut halvemmaksi, kun kruunun arvo on laskenut....mutta mihinkäs myymme omamme kalliilla, kun kaikki haluaa halpoja ruotsalaisia veneitä? :S

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo on veneilyä laajempi kysymys.

      Kun ostaa kotimaasta, verot ja työ jäävät Suomeen hyödyttämään taloutta.
      Jos ulkomailta saa paremman hinta/laatu -suhteen, niin sieltä ostaminen hyödyttää yksilöä itseään eniten ja samalla koko maailman taloutta ohjaamalla resursseja sinne, missä ne käytetään parhaiten hyväksi.

      On vaikea perustella sitä, miksi ruotsalaisella tai vaikka kiinalaisella olisi pienempi oikeus työpaikkaan kuin suomalaisella.

      On myös vaikea perustella sitä, miksi pitäisi ostaa huonompaa tai kalliimpaa kuin mitä on tarjolla.

      Kyse on ehkä enemmän siitä, kuinka paljon on valmis maksamaan siitä, että tuotteen ostaa suomesta. Hintaeroa voi kaventaa antamalla parempaa palvelua eli enemmän vastinetta rahalle. Joka tapauksessa suomesta ostetulla tuotteella on etulyöntiasema koska sen hakemiseen ja valitsemiseen ei menen niin paljon rahaa.

      Jos hintaero ulkomaalaisen hyväksi on edelleen olemassa, kun lasketaan mukaan hakemiseen menevät kulut, niin silloin suomalainen tuote on liian kallis. Markina on joka tapauksessa globaali ja toisella hinnoittelulla ulkomaalaiset olisivat ostamassa veneitä Suomesta eikä päinvastoin.

      • Anonyymi

        Kilpailu luo uutta innovaatiota, protektionismi ei pitkällä aikavälillä tuo toivottuja etuja. Vientimaiden tulee osallistua kansainväliseen kauppaan, eikä vain odotella että maailma tulee meiltä ostamaan.


      • Anonyymi

        Maan vakauden kannalta on parempi työllistää suomalaisia kuin muita. Mitä järkeä on makuuttaa suomalaisia työntekijöitä kotona ja maksaa korkeampina veroina heidän avustuksensa. Jos maa harrastaa protektionismia, se on kaikille huonoksi. Jos yksilöt tekevät niin, se on omalle kansalle hyväksi. Huonosta laadusta, vaikka se olisi miten tahansa kotimaista, ei kannata maksaa. Itse suosin suomalaista ja hyvin menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maan vakauden kannalta on parempi työllistää suomalaisia kuin muita. Mitä järkeä on makuuttaa suomalaisia työntekijöitä kotona ja maksaa korkeampina veroina heidän avustuksensa. Jos maa harrastaa protektionismia, se on kaikille huonoksi. Jos yksilöt tekevät niin, se on omalle kansalle hyväksi. Huonosta laadusta, vaikka se olisi miten tahansa kotimaista, ei kannata maksaa. Itse suosin suomalaista ja hyvin menee.

        Kansakunnat muodostuu yksilöistä


    • Anonyymi

      Samaa mieltä. Ruotsin kruunu on laskusuunnassa ja käytettyjen veneiden tarjonta runsasta. Ehkä pari kuukautta ja 1€/10Skr-kurssi toteutuu jos media jatkaa Ruotsin talouskurimuksen rummuttamista.
      Mielenkiintoista verrata blocket.se ja nettivene.com tarjontaa ja vertailla hintoja. Suunitteilla oman veneen säilyttämistä kevääseen asti pukeilla ja sitten myydä se keväthinnalla samalla kun ostaa nyt ennen joulua ruotsista jo telakoidun veneen jonka seilaa kotiin keväällä. Myynti ennen kautta ja osto kauden jälkeen on fiksua jos pääomaa löytyy hetkellisesti kahden veneen omistamiseen. Jos tulee paha paikka, niin sitten pitää keväällä tiputtaa oman veneen hintapyyntöä jottei joudu kahden veneen loukkuun.

      • Anonyymi

        ”Hetkellinen omistaminen” pitänee sisällään pienen riskin ettei ole niin hetkellistä


      • Anonyymi

        Olet ilmeisesti nukkunut ns. ”prinsessan” unta viimeiset kymmenen vuotta kun kirjoitat tuollaisia kahden veneen omistamisesta.
        Tuskin kahden veneen loukku oli silloin kulta-aikoinakaan kovin turvallinen tapa pääomien seisottamiseen.
        Tänä päivänä tuo kahden veneen loukku kyllä puraisee siihen jäänyttä varmasti todella kipeästi.
        Monet ovat jääneet jo pelkästään yhden veneen loukkuun enemmän tai vähemmän pysyvästi.
        Minäkin ”sijoitin” rahaa veneeseen ja ajattelin saavani edes osan niistä takaisin sitä myydessä, mutta sekin on nykyisin lähes mahdotonta.
        Täälläkin neuvotaan etsimään uudella koneella ja purjeilla varustettu vene joltakin epätoivoiselta myyjältä, jonka on pakko myydä heti päästäkseen veneestään eroon.
        Valittaminen on tietysti turhaa, koska markkinat sanelevat veneiden hinnat, mutta kyllä se kirpaisee aika kipeästi.
        En kyllä suosittele saattamaan itseään mihinkään loukkuun - vähiten kahden veneen kanssa.
        Loukun ohittanut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ilmeisesti nukkunut ns. ”prinsessan” unta viimeiset kymmenen vuotta kun kirjoitat tuollaisia kahden veneen omistamisesta.
        Tuskin kahden veneen loukku oli silloin kulta-aikoinakaan kovin turvallinen tapa pääomien seisottamiseen.
        Tänä päivänä tuo kahden veneen loukku kyllä puraisee siihen jäänyttä varmasti todella kipeästi.
        Monet ovat jääneet jo pelkästään yhden veneen loukkuun enemmän tai vähemmän pysyvästi.
        Minäkin ”sijoitin” rahaa veneeseen ja ajattelin saavani edes osan niistä takaisin sitä myydessä, mutta sekin on nykyisin lähes mahdotonta.
        Täälläkin neuvotaan etsimään uudella koneella ja purjeilla varustettu vene joltakin epätoivoiselta myyjältä, jonka on pakko myydä heti päästäkseen veneestään eroon.
        Valittaminen on tietysti turhaa, koska markkinat sanelevat veneiden hinnat, mutta kyllä se kirpaisee aika kipeästi.
        En kyllä suosittele saattamaan itseään mihinkään loukkuun - vähiten kahden veneen kanssa.
        Loukun ohittanut

        Tuntuu hiukan oudolta perustella veneen omistamista sijoituksena. Eiköhän kuitenkin ole niin, että raha on poissa hupibudjetista :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu hiukan oudolta perustella veneen omistamista sijoituksena. Eiköhän kuitenkin ole niin, että raha on poissa hupibudjetista :D

        En tietenkään oikeasti sijoittanut rahaa siihen veneeseen ja siksi käytin noita sulkeisia tuossa lauseessa.
        Tarkoitin tuolla ilmauksella paikkojen parantamista ja uusia laitteita. Ajattelin että joku muukin saattaisi niitä arvostaa - edes hieman.
        Ymmärrän ettei navigointielektroniikalle voi antaa mitään arvoa kun ne on kerran kaupasta ulos kannettu, mutta luulin että rakenteisiin tehdyt parannukset olisivat korkeammalle arvostettuja.
        Olen jo päässyt sen yli enkä enää menetä yö uniani muutaman tonnin takia - mutta kuitenkin D.
        Loukun kiertänyt


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe