Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tuhlaajapoika

Anonyymi

Kävin kasteella adventtikirkossa 1990-luvun puolivälissä. Olen sen jälkeen vältellyt seurakuntayhteyttä ja -kuria. Olen ollut tietynlainen tuhlaajapoika, koska en ole halunnut, että adventistit näkevät esim. jos istun kesällä ravintolan terassilla. Olen välttynyt kiusallisilta tilanteilta olemalla aivan hissukseen. Minut on liitetty poissaolevana adventtiseurakuntaan, josta olen kyllä saanut tiedon. Noin kymmenen vuotta sitten liityin takaisin ev. lut. kirkkoon.

Sain nyt sähköpostitse Suomen Adventtikirkon jäsenille tarkoitetun strategiakyselyn vuosille 2019-2022. Olen siis jäsen, vaikka en anna kuulua itsestäni mitään. Adventtikirkon kerhotoiminnasta saattaisi olla iloa aikanaan eläkepäivillä, joten en haluaisi erotakaan. Vaikka en ole tiukkapipo, yhteinen tausta antaa yhteenkuuluvuuden tunnetta enkä halua olla sen rikkoja, vaikka olisin toista mieltä jostain oppikysymyksistä. Jeesukseen toki uskon ja suhde on säilynyt ja kasvanut. Onko kaikin puolin ok, jos pysyy kahden seurakunnan jäsenenä?

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Adventtikirkon kerhotoiminnasta saattaisi olla iloa aikanaan eläkepäivillä, joten en haluaisi erotakaan. Vaikka en ole tiukkapipo, yhteinen tausta antaa yhteenkuuluvuuden tunnetta enkä halua olla sen rikkoja, vaikka olisin toista mieltä jostain oppikysymyksistä. "

      No eihän kerhotoiminnassa ole mitään pahaa.

      Jos et nyt sitten opinkohtia hyväksykään, niin paitsi ilkeää ja pahansuopaista Timo-setää, tuskin juuri kukaan sinua a-kirkosta pois ajaa. Kuten ei minuakaan. (Jos ei nyt tyhjänpäiväistä pyh-666:tta tai muuta numerosarjaa tällä palstalla lasketa.)

      • Anonyymi

        Olen tavannut Timon Mikkelissä parikymmentä vuotta sitten useita kertoja, enkä tunnista luonnehdintaasi hänen ilkeydestä ja pahansuopaisuudesta. Päinvastoin. Elämä on ajanut meidät eri suuntiin, mutta paljon pitää olla tapahtunut, jos hänestä sellainen olisi tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tavannut Timon Mikkelissä parikymmentä vuotta sitten useita kertoja, enkä tunnista luonnehdintaasi hänen ilkeydestä ja pahansuopaisuudesta. Päinvastoin. Elämä on ajanut meidät eri suuntiin, mutta paljon pitää olla tapahtunut, jos hänestä sellainen olisi tullut.

        No mutta sinä et olekaan lukenut tämän palstan kirjoituksia siltä ajalta kun Timo vielä kirjoitteli täällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen tavannut Timon Mikkelissä parikymmentä vuotta sitten useita kertoja, enkä tunnista luonnehdintaasi hänen ilkeydestä ja pahansuopaisuudesta. Päinvastoin. Elämä on ajanut meidät eri suuntiin, mutta paljon pitää olla tapahtunut, jos hänestä sellainen olisi tullut.

        Eni minäkään hänestä 90-luvun lopulla haistanut mitään sellaista. Mutta maailma muuttuu, ja ihmiset sen mukana. Viime vuosien kirjoituksista mm. tälle palstalle voi jokainen itse todeta, ettei kyseessä ole enää se nuori ja kasvava suloinen lupaus, vaan ihan valmis ja kitkerä fariseus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tavannut Timon Mikkelissä parikymmentä vuotta sitten useita kertoja, enkä tunnista luonnehdintaasi hänen ilkeydestä ja pahansuopaisuudesta. Päinvastoin. Elämä on ajanut meidät eri suuntiin, mutta paljon pitää olla tapahtunut, jos hänestä sellainen olisi tullut.

        Ei ole tullut. Exap valehtelee.


      • Anonyymi
        Exap kirjoitti:

        Eni minäkään hänestä 90-luvun lopulla haistanut mitään sellaista. Mutta maailma muuttuu, ja ihmiset sen mukana. Viime vuosien kirjoituksista mm. tälle palstalle voi jokainen itse todeta, ettei kyseessä ole enää se nuori ja kasvava suloinen lupaus, vaan ihan valmis ja kitkerä fariseus.

        Höpöhöpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tullut. Exap valehtelee.

        Mistä ei ole tullut kuka?


    • Anonyymi

      Kaikista uskonlahkoihin kusetetuista ja niihin harhautuneista tulee häijyjä ja ilkeitä ihmisiä. On tietysti tärkeää yrittää peittää se oma ilkeys uskonnolliseen kaapuun.

      • Anonyymi

        Minkähän takia minusta ei ole kukaan koskaaan sanonut noin sen lähes viidenkymmenen vuoden aikana, jonka olen uskovaisena elänyt ? Ei työnantajani, ei ystäväni eikä edes läheisimmät perheenjäseneni? Ehkäpä sitten olen niin mestari peittämään sen häijyyyteni ja ilkeyteni että elelen vain itsekseni omassa hiljaisuudessa sen ilkeyteni kanssa....

        Teidän ei-uskovaisten ei näköjään tarvitse sitä edes yrittää peitellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähän takia minusta ei ole kukaan koskaaan sanonut noin sen lähes viidenkymmenen vuoden aikana, jonka olen uskovaisena elänyt ? Ei työnantajani, ei ystäväni eikä edes läheisimmät perheenjäseneni? Ehkäpä sitten olen niin mestari peittämään sen häijyyyteni ja ilkeyteni että elelen vain itsekseni omassa hiljaisuudessa sen ilkeyteni kanssa....

        Teidän ei-uskovaisten ei näköjään tarvitse sitä edes yrittää peitellä.

        No oletpas sinä häijy ja omahyväinen.
        Pöyhkeilet omalla erinomaisuudellasi, jota sinussa kuitenkaan ei ole laisinkaan.
        Sinun uskovaiseksi itseäsi nimittävän ei tarvitse sitä ylpeyttäsi näköjään edes peitellä.


      • Anonyymi

        Juu, sinustahan se näkyy. Eli näen pahan, adventismista eronneitten kirjoituksista, eli millaisia heistä tuli. Siksi en ole adventisti. Jos heistä tulee narkkareita, naurajia, exia kahle-exia jne.
        Ei se ole ihmisen hedelmällistä elämää. Jos opetus ei ole saanut ihmistä rakastumaan Jumalaan, niin perkele valtaa silloin mielen ja kahlitsee ihmisen vuosiksi adventismiin, johon eivät edes sitoudu. Eli tavallaan siinä adventismi tekee ihmisestä mielenhäiriöisiä ja polosia pallonpyörittäjiä, jotka eivät ole vapaita ihmisiä. Ei edes silloin, kun lähtevät.
        Se sairastuttaa pahanpäiväisesti. Realiteetit katoaa, käsityskyky katoaa, jossa voisi lähteä hipsimään poispäin. Eli jokin siemen saattaa ihmisen lusteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, sinustahan se näkyy. Eli näen pahan, adventismista eronneitten kirjoituksista, eli millaisia heistä tuli. Siksi en ole adventisti. Jos heistä tulee narkkareita, naurajia, exia kahle-exia jne.
        Ei se ole ihmisen hedelmällistä elämää. Jos opetus ei ole saanut ihmistä rakastumaan Jumalaan, niin perkele valtaa silloin mielen ja kahlitsee ihmisen vuosiksi adventismiin, johon eivät edes sitoudu. Eli tavallaan siinä adventismi tekee ihmisestä mielenhäiriöisiä ja polosia pallonpyörittäjiä, jotka eivät ole vapaita ihmisiä. Ei edes silloin, kun lähtevät.
        Se sairastuttaa pahanpäiväisesti. Realiteetit katoaa, käsityskyky katoaa, jossa voisi lähteä hipsimään poispäin. Eli jokin siemen saattaa ihmisen lusteeksi.

        Kaikki uskonnot tekevät ihmisistä ääliöitä. Siksi uskonnot ovat kuin syöpä.
        Pelkkä ero lahkosta ei välttämättä aina riitä tervehtymiseen. Pitää saada vertaistukea ja esimerkiksi Uskontojen uhrien tuki UUT ry tekee sillä saralla hyvää työtä.
        Ukonlahkojen toiminta perustuu vahvasti aivopesuun ja siksi on tärkeää, että saadaan se uskonnollinen paska kitkettyä sieltä pääkopasta juurineen pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oletpas sinä häijy ja omahyväinen.
        Pöyhkeilet omalla erinomaisuudellasi, jota sinussa kuitenkaan ei ole laisinkaan.
        Sinun uskovaiseksi itseäsi nimittävän ei tarvitse sitä ylpeyttäsi näköjään edes peitellä.

        Niinkö? Minä en ole sanonut itse itsestäni yhtään mitään. Itse tunnen olevani maan mutaa. Mikä minä llen itsestäni mitään todistamaan. Mutta toisaalta, sinä oletkin tosikko, joka ei ymmärrä sarkasmia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, sinustahan se näkyy. Eli näen pahan, adventismista eronneitten kirjoituksista, eli millaisia heistä tuli. Siksi en ole adventisti. Jos heistä tulee narkkareita, naurajia, exia kahle-exia jne.
        Ei se ole ihmisen hedelmällistä elämää. Jos opetus ei ole saanut ihmistä rakastumaan Jumalaan, niin perkele valtaa silloin mielen ja kahlitsee ihmisen vuosiksi adventismiin, johon eivät edes sitoudu. Eli tavallaan siinä adventismi tekee ihmisestä mielenhäiriöisiä ja polosia pallonpyörittäjiä, jotka eivät ole vapaita ihmisiä. Ei edes silloin, kun lähtevät.
        Se sairastuttaa pahanpäiväisesti. Realiteetit katoaa, käsityskyky katoaa, jossa voisi lähteä hipsimään poispäin. Eli jokin siemen saattaa ihmisen lusteeksi.

        Sinähän sen tiedät :)


    • Anonyymi

      Jos olet liittynyt ev.lut. kirkkoon, et voi olla adventtikirkon jäsen, koska ev.lut. kirkko ei hyväksy kaksoisjäsenyyttä.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Ongelma onkin ev. lut. kirkon päässä. Se ei hyväksy kaksoisjäsenyyttä. Turha lienee edes kysyä kirkkoherralta, mihin Raamatun kohtaan tämä perustuu. Minua itseäni ei haittaisi esim. erilaiset kastekysymykset. Evankeliumin etenemisen kannalta olisi hyvä, jos olisi mahdollista olla jäsen kahdessa kristillisessä seurakunnassa. Kristityt voisivat toimia yhdessä ja olla yhtä Kristuksessa.

        Ev. lut. kirkko hyväksyy melkein kaikki jäseniksi, vaikka ei olisi uskossakaan. "Tulkaa kaikki", mutta jos olet tunnustuksellinen luterilainen tai jäsen toisessa kristillisessä yhteisössä, se ei käy. Ev. lut. kirkon ei tarvitsisi olla mustasukkainen, kun se saa kirkollisveron siitä huolimatta.

        Taidan ottaa aikalisän 30.11.2020 saakka ja miettiä mitä teen. Kukaan sukulaiseni ei ole adventisti. Katsoin tarvitsevani uskovien kasteen opiskeluaikoinani, enkä ole sitä koskaan katunut. En ole vain elänyt niiden standardien mukaan, mitä itse toivoin ja mitä adventistien oletin edellyttävän.

        t. Aloittaja


    • Käytännössä ei periaatteessa voi olla kahden eri uskonnon organisaation jäsenrekisterissä ymmärtääkseni.

      Ristiriitoja olevaisille syntyy uskonnon organisaatioissa olevaisten henkilökohtaisten tarpeiden, toiminnan rationaalisuuden, ja organisaatioiden palkattujen työntekijöiden tarpeiden rajapintojen asioiden suhteen.

      En ole itse kirjoilla missään, en estä ketään liittymästä enkä kehoita ketään eroamaan.

      Ihmisten uskonnon ryhmissä on usein niin että joka toinen on ottanut jotakin lähimmäisen johtajan virkaa, ja on itsekin rajoittunut monin tavoin.

      • Lisäys;

        Adventtikirkossa on kyllä alusta Kristus Jeesus Raamatun evankeliumin uskon hengelliselle pyhitykselle.

        Kaikissa uskonnon ryhmissä joka organisaatiossa on ihmisiä ja ristiriitoja.


      • Anonyymi

        "En ole itse kirjoilla missään"

        Minkä takia sinun piti päästä eroamaan adventtikirkosta, vaikka et ollut liittymässä mihinkään muuhunkaan seurakuntaan? Kirjoitat kuitenkin myönteisesti adventtikirkosta ja sanot, että siellä voi elää Jeesukselle pyhittynyttä elämää.

        Turha on olla jälkiviisas, mutta sinuna olisin jäänyt kirjoille ja samalla kuitenkin ottanut etäisyyttä kirkon toimintaan kunnes olet kerännyt voimia. Seurakunta pitäisi olla paikka, jossa saa levätä maailman taakoilta, mutta sinulle siitä tuli työkenttä, joka muiden luottamustehtävien ohella ajoi burn out tilaan.

        Välit pääsivät tulehtumaan, kun jotkut organisaatiossa omassa mielessäsi asettuivat esimiehiksesi. Jos kuitenkin tunnustat kirkon arvot ja opetukset, olisi luullut, että olisivat vain ottanut etäisyyttä jäsenyyden säilyttäen.

        No, kirkkoon kuuluminen ei ole pelastuskysymys. Voit olla vanhurskas ja Jumalalle rakas ihan yksinkin omissa oloissasi.

        t. Aloittaja


      • Anonyymi kirjoitti:

        "En ole itse kirjoilla missään"

        Minkä takia sinun piti päästä eroamaan adventtikirkosta, vaikka et ollut liittymässä mihinkään muuhunkaan seurakuntaan? Kirjoitat kuitenkin myönteisesti adventtikirkosta ja sanot, että siellä voi elää Jeesukselle pyhittynyttä elämää.

        Turha on olla jälkiviisas, mutta sinuna olisin jäänyt kirjoille ja samalla kuitenkin ottanut etäisyyttä kirkon toimintaan kunnes olet kerännyt voimia. Seurakunta pitäisi olla paikka, jossa saa levätä maailman taakoilta, mutta sinulle siitä tuli työkenttä, joka muiden luottamustehtävien ohella ajoi burn out tilaan.

        Välit pääsivät tulehtumaan, kun jotkut organisaatiossa omassa mielessäsi asettuivat esimiehiksesi. Jos kuitenkin tunnustat kirkon arvot ja opetukset, olisi luullut, että olisivat vain ottanut etäisyyttä jäsenyyden säilyttäen.

        No, kirkkoon kuuluminen ei ole pelastuskysymys. Voit olla vanhurskas ja Jumalalle rakas ihan yksinkin omissa oloissasi.

        t. Aloittaja

        Kiitoksia asiallisesta ymmärryksestäsi.

        Tuo kertoi riittävästi mitä kirjoitit.


    • Anonyymi

      "Välit pääsivät tulehtumaan..."

      Uskovaisten keskuudessa vallitsee aika usein tulehtuneet välit.
      Lahkon sisällä taistellaan kiivaasti niistä paremmista paikoista, kun kuvitellaan, että hierarkiassa yleneminen saa lahkon jäsenen näyttämään hurskaammalta kuin ne muut lahkon tollot.
      Lahkon valtaapitävät ovat saman kurimuksen kourissa, koska heidän täytyy tehdä tulosta edetäkseen urallaan. Kun pastori saa useita huijattua kasteelle ja lahkon maksavaksi jäseneksi, on luonnollista, että lahko palkitsee tunnollisen työntekijänsä.
      On tietysti niinkin, että jos satut kuulumaan siihen etuoikeutettuun sukuuun, joka on mm. auliisti rahoittanut lahkon bisnestä, olet silloin etulyöntiasemassa ja pääset helpommin paremmille palkoille ja paikoille lahkossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2197
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1446
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe