Eli puhuiko estonian perämies oikeasti hätäkutsussa suomea?
Puhuiko estonian perämies suomea ?
34
7131
Vastaukset
- Anonyymi
Ka, kuuntele kyseinen hätäkutsu youtubesta
- Anonyymi
Jos kysyjä tarkoittaa Estonian 3. perämiestä (Andres Tammes), niin kysyjälle tiedoksi vain, että hän valmistui Tallinnan merenkulkuopiston (1988) lisäksi perämiesluokalta Kotkan merenkulkuopistosta 1992. Hänellä oli Helsingissä 1992 myönnetty vahtipäällikön pätevyyskirja.
Hänet nimitettiin Estonian 4. perämieheksi 1993 ja ylennettiin 3. perämieheksi 1994. Lisäksi hänellä oli Helsingissä 1992 myönnetty yleinen radioaseman hoitajan todistus (GOC).
Vuonna 1966 syntynyt Tammes suoritti myös meriradiotutkinnon Kotkassa Telehallintokeskukselle menestyen siinä hyvin.
Vaikka Estonia oli jo noin 40 astetta kallistunut, hän malttoi vielä aloittaa hyvän huomenen toivotuksin hätäradioviestinsä.
Ensimmäisenä - ja viimeisenä komentosillalla olleista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kysyjä tarkoittaa Estonian 3. perämiestä (Andres Tammes), niin kysyjälle tiedoksi vain, että hän valmistui Tallinnan merenkulkuopiston (1988) lisäksi perämiesluokalta Kotkan merenkulkuopistosta 1992. Hänellä oli Helsingissä 1992 myönnetty vahtipäällikön pätevyyskirja.
Hänet nimitettiin Estonian 4. perämieheksi 1993 ja ylennettiin 3. perämieheksi 1994. Lisäksi hänellä oli Helsingissä 1992 myönnetty yleinen radioaseman hoitajan todistus (GOC).
Vuonna 1966 syntynyt Tammes suoritti myös meriradiotutkinnon Kotkassa Telehallintokeskukselle menestyen siinä hyvin.
Vaikka Estonia oli jo noin 40 astetta kallistunut, hän malttoi vielä aloittaa hyvän huomenen toivotuksin hätäradioviestinsä.
Ensimmäisenä - ja viimeisenä komentosillalla olleista.Youtuben videon perusteella puhui huonoa vironsuomea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Youtuben videon perusteella puhui huonoa vironsuomea.
Kuunnelkaa tausta äänet myös, komentosillalla oli kovat paikat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuunnelkaa tausta äänet myös, komentosillalla oli kovat paikat.
Kannattaa lukea myös kv. tutkintakomission (JAIC) loppuraportti, joka löytyy kokonaisena pdf:nä netistä:
http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia/1izoaJRlP/Estonia_loppuraportti.pdf
Lisäksi kannattaa lukea myös JAIC:n vastaukset virolaisille ja muillekin loppuraportin sisältöä epäileville hönöille, joita ilmaantuu aina määräajoin jopa Ylen ohjelmiin saakka, kuten jälleen (Spotlight) mm. virolainen Margus Kurm. Hänellä, kuten ei kenelläkään muullakaan tosin ole ollut eikä ole vieläkään edes haisua pienimmistäkään todisteista väitteidensä tueksi.
Suorastaan koomisia ovat Spotlight-ohjelmassa kohtaukset, joissa ruotsalainen laivanrakennuksen professoripapparainen vaatii edelleen onnettomuuden syyn uudelleen selvittämistä, vaikka papparainen seisoo ja höpisee olettamuksiaan Estonian kiinnikkeistään irti revenneen visiirin vieressä ja alla.
Kaiken karvaisiin virolaisiin epäileviin kysymyksiin JAIC vastasi tuoreeltaan jo vuonna 2006.
http://web.archive.org/web/20100412140948/http://www.onnettomuustutkinta.fi/37383.htm
Hyviä lukuhetkiä sinipunakynän ja keltatussin kera! Loppuraportissa on vain 228 sivua. Äkkiäkös nokkela ne kaikki selittää väärin päin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuunnelkaa tausta äänet myös, komentosillalla oli kovat paikat.
Kannattaa lukea myös kv. tutkintakomission (JAIC) loppuraportti, joka löytyy kokonaisena pdf:nä netistä:
http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia/1izoaJRlP/Estonia_loppuraportti.pdf
Lisäksi kannattaa lukea myös JAIC:n vastaukset virolaisille ja muillekin loppuraportin sisältöä epäileville hönöille, joita ilmaantuu aina määräajoin jopa Ylen ohjelmiin saakka, kuten jälleen (Spotlight) mm. virolainen Margus Kurm. Hänellä, kuten ei kenelläkään muullakaan tosin ole ollut eikä ole vieläkään edes haisua pienimmistäkään todisteista väitteidensä tueksi.
Suorastaan koomisia ovat Spotlight-ohjelmassa kohtaukset, joissa ruotsalainen laivanrakennuksen professoripapparainen vaatii edelleen onnettomuuden syyn uudelleen selvittämistä, vaikka papparainen seisoo ja höpisee olettamuksiaan Estonian kiinnikkeistään irti revenneen visiirin vieressä ja alla.
Kaiken karvaisiin virolaisiin epäileviin kysymyksiin JAIC vastasi tuoreeltaan jo vuonna 2006.
http://web.archive.org/web/20100412140948/http://www.onnettomuustutkinta.fi/37383.htm
Hyviä lukuhetkiä sinipunakynän ja keltatussin kera! Loppuraportissa on vain 228 sivua. Äkkiäkös nokkela ne kaikki selittää väärin päin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Youtuben videon perusteella puhui huonoa vironsuomea.
Puhui hyvää suomea kyllä virolaisittain . Pieniä väärin käsityksiä tulee . Kun laiva täyttyy vedellä kylmässä meressä kovassa tuulessa myrskyssä on kova tehtävä jo kallellaan olevasta laivasta pimeällä yöllä selittää keskellä merta missä laiva on kun heillä oli sähköt poikki jo eli ilman valaistusta !!! Tämä mies oli suorastaan ihmemies .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa lukea myös kv. tutkintakomission (JAIC) loppuraportti, joka löytyy kokonaisena pdf:nä netistä:
http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia/1izoaJRlP/Estonia_loppuraportti.pdf
Lisäksi kannattaa lukea myös JAIC:n vastaukset virolaisille ja muillekin loppuraportin sisältöä epäileville hönöille, joita ilmaantuu aina määräajoin jopa Ylen ohjelmiin saakka, kuten jälleen (Spotlight) mm. virolainen Margus Kurm. Hänellä, kuten ei kenelläkään muullakaan tosin ole ollut eikä ole vieläkään edes haisua pienimmistäkään todisteista väitteidensä tueksi.
Suorastaan koomisia ovat Spotlight-ohjelmassa kohtaukset, joissa ruotsalainen laivanrakennuksen professoripapparainen vaatii edelleen onnettomuuden syyn uudelleen selvittämistä, vaikka papparainen seisoo ja höpisee olettamuksiaan Estonian kiinnikkeistään irti revenneen visiirin vieressä ja alla.
Kaiken karvaisiin virolaisiin epäileviin kysymyksiin JAIC vastasi tuoreeltaan jo vuonna 2006.
http://web.archive.org/web/20100412140948/http://www.onnettomuustutkinta.fi/37383.htm
Hyviä lukuhetkiä sinipunakynän ja keltatussin kera! Loppuraportissa on vain 228 sivua. Äkkiäkös nokkela ne kaikki selittää väärin päin.Kyllä keula visiiri aukesi irtosi. Se on nostettu ylös merestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuunnelkaa tausta äänet myös, komentosillalla oli kovat paikat.
Moni joka pääsi pois laivasta jäätyi myrskyyn kylmään veteen ,liian kauan meressä . Miten ihmeessä noihin laivoihin saisi omat helikopterit jotka vie maihin heti kun laivaan tulvii vettä . Ihmiset jäätyy noihin pelastusveneisiin.
- Anonyymi
Viimeiset sanat.
"Todella paha. Pahalta tämä näyttää tässä nyt kyllä"
Estonia katoaa tutkasta eikä enää vastaa Viking Mariellan kutsuun.- Anonyymi
Oli se kauhea onnettomuus, muistan kun avasin telkun.
Tuttu oli merellä Finnlinesin laivalla tuona yönä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli se kauhea onnettomuus, muistan kun avasin telkun.
Tuttu oli merellä Finnlinesin laivalla tuona yönä.Minunkin tuttu seilasi tankkerilla eteläisellä atlantilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli se kauhea onnettomuus, muistan kun avasin telkun.
Tuttu oli merellä Finnlinesin laivalla tuona yönä.Minunkin tuttavan aviomies seilasi niihin aikoihin joskus 80/90-luvulla merillä. Tosin taisivat erota jo vuosia sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli se kauhea onnettomuus, muistan kun avasin telkun.
Tuttu oli merellä Finnlinesin laivalla tuona yönä.Millä Finnlinesin laivalla se oli? Tuolloin se oli Finncarriers.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä Finnlinesin laivalla se oli? Tuolloin se oli Finncarriers.
Finncarriers oli/on osa Finnlines konsernia.
Lähistöllä oli Antares sekä Finnhansa. - Anonyymi
Paha kallistuma . Valot pois Black out. Pimeässä siellä myrskyssä kovassa tuulessa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minunkin tuttu seilasi tankkerilla eteläisellä atlantilla.
Varmaan oli myrsky sielläkin . Mutta tämä tapahtui täällä pohjoisella merellä myrskyn aikana .
- Anonyymi
Puhui huonoa suomea sekä englantia
- Anonyymi
Ei se mitään suomea puhunut. Se leikki vaan.
- Anonyymi
Se mitään puhunut. Jos hätäkutsuun viittaat niin siellä puhuu laivan kipinä eli radisti. Mitkään perä miehet ei edes osaa käyttä laivan radioita.
- Anonyymi
Tutkintaraportista:
''Hätäsuunnitelman ja turvallisuuskäsikirjan mukaan ensimmäinen perämies– ei-radiosähköttäjä – oli vastuussa alukselta lähtevästä radioliikenteestä. Tämän uskotaan johtuneen siitä, että ESTONIA:n turvallisuusorganisaatio oli osittain kopioitu sellaisille aluksille laadituista organisaatiosuunnitelmista, joissa ei ollut radiosähköttäjää.
Komissio ei ole onnistunut varmistamaan, noudatettiinko tällaista toimintatapaa käytännössä.'' - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkintaraportista:
''Hätäsuunnitelman ja turvallisuuskäsikirjan mukaan ensimmäinen perämies– ei-radiosähköttäjä – oli vastuussa alukselta lähtevästä radioliikenteestä. Tämän uskotaan johtuneen siitä, että ESTONIA:n turvallisuusorganisaatio oli osittain kopioitu sellaisille aluksille laadituista organisaatiosuunnitelmista, joissa ei ollut radiosähköttäjää.
Komissio ei ole onnistunut varmistamaan, noudatettiinko tällaista toimintatapaa käytännössä.''Miksi siellä olisi 1994 vuonna Itämerellä pitänyt olla radisti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi siellä olisi 1994 vuonna Itämerellä pitänyt olla radisti?
Kansihenkilökuntaan kuului aluksen päällikön lisäksi viisi perämiestä, radiosähköttäjä ja kahdeksan kansimiestä. Viron lakien mukaan piti olla kipinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi siellä olisi 1994 vuonna Itämerellä pitänyt olla radisti?
Miten ihmeessä ne hoitaa työnsä satamissa ja yhteydet merellä jos ei ole radiota ?? Keskellä merta .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi siellä olisi 1994 vuonna Itämerellä pitänyt olla radisti?
Ooksää oikeesti tyhmä ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ihmeessä ne hoitaa työnsä satamissa ja yhteydet merellä jos ei ole radiota ?? Keskellä merta .
Kukas semmoista on väittänyt?
- Anonyymi
Niitä "kipinöitä" eli radiosähköttäjiä oli laivoilla viimeksi joskus 1970- 80- luvuilla. Radiopuhelimet eivät nykyisin sen kummempia laitteita ja taitoja vaativia ole kuin normipuhelimet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ihmeessä ne hoitaa työnsä satamissa ja yhteydet merellä jos ei ole radiota ?? Keskellä merta .
Ja mistä sait päähäsi ettei ollut radiota? Laivalla saattoi olla jopa telkkareita, mietipäs sitä?
- Anonyymi
Hän puhui Itä-blokin amatööri-Swahilia, liettualaisella aksentilla
- Anonyymi
Tietysti . Koska virolaiset osaa suomea ruotsia englantia saksaa ranskaa ja espanjaa . Myös kaikki laivatyöläiset puhuu montaa kieltä . YouTube video Estonia . Täällä on osattava työssä ruotsia ,Estonia oli entinen Suomen laiva sitten myyty Viroon . Laivan reitti oli ruotsin ja Viron välillä mutta myös suomalaiset käytti sitä reittiä virosta Ruotsiin . Virolaisia asuu Suomessa virallisesti 15000 joten heillä on Suomen kielen taito . Suomen ja Viron kieli on hyvin lähellä toisiaan . Pohjoisella alueella missä Suomikin on on osattava näitä kieliä mitä täällä puhutaan työssä.
- Anonyymi
Käytännössä kaikki Kotkan merenkulkuoppilaitoksen opettajat, jotka olivat toimineet siellä Andres Tammeksen opettajina, tunnistivat hänet puheäänestä heti, kun tuo kohteliaan nuoren miehen "Hyvää huomenta" -viesti radiossa/tv:ssä julkaistiin ensimmäisen kerran.
Tuo keskustelu käytiin 28.9.1994 Silja Europan ja Tammeksen kesken klo 1.24 - 1.29.
Tammes avasi koko keskustelun nimenomaan näillä sanoilla:
klo 1.24.42: "Hyvää huomenta. Puhutko sä suomea?"
klo 1:24.45: "Silja Europa, Estonia. Joo, puhun suomea."
klo 1:24.46 : "Estonia, Silja Europa. Joo meillä on nyt tässä ongelma, on paha kallistuma oikealle puolelle, uskon että oli pari–kolmekymmentä astetta. Voisitko sä tulla apuun ja pyytää myös Viking Line apuun?"
Toki Estonian radiosähköttäjällä oli määrätty päivystysaika klo 19–01,
jolloin hän päivysti ainakin radiosähkötyksen hätätaajuutta, 500 kHz. Muina
aikoina tätä taajuutta päivystettiin automaattisella radiosähkötyshälyttimellä.
Radiopuhelinliikenteen hätätaajuutta 2182 kHz ja VHF-kanavaa 16 päivystettiin komentosillalla.
Useilla miehistön jäsenillä oli yhteensä noin 30–35 meri-VHF-käsipuhelinta. Niissä oli myös
kanava 16. Ne eivät käyneet ilmi aluksen radioluvasta.
Lukekaa kv. komission loppuraportti, jonka sivuilla 97-98 on mm. kokonaisuudessaan tuo Tammeksen ja Silja Europan välinen keskustelu sanatarkasti.
Tuskinpa suomea osaamattoman henkilön ensimmäinen kysymys Silja Europalle olisi ollut: "Puhutko sä suomea?"
Kun lukee enemmän - luulee vähemmän. Tässäkin asiassa. - Anonyymi
Suomen kieli ei todellakaan ole vaatimuksena esim. Viron ja Ruotsin välisessä liikenteessä...Yhtä hyvin voitaisiin edellyttää kaikilta Suomenlahdelle ja Perämerellekin ajavilta aluksilta päällystön osaavan suomea...melko absurdi ajatus kaiketi?'
Varsin harva virolainen muuten osaa esim. espanjaa tai ranskaakaan... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä kaikki Kotkan merenkulkuoppilaitoksen opettajat, jotka olivat toimineet siellä Andres Tammeksen opettajina, tunnistivat hänet puheäänestä heti, kun tuo kohteliaan nuoren miehen "Hyvää huomenta" -viesti radiossa/tv:ssä julkaistiin ensimmäisen kerran.
Tuo keskustelu käytiin 28.9.1994 Silja Europan ja Tammeksen kesken klo 1.24 - 1.29.
Tammes avasi koko keskustelun nimenomaan näillä sanoilla:
klo 1.24.42: "Hyvää huomenta. Puhutko sä suomea?"
klo 1:24.45: "Silja Europa, Estonia. Joo, puhun suomea."
klo 1:24.46 : "Estonia, Silja Europa. Joo meillä on nyt tässä ongelma, on paha kallistuma oikealle puolelle, uskon että oli pari–kolmekymmentä astetta. Voisitko sä tulla apuun ja pyytää myös Viking Line apuun?"
Toki Estonian radiosähköttäjällä oli määrätty päivystysaika klo 19–01,
jolloin hän päivysti ainakin radiosähkötyksen hätätaajuutta, 500 kHz. Muina
aikoina tätä taajuutta päivystettiin automaattisella radiosähkötyshälyttimellä.
Radiopuhelinliikenteen hätätaajuutta 2182 kHz ja VHF-kanavaa 16 päivystettiin komentosillalla.
Useilla miehistön jäsenillä oli yhteensä noin 30–35 meri-VHF-käsipuhelinta. Niissä oli myös
kanava 16. Ne eivät käyneet ilmi aluksen radioluvasta.
Lukekaa kv. komission loppuraportti, jonka sivuilla 97-98 on mm. kokonaisuudessaan tuo Tammeksen ja Silja Europan välinen keskustelu sanatarkasti.
Tuskinpa suomea osaamattoman henkilön ensimmäinen kysymys Silja Europalle olisi ollut: "Puhutko sä suomea?"
Kun lukee enemmän - luulee vähemmän. Tässäkin asiassa.Tarkkaan ottaen keskustelu ei mennyt aivan noinkaan, mutta olkoot, asiahan on olennaisin!
- Anonyymi
Kuvia Tammesista?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014