Tie jakautumiseen.

Suomessa on muutamia "herätysliikkeitä", jotka ovat käyneet läpi eri vaiheita. Osa on jakaantunut ja osa vain muuten muuttunut ja ehkä menettäneet jäseniään. Osan toisiin liikkeisiin ja osa ihan ikäänkuin uskostaan luopumiseen.

Jokaisella herätysliikkeellä on juurensa ja alkupisteensä, joka on vaikuttanut suuresti eämään jatkossa. Joku on syntynyt spontaanin herätyksen seurauksena, jolloin suurempi tai pienempi joukko on saanut yhteneviä kokemuksia siitä, että taivastie ei ole ollut kovin selkeä. Siksi on alettu ikäänkuin huutaa nälkäisen lapsen tavoin Jumalan puoleen,. että Hän antaisi selkeitä tienviittoja ja usein on alkanut Raamatun lukeminen ja tutkiminen, mitä se on meille tänään.

Lestadiolaisuus, jota enempi ajattelen, on syntynyt synnintunnosta, jonka paikallinen pappi sai sisimpäänsä. Hän näki, että kirkko oli tehnyt työtä omalla tavallaan, mutta LLL ei oikein pystynyt ottamaan vastuuta työstään ja alkoi monien vaiheiden jälkeen saarnata parannusta kansan synneistä. Kun lähtökohta on herätyssaarna, niin jossain vaiheessa on siirryttävä herätrttyjen hoitamiseen, että kasvua voi syntyä Kristuksen tuntemisessa. Tässä on yksi syy siihen, että Lestadiolaisuutta on ruvettu ajattelemaan ikäänkuin kahtena linjauksena LLL ja Raattamaa omiksi linjauksiksiksiin.

Tästä alkaa jako elää omaa elämäänsä. Lestadiolsuutta pidetään jossain äärimmäisen ankarana ja vaativana ja toisaalla evankeelisena ja suvaitsevana. Alkuhajaannukseen on johtanut näiden linjausten eläminen eri piireissä ja voimakeskuksia on tullut sinne ja tänne. Alamaisuus ja toisten kunnioittaminen sai väistyä opillisten linjausten tieltä ja ensimmäinen uhri oli keskinäinen rakkaus. Toisaalta on huomattava se, että vanhaha uskoon tullut henkilö voi olla hyvinkin kehittymätön uskossaan ja ehkä tätä ei ole ymmärretty alussa eikä lopussa.

Syntyi siis kaksi äärtä ja he järjestäytyivät organisaatioikseen. Kolmas joukko, joka ei voinut eri syistä liittyä kumpaankaan sai haukkumanimen esikoiset. ja se hajanainen joukko liittyi määrätyssä vaiheessa Ruotsin Lapin wanhinten johdatukseen, koska alkuperäinen voi olla vain syntysijoilla. Siitä kiertueesta 1902 on saanut alkunsa joukko, joka sai lempinimen Esikoislestadiolaiset, vaikka virallinen nimi on ollut jotain muuta.

Wanhinten arvovalta piti liikettä koossa pitkään, koska sieltä voitiin aina kysyä, mitäs nyt tehdään. Viralliset yhteydet hoidettiin virallisesti eikä ongelmia ollut ainakaan julki, vaikka oli aikoja, jolloin Suomessa ei apua tarvittu eikä pyydetty. Kun yhteydet ovat lisääntyneet ja syntynyt sukulaissuhteita, on syntynyt monenlaista tiedonvälitystä sinne ja tänne.

Lapin suhteet ovat olleet aina osittain myös henkilökemiaan liittyviä ja hyvä yhteys on tuonut siunausta. Jossain vaihessa koitti lounatuulen aika, jolloin vapaus oli päästä uskovien keskuuteen ja henkilövalinnoissa tähdättiin osin myös evankeelisemman linjauksen läpiviemiseen, kunnes tuli vastaisku hyllytyksineen. Sukupolvi Lapissa oli vaihtunut ja linjuksia uusittiin vanhemmalle pohjalle.

Jakautuminen on siis seurausta pitkästä historiasta, kun Lapin arvovallan lisäksi Luterilaisen kirkon piirissä on nautittu osia täydestä evankeliumista. Kun on kaksi liekanarua ja molemmat alkavat vetää löysiä pois, niin jostain kohdasta tapahtuu repeämä ja tällä kerralla se meni niinkuin tiedämme. Sakramenttiasia oli se katalusaattori, joka sai aikaan rohkaistumista molemmilla puolilla, kun vähäisen tietoni mukaan ratkaisuja ei tehty veljeyden ja yhteisen rakkauden hengessä, vaan kabinettipäätöksinä, joista ei ole voitu osoittaa selkeää päätöstä millään tasolla.

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kristillisyys säilyy maailman loppuun asti, sillä Jumala on luvannu on meidän kanssa. Eriseura ei kestä, sillä usko voi muuttua kuolleeksi silmänräpäyksessä. Ja se ei ole pelastava usko.

      • Täällä niin kirjoitetaan eriseurasta, väärissä asiayhteyksissä, väärillä tavoilla tulkittuna - ei Raamattuun perustuen ja siellä kerrotun mitä on eriseura.

        Murheellista on, että yhä vahvemmin, joissain hengellisissä yhteisöissä, turvataan uskon oikeudellisuus ihmiseen. Liian helposti ajatellaan, että seurakunnan saarnoille ja ihmisten opeille kuuliaisena oleminen johtaa autuuteen, kuten saarnoissa sanotaan: "tämä on se oikea tie autuuteen".

        Ei uskoa ja Tiellä kulkua voi sälyttää jollekin hengelliselle yhteisölle. Valitettavaa on, että uusia hengellisiä ryhmiä syntyy koko ajan. Valitettavaa on, että sen kautta niin monet perhesiteet katkeavat, tulee paljon erilaisia ongelmia, vaikeimmat henkisiä ja hengellisiä.

        Mutta kuka voi sanoa, varmasti, että: "sinulla ei ole oikeaa uskoa, sinä et ole oikeassa seurakunnassa jne."?

        Uskon alkaja ja päättäjä on Herra. Jokaisella uskovalla on ihan omanlainen suhde Isään ja Sanan eläväksi tekeminen, Hengen hedelmän kypsänä ja tuoreena jakaminen. Raamattu kertoo selvin sanoin, miten ihminen saa armon uskoa, miten hän on Jumalan lapsena ja Tiellä.


      • 1. Kor 11: 19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.

        iten tämä on käsitettävä, kun yleinen ajatus on seuraava: Eriseura on aina lähtenyt porukka ja niitä ovat vaikkapa vanhoilliset. Paavalin käsityksen ukaan eriseura on aina seurakunnassa, ei ulkopuolella.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        1. Kor 11: 19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.

        iten tämä on käsitettävä, kun yleinen ajatus on seuraava: Eriseura on aina lähtenyt porukka ja niitä ovat vaikkapa vanhoilliset. Paavalin käsityksen ukaan eriseura on aina seurakunnassa, ei ulkopuolella.

        Vihne puhuu kerrankin asiaa tule vain takaisin isän kotiin
        Eriseura pitää seassanne oleman Näinhän Raamattu puhuu Sannoo myös etteivät he peri taivaan valtakuntaa kutka sitä rakentaa. Sinäkin olit yksi sellainen rakentaja ja viimein lähdit kun et saanut saarnaajanpaikka ja ajatuksiasi läpi
        Ulkona seurakunnan on vain rotat ta hiiret.
        Sanoo myös Luther


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vihne puhuu kerrankin asiaa tule vain takaisin isän kotiin
        Eriseura pitää seassanne oleman Näinhän Raamattu puhuu Sannoo myös etteivät he peri taivaan valtakuntaa kutka sitä rakentaa. Sinäkin olit yksi sellainen rakentaja ja viimein lähdit kun et saanut saarnaajanpaikka ja ajatuksiasi läpi
        Ulkona seurakunnan on vain rotat ta hiiret.
        Sanoo myös Luther

        Voi veikkonensanoi lähetysmies, kun kylmän saunan kylpi. Minähän olin yli viidenkymmenen, kun viimeiset otteet otettiin. Rakensin toisten mukana rukoushuoneita. Olin hiukan rakentamassa Inkerin työtä ja muutenkin puuhailin yhtä ja toista, pitää paikkansa. Kumpaa mielestäsi olen hiiri vai rotta? Minä en pysty Jeesuksen ristintyötä pienentämään niin pieneksi, että pitäisi liittyä juuri määrättyyn nimelliseen seurakuntaan. Minä kuulun Jumalan valtakunnan kansalaisuuteen ja Jeesus Kristus on lahjoittanuty minulle pelastuksen. Minulle ovat veljiä ja sisaria kaikki jotka tuntevat synnin ja armon vaikutukset itsessään ei niinkään toisissa. Joten sinä kelpaat veljekseni/sisarekseni, jos tunnet Ristiinnaulitun ja orjantappuroilla kruunatun Kuninkaan, joka nousi kolmantena päivänä kuolleista.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Voi veikkonensanoi lähetysmies, kun kylmän saunan kylpi. Minähän olin yli viidenkymmenen, kun viimeiset otteet otettiin. Rakensin toisten mukana rukoushuoneita. Olin hiukan rakentamassa Inkerin työtä ja muutenkin puuhailin yhtä ja toista, pitää paikkansa. Kumpaa mielestäsi olen hiiri vai rotta? Minä en pysty Jeesuksen ristintyötä pienentämään niin pieneksi, että pitäisi liittyä juuri määrättyyn nimelliseen seurakuntaan. Minä kuulun Jumalan valtakunnan kansalaisuuteen ja Jeesus Kristus on lahjoittanuty minulle pelastuksen. Minulle ovat veljiä ja sisaria kaikki jotka tuntevat synnin ja armon vaikutukset itsessään ei niinkään toisissa. Joten sinä kelpaat veljekseni/sisarekseni, jos tunnet Ristiinnaulitun ja orjantappuroilla kruunatun Kuninkaan, joka nousi kolmantena päivänä kuolleista.

        Kyllä mie muistan Vinhe kun hääräilit paljon joka paikassa Mie monesti jo silloin mietin onko omavanhurskaus ja saarna tauti noin raadollista.... Väsymyshän siinä sinulle tul kun lahjojasi ei noteerattu. Oli ehkä liiankin läpinäkyvää mistä hengestä se tuli. Hyvä niin että julki tuli ja niin kaikki oma tekeminen tullee ajan kanssa viimein julki joka ei mihinkään kelpaa
        Monesti mietin mikä saa perustamaan oman seurakunnan kun maailma on täynnä niitä niin sanottuja Jumalan seurakuntia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mie muistan Vinhe kun hääräilit paljon joka paikassa Mie monesti jo silloin mietin onko omavanhurskaus ja saarna tauti noin raadollista.... Väsymyshän siinä sinulle tul kun lahjojasi ei noteerattu. Oli ehkä liiankin läpinäkyvää mistä hengestä se tuli. Hyvä niin että julki tuli ja niin kaikki oma tekeminen tullee ajan kanssa viimein julki joka ei mihinkään kelpaa
        Monesti mietin mikä saa perustamaan oman seurakunnan kun maailma on täynnä niitä niin sanottuja Jumalan seurakuntia?

        Saarnataudilla minua ei voi ruoskia, koska olen sen myöntänyt montakin kertaa. Minä muistelin Jesajaa, joka sanoi Herralleen: Lähetä minut. Siis Jesaja ei olisi profetoinut nykylestadiolaiisuudessa.

        Ei tullut väsymys, virta alkoi vasta virrata, kun rukoushuoneella alettiin rukoilla ääneen jokainen itselleen tärkeitä asioita. Kun oli makuun päästy Herran hyvyydestä, ei voinut lakata, kun hurkainta mitä rukoushuoneella voi silloin tehdä, oli istua hiljaa paikallaan.

        Kun pääsin niin nuorena eläkkeelle, niin koitin ihan omantunnon vaatimuksesta jotenkin palvella missä oli tilaisuus.

        Sen verran olen juurieni vangitsema, etten löytänyt liikettä johon olisin voinut sujuvasti juurtua, niin perustettiin yhdistys, että voidaan hoitaa asioita julishallinnollisesti. Kertomus on rujo, mutta mielenkiintoinen. Anteeksi en aio sinulta pyytää nimittäin ne kaikiki ovat jo saatetut pois, joitten kanssa olin tekemisissä.


      • vihne kirjoitti:

        Saarnataudilla minua ei voi ruoskia, koska olen sen myöntänyt montakin kertaa. Minä muistelin Jesajaa, joka sanoi Herralleen: Lähetä minut. Siis Jesaja ei olisi profetoinut nykylestadiolaiisuudessa.

        Ei tullut väsymys, virta alkoi vasta virrata, kun rukoushuoneella alettiin rukoilla ääneen jokainen itselleen tärkeitä asioita. Kun oli makuun päästy Herran hyvyydestä, ei voinut lakata, kun hurkainta mitä rukoushuoneella voi silloin tehdä, oli istua hiljaa paikallaan.

        Kun pääsin niin nuorena eläkkeelle, niin koitin ihan omantunnon vaatimuksesta jotenkin palvella missä oli tilaisuus.

        Sen verran olen juurieni vangitsema, etten löytänyt liikettä johon olisin voinut sujuvasti juurtua, niin perustettiin yhdistys, että voidaan hoitaa asioita julishallinnollisesti. Kertomus on rujo, mutta mielenkiintoinen. Anteeksi en aio sinulta pyytää nimittäin ne kaikiki ovat jo saatetut pois, joitten kanssa olin tekemisissä.

        Ei kai kaikki touhu ole turhaa ollut. Kun kävelet Turun rukoushuoneen lattialaatoilla, niin olen noin puolet niistä sahannut timanttileikkurilla sopivan kokoisksi. Kun istut päällystetylle penkille, niin muistele, että kaksi Aaroa, Luoma ja Simolin ja minä verhoilimme ne penkit. Raha on siis kelvannut aina ja fyysinen työ. Niitä töitä tehtiin ilolla, kun ajateltiin, että siihen valmistuu Jumalan maja ihmisten keskelle. Rakentaminen ei ole ilmeisesti niin hengellistä, ettei vihollinen juurikaan sekottanut ympyröitä. Ratkaisevaa on sitten se mitä sen jälkeen tehdään. Jokainen voi nyt arvioida itse miten olen Herran huonetta rakentanut eli ollut elävä kivi siinä seinämuurissa.

        Näen jo silmissäni kiivaita vastalauseita, joissa sanotaan, että omista töistään siinä kehutaan. Näin se saattaa olla, mutta toinen niistä nauttii nyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mie muistan Vinhe kun hääräilit paljon joka paikassa Mie monesti jo silloin mietin onko omavanhurskaus ja saarna tauti noin raadollista.... Väsymyshän siinä sinulle tul kun lahjojasi ei noteerattu. Oli ehkä liiankin läpinäkyvää mistä hengestä se tuli. Hyvä niin että julki tuli ja niin kaikki oma tekeminen tullee ajan kanssa viimein julki joka ei mihinkään kelpaa
        Monesti mietin mikä saa perustamaan oman seurakunnan kun maailma on täynnä niitä niin sanottuja Jumalan seurakuntia?

        Yhden asian vielä sanon. Kaiken kohelluksen tein rakkaudesta Jumalaan, esikoislestadiolaisuuteen ja uskonystäviiin. Rukoushuone oli minulle rakas paikka ja haikeudella ajan siitä ohi, kun aavistan mitä se olisi voinut olla, jos käärmeen kavaluus ei olisi niin valloittava.

        Vaikka hajaannuksen merkit olivat jo kauan esillä, niihin ei kiinnitetty huomiota. Kun puoli seurakuntaa tuki iloisena seurakuntayhteyttä Venäjälle ja söimme lounasta, niin puoliporukkaa tuli vasta seurojen alkuun myrtsinä.

        Ainoa mitä olen joutunut katumaan on se, että laiminlöin perhettäni, kun pidin rukoushuoneen rakentamista niin tärkeänä.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Yhden asian vielä sanon. Kaiken kohelluksen tein rakkaudesta Jumalaan, esikoislestadiolaisuuteen ja uskonystäviiin. Rukoushuone oli minulle rakas paikka ja haikeudella ajan siitä ohi, kun aavistan mitä se olisi voinut olla, jos käärmeen kavaluus ei olisi niin valloittava.

        Vaikka hajaannuksen merkit olivat jo kauan esillä, niihin ei kiinnitetty huomiota. Kun puoli seurakuntaa tuki iloisena seurakuntayhteyttä Venäjälle ja söimme lounasta, niin puoliporukkaa tuli vasta seurojen alkuun myrtsinä.

        Ainoa mitä olen joutunut katumaan on se, että laiminlöin perhettäni, kun pidin rukoushuoneen rakentamista niin tärkeänä.

        Mutta voithan sinä toki purkaa enrgiaasi vaikka näillä palstoilla ja päteä sillätavalla.
        Eikös se tunnu hyvältä kun joku vielä kehaisee että, "paremmin tuo vihne kirjoittaa kun vaikkapa vaitovainen".

        Mitä niitä saarnaajatauteja enään muistelemaan, anna roihuta vaan täällä.


      • Anonyymi

        Mieti nyt ihan oikeasti mitä kirjoitat. Mikä sinä olet sanomaan sen, siis päättämään siitä, kenellä on "kuollut usko"? Tuomitsemaan kaikki muut kuin esikoislestadiolaiset Helvettiin?

        Arvaan, että olet kuunnellut esikoislestadiolaista seurasaarnaa, jossa todella kaikkea muuta kuin kyseisen seurakunnan uskoa väitetään, panetellaan, "kuolleeksi uskoksi". Ilman muuta perustelua kuin saarnaajan näkemys asiasta. Ja uskonut sen todeksi ja julistat sitä "Kristillisyyden" oikeassaolemista.

        Oletko varma, että edustamasi ryhmän usko ei ole muuttunut kuolleeksi jossakin menneisyydessä valinneessa silmänrapäyksessä? Ja millä perusteella niin teet?

        Sinusta vaan nyt tuntuu siltä, kun olet noita saarnoja kauan kuunnellut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihne puhuu kerrankin asiaa tule vain takaisin isän kotiin
        Eriseura pitää seassanne oleman Näinhän Raamattu puhuu Sannoo myös etteivät he peri taivaan valtakuntaa kutka sitä rakentaa. Sinäkin olit yksi sellainen rakentaja ja viimein lähdit kun et saanut saarnaajanpaikka ja ajatuksiasi läpi
        Ulkona seurakunnan on vain rotat ta hiiret.
        Sanoo myös Luther

        Mitähän sinä nyt yritit meille kertoa. Vihneen hyvään kirjoitukseen tuollaista kommenttia laitoit?
        Mistähän johtuu, että yksikään esikoislestadiolainen ei pysty tänne kirjoittamaan mitään hyvää kirjoitusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta voithan sinä toki purkaa enrgiaasi vaikka näillä palstoilla ja päteä sillätavalla.
        Eikös se tunnu hyvältä kun joku vielä kehaisee että, "paremmin tuo vihne kirjoittaa kun vaikkapa vaitovainen".

        Mitä niitä saarnaajatauteja enään muistelemaan, anna roihuta vaan täällä.

        No ainakin minä noin joskus noita kahta "sankaria" (ei ole halventavassa mielessä nuo lainausmerkit), vertasin. Anteeksi molemmilta pyydän jos olen loukannut jompaa kumpaa. Tai ehnyt toisen ylpeäksi. Aidosti ajatuksistaan ja tunnoistaanhan he kumpikin kirjoittavat.

        Ovat kieltämättä erilaisia. Kiitos siitäkin.
        Rikastuttavat tätä kirjoittelua paljon.

        Kiitos heille, mutta mutta tässä on vaan se "ongelma", että esikoislestadiolaisilta olisi myös hyvä olla kirjoittajapari, osallistumassa rauhaliseen järkevään keskusteluun näinen vanhojen "herrojen" kanssa. Siinä joukosta ei ole kirjoitteluun innostunut kukaan. Ovat kai niin varmoja oikeassaolemisestaan, ettö eivät sitä muille halua kertoa?

        Nämä "täällä vain meillä Esikoislestadiolaiset Ry rukoushuoneella on elävä Kristillisyys ja muualla kuollut usko" -kirjoittajat eivät ole tasavertaisia noille kahdelle. Sori vaan.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Yhden asian vielä sanon. Kaiken kohelluksen tein rakkaudesta Jumalaan, esikoislestadiolaisuuteen ja uskonystäviiin. Rukoushuone oli minulle rakas paikka ja haikeudella ajan siitä ohi, kun aavistan mitä se olisi voinut olla, jos käärmeen kavaluus ei olisi niin valloittava.

        Vaikka hajaannuksen merkit olivat jo kauan esillä, niihin ei kiinnitetty huomiota. Kun puoli seurakuntaa tuki iloisena seurakuntayhteyttä Venäjälle ja söimme lounasta, niin puoliporukkaa tuli vasta seurojen alkuun myrtsinä.

        Ainoa mitä olen joutunut katumaan on se, että laiminlöin perhettäni, kun pidin rukoushuoneen rakentamista niin tärkeänä.

        Siis idäntyö on se mikä on hajoittanut seurakunnan?


    • Joka tuollaisen harhaopin nielee sisimpäänsä todellisuudeksi, että yksi yhdistys maailmassa on Pyhän Kaikkivaltiaan Jumalan yksityisomistaja ja hänen tahtonsa hallitsija, niin sellaisen kanssa kristinuskosta keskustelu hengellisistä asioista on täysin turhaa. Näin on ikävä kyllä.

      Lars Lestadius ei tällaisia opettanut.

    • Tieteellisen objektiivista historiatietoa ei hajaannuksista oikeastaan ole saatavana. On vain kokoelma eri ryhmien sisällä syntyneitä subjektiivisia käsityskokonaisuuksia.

      Mitä sitten alamaisuuteen tulee, niin Jumalan tahdolle alamaisista tulee kaikista kokosyntisiä, Jumalan laista tämän voi jokainen todeta Raamatun sivulta. Sen jälkeen kun jotkun henkilöt alkavat vaatimaan alamaisuutta itselleen ja mielipiteilleen, silloin onkin jo hajaannuksen siemenet kylvetty, koska ihmisiin luottava henkilö on kirottu.
      Tämän voi jokainen lukea Jeremian kirjan 17. luvusta. Tämä on siis hajaannusten syy, ylpeä ihminen joka syystä taikka toisesta on korotettu toisten yläpuolelle. Sammakosta tiedetään, että mättäälle päästyään se alkaa kurnuttamaan.
      Kristukselle alamaiset ovat toinen toisilleen alamaisia, eli palvelijoita toinen toisilleen sydämellisessä rakkaudessa. Joukosta valitaan yhdessä henkilöt eri tehtäviin, ja jos joku johtotehtäviin valittu alkaa kurnuttamaan, että häntä pitää totella, niin häntä ensin neuvotaan osoittamaan seurakunnalle alamaisuutta, ellei hän luovu vaateistaan hänen tottelemisekseen , niin hänet erotetaan ja hänen paikkansa ottaa joku toinen.

      • Ei veljeni hengellisissä asioissa tarvita tieteellisiä todisteita, kyllä Pyhä Henki tietää mitä ihmisessä on. Eikä meidän tarvitse tietää paljon muuta jakaantumisesta kuin, että rakkaus ei pystynyt enää mukauttamaan osapuolia toistensa ystävyyteen, kun uudet oudot tuulet puhaltavat.


      • vihne kirjoitti:

        Ei veljeni hengellisissä asioissa tarvita tieteellisiä todisteita, kyllä Pyhä Henki tietää mitä ihmisessä on. Eikä meidän tarvitse tietää paljon muuta jakaantumisesta kuin, että rakkaus ei pystynyt enää mukauttamaan osapuolia toistensa ystävyyteen, kun uudet oudot tuulet puhaltavat.

        Valtavat määrät uskovia palvovat omia ajatuksiaan intuitioitaan ja mieliteekojaan Pyhän Hengen äänenä. Menevät siis siitä mistä aita on matalin. Ja onnistuvat huijaamaan toisenlaisen evankeliumin seuraajiksi valtavia määriä ihmisiä.

        Vain Jumala tietää mitä Jumalassa on, ja jos ihminen alkaa muuttumaan Jumalaksi vaikkapa Pyhän Hengen äänenä esiintyen, silloin on syytä postua kuvioista. Ja näitä riittää. Ristin itsensä kieltämisen ja maahan vuordatetun sovintroveren sanoma ei monillekkaan käy, ja syykin on selvä, se ei miellytä ihmismieltä.

        Kun ihmisille aletaan kauppaamaan ihmislihan tarpeita vastaavia avuja uskonnon nimissä, (esim. terveys, menestys hyvät päivät), niin se sanoma vetää ja menee sisälle kuin häkä.

        Siksi - uskovalla - ihmisellä, jonka seurakunta kutsuu opetus ja palvelutoimeen, pitää olla vahva tieto Jumalan sanasta ja Raamatun historioista. Tiede itsessään pyrkii päinvastoin tekemään Jumalan sanan tyhjäksi "tutkimuksillaan". Tiede ei siis ketään voi auttaa, eikä sellaista kukaan ole sanonutkaan.

        Sen sijaan Jumalana (Pyhän Hengen meediona) esiintyvä ihminen on hyvin vaarallinen heikosti Jumalan sanaan tunteville ja sanaan juurtumattomille etsijöille.


    • Kyllä minun Raamattuni tunte paljonkin esimerkkejä siitä, että herran palvelijat ovat sanoneet Herran sanana asioita, jotka ovat pitäneet paikkansa. Emme pääse ilmeisesti koskaan sellaiseen tilanteeseen, että voisimme ottaa sanaa vastaan taivaasta lähetettynä. Köyhät Hän ruokki, mutta rikkaat lähetti tyhjänä pois.

    • Anonyymi

      Olisiko sinulla todellisesti halua ölähteä oikealle tielle, ja ensin etsiä se, vai oletko lyönyt lukkoon oman päätöksesi mukaisen uskonnon?
      Tästä löydät OIKEAN kristinuskon muodon kaikilta osin:
      http://www.Jeesus-on-Herra.com
      Kannattaa ottaa nyt aihe vakavaan tukimukseen. Jumalan Pyhä Henki tahtoo auttaa. Joh. 16:13.

    • Anonyymi

      Vaiton uskonkäsityksissä ei ole mitään tilaa ei työtä eikä toiminta aPyhällä Hengellä, lakikirja ja syntisyydessä piehtarointi täyttää vaitovaisen päivät jopa yöt!

      niin ja vapaiden uskovien nollaaminen.

      kutsumuksensa kullakin, palkatkin sen mukaan.

      • Anonyymi

        ...jopa yöt!

        Vaito menee nukkumaan ennen 02:00 ! (oma ilmoitus)


      • Kuule sinä päivittäin panetteleva ihmisparka, joka et tiedosta eläväsi syntiesi vuoksi erossa Jumalastasi! Ensiksikin, olen tosiaan 100% syntinen, aivan kuten sinäkin. Miksi sitten elävä, synnintunto tarevitaan, - vereksenä joka päivä?

        Voimme kysyä, miksi nälkä tarvitaan monta kertaa päivässä?
        Vastaus: Siksi että ihminen ymmärtää tarvitsevansa ravintoa elääkseen ja voidakseen hyvin tässä ajallisessa ruumiissaan.

        Aivanm samasta syystä tarvitaan elävä synnintunto, joka hetki, jotta tiedämme tarvitsevamme Kristuksen verta ja ristin sovitusta joka hetki!

        Pyhittyminen ei ole lihan jalostumista kuten valehtelijat väittävät, vaan yhä syvenevää synnin ja asmon tuntoa. Tietoisina synneistämme, me voimme iloita sanomattomalla ilolla syntiemme anteeksiantamuksesta Jeesuksessa Kristuksessa.

        1. Joh. 1:8 Jos sanomme,

        ***) -> ettei meillä ole syntiä,

        ... niin me eksytämme itsemme,
        ... ja totuus ei ole meissä.


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        Kuule sinä päivittäin panetteleva ihmisparka, joka et tiedosta eläväsi syntiesi vuoksi erossa Jumalastasi! Ensiksikin, olen tosiaan 100% syntinen, aivan kuten sinäkin. Miksi sitten elävä, synnintunto tarevitaan, - vereksenä joka päivä?

        Voimme kysyä, miksi nälkä tarvitaan monta kertaa päivässä?
        Vastaus: Siksi että ihminen ymmärtää tarvitsevansa ravintoa elääkseen ja voidakseen hyvin tässä ajallisessa ruumiissaan.

        Aivanm samasta syystä tarvitaan elävä synnintunto, joka hetki, jotta tiedämme tarvitsevamme Kristuksen verta ja ristin sovitusta joka hetki!

        Pyhittyminen ei ole lihan jalostumista kuten valehtelijat väittävät, vaan yhä syvenevää synnin ja asmon tuntoa. Tietoisina synneistämme, me voimme iloita sanomattomalla ilolla syntiemme anteeksiantamuksesta Jeesuksessa Kristuksessa.

        1. Joh. 1:8 Jos sanomme,

        ***) -> ettei meillä ole syntiä,

        ... niin me eksytämme itsemme,
        ... ja totuus ei ole meissä.

        menet sitten ennen kahta yöllä nukkumaan, eli unten maille noin fyysisestikin

        muussa tapauksessa syytämme sinua valehtelusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        menet sitten ennen kahta yöllä nukkumaan, eli unten maille noin fyysisestikin

        muussa tapauksessa syytämme sinua valehtelusta

        Onko siellä nyt SRK:n Tähtiryhmää vastaava ainoana oikeasti asiat niin kuin ne ovat Esikoislestadiolaisten oikeassa olevien ryhmä, joka syyttää "vaitovaista" valehtelijaksi, jos tämä ei mene nukkumaan ilmoittamanaan aikana (02:00).

        Onko kyse kesä- vai normaaliajasta? Kumpaan eslessujen tähtiryhmä haluaisi kellot jätettävän kun niiden siirtely ehkä lopetetaan? Ei ole uskonnollinen kysymys mutta jattelin käyttää tilaisutta hväkseni kun noin fiksuille jotain kirjoitan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siellä nyt SRK:n Tähtiryhmää vastaava ainoana oikeasti asiat niin kuin ne ovat Esikoislestadiolaisten oikeassa olevien ryhmä, joka syyttää "vaitovaista" valehtelijaksi, jos tämä ei mene nukkumaan ilmoittamanaan aikana (02:00).

        Onko kyse kesä- vai normaaliajasta? Kumpaan eslessujen tähtiryhmä haluaisi kellot jätettävän kun niiden siirtely ehkä lopetetaan? Ei ole uskonnollinen kysymys mutta jattelin käyttää tilaisutta hväkseni kun noin fiksuille jotain kirjoitan.

        Oletan että tässä on kysymyksessä huoli vaitovaisen hyvinvoinnista, vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletan että tässä on kysymyksessä huoli vaitovaisen hyvinvoinnista, vai?

        Luulisin, juuri ilmestyneeseen tutkimustulokseen viitaten, mitä tulee myöhäänvalvomiseen ja siitä aiheutuviin terveysvaikutuksiin.


    • Yksi hajaannuksen ennusmerkki oli sellainen, että pyhäseurojen ja isojen seurojen sanomat olivat ihan erilaiset. Ikäänkuin olisi juhlissa eri ruokalista. Silloin vain ihmettelin enkä ymmärtänyt mistä se johtui. Kauan sitten lähetysmieskaarti täydennettiin eläköityneillä, jotka saattoivat tehdä vain muutaman matkan. Muistan kotikylältä monia, jotka kävivät vain yhden kerran. Silloin tosin vaati kuntoa, kun parikin viikkoa pyörittiin parin pitäjän alueella.

      • Anonyymi

        Lue vanhoista rauhansiteistä kenen nimiä siellä lähetysmatkoilla eniten oli? eipä ole enää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lue vanhoista rauhansiteistä kenen nimiä siellä lähetysmatkoilla eniten oli? eipä ole enää.

        En tiedä mitä tarkoitat, mutta itse ajattelin aikaa lapsuudesta. 50-luvulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue vanhoista rauhansiteistä kenen nimiä siellä lähetysmatkoilla eniten oli? eipä ole enää.

        Ei ole ei,kasvoivat liian suureksi ja eksyivät kaidalta tieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ei,kasvoivat liian suureksi ja eksyivät kaidalta tieltä.

        Näin on nähtävissä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ei,kasvoivat liian suureksi ja eksyivät kaidalta tieltä.

        Minun raamatussani lukee selkeästi, että kristityn tulee kasvaa aikuisuuteen Kristuksen tuntemisessa. Kun puhutaan kaidasta tiestä, niin kannattaa käyttää hetki aikaa ja tutkia onko seuraamani kaita tie se, josta Raamattu puhuu vai onko se yksi kaista laveantien reunassa, joka on itse tehty omatekoisesti kaidaksi eikä sitä tee kaidaksi se, että Jeesus yksin voi pelastaa ei mikään oma työ.


      • vihne kirjoitti:

        Minun raamatussani lukee selkeästi, että kristityn tulee kasvaa aikuisuuteen Kristuksen tuntemisessa. Kun puhutaan kaidasta tiestä, niin kannattaa käyttää hetki aikaa ja tutkia onko seuraamani kaita tie se, josta Raamattu puhuu vai onko se yksi kaista laveantien reunassa, joka on itse tehty omatekoisesti kaidaksi eikä sitä tee kaidaksi se, että Jeesus yksin voi pelastaa ei mikään oma työ.

        " ... kristityn tulee kasvaa aikuisuuteen Kristuksen tuntemisessa."

        Juuri näin. Kristusta ei voi tuntea, ellei tule tietoiseksi siitä, että Jeesus on nimenomaan minun syntieni vuoksi tuomittu ja ristillä kuollut minun edestäni.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Minun raamatussani lukee selkeästi, että kristityn tulee kasvaa aikuisuuteen Kristuksen tuntemisessa. Kun puhutaan kaidasta tiestä, niin kannattaa käyttää hetki aikaa ja tutkia onko seuraamani kaita tie se, josta Raamattu puhuu vai onko se yksi kaista laveantien reunassa, joka on itse tehty omatekoisesti kaidaksi eikä sitä tee kaidaksi se, että Jeesus yksin voi pelastaa ei mikään oma työ.

        Tarkoitatko tätä kohtaa:

        12. Pyhäin täydellisyyteen, palveluksen työhön ja Kristuksen ruumiin rakennukseen,
        13. Siihenasti kuin me kaikki tulemme uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen yhteydessä täydeksi mieheksi, Kristuksen täydellisen varren mitan jälkeen:
        14. Ettemme silleen lapset olisi, jotka horjuisimme ja kaikkinaisilta opetuksen tuulilta vieteltäisiin, ihmisten koiruuden ja kavaluuden kautta, jolla he meitä käyvät ympäri, saadaksensa pettää;
        15. Mutta olkaamme toimelliset rakkaudessa ja kasvakaamme kaikissa, hänessä, joka pää on, Kristus,
        16. Josta koko ruumis on koottu ja yhteen liitetty, kaiken yhdistyksen kautta, joka siihen lisääntyy, sen vaikutuksen ja määrän jälkeen, joka kullakin jäsenellä on, siitä kasvaa ruumis omaksi rakennukseksensa rakkaudessa.
        17. Niin minä nyt sanon ja todistan Herrassa, ettette silleen vaella niinkuin muut pakanat vaeltavat mielensä tyhmyydessä,
        18. Joiden ymmärrys pimitetty on ja ovat vieraantuneet siitä elämästä, joka Jumalasta on, tyhmyyden kautta, joka heissä on, ja heidän sydämensä kovuuden kautta,
        19. Jotka, sitten kuin he olivat paatuneet, antoivat ylön heitänsä haureuteen ja tekivät kaikkinaista saastaisuutta ylönpalttisessa himossa.
        20. Mutta ette niin Kristusta ole oppineet.
        21. Jos te muutoin hänestä kuulleet olette ja hänessä opetetut olette, niinkuin totuus Jesuksessa on,
        22. Niin pankaat pois vanha ihminen, jonka kanssa te ennen vaelsitte, joka himoin kautta eksyksissä itsensä turmelee;
        23. Mutta uudistakaat teitänne teidän mielenne hengessä,
        24. Ja pukekaat päällenne uusi ihminen, joka Jumalan jälkeen luotu on, totisessa vahurskaudessa ja pyhyydessä.
        25. Sentähden pankaat pois valhe, ja puhukaan jokainen lähimmäisensä kanssa totuutta; sillä me olemme jäsenet keskenämme.

        Joka päivä on armo uusi. Olemme vain yhden päivän ikäisiä kristityitä, mutta emme kuitenkaan lapsia, joita väärät työntekijät saavat vietellä.

        Ovatko mielestäsi kaikki jäsenet keskenään ne, jotka ovat pysyneet seurakunnassa ja ne, jotka ovat siitä syystä tai toisesta lähteneet?

        Jeesus myös opettaa, ellette käänny ja tule niinkuin lapset. ette pääse sisälle taivaan valtakuntaan.

        Pietakin kirjoittaa kasvamisesta:

        15. Ja lukekaat meidän Herran Jesuksen Kristuksen pitkämielisyys teidän autuudeksenne, niinkuin myös meidän rakas veljemme Paavali siitä viisaudesta, joka hänelle annettu on, teille on kirjoittanut,
        16. Joka myös jokaisessa kirjassansa näistä puhuu, joissa muutamat ovat työläät ymmärtää, jotka taitamattomat ja huikentelevaiset turmelevat, niinkuin muutkin Raamatut, omaksi kadotukseksensa.
        17. Nyt että te, minun rakkaani, sen jo ennen tiedätte, niin karttakaat, ettette vieteltäisi jumalattomain eksytyksellä ynnä heidän kanssansa, ja lankeaisi pois omasta vahvuudestanne,
        18. Vaan kasvakaat meidän Herramme ja Vapahtajan Jesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa: jolle olkoon kunnia sekä nyt että ijankaikkiseen aikaan, amen!


      • Anonyymi

        Ajatteletko nyt 1800-luvun loppua ja 1900-luvun alkua? Silloin saarnaajat kulkivat kutsumatta ja lähettämättä. Purettiin sitä mitä edellinen oli rakentanut. 1902 oli suuret juhlat, kun saarnajat tulivat Lapista ensiksi Turkuun. Kiitosäänet kuuluivat heti kun he astuivat sisään.

        Kristillisyyden järjestys on, että ensin on paikkakunnan saarnaajat, sitten lähetysmiehet ja sitten kristillisyyden vanhimmat.

        Vieläkin pitää paikkansa vanha sanonta, että siitä te tiedätte Suomen saarnaajat, että olette oikein työtä tekemässä, jos se on iloksi Lapin vanhimmille. Silloin on tosiaan jossakin vika, jos lähetysmiehet saarnaavat erilailla kuin paikkakunnan saarnaajat. Jos lähetysmiehet eivät vahvista paikkakunnan saarnajien työtä, tai päinvastoin. Silloin ne ovat oikein työtä tekemässä, jotka opettavat samalla lailla ja vahvihvistavat kristillisyyden vanhinten työn. Lahjat ovat moninaiset, mutta henki pitää olla yksi.


    • "... eikä sitä tee kaidaksi se, että Jeesus yksin voi pelastaa ei mikään oma työ."

      Tuo lause on puolestaan omanvanhurskauden etevä koukku. Tapa jolla se saa ihmisen uskomaan itsestään sellaista, jota hän ei ole, eikä koskaan voi olla.

    • Anonyymi

      Lue 4 Evankeliumia, Kuuntele, Usko ja Tottele parhaasi mukaan kaikkea mitä JEESUS Sanoi ollaksesi Kristitty = Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi! mm:

      "Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni. Luukas 14:33.

      "Myykää, mitä teillä on, ja antakaa almuja; hankkikaa itsellenne kulumattomat kukkarot, loppumaton aarre taivaisiin, mihin ei varas ulotu ja missä koi ei turmele. Luukas 12:33.

      "Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Matteus 6:24. *jotkut käännökset käyttävät sanaa "rahaa" "mammonan" kohdalla.

      "Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Markus 16:15.

      Kenenkään ei tarvitse eikä pidä työskennellä rahan tai katoavaisen ruuan eteen, vaan Jumalalle. Jumala huolehtii jokaisen tarpeista, jotka Hänelle työskentelee. Tällä tavalla voimme myös selvitä pedon merkki ja suuren ahdistuksen ajat. Tätä kutsutaan "Elää Uskosta".

      ÄLÄ koskaan ota Pedon Merkkiä! Lue Ilmestyskirja 13 ja varmuuden vuoksi Ilmestyskirja 22

      Dokumentti aiheeseen liittyen, Englanniksi: https://www.youtube.com/watch?v=B_foDpYGVJc

      Kaikki ilmaisia ja erittäin hyödyllisiä resursseja: truthseeking.co.uk / katso ainakin "freesources" ja "articles".

      Youtube soittolista, Jeesuksen Opetuksiin liittyen: https://www.youtube.com/playlist?list=PLSWJU8S4WD3gulrFr5tELMJUP7n_2H3mS

      Miten saada voitto seksuaalisesta synnistä: https://www.youtube.com/watch?v=1c-Km32ZpEQ

      Teot Armo Harmonia 3 osainen soittolista: https://www.youtube.com/playlist?list=PLSWJU8S4WD3jM6iESK-IKSBkNwhtWudKY

      Pyydän että jaat tätä jokaiselle mahdollisesti kiinnostuneelle jokapuolella, Kiitos! Rakkautta ja Rauhaa

      JUMALA Todella RAKASTAA meitä ja Tahtoo Pelastaa meidät kaikki! Jos kukaan kuulee tämän, pyydän, vastaa Jumalan Kutsuun Jeesuksen Opetuksissa. <3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1928
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      415
      1504
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1280
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1059
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      996
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      966
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      939
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      244
      898
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe