Onko kenelläkään tietoa saako hunajaa käyttää raskauden aikana, niin kuin sokerin siasta?
saako hunajaa käyttää raskauden aikana
5
1533
Vastaukset
- mielestä
saa, toisten mielestä ei. Ota siitä sitten selvää.
Luulisin kuitenkin, ettei se kamalan vaarallista voi olla, koska muuten kaikki olisivat yksimielisempiä siitä, että ei saa.- alle yksi
vuotiaille sitä ei saa antaa. Minä käytin tietämättäni ja sain siitä ihottuman lähinnä naamaani. Lopetin ja vasta sen jälkeen sain kuulla, ettei saisi kai käyttää. Tuolla tietoa siitä, ettei saisi alle yksi vuotiaalle antaa, muttei puhuta raskaana olevista.
http://www.kolumbus.fi/arja.leppanen/hunaja.htm - hunajainen
En ole ikina kuullut ettei hunajaa saisi kayttaa raskauden aikana.Hunaja on aito luonnontuote! Siis paljon parempi vaihtoehto kuin sokeri. Olen kayttanyt koko raskauden ajan hunajaa paivittain..ja uskon, etta vauveli on saanut ja saa hunajaiset lahtovalmiudet syntyessaan:)
Muutenkin mita saa ja mita ei saa syoda ollaan niin hirveita nipottamaan, etta valilla ei mee mun jakeluun. Kaikkia ruokia saa syoda kohtuudella, olen sita mielta. Myos laakarini on sen minulle sanonut.
Pampula 30 rv - mie
hunajainen kirjoitti:
En ole ikina kuullut ettei hunajaa saisi kayttaa raskauden aikana.Hunaja on aito luonnontuote! Siis paljon parempi vaihtoehto kuin sokeri. Olen kayttanyt koko raskauden ajan hunajaa paivittain..ja uskon, etta vauveli on saanut ja saa hunajaiset lahtovalmiudet syntyessaan:)
Muutenkin mita saa ja mita ei saa syoda ollaan niin hirveita nipottamaan, etta valilla ei mee mun jakeluun. Kaikkia ruokia saa syoda kohtuudella, olen sita mielta. Myos laakarini on sen minulle sanonut.
Pampula 30 rvmulle oli yllätys kun kokkina työskentelevä siskoni muistutti ettei raskaana oleva sais hunajaa käyttää.en kyllä sitä käytä muutenkaan. syy:hunaja on elävä luonnontuote ja siihen voi muodostua bakteereja ja sitä listeriaakin joka on kyllä harvinainen.
tämä hunajajuttu on niin harvinaienne jotta tokkopa nuo neuvolassakaan asiasta tietävät ellei muista kysyä.
minusta sitä voi kyllä käyttää, etenkin jos sen kuumentaa! eri asia jos sitä sitten suoraan purkista vetää..:)
järjen käyttö on AINA SALLITTUA! :))
hauskaa odotusta!
rv 26 6 - elintarvikehygieenikko
mie kirjoitti:
mulle oli yllätys kun kokkina työskentelevä siskoni muistutti ettei raskaana oleva sais hunajaa käyttää.en kyllä sitä käytä muutenkaan. syy:hunaja on elävä luonnontuote ja siihen voi muodostua bakteereja ja sitä listeriaakin joka on kyllä harvinainen.
tämä hunajajuttu on niin harvinaienne jotta tokkopa nuo neuvolassakaan asiasta tietävät ellei muista kysyä.
minusta sitä voi kyllä käyttää, etenkin jos sen kuumentaa! eri asia jos sitä sitten suoraan purkista vetää..:)
järjen käyttö on AINA SALLITTUA! :))
hauskaa odotusta!
rv 26 6Kyllä hunajaa saa käyttää raskauden aikana.
Alle 1 vuotiaille lapsille ei suositella hunajaa siksi, koska hunaja saattaa toisinaan sisältää pieniä määriä Clostridium botulinum-bakteerin itiöitä (itiö on bakteerin lepomuoto, joka kestää kuivuutta, korkeita lämpötiloja yms. epäedullisia olosuhteita). Aikuisen ihmisen ruuansulatuskanavan olosuhteet ovat niin happamat, että itiöt eivät kykene "heräämään eloon" ja alkaa lisääntyä ja tuottaa vaarallista botuliinitoksiinia. Aikuisille ihmisille, raskaana oleville ja muillekin, botuliini-itiöitten nieleminen esim. hunajan mukana on siis täysin vaaratonta. Imeväisikäisillä lapsilla tilanne on kuitenkin toinen. Suoliston pH ym. olosuhteet ovat erilaiset ja on mahdollista, että hunajan joukossa saadut itiöt alkavat tuottaa toksiinia, seurauksena myrkytystila, joka voi johtaa kuolemaan.
Hunajassa itsessään ei yleensä ole eläviä bakteerisoluja, ei listeriaa, eikä muitakaan. Bakteerit eivät selviä hunajan epäedullisissa olosuhteissa. Ainoastaan tiettyjen itiöllisten bakteerien lepomuotoja eli itiöitä saattaa olla ja nekin "uinuvat", kunnes pääsevät kasvuolosuhteiltaan parempiin olosuhteisiin. Hunajan koostumus (korkea sokeripitoisuus, hapan pH, luontaiset hapot, alhainen vesipitoisuus jne) estää tehokkaasti bakteerien ja itiöiden lisääntymisen. Siksi hunajaa käytetään nykyään paikallishoitona esim. sellaisten haavaatulehdusten hoidossa, joihin perinteiset antibiootit eivät tepsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553793- 332231
- 402104
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171721Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401552Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251492- 801447
- 1411186
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221143Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115