automaattivaihteinen liian vaikea ?

Anonyymi

Eräässä keskustan autokorjaamossa asentaja parkkeerasi autoni viettävälle alustalle, jättäen sen PELKÄSTÄÄN P -vaihteen varaan. (tiedoksi niille, joilla on manu; sen huomaa lähdössä. Kun joudut "kiskomaan" vaihdetta vapaalle)
Siis; kun ajat parkkiruutuun, pidä auto paikallaan jalkajarrulla, työnnä vaihdevipu N:lle (vapaa), vedä seisontajarru ja varmista, että auto jää sen varaan. Nyt voit vaihteistoa tarpeettomasti rasittamatta siirtää vaihdevivun P -asentoon (pysäköinti)

Em. tapauksessa oli kyllä seisontajarru vedetty, mutta se oli ilmeisesti vedetty vasta kun auto oli "nytkäytetty" pysäköinti -asennon/-vaihteen/-kynnen varaan. Jolloin seisontajarrun käyttö on jo tavallaan myöhäistä.

Kerro, opastatko Sinä, kuinka automaattivaihteistasi käsitellä?

16

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei seisontajarrun käyttö ole yhteydessä ”nytkäytykseen”. Opettele autosi paremmin, ennen täällä hölmöilyä.

      • Tämä on palstan meininki. Joku kirjoittaa tänne asiallisesti, ja heti lytätään kärttyisästi toisen kirjoitukset.


      • JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:

        Tämä on palstan meininki. Joku kirjoittaa tänne asiallisesti, ja heti lytätään kärttyisästi toisen kirjoitukset.

        Riitaa haastetaan, nautitaan siitä että saa lyödä toisen lyttyyn...


      • Anonyymi
        JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:

        Riitaa haastetaan, nautitaan siitä että saa lyödä toisen lyttyyn...

        Ei tässä lyttyyn mitään moitita. Yritetään vain oikaista aitoja vääriä mielikuvia aivan objektiivisesti. Sinulla on oman sielusi automaatti teknisesti, joillakin jopa taktisesti, tällä palstalla. Harmittaa puolestasi jo, jopa nyt viimeistään, että tahdot itse itsesi saattaa naurettavaksi. Ja vieläpä itse sen loppujen lopuksi aiheutaen.
        En ymmärrä, mitkä ovat evääsi. Väliäkös sillä sitten on?

        PS. Helposti voisin sinua puolustaa, jos annat terveen taidon vinkin, ja syyn.


      • Anonyymi

        Mitenkä Sinä kuvailisit tilannetta; kun pysäköit viettävälle alustalle, kytket AINOASTAAN p -asennon. Kun nyt nostat jalkasi jarrulta, auto …….. (viivan tilalle odotan Sinun kuvaustasi siitä, kuinka auto "reakoi"? (samanlainen ilmiö näkyy myös manuaalivaihteisella autolla)


    • Anonyymi

      Automaattivaihteinen auto on kyllä aika erikoinen käsitellä, huomasin eräänkin autoilijan olevan vaikeuksissa parkkihallista lähtiessä, koska auto näytti karkailevan käsistä. Manuaali paras, jos ostat automaattivaihteisen auton, niin vaadi kurssi liikkeestä.

      • Anonyymi

        Minkähän laista "karkailua" mahdat tarkoittaa?
        Automaatti on taatusti helpompi hallita kuin manuaali. Eihän automaatista tarvitse valita kuin 2. asennon (R ja/tai D) välillä. D vie eteenpäin ja peruuttamaan pääset kun siirrät vaihdevivun R -asentoon... (HUOM seuraavat sanat ei sovellu herkille: Ja heikommilla lahjoilla "siunatuille" tiedoksi ko. kirjain -symbolit ilmestyvät mittaristoon; joten vaaraa "karkailusta" ei pitäisi olla)

        Toisin on manuaalilla; siinä kytkimen käyttö on se "haasteellisin" osuus, jota automaatissa ei ole.


    • Anonyymi

      Pysäytät auton ja jalka on jarrulla:
      1. Siirrät vaihteenvalitsin N-asentoon
      2. Laitat käsijarrun päälle
      3. Otat jalan pois jarrulta
      4. Siirrät vaihteenvalitsimen P-asentoon
      5. Voi lähteä autosta.

      Vaihteistoon tulee rasitusta jos poikkeaa tuosta järjestyksestä ja auto jää massallaan makaamaan P-asennon lukituksen päälle. Vaihteistossa on salpa, tappi tai hammastus mikä lukitsee rattaan paikoilleen. Lukitukset voivat kulua joskus toimimattomaan kuntoon jos huolimattomasti pysäköidään autoa P-asentoon.

      Aika usein näkee, että auto pysäytetään ja laitetaan vaihteenvalitsin suoraan P-asentoon, avataan jo ovi ja astutaan ulos, jolloin vasta jalka siirretään jarrupolkimelta ja auto nytkähtää P-asennon lukituksen päälle. Voi käydä, että P-asento jää jumiin suuren massan takia, joka makaa sen lukituksen päällä!

      • Anonyymi

        Mites auto voi liikkua jos on käsijarru päällä? Eli itse ajan autoni parkkiin, painan jalkajarrun pohjaan, laitan käsijarrun päälle ( sähköinen) Sitten siirrän vaihteen valitsimen p- asentoon ja sammutan moottorin ja auto ei hievahdakkaan? Miten se voi rasittaa vaihteistoa jos auto ei liiku? Tai jos liikkuu niin käsijarri ei ole kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites auto voi liikkua jos on käsijarru päällä? Eli itse ajan autoni parkkiin, painan jalkajarrun pohjaan, laitan käsijarrun päälle ( sähköinen) Sitten siirrän vaihteen valitsimen p- asentoon ja sammutan moottorin ja auto ei hievahdakkaan? Miten se voi rasittaa vaihteistoa jos auto ei liiku? Tai jos liikkuu niin käsijarri ei ole kunnossa.

        Ei kukaan ole maininnut, että auto liikkuu käsijarru päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites auto voi liikkua jos on käsijarru päällä? Eli itse ajan autoni parkkiin, painan jalkajarrun pohjaan, laitan käsijarrun päälle ( sähköinen) Sitten siirrän vaihteen valitsimen p- asentoon ja sammutan moottorin ja auto ei hievahdakkaan? Miten se voi rasittaa vaihteistoa jos auto ei liiku? Tai jos liikkuu niin käsijarri ei ole kunnossa.

        Et tainnut huomata, että tuo edellisen kirjoittajan VIIMEINEN kappale kuvaili sitä huonoa tapaa. Jossa siis EI vedetä käsijarrua; JOS olisi vedetty, se olisi ollut "optimi" suoritus.

        Kaksi sitä edeltävää kappaletta kuvaa siis auton asian mukaista pysäköintiä.

        Sinäkin kuvailit täysin asian mukaisen pysäköinnin. Sinulla on vaan niin uusi auto, joka voi "vaatia" laittamaan käsijarrun päälle, ennen kuin vaihdevivun voi siirtää p -asentoon?


      • Anonyymi

        Juuri tuollaista asiallista automaatti(auto)n käyttöä minäkin halusin kirjoituksellani kuvailla.
        On siis mukavaa havaita, että joku muukin ajattelee asioita mm. laitteiden kestävyyden kannalta.


    • Anonyymi

      Kun ostaa ensimmäisen automaattivaihteisen auton, vaihteiston käyttöä kannattaa harjoitella ohjeiden mukaan aukealla paikalla eikä ainkaan parkkihallissa tai vastaavassa paikassa.

      Eräs lieksalainen vanhempi mies ajoi kymmenisen vuotta sitten ensimmäisellä uudella automaattimersullaan keskustan R-kioskista vauhdilla sisälle valitetessaan väärän suunnan vaihteenvalitsimesta.

    • Anonyymi

      1960 luvulla oli vielä hevospuomit kauppoin eissä. Isännät ku lähtivät karvahatut piässä, nii räppäsivät Pojua perssiille ohjasperillä. Se oli automatic vaihteisto ja liistereki ylleesä. Voi olla joskus lavettihi tukkirekkiin piällä. Siinä myö pennut suattiin hyvät kyyvvit koulluu männessä, joskus jopa tullessa. Paskakikkarreilla possautelttiin toisiamme välillä, ku niitä oli niin mukava heitellä jäisenä toesta nuamataalluun.

      • Anonyymi

        Lieksan kauppalan viimeisin hevospuomi lienee ollut vielä 60-luvulla Osulan takapihalla, jossa oli kauraooppeleiden parkkipaikka. Silloiset ooppelit tottelivat puhetta ja kulkivat haluttuun kohteeseen ilman ohjaajaa. Istuttuaan Osulassa tapansa mukaan illan, isäntä kertoi puomillla odottavalle ooppelille vain määränpään ”pihhaan” ja rupesi rekeen nukkumaan. Ooppelin navigaattori muisti suorimman reitin Osulasta esimerkiksi Märäjälahden jäätien yli Ikolanniemeen, jossa pitkän illan odottanut emäntä otti kulkuneuvon ja matkalaisen vastaan. Loppukohtauksen voi kukin kuvitella ihan itse. No, ooppeli pääsi ansaitusti talliinsa emännän avustamana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lieksan kauppalan viimeisin hevospuomi lienee ollut vielä 60-luvulla Osulan takapihalla, jossa oli kauraooppeleiden parkkipaikka. Silloiset ooppelit tottelivat puhetta ja kulkivat haluttuun kohteeseen ilman ohjaajaa. Istuttuaan Osulassa tapansa mukaan illan, isäntä kertoi puomillla odottavalle ooppelille vain määränpään ”pihhaan” ja rupesi rekeen nukkumaan. Ooppelin navigaattori muisti suorimman reitin Osulasta esimerkiksi Märäjälahden jäätien yli Ikolanniemeen, jossa pitkän illan odottanut emäntä otti kulkuneuvon ja matkalaisen vastaan. Loppukohtauksen voi kukin kuvitella ihan itse. No, ooppeli pääsi ansaitusti talliinsa emännän avustamana.

        Mukava tarina :-).
        Kun muutama vuosi eletään, saattaa tuo "autonominen" ohjautuvuus olla jälleen jopa ooppeleiden ominaisuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      54
      4796
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      173
      4302
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      131
      3935
    4. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3912
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      49
      3701
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      79
      3518
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      99
      3074
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2905
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2736
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      16
      2496
    Aihe