Hälytysajo takanasi, aja eteenpäin..

Anonyymi

Idiootti, voiko olla niin vaikeaa. älä ala kampeemaan minnekkään kanttikiven päälle, aja eteenpäin, risteysalueella on tilaa sitten väistää tai jollain bussipysäkillä.

Jos edes vähän, elämän yllättäviä tilanteita ajateltaisiin etukäteen niin nämkään arkiset tilanteet ei ole niin vaikeita.

Okei, jos edessäsi on auto, takana tulee hälytysajo, eikä edessä oleva reakoi mitenkään. Muutamia keinoa, paina tööttiä ja pidä pohjassa, vilkuta valoja.. Jos ei auta eikä vihreet vaihdu vieläkään niin mene ja tarkista sen edellä olevan autoilijan kunto, ehkä se ambulanssi on juuri hänelle tulossa eikä voi ajaa eikä tehdä mitään..

Pointtini oli, älä pysäytä hälytysajoa. Mitä ikinä teetkin niin usein aina kaikki on kotiinpäin kun hälytysajon ei tarvitse odotella vaan pääsee sujuvasti menemään.

22

99

Vastaukset

  • Ei sinne risteykseen korttelin mittainen autojono mahdu. Eli sinne kanttikivienkin päälle on joskus ihan järkevää ajaa.

  • Mut mää ku ajan miun tehoaudil, nii kyl siin hälyautot jää!!

  • 1 Kun hälytysajoneuvo ilmestyy taustapeiliin, ei kannata jarruttaa kuin seinään. Varsinkin taajama-alueiden ulkopuolella nopeasti jarruttavat autot ovat hidaste ja onnettomuusriski hälytysajoneuvollekin.

    2 Hyvä tapa väistää on yksinkertainen: kytke vilkku ja väistä tien oikeaan reunaan. Näin takaa tulevan hälytysajoneuvon kuljettaja tietää tulleensa havaituksi.

    3 Jos et pysty väistämään tien oikeaan laitaan, hälytysajossa kulkevaa ajoneuvoa saa poikkeustilanteessa väistää liikenteen ohjauksesta poiketen – kunhan tämän tekee aina muuta liikennettä vaarantamatta. Väistötilanteessa on sallittua esimerkiksi pysähtyä jalkakäytävälle tai suojatielle.

    4 Ennen pysähtymistä on tärkeää havainnoida, mihin muut tiellä liikkujat ovat väistäneet. Joskus autoilijat lähtevät ohittamaan autojonon ensimmäistä, joka yrittää väistää hälytysajoneuvoa, ja tukkivat näin myös vapaan kaistan.

    5 Jos hälytysajoneuvo lähestyy risteystä punaisten valojen takaa, voivat punaisissa valoissa ensimmäisenä seisovat ajaa risteävää liikennettä varoen suojatien yli ja kääntää autoaan risteyksen suuntaan.

    6 Ohita ennen pysähtymistäsi liikenteenjakaja tai muu tiellä oleva este, jotta hälytysajoneuvo pääsee ohitsesi mahdollisimman sujuvasti.

    7 Joskus hälytysajoneuvot voivat liikkua käyttäen pelkkiä merkkivaloja. Tällöin takaa tulevan liikenteen seuraaminen korostuu. Taustapeileihin on tien päällä muutenkin hyvä katsella aika ajoin.

    8 Myös jalan ja pyörällä liikkuvien on tärkeää havainnoida ympärillä olevaa liikennettä. Jos kuuntelee esimerkiksi musiikkia kuulokkeilla kovin suurella voimakkuudella, ei välttämättä kuule sireenien ääntä.

    • "Joskus hälytysajoneuvot voivat liikkua käyttäen pelkkiä merkkivaloja. "

      Silloin ne eivät lain mukaan ole erikoisasemassa eikä niitä tarvitse huomioida sen kummemmin kuin muitakaan ajoneuvoja. Pitää olla SEKÄ pillit ETTÄ vilkut päällä, että niillä olisi hälytysajon status muuhun liikenteeseen nähden.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Joskus hälytysajoneuvot voivat liikkua käyttäen pelkkiä merkkivaloja. "

      Silloin ne eivät lain mukaan ole erikoisasemassa eikä niitä tarvitse huomioida sen kummemmin kuin muitakaan ajoneuvoja. Pitää olla SEKÄ pillit ETTÄ vilkut päällä, että niillä olisi hälytysajon status muuhun liikenteeseen nähden.

      Käväisepä kuule Finlexistä lukemassa säädökset hälytysajosta ( 48§ poikkeussäädökset) ja siitä viimeinen kohta, niin tulet huomaamaan, että poliisilla, tullilla ja rajavartiolitoksella on oikeus suorittaa hälytysajoa liikennesääntöjä rikkomalla ilman mitään ääni-tai valomerkkejä, jos hälytysajon luonne sitä vaatii. Ambulanssit ja pelastuslaitoksen ajoneuvoilla ei tätä oikeutta ole.
      Tämä on kyllä sitkeässä tämä luulo, että esim. poliisien olisi pakko käyttää häläreitä esim. ajaessaan ylinopeutta. Tälläkin foorumilla asia käsitelty monta kertaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Käväisepä kuule Finlexistä lukemassa säädökset hälytysajosta ( 48§ poikkeussäädökset) ja siitä viimeinen kohta, niin tulet huomaamaan, että poliisilla, tullilla ja rajavartiolitoksella on oikeus suorittaa hälytysajoa liikennesääntöjä rikkomalla ilman mitään ääni-tai valomerkkejä, jos hälytysajon luonne sitä vaatii. Ambulanssit ja pelastuslaitoksen ajoneuvoilla ei tätä oikeutta ole.
      Tämä on kyllä sitkeässä tämä luulo, että esim. poliisien olisi pakko käyttää häläreitä esim. ajaessaan ylinopeutta. Tälläkin foorumilla asia käsitelty monta kertaa.

      Edellinen anonyymi sanoi aivan oikein. Muiden väistämisvelvollisuus syntyy vain näihin kahteen ryhmään:

      "Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P6

      Pykälä 48§ antaa tietyille ryhmille toimia liikennesääntöjen vastaisesti, mutta muille ei ole määrätty väistämään tällaista ilman pillejä ja hälyvaloja ajavaa ajoneuvoa.
      Saavat ajaa punaisia päinkin, mutta ovat vastuussa siitä aiheutuneista vahingoista.
      "....sama oikeus - erityistä varovaisuutta noudattaen...."
      Muilla ei väistämisvelvollisuutta.

      "Poliisimiehellä, tullimiehellä, rajavartiomiehellä sekä sotilaskurinpidosta ja rikostorjunnasta puolustusvoimissa annetussa laissa tarkoitetulla rikosten ennaltaestämis- ja paljastamistehtävissä toimivalla virkamiehellä on tarkkailutehtävässä ja teknisen tarkkailun tehtävässä ja poliisimiehellä peitetoimintatehtävässä ja valeostotehtävässä toimiessaan erityistä varovaisuutta noudattaen sama oikeus kuin säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan poliisiauton kuljettajalla poiketa tämän lain säännöksistä."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P48

      - 5372 -


    • Anonyymi kirjoitti:

      Edellinen anonyymi sanoi aivan oikein. Muiden väistämisvelvollisuus syntyy vain näihin kahteen ryhmään:

      "Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P6

      Pykälä 48§ antaa tietyille ryhmille toimia liikennesääntöjen vastaisesti, mutta muille ei ole määrätty väistämään tällaista ilman pillejä ja hälyvaloja ajavaa ajoneuvoa.
      Saavat ajaa punaisia päinkin, mutta ovat vastuussa siitä aiheutuneista vahingoista.
      "....sama oikeus - erityistä varovaisuutta noudattaen...."
      Muilla ei väistämisvelvollisuutta.

      "Poliisimiehellä, tullimiehellä, rajavartiomiehellä sekä sotilaskurinpidosta ja rikostorjunnasta puolustusvoimissa annetussa laissa tarkoitetulla rikosten ennaltaestämis- ja paljastamistehtävissä toimivalla virkamiehellä on tarkkailutehtävässä ja teknisen tarkkailun tehtävässä ja poliisimiehellä peitetoimintatehtävässä ja valeostotehtävässä toimiessaan erityistä varovaisuutta noudattaen sama oikeus kuin säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan poliisiauton kuljettajalla poiketa tämän lain säännöksistä."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P48

      - 5372 -

      Aivan oikein. Tuolta edelliseltä kommentoijalta jäi käsittämättä, että tässä on kaksi puolta:
      -se, mitä hälytysajoneuvon kuljettaja saa tehdä
      -se, miten muiden tulee sellaiseen suhtautua.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Käväisepä kuule Finlexistä lukemassa säädökset hälytysajosta ( 48§ poikkeussäädökset) ja siitä viimeinen kohta, niin tulet huomaamaan, että poliisilla, tullilla ja rajavartiolitoksella on oikeus suorittaa hälytysajoa liikennesääntöjä rikkomalla ilman mitään ääni-tai valomerkkejä, jos hälytysajon luonne sitä vaatii. Ambulanssit ja pelastuslaitoksen ajoneuvoilla ei tätä oikeutta ole.
      Tämä on kyllä sitkeässä tämä luulo, että esim. poliisien olisi pakko käyttää häläreitä esim. ajaessaan ylinopeutta. Tälläkin foorumilla asia käsitelty monta kertaa.

      Opettelepa kuule sinä lukemaan. Minä en kirjoittanut yhtään mitään siitä, mitä noiden autojen kuljettajat saavat tehdä tai mikä on hälytysajoa vaan siitä, miten muiden pitää tehdä suhteessa niihin. Ilmeisesti kaltaisesi taliaivon on mahdoton käsittää sanojen "hälytysajon status muuhun liikenteeseen nähden".

      Väännetään rautalangasta, että sinäkin aivovauriotapaus tajuat:
      -on kaksi eri asiaa, mitä tietynlaisen ajoneuvon kuljettaja saa tehdä ja mitkä ovat muiden velvollisuudet sen suhteen
      -ne muiden velvollisuudet riippuvat vain ja ainoastaan siitä, käyttääkö hälytysajoneuvo sekä sireeniä että sinivilkkuja; jos ei käytä, se ei ole muiden kannalta hälytysajossa eikä sitä siis väistetä hälytysajoneuvona
      -eli poliisi saa ajaa ylinopeutta käyttämättä pillejä tai vilkkuja tai kumpaakaan, mutta muiden ei tarvitse silloin väistää. Siinäkään tapauksessa, että jommatkummat ovat päällä. Vain sellaista väistetään, joka käyttää molempia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      This message has been removed by admin.

      Tuota noin....

      - 5372 -


    • Anonyymi kirjoitti:

      This message has been removed by moderator.

      "sinä sateenraiskaaman katuhuoran synnyttämä aivovaurioidiootti"

      Perkele, että on vaikea pidätellä naurua....

      - 5372 -


  • Arkisin ongelma on nämä puupäät, vaikka voisi ajaa eteenpäin niin ei. Aletaan vaan vänkää sitä autoa sinne kanttikiven päälle, aikaa menee... Lopputulos on se että se vaikka ambulanssi mahdu edelleenkään ohi vaikka se auto on jo puoliksi pohjaa myöten kanttikiven päällä..

    Onkin muuten hassua että punaiset liikennevalot on se mitä noudatetaan.
    Ok, ajetaan keltasilla ja sitten päin punaisia.. mutta aatelkaa näitä sherlokkeja, voi olla vaikka 3 promillen humalassa, hirvee kiire, pitää repiä kaikesta ohi, ajaa hirmuista ylinopeutta, mennään pitkin bussikaistaa, roikutaan 6,7km toisen puskurissa tyhjällä tielläkin... ANNAS OLLA kun tulee punaiset liikennevalot niin kyllä niihin pysähdytään :D Kaikki sääntöjä on rikottua ennen sitä, varmaan jonkun toisenkin maan lakeja siis, ei ne kuin liikennevalot, miksi ei samalla kun on kiire niin aja päin punaisia, niin hälytysajoneuvotkin tekee.

    No mä kerron, yleensä nämä kiire öykkärit liikenteessä ei ole vintin kirkkaimpia valoja muutenkaan, himmeillä mennään.. Jos meet sanomaan tälläisellä jotain niin mitäämn kovin älykästä keskustelu ei kannata odttaa, paremmin varaudu siihen että siellä on joku nenä sankari tai turpa sankari, näihin tepsii se että kun ei niillä äly riitä muutenkaan niin osuma on helppo, kun se öykkäri alkaa lataa sitä hehtaari heijariaan niin sulla on jo käsi suorana ja uni maittaa heijarille..

    • Velkavankeus on vaan se juttu, joka pakottaa tekemään tuollaista liikenteessä. Olkaamme ymmärtäväisiä.... Maksavathan ne niitä verojakin valtiollemme riittävästi...Kuulemma!!...
      Mutta eikös ne liikennesäännöt pitäisi kuitenkin olla samat jokaisella?....


  • Kakki kaupunki rakentanut kanttaria persereikä kaistoille, kyllä siinä menee renkaspuhki ja jää siihen killumaan?

    • Miksi et osaa kirjoittaa? Oletko nuori vai muuten vain tyhmä?


  • Juuri näin, aja suoraan vain pois alta.

    Itselle kävi äskettäin niin, että ambulanssi tuli risteystä kohti ja autojonoa oli valoissa. Valo onneksi vaihtui vihreäksi ja pääsin toisena jonossa ajamaan eteenpän. Edellä oleva väisti raitovaunukaistalle tukkien raitiovaunun etenemisen. Sen seurauksena ambulanssikaan ei sitten voinut käyttää raitiovaunukaistaa.

    Itse ajoin eteenpäin, jolloin ambulanssi pääsi tulemaan takanani ja kääntyikin sitten seuraavasta risteyksestä oikealle. Minun ei tarvinnut väistää siis minnekään ja ambulanssi pääsi hienosti esteettä risteyksen läpi.

  • Ei kannata tehdä mitään muuta, kuin laittaa se vilkku oikealle. Jarruttaa ei missään nimessä kannata, kiihtyttää kannattaa. jos se nopeuttaa pääsemistä tilanteeseen, jossa ambulanssi voi ohittaa.
    Jos ette oikeasti ymmärrä tuota yllä olevaa niin parasta on, kun ajatte vaan sitä omaa ajoanne, ettekä tee mitään ylimääräistä.

  • Eikä ole hyvä olla se asenne päällä että se ambulanssi on se jolla on kiire tai sen hoitajilla. Ei vaan sillä potilaalla joka on kyydissä tai odottamassa vasta hoitoa jossain jonne ambulanssi on menossa. Kannattaako siinä edessä nyt sitten spedeillä, näitäkin on nähty joskus.

    Kun ambulanssilla on kiire niin sillä on kiire, edes ne hoitajat ei voi aina tietää kuinka kiire oikeasti on eikä muut ihmiset, potilas saattaa menehtyä kaikesta huolimatta tai vammautua pahemmin kun apu viivästyy tai sitten olisi ollu ihan sama vaikka olisi menny vasta seuraavana päivänä kun todellisuudessa mikään kiire olisi ollutkaan mutta se selviää vasta kun potilas on kohdattu. Paloautojenkaan tehtävistä aina tiedä mitä siellä todellisuudessa on sitten paikan päällä se tilanne.

    Näitä ei siis kannata miettiä, anna tietä ja äkkiä, ei sillä henkilökunnalle ole kiire vaan sille kelle tehtävää ollaan suorittamassa, joku potilas, sammutustehtävä ja vaikka mitä..

    Joillekkin tiedoksi, kun ambulanssi tulee sairaalaan niin ei sinne mitään pizzaa ole tuomassa tai postipakettia, voiko siis olettaa siellä on potilas kyydissä, ehkä kiirekkin? Kun ambulansseja tulee varsinkin isompiin sairaaloihin satojakin vuorokaudessa niin on kai selvääkin että siellä pihalla ei ajeta ainakaan pillit päällä, tämä on ihan ohjeenakin että pillejä ei ainakaan huudateta enää. Varmaan kerkiät mennä tien yli ambulanssin jälkeenkin, lähteä parkista sen jälkeen kun ambulanssi on mennyt ensin, bussi sairaalan pihalla kerkinnee myös lähteä sitten kun ambulanssi on mennyt.. On vaan näitäkin, ihan ammattikuskeja ja pitää ajaa sairaalan pihassakin sormi liipaisimella (soittaa räikkää vielä sairaalan pihassakin) että ajaako bussi eteen kun ei ole hälytysajossa tai taksi tai joku parkista.. jalankulkijan pitää keritä eteen, oikein kerkiämällä keritä juosta.. no kiire on kiire.

    Näistäkin pitää kirjoittaa koska ei voi aina käsittää että mitä ihmiset ajattelee, liikkuvat kuin zompit liikenteessä, saavat kiittää muita että se liikkuminen jatkuu koska omaa tervettä itsesuojeluvaistoa ei kai ole.

  • Maantiellä ei hälytysajoneuvon takia pidä automaattisesti hidastaa. Toki riippuu tilanteesta mutta yleensä samalla nopeudella jatketaan mutta siirrytään mahdollisimman reunaan ajamaan.

  • Kun hälytysajoneuvo ajaa takaasi, älä keskity edessä olevan koulutukseen. Älä takana olevan koulutukseen. Vaan anna tilaa, jos se on mahdollista ja jos ei ole aja eteenpäin niin pitkälle, kuin tilan antaminen on mahdollista.

    Joskus nähnyt, kun jollakin on tullut edessä hätä. Pää pyörii, kuin pallo ja ei oikein tiedä mitä tekee. Painaa kaasua ja väistää bussipysäkille, vilkuttamatta, vaikka olisi seuraavassa liikenneympyrässä voinut pyöriä koko ympyrän ja amppari olisi jatkanut tasaisesti matkaa.
    Epävarmuus jatkuu ampparin ohittaessa, ampaisee,ei ampaise jarruttaa jatkaa ja ei tiedä mitä tekee, kun yrittää aiheuttaa ilman vilkkua kolaria takana tulevan skootterin ja minun kanssani. Tulee ei tule tulee ei tule, koitappa päättää.

    Tota eli päästä itse ohitse, tilanteesi mukaan, jos edessäsi on epävarma kuski, niin hälytysajoneuvo on koulutettu kohtaamaan nekin tienpäällä. Kerro väistäessäsi vilkulla mitä teet. Ja ennenkaikkea ole rauhallinen.

  • Näin tänään miten hienosti ambulanssille annettiin tuolla meilahdessa tietä, jonon ensimmäinen lähti rauhallisesti menemään päin punaisia ja kääntyi siis haartmanninkadulta tukholmankadulle ja ambulanssi ei joutunut hyvä jos edes hiljentämään.

    Miten näin helppoa voi olla.

  • Niin ja voi olla että ei tosiaan tarvitse tehdä mitään muuta ihmeempää kuin ajaa sillä autollansa eteenpäin, sen kai aika moni osaa vaikka epäilen kyllä sitäkin. Mutta ne ketkä osaa ajaa eteenpäin, sen jälkeen tilaa voi olla jo hälytysajolle ja pääsee ohi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.