Mitä jos eri tavalla uskovia ei kutsuttaisi heitä halventavilla nimillä?
Parantaisiko se keskustelukulttuuria?
Mitä jos annettaisiin asioiden riidellä, mutta emme menisi henkilökohtaisuuksiin ja leimaisi toista ihmistä tai kokonaista ihmisryhmää "pahaksi" tai "mielisairaaksi" sen vuoksi, että he uskovat eri tavalla kuin "minä"?
Mitä jos?
Niin - on pelkkää utopiaa, että tällaisella vihapuheita suosivalla foorumilla olisi mahdollista keskustella asiallisesti ja toista kunnioittavalla tavalla.
G4G
Keskustelukulttuurin parantaminen
23
<50
Vastaukset
- Anonyymi
En tiedä pahempia haukkumanimiä kuin uskovainen, fundamentalisti, jehova, mormooni, lesta...
Vähänpä sinä tiedät.
Tässä muutamia uskovaisten teistien ja kreationistien käyttämiä nimiä ateisteista:
hihhuli, ripulivajakki, vajakki, ääliö, älykääpiö, vajaaälyinen, idiootti, imbesilli, tyhmä, hullu, mielisairas, hullu,...
Uskovaisista kristityistä on käytetty luultavasti kaikki ne haukkumanimet, jotka suomen kielen sanavarastoon sisältyvät.
Ja ne, jotka näitä sanoja käyttävät, ovat tietysti uskovaisia kristittyjä ja teistejä! He haukkuvat ateisteja jatkuvasti noilla nimillä?
Täh?!- Anonyymi
Fahim kirjoitti:
Vähänpä sinä tiedät.
Tässä muutamia uskovaisten teistien ja kreationistien käyttämiä nimiä ateisteista:
hihhuli, ripulivajakki, vajakki, ääliö, älykääpiö, vajaaälyinen, idiootti, imbesilli, tyhmä, hullu, mielisairas, hullu,...
Uskovaisista kristityistä on käytetty luultavasti kaikki ne haukkumanimet, jotka suomen kielen sanavarastoon sisältyvät.
Ja ne, jotka näitä sanoja käyttävät, ovat tietysti uskovaisia kristittyjä ja teistejä! He haukkuvat ateisteja jatkuvasti noilla nimillä?
Täh?!suomi24 ylläpito ja omistajat edesauttavat vihapuheita ja rasismia salliessaan kaiken kristittyihin kohdistuvan vihapuheen tällä ja muilla suomi24 palstoilla.
Ateistit eivät ole koskaan tuominneet muiden ateistien tapaa keskusteluissa. Se kertoo siitä, että ateistit hyväksyvät tämän. - Anonyymi
Fahim kirjoitti:
Vähänpä sinä tiedät.
Täh?!Vajakki ja idiootti tyyppiset haukkumanimet viittaavat ihmiseen, joka ei voi tilalleen mitään. Uskovainen, lesta jne. viittaavat ihmisen omaan intentioon. Jos ihminen on itse vastuussa omasta alennustilastaan, onhan se pahempi kuin että hän olisi syntynyt vajaana.
- Anonyymi
Myös "kristitty" on aika paha. Ainakin itselleni olisi kaamea loukkaus, jos joku väittäisi minun kuuluvan sellaiseen inhaan porukkaan.
- Anonyymi
Suurin yksittäinen keskustelukulttuurin pilaaja on juuri G4G. Hän provoilee, temppuilee, kirjoittaa usealla eri nikillä ja tekee ateistien nimissä aloituksia, joissa esittää muka ateistina sellaisia ajatuksia, joita on helppo vastustaa. Tuollainen on epärehellistä mustamaalaamista.
- Anonyymi
Palstan kulumaton osa on ateisti nimimerkiltä Heh hah, joka kirjoittaa nyt Anonyyminä.
Heh hah avaa uusia ketjuja tekeytyen kreationistiksi/teistiksi ja vastaa itselleen ateistina. Näin toistuvasti.
Heh hah plagioi muiden kirjoittajien nikkejä ja voi jopa kirjoittaa toisen rekisteröimällä nikillä, milloin ikinä tahtoo.
Salasanat eivät ole turvassa suomi24 foorumilla.
Kun Heh hah kirjoittaa toisen henkilön rekisteröimällä nikillä, niin Ylläpito kehottaa vaihtamaan salasanaa ja syyllistää kirjoittajan siitä, että on antanut salasanansa hakkeroijan tai moderaattorin käytettäväksi.
Salasanan vaihtaminen ei auta Heh hah moderaattoria vastaan, sillä hän voi kirjoittaa milloin tahansa kenen tahansa nikillä. Suomi24 ylläpito on ilmoittanut, että se ei tee mitään tälle asialle sen jälkeen, kun on syyllistänyt sen henkilön, jonka salasana on hakkeroitu/ jota moderaattori Heh hah on käyttänyt väärin. - Anonyymi
Jep. G4G on kuin poika ja susi tarinan poika. Hän valehtelee ihan jatkuvalla syötöllä ja ihmettelee tekopyhänä miksi häntä ei uskota. Yksinpuhelut tuntuvat olevan myös tavaramerkki, jossa hän esiintyy niin ateistina kuin teistinäkin. Se ettei hänellä ole puhtaat jauhot pussista kertoo jo hänen tapansa kirjoittaa eri nimimerkeillä, että ulkopuolisella lukijalla tulee kuva varmasti eri henkilöistä. Hän väittää että palstalla on heh hah joka imitoi häntä ja on hakkeroinut hänen rekisteröidyn tilinsä nimeltä heh hah... että sellainen tyyppi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. G4G on kuin poika ja susi tarinan poika. Hän valehtelee ihan jatkuvalla syötöllä ja ihmettelee tekopyhänä miksi häntä ei uskota. Yksinpuhelut tuntuvat olevan myös tavaramerkki, jossa hän esiintyy niin ateistina kuin teistinäkin. Se ettei hänellä ole puhtaat jauhot pussista kertoo jo hänen tapansa kirjoittaa eri nimimerkeillä, että ulkopuolisella lukijalla tulee kuva varmasti eri henkilöistä. Hän väittää että palstalla on heh hah joka imitoi häntä ja on hakkeroinut hänen rekisteröidyn tilinsä nimeltä heh hah... että sellainen tyyppi.
Mietin nyt ensimmäistä kertaa sitä, mitä sinun päässäsi liikkuu, Heh hah.
Ei olisi kannattanut miettiä.
Niin kauan kuin olet sellainen kuin olet, niin muille ihmisille olisi parasta, että eivät ikinä joutuisi tekemisiin sinun kanssasi.
G4G (olen poistanut kaikki muistamani nikit)
- Anonyymi
Jeesus kun en itse ole, niin maan tavat ei käy kenenkään puolesta ja kutsuminen käy nimeltä. Ei se ole vaikeeta.
Vääräuskoinen on vääräuskoinen vaikka voissa paistettaisiin. Nih!
- Anonyymi
Mitä jos ei olisi vääräuskoisia eikä oikeauskoisia?
Olisi vain ihmisiä, joilla on erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä asioista, joita emme voi tietää tai todistaa ja joiden joukkoon uskonnot uskomuksineen kuuluvat.
Vaikka joku olisi eri mieltä kuin "minä", niin häntä voisi silti arvostaa, kunnioittaa ja rakastaa ihmisenä?
Jos joku uhkaa muita ihmisiä tai tekee pahoja tekoja uskontonsa käskystä, niin se on tietysti eri asia, mutta jos rauhaa rakastavat uskovaiset ja ateistit voisivat kohdata toisensa ihmisinä pilkkaamatta toisiaan, niin eikö se olisi win-win tilanne?
Toiveajatteluahan se on. Jatkakaa pahoinpitelyä ja hakkaamista... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos ei olisi vääräuskoisia eikä oikeauskoisia?
Olisi vain ihmisiä, joilla on erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä asioista, joita emme voi tietää tai todistaa ja joiden joukkoon uskonnot uskomuksineen kuuluvat.
Vaikka joku olisi eri mieltä kuin "minä", niin häntä voisi silti arvostaa, kunnioittaa ja rakastaa ihmisenä?
Jos joku uhkaa muita ihmisiä tai tekee pahoja tekoja uskontonsa käskystä, niin se on tietysti eri asia, mutta jos rauhaa rakastavat uskovaiset ja ateistit voisivat kohdata toisensa ihmisinä pilkkaamatta toisiaan, niin eikö se olisi win-win tilanne?
Toiveajatteluahan se on. Jatkakaa pahoinpitelyä ja hakkaamista...Ketkä leimaavat ihmisiä vääräuskoisiksi elleivät juuri uskovat? Kaikki uskovat ovat omasta mielestään oikeauskoisia ja kaikki muut heidän mielestään vääräuskoisia. Ketkä vähemmän arvostavat, kunnioittavat ja rakastavat muita kuin juuri uskovat? Ketkä ottavat enemmän itseensä Marsunkiillottajan heiton tapaisista lausahduksista kuin juuri uskovat?
Mars.kiill. on käsittääkseni ateisti.
- Anonyymi
Jos uskoo mielisairaan puheisiin ja seuraa häntä niin miksi pitäisi kutsua.
Uskovainen on mielisairaan johtajansa alapuolella, joten ilmaisua hänestä ei olemassa.
Mielisairas uskovaisten johdattelija on aina seurakuntansa yläpuolella. - Anonyymi
Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Myös toisin uskovia pitäisi kunnioittaa keskustelijoina ja välttää pilkkaavien ilmaisujen käyttöä. Ylipäätään uskovista voisi käyttää neutraalimpaa ilmaisua. Ehdotankin, että vastedes luovumme termin uskovainen käytöstä kokonaan ja käytämme neutraalia termiä ateismirajoitteinen sen sijaan. Tämä kuvaa mielestäni hyvin tätä ohimenevää psyykkistä häiriötä eli kiinnostusta yliluonnollisiin ilmiöihin eikä kuitenkaan tarpeettomasti leimaa kyseistä ihmisryhmää.
- Anonyymi
Isälläni oli tapana kutsua uskovia kristittyjä "muita paremmiksi ihmisiksi". Hän itse oli tavallinen ateistinen tapakristitty.
pena-68 Taitaa olla niitä harvoja kertoja, kun olen yhtä mieltä G4G:n kanssa. Keskustelija, joka heittää eriävää mieltä olevasta haukkumatermejä kuten ”vajakki, ”hihhuli”, ”uskovainen ateisti”, ”amispoju” yms menettää minun silmissä uskottavuutta rajusti. Ei sellaista tekstiä juuri jaksa lukea - kuulin tuollaista ihan tarpeeksi aikanaan peruskoulussa ja ne ketkä tuota tyyliä käyttivät eivät yleensä olleet edukseen monessakaan mielessä.
- Anonyymi
Tuollaisen salliminen paljastaa myös sen ettei Suomessa valvota tosiasiassa "vihapuhetta" vaan tiettyä poliittista agendaa. Juuri tuo nimittely on vihapuhetta jos mikä.
- Anonyymi
Olen käyttänyt sanaa "amispoju" vain niistä henkilöistä, jotka ovat oman arvioni mukaan ammatillisen koulutuksen saaneita tai amiksen kesken jättäneitä henkilöitä, joiden asiantuntemus ja kyky keskustella on "amispoikien" tasoa.
Arvostan amispoikia heidän taitojensa vuoksi ja teetän sen vuoksi kotini remontit amispojuilla ja vien autoni merkkihuoltoon, jossa nämä amispojut huoltavat sitä.
Amispojut ovat juuri niitä, jotka sanovat kaikkia eri tavalla ajattelevia mielisairaiksi vajakeiksi hihhuleiksi jne., joten ei liene väärin osoittaa heille heidän oma paikkansa nokkimisjärjestyksessä?
G4G
- Anonyymi
Niin kauan kun minä olen uskovan mielestä ahne ja egoistinen, hedonistisessa synnissä rypevä saastainen irstailija ja täysin moraaliton rikollinen, ei kannata odottaa mitään parannusta keskustelukulttuuriin.
- Anonyymi
Yleistätkö väärin vai mitä oikein höpäjät?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleistätkö väärin vai mitä oikein höpäjät?
Luettelin vain niitä tyypillisiä esimerkkejä joilla uskovat ovat minua nimitelleet erinäisiä kymmeniä tai satoja kertoja, joten kyse ei ole mistään yksittäistapauksesta. Listaan voidaan toki lisätä vielä tuo edellä mainittu amispoju.
- Anonyymi
Siis että uskovaisesta ei saisi käyttää sanaa uskovainen? Johan on nyt sensuurimieliala valloillaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18976Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875