Apua menkkamigreeniin?

Kyllästynyt

Hei,
migreeni minulla on diagnosoitu yli 15-vuotta sitten murrosiässä. Silloin kohtauksia oli milloin vain, arkena, viikonloppuisin, kotona, matkoilla...

Noin 7 vuotta sitten migreni muuttui siten että kohtaukset harvenivat ja rupesivat noudattamaan kuukautiskierron kaavaa. Ja nykyään migreeniä on vain kuukautisten aikaan, särkyä on koko ajan, niinkauan kuin menkat on. Eli voi olla viikon putkeen päänsärkyä 1-3 asteikolla 2-3-luokkaa. PAhoinvointiakin on ja joskus oksentelua.

Tavalliset särkylääkkeet ei auta. Imigranin kun ottaa niin useimmiten loppupäivä menee ok, mutta särky alkaa väistämättä uudelleen n12h kuluttua tai yöllä, niin että on pakko ottaa uusi imigran. Arvatkaa kenellä sellaiseen on varaa? Puhumattakaan kärsimyksestä.

Hyks:n neurologian poli nosti kädet pystyyn (mielestäni siellä ei tosissaan edes yritetty, kävin vo:lla 3 kertaa, joka kerralla eri lääkäri).

Jos joku on saanut helpotusta samanlaiseen vaivaan, niin kuulisin mielelläni kokemuksistanne. Estolääkkeitä on kokeiltu tuloksetta, akupunktiokaan ei auttanut.

19

7733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N77

Käytätkö e-pillereitä? Mulla migreeni puhkesi pillereistä, pahimmat säryt taukoviikolla. Nyt kokeillaan sitä, auttaisiko estrogeenihoito taukoviikolla pulmaan. Siis: kun hain uuden NuvaRing-reseptin, minulle kirjoitettiin myös estrogeenitabletit taukoviikoiksi. En ole vielä kokeillut, pitäisi kuulemma auttaa.

• Kyllästynyt

E-pillereitä käytin jossaain vaiheessa puolisen vuotta, nyt minulla on hormonikierukka. Muutamat kätilöt suosittelivat kokeilemaan sitä, sillä olisi varsin loogista että jos menkat sen avulla loppuisivat, niin loppuisi myös päänsärky. No, ei loppuneet kummatkaan (kolmesta toiveesta vain yksi toteutui, en ole tullut raskaaksi;).) Täytyy varmaan käväistä uudelleen gynekologin puheilla.

• Mira
        Kyllästynyt kirjoitti:

E-pillereitä käytin jossaain vaiheessa puolisen vuotta, nyt minulla on hormonikierukka. Muutamat kätilöt suosittelivat kokeilemaan sitä, sillä olisi varsin loogista että jos menkat sen avulla loppuisivat, niin loppuisi myös päänsärky. No, ei loppuneet kummatkaan (kolmesta toiveesta vain yksi toteutui, en ole tullut raskaaksi;).) Täytyy varmaan käväistä uudelleen gynekologin puheilla.

Minulla on ihan sama juttu, joka kuukauden puolessa välissä minulla on migreeni (kestää noin 3-4 vrk)ja minulla on myös hormoonikierukka. Minulla säännnöllinen migreeni alkoi kierukan laiton myötä. Minäkin olen kokeillut vaikka mitä migreenilääkkeitä ja estolääkitystäkin on kokeiltu, tuloksetta. Netistä luin Relert lääkkeestä joka on ainoa lääke mikä minulle tepsii. Migreenin tullessa otan relertin ja se vaikuttaa noin 12 tuntia. Kannattaa kokeilla sitä. Nykyään en enään kauhulla odota kuun puoliväliä migreenin pelossa koska tiedän että Relert poistaa oireet kokonaan (minulla Imigran vain lievensi oireita). Toinen vaihtoehto on ottaa hormoonikierukka pois, jospa migreenikin loppuisi...

• minipillereihin vaihtanut

Minulla on ihan sama juttu kuin sinulla. itse en maininnut ehkäisysttä, mutta itse olen syönyt vuosia yhdistelmäpillereitä ja lääkäri ehdotti niiden lopettamista jatkuvien kuukautispäänsärkyjen (kesto norm. 3 vuorokautta ja särky vaihtelevantasoista, välillä todella voimakasta) takia. Olin yli puolivuotta ilman hormonaalista ehkäisyä ja sinä aikana kuukautismigreeni tuli vain pari kertaa ja hieman lievempänä. Nyt olen pari kuukautta syönyt Microluton-minipillereitä ja sinä aikana ei ole vielä kuukautismigreeniä tullut. Muutaman kerran on migreeni yrittänyt tulla päälle, mutta ajoissa otettu puolikas tai kokonainen Miranax on auttanut. Jos muutos on tämänlainen (eli parempaan) niin harkitsen ehkäisykapselia, jossa on minipillerien vaikuttavat aineet. Siitäkin huolimatta, että silloin ei kuukautisia voi siirtää ja iho on mennyt huonompaan kuntoon kuin yhdistelmäpillereitä käytettäessä (iho on rasvaisempi, finnejä ja kivuliaita paiseita enemmän).

Kävin tämän kuukautismigreenin takia myös neurologilla ja hänen ohje oli käyttää uutta, nopeavaikutteisempaa Imigrania aina heti kun migrenioireita on. Eli ei siis kokeilla, jos menisi ohi Miranaxilla vaan heti Imigrania. Ongelma vain on Imigranin hinta varsinkin kun olen opiskelija. Neurologi totesi, ettei kaikilla kuukautismigreeni helpotu vaikka lopettaisi hormonaalisen ehkäisyn kokonaan. Migreeni saattaa liittyä siten luonnolliseenkin kuukautiskiertoon ja siinä tapahtuviin hormonaalisiin muutoksiin.

• Siili

Lääkäri ei tosiaan ole piittaamaton, vaan keinot kuukautismigreenin lievittämiseen ovat vähissä. Itselläni on tuo sama usean päivän päänsärkyputki ja lääkkeiden vaikutuksen lakattua särky aina palaa. Paras teho tähän mennessä on YHTAIKAA otetulla vahvalla särkylääkkeellä ja Imigranilla. Tosin särky siitä huolimatta palaa viimeistään seuraavaksi aamuksi, mutta olen sentään sen aikaa työkykyinen.

Särky tulee minulla kuukautisten aikaan, syön sitten e-pillereitä tai en.

• ansku

Olen itse kärsinyt menkkamigreenistä noin kolmen vuoden ajan. Relert tuntuu toimivan parhaiten, mutta eihän sekään oikein sitä kohtausta katkaise. Neurologiltani kuulin, että joissakin Euroopan maissa on kuukautimigreenin hoitoon käytössä pitkävaikutteisia triptaaneja, joita otetaan vain kuukautisten ajan. Tätä hoitomahdollisuutta tutkitaan nyt Suomessakin. Toivotaan, että tulokset ovat hyviä ja saamme vaivaamme helpotuksen pikaisesti (ja edullisesti...)!

• Kohtalotoveri

Itse kärsin myös aivan hirveistä migreenikohtauksista, jotka kestävät 3 vrk ja tulevat vähintään kaksi kertaa kuukaudessa, joskus useamminkin. Ennen käytin Imigrania, mutta sen kalliin hinnan vuoksi siirryin Relertiin, joka on mielestäni yhtä tehokas, mutta vähän halvempi ja sivuvaikutuksetkin ovat lievempiä ainakin minulla. Tosin sekään ei aina auta. Erittäin toimiva yhdistelmä minulla on 1 Relert, 1½ kpl tavallista buranaa (siis 600 mg) ja mieto rauhoittava lääke. Yöksi otan niiden lisäksi puolikkaan unilääkkeen. Suosittelen kokeilemaan, mutta varmistakaa ensin lääkäriltä, että käyttämänne uni- ja rauhoittavat lääkkeet eivät aiheuta yhteisvaikutuksia. Itse käytän unilääkkeenä Imovanea ja rauhoittavana Xanoria. Haluan vielä tähdentää, että syön rauhoittavia- ja unilääkkeitä vain kun minulla on migreenikohtaus, en muulloin!

• Hoitsu

Sama vaiva myös täällä, mutta keksin ratkaisun, joka on ainakin mulla tehonnut menkkapäänsärkyyn. Syön e-pillereitä 3 laattaa putkeen, sitten 1 päivä ennen laatan loppumista syön burana 600 mg x3 päivässä menkkojen loppuun saakka. Ei ole päänsärkyä ollut enää. Tän ohjeen sain muuten gynekologilta. Siis nykyäänhän e-pillereitä jopa suositellaan syömään 2 laattaa putkeen, mikäli joku sitä ihmetteli.

• vei migreenin

Itselläni loppui päänsärky hormonikierukan asennuksen myötä. Siis joillekin voi toimia tämä keino, samoin se että syö useamman levyn e-pillereitä putkeen.

• Kohtalotoveri

Varsinainen kohtalotoveri! Ihan samanlaiset oireet, koko kuukautisten ajan hillitön päänsärky, joka alkaa aina niskasäryllä ja -jäykkyydellä. Hieronta on aika hyvä apu.

Imigrania olen myös käyttänyt, mutta nyt todennut Zomig Nasal nenäsumutteen paremmaksi. Imigrania käytin myös nenäsumutteena. Kallista kyllä...

Minulle ainoa apu on mennä ensiapuun piikille tai tippaan. Se maksaa saman kuin nenäsumute, käyntimaksun terv.keskukseen (meillä 11e). Lääkäri neuvoi näin tekemään, koska apua ei tosiaankaan muualta saa kun kohtaus iskee ja se todellakin kestää sen viisi päivää...

Nyt kokeilen akupunktiota, jos auttaisi meikäläistä. Olen kuullut paljon hyvää ko. hoitomuodosta migreenipotilailta. Harmi, ettei sinua auttanut.

KOkeilepa vaihtoehtoisena hoitona akupainallusta tai kiinalaista päähierontaa. Minulla vaikutti alkuun humpuukilta, mutta kaikkea vaihtoehtoisia hoitomuotoja kannattaa kokeilla. Ainainen lääkkeiden käyttö ei voi olla hyväksi!

Ehdottoman hyvä helpotusta tuova keino, jos makaa kotona pimeässä ja viileässä on laittaa joku kylmä pyyhe tai kauratyyny pään päälle...

Jaksamista sinulle!

• Kyllästynyt

Helpottaa kuulla, etten ole ainoa tämän vaivan kanssa. Tosi paljon kiitoksia kaikille, jotka ovat välittäneet vastata aloittamaani ketjuun. kokeilemisen arvoisia ehdotuksia tuli monta.

Seuraavalla kerralla minulla onkin paljon asiaa lääkärille!

Voimia kaikille kohtalotovereille!

• moonspirit
        Kyllästynyt kirjoitti:

Helpottaa kuulla, etten ole ainoa tämän vaivan kanssa. Tosi paljon kiitoksia kaikille, jotka ovat välittäneet vastata aloittamaani ketjuun. kokeilemisen arvoisia ehdotuksia tuli monta.

Seuraavalla kerralla minulla onkin paljon asiaa lääkärille!

Voimia kaikille kohtalotovereille!

Mulla on ollut aikasemmin sillontällöin menkka-migreeniä, yleensä auttanut buranat yms särkylääkkeet. Nyt lopetin sitten seroxat masennuslääkityksen tammikuussa ja sen jälkeen tää menkka-migreeni on tullut sietämättömäksi.

Viimeksi kesti reilun viikon, pari särytöntä päivää välissä. Nyt on kestänyt jo 5 päivää. Sain Maxalt Rapitab 10 mg nyt, pirun kalliita mutta tehoavat! 3 tabua maksaa 20 euroa.. :/ Yleensä pärjää yksi tabu aamulla, plus illalla olen ottanut buranaa vielä. Ei raaski 2 tabua ottaa samana päivänä tai menen vararikkoon. Itsekin etsiskelen keinoa välttää tätä, mutta pahalta näyttää..

• Betty

Minä myös ilmoittaudun tähän migreeniporukkaan. Tosin kipupäiviä on myös muuna aikana kuukaudesta. Kipulääkkeenä Maxalt Rapitab, estolääkkeenä kokeilussa depressiolääke 50 mg/päivä ja ihon takia syön Diane Novaa. On tosi ärsyttävää kun jo ennalta tietää pelätä tiettyä viikkoa kuukaudesta (ne muut päivät kuukaudessa ovatkin sitten ylläreitä, heh). Olin jossain vaiheessa pari vuotta ilman e-pillereitä, mutta kipupäiviä oli silti ihan samalla tavalla.

Mitenkäs tuo ensiavussa saatava kipupiikki, estääkö se monen päivän yhtäjaksoisen migreenin (siis sellaisen minkä saa täsmälääkkeellä katkaistua, mutta palaa seuraavana päivänä)? Kuinka helposti sellaisen piikin saa? Melkeinpä minäkin kävisin mieluummin ottamassa sen, koska täsmälääkkeet vievät meikäläisen kohta konkurssin partaalle ;-). Eilen just kävin hakemassa Maxalttia 6 kpl ja hinta oli n. 33 euroa. Ei paljon naurata, kun tuo 6 saattaa mennä viikossa. Saisivat noille täsmälääkkeillekin kehittää niitä halvempia versioita.

• moonspirit

Kävin eilen taas lääkärissä kun migreeni vaan jatkuu. Nyt estona kokeillaan samaa depressio lääkettä jonka juuri lopetin vuoden vaihteessa, tosin aika pienellä annoksella. Eilen aloitin ottamaan, ja en tiedä mistä johtuu mutta ainakaan tänä aamuna ei migreeniä ole.
      Syökö joku muu estona jotain depis lääkettä??

• se on

Niin, mikähän lääke se on mitä syöt? Mulle on kokeiltu tosi monet verenpainelääkkeet, mitkään ei auttaneet. Ja kyllähän tämän säryn kanssa väkisinkin alkaa masentaa. Olen menossa lääkäriin ensi viikolla, josko jotain apua saisin...

• Betty
        se on kirjoitti:

Niin, mikähän lääke se on mitä syöt? Mulle on kokeiltu tosi monet verenpainelääkkeet, mitkään ei auttaneet. Ja kyllähän tämän säryn kanssa väkisinkin alkaa masentaa. Olen menossa lääkäriin ensi viikolla, josko jotain apua saisin...

Moonspirit kertoi tuossa aiemmassa viestissään lopettaneensa seroxat-lääkityksen, joten sen hän varmaan nyt aloitti uudestaan ja minä syön Noritren-nimistä depressiolääkettä. Siitä ei vaan tunnu olevan mitään apua, koska just olin 4 päivän migreeniputkessa. Vaikka tää tauti ei niin vakava olekaan, niin tosi väsyttävää niin fyysisesti kuin henkisestikin. Masentaa tosi paljon kun heräät aamulla särkyyn ja tiedät jo silloin, että se päivä on pilalla.

• Elämää haittaava

Niin kaikki kohtalotoverit, migreeni on minullakin läsnä aina menkkojen aikaan. Mikään konsti ei ole auttanut enkä usko enää auttavankaan. Nyt toista päivää päällä, pahimmillaan kestänyt 7 päivää, yleensä 5 päivää. Olin kohdunpoistoleikkauksessa noin kuukausi sitten ja lääkärini oli sitä mieltä, että leikkaus auttaa migreeniini, mutta ei. No tietenkään ei ole kuukautisia, mutta nyt juuri olisi kierron mukaan niiden aika ja migreeni päällä. En ala enää mitään, masentaa. Olen 52 v.

• Kyllästynyt

Siltä tuntuu tosiaankin, ettei siihen ole mitään apua. Viimeviikolla meni Imigrania jälleen noin 70 euron edestä. Ei tuollaiseen ole kyllä varaa, muttei ole varaa olla ottamattakaan niitä lääkkeitä.

Kyllä tämä haittaa jo normaalia elämääkin.

• Betty
        Kyllästynyt kirjoitti:

Siltä tuntuu tosiaankin, ettei siihen ole mitään apua. Viimeviikolla meni Imigrania jälleen noin 70 euron edestä. Ei tuollaiseen ole kyllä varaa, muttei ole varaa olla ottamattakaan niitä lääkkeitä.

Kyllä tämä haittaa jo normaalia elämääkin.

Pistit vähän paremmaksi ;-) 66 euroa mennyt migreenilääkkeisiin kuluvasta tilistä ja sitten mä vielä ihmettelen, että miksi rahat ei riitä mihinkään... Kyllä täsmälääkkeet pitäisi saada erityiskorvattaviksi. Ja miksi niille ei keksitä niitä halvempia vaihtoehtoja?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6284
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3130
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      936
    8. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      929
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe