Pahat teot anteeksi

Mannaa

Luuk. 5: 8 ”Mene pois minun tyköäni, sillä minä olen syntinen ihminen!”

Luther kirjoittaa tästä:
”Sairas omatunto on luonnostaan sellainen, että se, niin kuin tässä Pietari, pakenee Vapahtajaa ajatellen: <Ah Jumala, en ole mahdollinen tulemaan autuaaksi ja istumaan enkelien ja pyhien parissa! Se on liian suurta.> Tällainen itsensä tunteminen on oikea, ja kuta syvempi se on, sitä parempi.
Armoa et kuitenkaan saa hyljätä syntiesi tähden; sillä huomatessasi omantuntosi vapisevan ja pyrkivän vieroittamaan sinua pois armosta olet kaikkein kelvollisin ja sopivin. Silloin olet saavuttanut lohdutuksen omalletunnollesi ja voit sanoa Miikan kanssa: <Kuka on Jumala, niin kuin sinä olet, joka annat pahat teot anteeksi > ja <heität heidän syntinsä meren syvyyteen?>
Kaikki ne jumalat, jotka eivät ota pois syntiä, ovat epäjumalia. Miika sanoo siis oikein, ettei kukaan olen niikuin meidän Jumalamme. Muut jumalat näet tahtovat löytää, mutta eivät antaa hurskautta. Mutta Jumala antaa meille vanhurskautta. Hän ei löydä sitä meistä. Ei sinun tarvitse olla epätoivoinen, vaikka omatuntosi vapisee ja tuntee syntiä, sillä kuta riettaammalta omasta mielestäsi näytät, sitä pikemmin Jumala sinulle armonsa antaa, ja kuta enemmän tunnet olevasi syntinen ja tahtovasi luopua Hänestä, sitä enemmän sinun on Hänen tykönsä tunkeutuminen.”

Kyllä tuo kelvottomuus monella lailla vaivaa minua syntistä. Ennen kun sain uskon, koin olevani kelvoton ehtoollista nauttimaan, olemaan omaisten ja läheisten kasvojen edessä, rukoushuoneella tervehtiä Jumalan terveellä uskovia.
Nyt kelvottomuus tuntuu siksi, että niin monet helmasynnit vaivaavat, niin vähän syvennyn Sanaan, en meinaa uskoa, että olen kelvollinen Jeesuksen asumaan tykönäni, olemaan Pyhän Hengen ohjauksessa. Ehken osaa kylliksi kiittää siitä, että saan olla Jumalan lapsi, saan kuitenkin suurena syntisinä uskoa olevani ja pysyväni Tiellä.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Haluan perille ja mukavaan kotiin.
      Pysyvästi tiellä on ns. mierolainen, aina hukassa kaikkialla. Mutta kuvaava sanonta kyllä.

    • Avaukseen aamen. 👍😊

      • Anonyymi

        Hyvä vaito! Laita jatkossakin näin lyhyesti sanomasi.


    • Anonyymi

      Eli aloittaja olitko niin pinttyneen likainen ettei Jeesus saanutkaan sinua puhtaaksi, vai astuitko heti pesin jälkeen vanhaan lätäkköön?

      kummasta on kysymys vai onko kummastakaan vaan pelkästään asian suuresta ymmärryksen puutteesta.

      vaito aamentaa aina kun joku oikein piehtaroi synneissään.

      ajatelkaa mitä Jeesus ajattelee kun Hän on juuri saanut potilaan pestyä, ja alkaa sama piehtarointi uudestaan.

      • Ei Raamatussa ole sanaakaan lihan pyhittymisestä, vaan nimenomaan päinvastoin, missä synti on tunnettu suureksi, siellä on armo ylenpalttinen. Vain syntinsä lain edessä tunteva ihminen voi elää Jumalan armossa. Lihan pyhitysoppi ei ole kristinuskoa, se on judaistista tekopyhyyttä.

        Room. 8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.

        Lihan mieli on Jumalan kaltaiseksi tulemisen harha, jonka näimme jo Eevan ja Aadamin lankeemuksessa. Ja tänä päivänä näemme lankeemuksen pyhitetystä lihasta kerskaamisena.


      • Luepas vähän tarkemmin Raamattua ja tätä Lutherin selitystä. Ota eli pyydä, että Hän antaa sinulle Hänen ymmärryksen Sanaan, ettei sinun ymmärryksesi ole vallalla lukiessasi Sanaa.

        Ihminen, uskovana, ei pääse irti vanhasta ihmisestään. Totaalinen puhdistuminen on vasta sitten, kun ihminen siirtyy ajasta ikuisuuteen, kun ajallinen asu on riisuttu.

        Liian usein saan kuulla kuitenkin hyvin syntikeskeisiä saarnoja, ihan kuin kuulijat olisivat vielä omilla teillään, tai heränneitä. Mutta kun kuulijoina on yleensä uskovat ihmiset, niin miksi silloin "piehtaroidaan" niin syntiasioissa, eikä keskitytä armoitetuille selittämään Sanaa.


    • Uskossa valvova kristitty tuntee joka hetki voimakkaan ristiriidan oman tahtonsa ja Jumalan tahdon välillä. Kuollut uskoinen ei tunne syntejään, - lihansa pahuutta.

      • Anonyymi

        Jos tunnet joka hetki olevasi voimakkaassa ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa, niin mitähän silloin ja tällöinkin tahdot?

        Mistä sinä Vaitovainen olet ammentanut tuon vahvan uskosi? Lestadiolaisuudestako?


    • Onklo syntinen vanhurskas, eli JUmalalle kelpaava. On, ja ainoastaan syntiset ovat Jumalalle kelpaavia. Synnittömät ovat niitä parantumattomasti terveitä, jotka eivät parannusta tarvitse.

      1. Joh. 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

      Totuus on Jeesus Kristus. Hän ei asu sellaisessa sydämessä joka elää valheessa, eli kuvittelee olevansa synnitön.

      1. Tim. 1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen,
      ***) -> että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, ...
      -> ... joista minä olen suurin.

    • Anonyymi

      Mitähän syntiä Paavali lienee tehnyt yhtenään kun noin kirjoittaa olevansa suurin syntinen vaikka Jeesu spesi puhtaaksi?!

      vai olisko niin että tuokin kohta kuuluu niihin joista kirja sanoo, että ...on vaikeselkoisia ajatuksia joita vakiintumattomat vääntävät kieroon jne...!

      eikö siis jo järkikin sano, että Paavali piti itsensä erillään synnintekemisestä, hänellä kun toimi kaikki armolahjat, vaikea yhtälö suurimmalle syntiselle ja Jumalan Pyhyydelle vai mitä!

      • Oma syntisyys pitää ihmisen tuntea ja tietää, mitä syvemmin sen tietää, sen vahvemmin saa tuntea armon, että saa armosta kaikki syntinsä anteeksi.
        Ajassa on ollut ja tulee olemaan vain yksi synnitön ihminen, joka on Jeesus Kristus, Lunastajamme ja Vapahtajamme!


    • Pinnallinen syntikäsitys on johtanut monet omanvanhurskauden palvelijoiksi.

      Millainen on pinnallinen syntikäsitys? Synneiksi mielletään vain joitakin muistiin ja omaantuntoon tallentuneita tekoja.

      Millainen on OIKEA syntikäsitys. Tämä jonka Raamattu meille ilmoittaa! Jokainen solumme on synnin lävitse turmelema, syntymästämme saakka. Tämä on synti. Kaikki se mitä ihmisessä on on Aadamin ja Eevan lankeemuksessa tullut tyynni kelvottomaksi Jumalalle. Kukaan ihminen ei tee sitä mikä on Jumalan tahto. OIKEA synnintunto ajaa kadotetun ja tuomitun ihmisen Jeesuksen Kristuksen luokse, tämän tekee tietoisuus siitä, etten voi tehdä pelastuakseni mitään sellaista että voisin pelastua. Ainoaksi mahdollisuudeksi jää USKO Kristukseen, joka on ristinkuolemallaan ja verensä vuodattamisella maksanut syntivelkani ja lunastanut minut helvetin tuomiosta vapaaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1948
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1611
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1286
    4. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      108
      1184
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1025
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      827
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      781
    Aihe