Onko Suomen evlut.kirkossa koskaan ollut herätystä?

Anonyymi

Vai onko se aina ollut vain taantuva lahko?

61

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On ollut ja on edelleenkin. Jokainen kirkollisia asioita tunteva tietää kirkonherätysliikkeet, jotka muuten toimivat edelleenkin varsin aktiivisesti, vaikka perustamisista on aikaa paljon yli 100 vuotta. Usein puhutan viidestä eri herätysliikkeestä, joista ns. viidesläisyys on tuorein. Nämä herätysliikkeet toimivat yhdistymuotoisina kirkon sisällä, vaikka joskus onkin ollut skismojakin, mutta ne ovat usein johtuneet ihmisten välisistä erimielisyyksistä.
      Vain uusin "kuudes liike" pakotettiin irtautumaan kirkosta, koska syynä oli suhtautuminen pappeuteen ja kirkon perinteiseen tulkintaan.

      • Anonyymi

        Kerro jotain kirkon herätyksestä. En tunnista sellaista.


      • Anonyymi

        Kysymykseni koski itse kirkkoa. Ei sen herätysliikkeitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysymykseni koski itse kirkkoa. Ei sen herätysliikkeitä.

        Ei emokirkossa ole ollut herätystä ainakaan kymmeniin vuosiin.
        Joitain aktiivisia uskovia seurakuntia toki on kuten Helsingissä Pitäjänmäki ja Vuosaari 😃


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Ei emokirkossa ole ollut herätystä ainakaan kymmeniin vuosiin.
        Joitain aktiivisia uskovia seurakuntia toki on kuten Helsingissä Pitäjänmäki ja Vuosaari 😃

        Harvassa seurakunnassa on uskovainen kirkkoherra ja pappeja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harvassa seurakunnassa on uskovainen kirkkoherra ja pappeja.

        Totta, siksi herätystä ei tulekaan ja kirkko kuihtuu 😕


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Totta, siksi herätystä ei tulekaan ja kirkko kuihtuu 😕

        Helluntailaisuudellakaan mene hyvin. Jäsenmäärä on laskenut jo lähes 20 vuotta:
        Viime vuonna kastettujen määrä putosi jo 30% prossenttia:

        "Liikkeen jäsenmäärä pieneni yli 500 hengellä ja kastettujen määrä putosi kolmanneksen – yli 300:lla. Tämä suuntaus olisi varmasti ollut näkyvissä jo pari vuotta aiemmin, jos Suomessa ei olisi tapahtunut ”muslimi-ihmettä”, maahanmuuttajien laajamittaista kääntymistä, josta helluntaiseurakunnat nettosivat paljon."

        Seurakuntia katoaa kokonaan?


        "Jo Syyspäivillä julkaistu helluntaiseurakuntien tilannekatsaus antoi viitteitä huolesta: 36 prosenttia vastanneista helluntaiseurakuntien kirjeenvaihtajista arvioi itse, että heidän seurakuntansa pienenee, ja 12 prosenttia arvioi, että se pienenee huomattavasti tai lakkaa kokonaan olemasta. Pelkään, että arviot saattavat olla vielä turhan optimistisia."

        "Enää ei riitä, että rehvastelemme helluntailaisuuden kasvusta Brasiliassa, kun Kainuussa kastettiin viime vuonna vain kymmenen."

        https://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/kolumnit/helluntaiheratyksen_kohtalon_vuodet/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaisuudellakaan mene hyvin. Jäsenmäärä on laskenut jo lähes 20 vuotta:
        Viime vuonna kastettujen määrä putosi jo 30% prossenttia:

        "Liikkeen jäsenmäärä pieneni yli 500 hengellä ja kastettujen määrä putosi kolmanneksen – yli 300:lla. Tämä suuntaus olisi varmasti ollut näkyvissä jo pari vuotta aiemmin, jos Suomessa ei olisi tapahtunut ”muslimi-ihmettä”, maahanmuuttajien laajamittaista kääntymistä, josta helluntaiseurakunnat nettosivat paljon."

        Seurakuntia katoaa kokonaan?


        "Jo Syyspäivillä julkaistu helluntaiseurakuntien tilannekatsaus antoi viitteitä huolesta: 36 prosenttia vastanneista helluntaiseurakuntien kirjeenvaihtajista arvioi itse, että heidän seurakuntansa pienenee, ja 12 prosenttia arvioi, että se pienenee huomattavasti tai lakkaa kokonaan olemasta. Pelkään, että arviot saattavat olla vielä turhan optimistisia."

        "Enää ei riitä, että rehvastelemme helluntailaisuuden kasvusta Brasiliassa, kun Kainuussa kastettiin viime vuonna vain kymmenen."

        https://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/kolumnit/helluntaiheratyksen_kohtalon_vuodet/

        Helluntailaisuus maailmassa kasvaa koko ajan. Mutta luterilaisuus ei 🤓


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Helluntailaisuus maailmassa kasvaa koko ajan. Mutta luterilaisuus ei 🤓

        Maailmassa eniten kasvaa karismaattinen ja menestysteologinen helluntailaisuuden haara. Aika yleisesti harhaoppina pidettyä tuo menestysteologia.


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Totta, siksi herätystä ei tulekaan ja kirkko kuihtuu 😕

        Onhan kirkossa herätystä. Nytkin pääkaupunkiseudulla kirkko on evännyt avustukset hihhuliseurakunnille näiden naispappeja ja homoja kohtaan aiheuttamiensa vihakampanjoidensa takia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maailmassa eniten kasvaa karismaattinen ja menestysteologinen helluntailaisuuden haara. Aika yleisesti harhaoppina pidettyä tuo menestysteologia.

        Karismaattisuus on aina ollut kristinuskon ydin. Jeesus oli suurin karismaatikko ja kehotti seuraajiaan samaan.
        Luterilaisille ei opeteta Pyhästä Hengestä eikä Hänen jumaluudestaan 😏


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan kirkossa herätystä. Nytkin pääkaupunkiseudulla kirkko on evännyt avustukset hihhuliseurakunnille näiden naispappeja ja homoja kohtaan aiheuttamiensa vihakampanjoidensa takia.

        Evankeliumin tukemattomuus on hyvä vain kaltaisellesi ateistille, ymmärrän 😃


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Ei emokirkossa ole ollut herätystä ainakaan kymmeniin vuosiin.
        Joitain aktiivisia uskovia seurakuntia toki on kuten Helsingissä Pitäjänmäki ja Vuosaari 😃

        Tätä palstaa lukiessa jää vaikutelma ettei Suomessa ole lainkaan "herätyksen" saaneita, toinen toistensa uskoa vääräksi väittäviä senkin edestä.
        Vain omasta sekä muutaman hassun komppaajansa mielestä ainoan oikean totuuden löytäneitä harvinaisuuksia maailmassa vaikuttaa eksyneen tälle palstalle.
        Harvinaisuuksia joilla omien kirjoitustensa mukaan on edellytykset pelastaa koko luomakunta ihmisen kaiken tuhoavalta vaikutukselta, harvinaisuuksia jotka kuitenkin pitäytyvät purnaamassa parannuksen teosta tällaisella palstalla uskaltamatta kertoa harvinaisuudestaan omalla nimellään... aivan kuten me muutkin tavalliset ihmisetkin...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tätä palstaa lukiessa jää vaikutelma ettei Suomessa ole lainkaan "herätyksen" saaneita, toinen toistensa uskoa vääräksi väittäviä senkin edestä.
        Vain omasta sekä muutaman hassun komppaajansa mielestä ainoan oikean totuuden löytäneitä harvinaisuuksia maailmassa vaikuttaa eksyneen tälle palstalle.
        Harvinaisuuksia joilla omien kirjoitustensa mukaan on edellytykset pelastaa koko luomakunta ihmisen kaiken tuhoavalta vaikutukselta, harvinaisuuksia jotka kuitenkin pitäytyvät purnaamassa parannuksen teosta tällaisella palstalla uskaltamatta kertoa harvinaisuudestaan omalla nimellään... aivan kuten me muutkin tavalliset ihmisetkin...

        Se on totuus, että paljon on eksytystä. Siitä varoitti Jeesuskin ennen taivaaseen menoaan.
        Se joka etsii, löytää totuuden. Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä 🤓

        Jeesus ei saarnannut konsensusta vaan totuutta.


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Totta, siksi herätystä ei tulekaan ja kirkko kuihtuu 😕

        Ja kuitenkin jokainen terve ihminen herää kerran vuorokaudessa elämään hänelle annettua elämää kuihtumatta pois.
        Kirkko sekä kaikki uskonnolliset yhteisöt sinunkin lahkosi mukaanlukien ovat käsittääkseni jäsentensä näköisiä ja oloisia.
        Miksi arvioida toisten uskoa kertomatta ensin oman uskonsa oikeellisuudesta, yksikään nykypäivän suomalainen ei ymmärtääkseni elä Raamatussa kuvatun vaatimuksenmukaisuuden mukaan... miksi sinä olisit kelvollinen arvioimaan toisten uskoa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuitenkin jokainen terve ihminen herää kerran vuorokaudessa elämään hänelle annettua elämää kuihtumatta pois.
        Kirkko sekä kaikki uskonnolliset yhteisöt sinunkin lahkosi mukaanlukien ovat käsittääkseni jäsentensä näköisiä ja oloisia.
        Miksi arvioida toisten uskoa kertomatta ensin oman uskonsa oikeellisuudesta, yksikään nykypäivän suomalainen ei ymmärtääkseni elä Raamatussa kuvatun vaatimuksenmukaisuuden mukaan... miksi sinä olisit kelvollinen arvioimaan toisten uskoa?

        Minun ”lahkoni” on Jeesuksen omien seurakunta. Hyvä jos olemme Hänen näköisiään 🤓
        Ei minulla ole tarvetta arvioida sinun uskoasi. Todistat ihan itse siitä.


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Minun ”lahkoni” on Jeesuksen omien seurakunta. Hyvä jos olemme Hänen näköisiään 🤓
        Ei minulla ole tarvetta arvioida sinun uskoasi. Todistat ihan itse siitä.

        Ai, ellen mielestäsi todistaisi niin sittenkö tulisit kuoresi sisältä arvioimaan?
        Oletteko siis Mark.16:ssa kerrottuja Jeesuksen omia tunnustekoineen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai, ellen mielestäsi todistaisi niin sittenkö tulisit kuoresi sisältä arvioimaan?
        Oletteko siis Mark.16:ssa kerrottuja Jeesuksen omia tunnustekoineen?

        Olen pahoillani, mutta en ole kiinnostunut sinun ”uskostasi ” mutta kerro siitä toki jos itse haluat 😃


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Olen pahoillani, mutta en ole kiinnostunut sinun ”uskostasi ” mutta kerro siitä toki jos itse haluat 😃

        Kiitos kaunis jalosta hymystäsi joka esittää ehkä parhaimpana puolenasi ikääsi nähden varsin esittelykelpoiset purentavälineet ellei sitten ole tekosellaiset...

        Kertoilit tuolla aiemmin: "Ei minulla ole tarvetta arvioida sinun uskoasi. Todistat ihan itse siitä."
        Hymyilyttävä ajatelmasi tuottaa mielikuvaa kuin sinulla olisi tarve arvioida uskoani ellen itse todistaisi siitä.
        Eikö todistukseni siis ollutkaan riittävän kattava olemaan täyttämättä "tarvettasi" jatkaessasi: >>Olen pahoillani, mutta en ole kiinnostunut sinun ”uskostasi ” mutta kerro siitä toki jos itse haluat 😃<<
        Miehinen tarvehakuisuutesi hymyilyttää... minuakin...


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Karismaattisuus on aina ollut kristinuskon ydin. Jeesus oli suurin karismaatikko ja kehotti seuraajiaan samaan.
        Luterilaisille ei opeteta Pyhästä Hengestä eikä Hänen jumaluudestaan 😏

        Menestysteologia on se helluntailahkon haara joka leviää ylivoimaisesti nopeimmin. Tästä on kirjoittanut valtamedia kriittisesti mutta myös Ristin Voitto on kritisoinut voimakkaasti tätä kehitystä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Menestysteologia on se helluntailahkon haara joka leviää ylivoimaisesti nopeimmin. Tästä on kirjoittanut valtamedia kriittisesti mutta myös Ristin Voitto on kritisoinut voimakkaasti tätä kehitystä.

        Laita toki joku linkki asiaan 🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kaunis jalosta hymystäsi joka esittää ehkä parhaimpana puolenasi ikääsi nähden varsin esittelykelpoiset purentavälineet ellei sitten ole tekosellaiset...

        Kertoilit tuolla aiemmin: "Ei minulla ole tarvetta arvioida sinun uskoasi. Todistat ihan itse siitä."
        Hymyilyttävä ajatelmasi tuottaa mielikuvaa kuin sinulla olisi tarve arvioida uskoani ellen itse todistaisi siitä.
        Eikö todistukseni siis ollutkaan riittävän kattava olemaan täyttämättä "tarvettasi" jatkaessasi: >>Olen pahoillani, mutta en ole kiinnostunut sinun ”uskostasi ” mutta kerro siitä toki jos itse haluat 😃<<
        Miehinen tarvehakuisuutesi hymyilyttää... minuakin...

        Mikähän kompleksi sinulla on minun iästäni kun taas se sinua vaivaa 🤔❓


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Karismaattisuus on aina ollut kristinuskon ydin. Jeesus oli suurin karismaatikko ja kehotti seuraajiaan samaan.
        Luterilaisille ei opeteta Pyhästä Hengestä eikä Hänen jumaluudestaan 😏

        "Luterilaisille ei opeteta Pyhästä Hengestä eikä Hänen jumaluudestaan "

        Miten niin? Kaksinaisuusoppiako siellä sinun käsityksesi mukaan nykyään opetetaan?

        Oli muuten kesällä veljentyttären rippikirkossa yksi parhoista saarnoista, joita olen tänä vuonna kuullut. Kovasti korostettiin henkilökohtaisen uskon tärkeyttä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Luterilaisille ei opeteta Pyhästä Hengestä eikä Hänen jumaluudestaan "

        Miten niin? Kaksinaisuusoppiako siellä sinun käsityksesi mukaan nykyään opetetaan?

        Oli muuten kesällä veljentyttären rippikirkossa yksi parhoista saarnoista, joita olen tänä vuonna kuullut. Kovasti korostettiin henkilökohtaisen uskon tärkeyttä.

        Anteeksi MITÄ 😳❓


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Mikähän kompleksi sinulla on minun iästäni kun taas se sinua vaivaa 🤔❓

        Senkin höpönassu, tietenkään ikäsi ei vaivaa. Huvittaa vaan miten tuollaiset iäkkäät papparaiset luulevat tietävänsä toisten asioista jotakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senkin höpönassu, tietenkään ikäsi ei vaivaa. Huvittaa vaan miten tuollaiset iäkkäät papparaiset luulevat tietävänsä toisten asioista jotakin...

        Todista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senkin höpönassu, tietenkään ikäsi ei vaivaa. Huvittaa vaan miten tuollaiset iäkkäät papparaiset luulevat tietävänsä toisten asioista jotakin...

        Nyt menee jo manian puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todista.

        Grand Old man´s totuutta hiveleviä sanoja vielä muistin virkistämiseksi:
        >>Ei minulla ole tarvetta arvioida sinun uskoasi. Todistat ihan itse siitä.<<
        >>Luterilaisille ei opeteta Pyhästä Hengestä eikä Hänen jumaluudestaan <<
        >>Totta, siksi herätystä ei tulekaan ja kirkko kuihtuu<<

        Mökkipaikalla kaunis syyspäivä toi Kirkonmenojen jälkeen talven kosketuksen lumihiutaleiden muodossa...

        Onko sinun mielestäsi jokainen ihminen Jumalan kätten työtä ja siten suurenmoinen ihme?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt menee jo manian puolelle.

        Ehkä tarkistat lääkityksesi ajoissa, kurjaa jos noin ihanasti kirjoittava ihminen kärsii mielenterveydellisistä ongelmista.


    • Anonyymi

      Ydinkirkko on taantuva mutta herätysliikkeet elävät. Esim. 60/70-luvuilla nuorisoherätyksestä noussut Kansanlähetys on edelleen elinvoimainen.

      • Anonyymi

        Totta, herätys ei ole emokirkossa koskaan onnistunut.


      • Anonyymi

        Suomen tämänhetkisten syntyvyystilastojen mukaan kaikenlainen toiminta syntyperäisten suomalaisten osalta on taantumassa, tällä menolla jonkin ajan kuluttua mainitsemasi elinvoimaisuus on pelkkä muisto vain elleivät muiden uskontojen harjoittajat ota sitä omakseen.
        Huvittavaa miten ruokapöydältä varisseista tähteistäkin kamppaillaan raadollisesti ja unohdetaan tietoisesti lähimmäisten tuska sekä kipu niin lähellä kuin kaukanakin. Mihinkähän Jeesus tarvitsee ihmisiä jotka piutpaut välittävät muista kuin itsestään?


    • Anonyymi

      Evankelisluterilainen kirkko ei ole mikään lahko. Lahkoja ovat esim: helluntailaiset, babtistit, vapaakirkko yms.

      • Niinkö🤔❓ eikö luterilaisuus on pieni lahko kristikunnassa ❓ Hellareita ja baptisteja on maailmassa enemmän kuin luterilaisia.

        Sinä ilmeisesti nimität lahkoksi kaikkia niitä mihin itse et kuulu😃


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Niinkö🤔❓ eikö luterilaisuus on pieni lahko kristikunnassa ❓ Hellareita ja baptisteja on maailmassa enemmän kuin luterilaisia.

        Sinä ilmeisesti nimität lahkoksi kaikkia niitä mihin itse et kuulu😃

        Muslimeita on enemmän kuin helluntailaisia ja babtisteja. Mikset liity heihin, jos kerran lukumäärä ratkaisee?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muslimeita on enemmän kuin helluntailaisia ja babtisteja. Mikset liity heihin, jos kerran lukumäärä ratkaisee?

        Liity sinä vain jos sinulle on tärkeää kuulua suurimpaan joukkoon 😂


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Liity sinä vain jos sinulle on tärkeää kuulua suurimpaan joukkoon 😂

        Minä pysyn luterilaisena, enkä muutu miksikään lahkolaiseksi saatikka muslimiksi. Kumpia te lahkolaiset oikeastaan vihaatte enemmän, luterilaisia vai ateisteja, kerro toki?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä pysyn luterilaisena, enkä muutu miksikään lahkolaiseksi saatikka muslimiksi. Kumpia te lahkolaiset oikeastaan vihaatte enemmän, luterilaisia vai ateisteja, kerro toki?

        Pysy toki. Miten luterilaisuus muuten vaikuttaa sinun elämääsi 🤔❓


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Pysy toki. Miten luterilaisuus muuten vaikuttaa sinun elämääsi 🤔❓

        Vastaat toki kysymykseen: Kumpia te lahkolaiset oikeastaan vihaatte enemmän, luterilaisia vai ateisteja?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vastaat toki kysymykseen: Kumpia te lahkolaiset oikeastaan vihaatte enemmän, luterilaisia vai ateisteja?

        Me Jeesuksen lahkossa emme vihaa ketään, emme edes sinua 😃


      • Anonyymi

        Luterilaisuus on kuolleen katolisen kirkon kuollut lahko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisuus on kuolleen katolisen kirkon kuollut lahko.

        Kirkko ja valtio ja niiden yhteinen politiikka on mahoton yhtälö


    • Anonyymi

      Ensikerralla kirkastuu useampi. Vähäksi aikaa, joten tarkkana pysykää sitten.

    • Kyllä Evl-kirkossa on ollut Suomen ylivoimaisesti suurimmat herätykset.
      Se on suoraan verrannollinen kirkon jäsenmääräänkin, joka enimmillään oli reippaasti yli 4 miljoonaa.

      Kirkon sisällä toimivat myös ylivoimaisesti suurimmat herätysliikkeet.

      • Anonyymi

        Vauvakastetut eivät ole herätyksen tulosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauvakastetut eivät ole herätyksen tulosta.

        Eivät todellakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät todellakaan.

        Aika moni lapsena kastettu on kokenut herätyksen.


    • Anonyymi

      Kyllähän kirkossa varsinkin takavuosina suoritettiin herätyksiä yleisesti. Kirkoissahan ns. unilukkarit kopistelivat kolehtihaavin varrelle pahimpia torkkujia päähän, että heräilisivät kuuntelemaan papin litanioita.

    • Anonyymi

      Voi kun oli palstalla hyvä aihe kerrankin, kun justiinsa heräsin.

      ;D

      Tosin joillakin muilla on taas näppis laulanut punaisena jo aamusta :D Mutta he ovatkin oma lahkonsa :D

    • Onkohan muissa Suomen kirkoissa tai lahkoissa ollut koskaan herätystä? Esim. helluntaikirkossa?

      • Anonyymi

        Jatkuvasti.


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin edes tiedät mikä herätys on. Tästä voit opiskella.
        http://www.pihkala.net/Saarnat/Heratys.pdf

        Herätys on ns. uskoon tulo, jostain syystä, esim. henkisestä häiriöstä tai peloittelusta.

        Miten voi uskoon tulla jatkuvasti?


      • Anonyymi
        sage8 kirjoitti:

        Herätys on ns. uskoon tulo, jostain syystä, esim. henkisestä häiriöstä tai peloittelusta.

        Miten voi uskoon tulla jatkuvasti?

        Ei todellakaan ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole.

        Joku sanoi että voi, etkä kieltänyt.


      • Anonyymi
        sage8 kirjoitti:

        Joku sanoi että voi, etkä kieltänyt.

        Sinulla on linkki. Lue se ja lopeta lapsellinen jankkauksesi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on linkki. Lue se ja lopeta lapsellinen jankkauksesi.

        Sinä et minua määräile. Etkä nimittele.


      • Anonyymi
        sage8 kirjoitti:

        Sinä et minua määräile. Etkä nimittele.

        Nimittelenhän senkin fundishihhuli!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimittelenhän senkin fundishihhuli!

        Merimies kirkko on olemassa mutta ei luostareita. Toisessa valtion kirkossa tosin luostari järjestelmä löytyy.


    • Suomessa on evankelisluterilainen valtionkirkko vain siitä syystä, että Kustaa Vaasa koki "herätyksen" huomatessaan kassansa olevan tyhjän. Niinpä hän kääntyi luterilaiseksi ja takavarikoi katolisen kirkon varat.

      Suomessa tuskin kukaan oli lämmennyt Lutherin ajatuksille, mutta kun Kustaa Vaasalta kävi käsky liki koko pappissääty yhdessä yössä huomasi luterilaisen uskon puhtauden ja katolilaisuuden rappion. Asiaan saattoi vaikuttaa myös se, että tämä oli tapa varmistaa se, että pappien palkanmaksu jatkui.

    • Jos raportoin... ihmisiä ehkä vahingoitettiin kirjamessuilla.
      ( en tykkää tehdä tätä... mutta voin laitta a mitä muistan.

      ne ei välitä susta ikinä jos sä olet suuri sanoo tuo eleäinte suoj pyhimys

      hänel on juur se tyyli ett pienenä pääsi kuninkaaksi ymmärsin, muistan sen ymmärryksen hetken.
      Sisi suuriksi johtajiksi on valittu usein pieniä
      että ei kadehtia tarvitse

      nyt on Amerikassa pornoesiintyjä presidentin vaimo.
      On Amma lihava oppimaton intialainen.

      on kateellisia ihmiset, kun "tasa-arvoon" koululuokissa kasvatetaan..
      ( tulee aina mieleen se kuorolaulu virsien
      you tubesta miss ihmisten ääni niiiin kehittymätön, nöyrä,
      mutta olisi kiva kun löytäisi jonkun sopivan sielun et kaiken keskellä voisi toteuttaa
      ( en nähnyt kirja messuilla yhtäkään
      ei ollut ketään sopivaa
      Oli ensin su kun menin ajoin sateen läpi pyörällä kiva päästä sinen kahvilel
      jonk sai ilmaiseksi Pöydäs sattui olem mieshnklö joak kysysi kuka seuraava presidentti
      tahtoi älyllistä keskustelua

      niin se joka oli sellainen älyllinenkeskustelija oli silmät liian lähellä toisiaan liian sumea
      en kehdannut sanoa palj mit koska olin nero niihin taviksiin nä'hden

      ne tuhoutuu jos sä oikeasti olet jotain sanoi tuo poika tuol
      JUmala jos on olen oikeasti ja Jumala pitää siitä kiinni ja huolen
      ( sanoin jo eilen Elisabethille et minul ei ole puhelinta.
      ( hän kysyi tänäänmikset sä soittanut? )
      ( hän ei välitä mistään siin millainenhan on sanoi joku..

      ahaa he oletta a et hän on suuri vaikka olisi millainen täällä.
      ( sanoin et olin valheellinen myös siin ä et esitin etsiväni matk korttia...
      en ole kyll koskaan aiemmin tehnyt niin
      en ole valheellinen
      Evako siihen sai. ( hän on niin pieni ihminen että sä et tiedä sanoo joku täti

      nii nuo on jotka suojautuneet epä ällyllisyyteen kai

      ja hän ei nyt muuta suuntaa ?
      että lähtisi innoittamanani henkisiin tilaisuuksiin
      olisin pitänyt siitä
      se tuntui ongelmattomalta minulle


      Niin kun kohtasinjonkun joka keskusteli kahvila pöydässä oli selvää että älyullisesti rajoittunut oli se vanha mies.
      ja toinen, yle osastolla
      sama juttu silmät liian lähellä toisiaan
      Kuka hallitsee tätä systeem
      ett mielistellää'n vain idioottiakusipäätä vitunreiänkantajaa että' hänellä ei olisi alemmmuuudentunnnetta.
      miksi minut pakotetaan siihen systeem

      painajaismaisesti
      ett Hengen teidon messuilla ei yhtäkään sopiva aihmistä
      ei Kirja messuilla. neljänä päivänä.
      Välittääkö Jumala??

      mä en pysty olemaan se Jeesus ? se on vielä fiksu tuolla ylhäällä
      sanoiko hän niin ? ( tuo täti.. ) Jeesusko ?
      kuka s e fiksu on?

      Tai, se oli paha henki tuoss aihmisessä.. ei hän itse..
      Juuri messuillakahvilassa sanoi henki kahvin tarjoajassa että "minä olen johtaja "
      ( sen kuulokirja levyfirman joka tarjoaa kahvia
      niin kysyin häneltä ( ottaakseni selvän että puhuuko s ehenki totta..
      Niin hän sanoi ja nauroi , ei ole johtaja Hänkin oli kyllä messualueella jossakin
      Tätiä nauratti se että hän tä luultiin johtajaksi .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      185
      4154
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      223
      2136
    3. 133
      1637
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1301
    5. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      63
      1018
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      75
      999
    7. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      170
      997
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      932
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      905
    10. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      904
    Aihe