Tällä palstalla monet suuret rattimiehet ja maanteiden virtuoosit kehuskelevat ajavansa talvellakin jos se olisi sallittua. Totuus on vaan jotain ihan muuta, jos ja kun lumi ja jää peittää tiet.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-suuri-talvirengastesti-kesarengas-on-lumella-viela-vaarallisempi-kuin-jaalla/
Kesärenkaat talvella.
30
502
Vastaukset
- Anonyymi
Asiallinen muistutus!
Tuo ominaisuus, että pito ei sivuluisussa palaudu lainkaan, suoraataan puistattaa.
Itsellä viime talvena oli alla Michelin CrossClimatet.
No joo...niillä pärjää jos on mahdollisuus jättää auto talliin huonoimmilla keleillä.- Anonyymi
Nyt alkaa kolmas talvi juuri noilla Cross climateilla.
Ajan 30-35 tkm vuodessa ja töihin on n. 50 km.
Työ on vuorotyötä eli ajan eri vuorokauden aikoina.
Onkohan ollut kerran tai pari koko aikana keli sellainen että olen joutunut ajamaan maantiellä alle suurimman sallitun.
Taajamassa pitää liukkaalla ennakoida vähän enemmän kuin virallisilla kitkarenkailla.
Näin siis täällä Varsinais-Suomi Satakunta alueella.
Hyvin pärjää näillä, mutta nämä ovatkin talviliikenteeseen ihan lainmukaiset hyvät renkaat, ja kulutuskestävyys hyvä kesät talvet.
- Anonyymi
Hyvin pystyy ajaa kesärenkailla jos on "munaa" olla joka risteyksessä ja rampissa tien tukkona.
- Anonyymi
Eihän toi linkki kertonut mitään väitteestä. Joskus 60-luvulla ajettiin nopeusrajoittamattomilla teillä silloisilla paskoilla kesärenkailla ympäri vuoden ja paskoilla takavedoilla. Eikä kaikki kuolleet, eli kyllä pystyy. Riskin lisääntyminen taas on oma lukunsa.
- Anonyymi
Tutustupa tilastoihin kuinka paljon ihmisiä kuoli ja loukkaantui 60-luvulla. Ei ollut talvirengaspakkoa eikä nopeusrajoituksia. Tosin ajoneuvomäärä oli jotain aivan muuta kuin nykyään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutustupa tilastoihin kuinka paljon ihmisiä kuoli ja loukkaantui 60-luvulla. Ei ollut talvirengaspakkoa eikä nopeusrajoituksia. Tosin ajoneuvomäärä oli jotain aivan muuta kuin nykyään.
Ja hengissä selvisi melkein kaikki. Nykyisillä autoilla ja nopeusrajoituksilla niistä olisi kuollut murto-osa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja hengissä selvisi melkein kaikki. Nykyisillä autoilla ja nopeusrajoituksilla niistä olisi kuollut murto-osa.
Vuonna 1972 autoilu oli vapaata ja vaarallista
Vuonna 1972 autoilijan vapautta ei rajoitettu nykypäivän kaltaisilla määräyksillä. Turvavöiden kiinnittäminen oli vapaaehtoista, jos sellaiset autosta löytyi. Talvirenkaita ei ollut pakko laittaa lumien tullessa. Taajama-alueilla sai posottaa yhdeksääkymppiä, jos autosta lähti. Eikä alkoholinkaan kanssa tarvinnut olla pilkuntarkka. Promillerajoista kun ei oltu laissa määrätty. Vapauden hinta oli kallis: Vuosi 1972 oli Suomen tiehistorian synkin vuosi. Tuolloin liikenneonnettomuuksissa kuoli 1156 ihmistä. Luku on vielä hätkähdyttävämpi kun ottaa huomioon, että teillä oli yli kaksi kertaa vähemmän liikennettä kuin nykyisin.
Kansaa kyllä valistettiin turvavöistä ja muusta liikenneturvallisuudesta, mutta puhe kaikui osin kuuroille korville.
– Silloin ikään kuin hyväksyttiin kuolemat osana liikenteen haittoja, kuvailee Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen.
Liikenteen vaarallisuus hyväksyttiin osin siksi koska turvallisemmasta ei tiedetty. Suomalaisten asenteet alkoivatkin muuttua kun huomattiin, että erot muihin pohjoismaihin alkoivat kasvaa. Ruotsissa oli aloitettu toimenpiteet tieturvallisuuden parantamiseksi jo aiemmin. Suomen tiekuolemien määrä alkoi näyttäytyä kiusallisen suurena.Itse presidentti Urho Kekkonen huomasi, että Suomen teillä oli jotain vialla.– Miten voi muuten selittää sen, että 1968 Suomessa tapahtui 13,7 kuolemaan johtanutta tieliikenenonnettomuutta 10 000 autoa kohti, kun vastaava luku oli 5,7 Ruotsissa, Kekkonen kummasteli uudenvuodenpuheessaan 1.1.1973.Kekkonen vaati toimenpiteitä. Niihin myös ryhdyttiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuonna 1972 autoilu oli vapaata ja vaarallista
Vuonna 1972 autoilijan vapautta ei rajoitettu nykypäivän kaltaisilla määräyksillä. Turvavöiden kiinnittäminen oli vapaaehtoista, jos sellaiset autosta löytyi. Talvirenkaita ei ollut pakko laittaa lumien tullessa. Taajama-alueilla sai posottaa yhdeksääkymppiä, jos autosta lähti. Eikä alkoholinkaan kanssa tarvinnut olla pilkuntarkka. Promillerajoista kun ei oltu laissa määrätty. Vapauden hinta oli kallis: Vuosi 1972 oli Suomen tiehistorian synkin vuosi. Tuolloin liikenneonnettomuuksissa kuoli 1156 ihmistä. Luku on vielä hätkähdyttävämpi kun ottaa huomioon, että teillä oli yli kaksi kertaa vähemmän liikennettä kuin nykyisin.
Kansaa kyllä valistettiin turvavöistä ja muusta liikenneturvallisuudesta, mutta puhe kaikui osin kuuroille korville.
– Silloin ikään kuin hyväksyttiin kuolemat osana liikenteen haittoja, kuvailee Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen.
Liikenteen vaarallisuus hyväksyttiin osin siksi koska turvallisemmasta ei tiedetty. Suomalaisten asenteet alkoivatkin muuttua kun huomattiin, että erot muihin pohjoismaihin alkoivat kasvaa. Ruotsissa oli aloitettu toimenpiteet tieturvallisuuden parantamiseksi jo aiemmin. Suomen tiekuolemien määrä alkoi näyttäytyä kiusallisen suurena.Itse presidentti Urho Kekkonen huomasi, että Suomen teillä oli jotain vialla.– Miten voi muuten selittää sen, että 1968 Suomessa tapahtui 13,7 kuolemaan johtanutta tieliikenenonnettomuutta 10 000 autoa kohti, kun vastaava luku oli 5,7 Ruotsissa, Kekkonen kummasteli uudenvuodenpuheessaan 1.1.1973.Kekkonen vaati toimenpiteitä. Niihin myös ryhdyttiin.Täh?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja hengissä selvisi melkein kaikki. Nykyisillä autoilla ja nopeusrajoituksilla niistä olisi kuollut murto-osa.
Siis synkimpänä vuotena kuoli pitkälti yli 1000 henkeä. Ja huomattavasti suurempi määrä loukkaantui.
Pyydä seuraavaksi joku älykkäämpi kertomaan sinulle mitä netin linkeissä lukee. Näköjään itse et kaikkea ymmärrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis synkimpänä vuotena kuoli pitkälti yli 1000 henkeä. Ja huomattavasti suurempi määrä loukkaantui.
Pyydä seuraavaksi joku älykkäämpi kertomaan sinulle mitä netin linkeissä lukee. Näköjään itse et kaikkea ymmärrä.Mitä kohtaa et ymmärrä:
Hengissä selvisi melkein kaikki?
- Anonyymi
Tälläkin palstalla kommentoivat, omasta mielestään keskivertoa paremmat kuljettajat, eivät todellakaan tarvitse talvirenkaita autoissaan. Suvereeni ajotaito, ja fysiikanlakeja kumoavat suoritukset ovat niin vakuuttavia, että laki pitäisi renkaista säätää niin, ettei näiden keskivertoa parempien kuljettajien tarvitsisi käyttää talvirenkaita talvella.
- Anonyymi
Tuskin täällä kukaan on sanonut, että haluaisi ajaa kesärenkailla, mutta fakta on, että niilläkin ”pärjää”.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin täällä kukaan on sanonut, että haluaisi ajaa kesärenkailla, mutta fakta on, että niilläkin ”pärjää”.
Moni sankari on kertonut mielellään ajavansa kesärenkailla ympäri vuoden jos se olisi sallittua. Sen verran hyviä ovat mielestään nämä virtuoosit. Miten homma todellisuudessa jomm menee miin saamme lukea medista päivittäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni sankari on kertonut mielellään ajavansa kesärenkailla ympäri vuoden jos se olisi sallittua. Sen verran hyviä ovat mielestään nämä virtuoosit. Miten homma todellisuudessa jomm menee miin saamme lukea medista päivittäin.
Milloin sait viimeksi lukea, että kesärenkailla kolaroitiin talvirengaspakon aikaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin täällä kukaan on sanonut, että haluaisi ajaa kesärenkailla, mutta fakta on, että niilläkin ”pärjää”.
"Tuskin täällä kukaan on sanonut, että haluaisi ajaa kesärenkailla, "
En tiedä haluaako, mutta ketjussa parikin sanoo ajavansa kesärenkailla läpi talven, yksi on ajanut kaksi talvea ja alkaa kolmatta.
POHJOISMAINEN KESÄRENGAS
MICHELIN CrossClimate on mullistava kesärengasuutuus, joka tarjoaa turvallisuutta aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn.
MICHELIN CrossClimate on suunniteltu selviytymään Suomen kevään, kesän ja syksyn vaihtelevista sääolosuhteista. Aina kuivasta ja lämpimästä kesäsäästä kylmiin sadeilmoihin tai jopa odottamattomiin lumikuuroihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuskin täällä kukaan on sanonut, että haluaisi ajaa kesärenkailla, "
En tiedä haluaako, mutta ketjussa parikin sanoo ajavansa kesärenkailla läpi talven, yksi on ajanut kaksi talvea ja alkaa kolmatta.
POHJOISMAINEN KESÄRENGAS
MICHELIN CrossClimate on mullistava kesärengasuutuus, joka tarjoaa turvallisuutta aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn.
MICHELIN CrossClimate on suunniteltu selviytymään Suomen kevään, kesän ja syksyn vaihtelevista sääolosuhteista. Aina kuivasta ja lämpimästä kesäsäästä kylmiin sadeilmoihin tai jopa odottamattomiin lumikuuroihin.Croos Climatet ovat tarkoitetut "keski-Euroopan talveen" , jossa joskus tulee satunnaisia lumikuuroja. Noin tuossa sanottiinkin.
Ilmastonmuutoksen myötä etelärannikolla alkaa olemaan liki samanlainen lumitilanne. Paljon suolataan jäätä pois.
Näissä etelä-Suomen olosuhteissa Cross Climateilla Rimaa hipoen ennakoivalla ajolla pärjää talven. Tuskin näitä kukaan Kainuussa tai Lapissa edes harkitsee talvikäyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Croos Climatet ovat tarkoitetut "keski-Euroopan talveen" , jossa joskus tulee satunnaisia lumikuuroja. Noin tuossa sanottiinkin.
Ilmastonmuutoksen myötä etelärannikolla alkaa olemaan liki samanlainen lumitilanne. Paljon suolataan jäätä pois.
Näissä etelä-Suomen olosuhteissa Cross Climateilla Rimaa hipoen ennakoivalla ajolla pärjää talven. Tuskin näitä kukaan Kainuussa tai Lapissa edes harkitsee talvikäyttöön.Itse ajoin talven Kainuussa noilla. Ihan uusina toimivat aika hyvin, mutta vähänkin kuluneina alkavat olla melkoiset luistimet. Toista talvea en missään nimessä suosittele ajamaan noilla, jos vähänkin liukkaita tiedossa. Mutta selvisin.
Eli jos nyt kiinnostaa noita kokeilla talveksi, niin syksyllä / alkutalvesta alle uusina, niin sen ekan talven voi pärjätä ja sitten saa ajaa seuraavan kesän samaan soittoon, mutta seuraavana syksynä suosittelen lämpimästi ostamaan uudet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Croos Climatet ovat tarkoitetut "keski-Euroopan talveen" , jossa joskus tulee satunnaisia lumikuuroja. Noin tuossa sanottiinkin.
Ilmastonmuutoksen myötä etelärannikolla alkaa olemaan liki samanlainen lumitilanne. Paljon suolataan jäätä pois.
Näissä etelä-Suomen olosuhteissa Cross Climateilla Rimaa hipoen ennakoivalla ajolla pärjää talven. Tuskin näitä kukaan Kainuussa tai Lapissa edes harkitsee talvikäyttöön.Kuten tuolla sanottiinkin, michelin.fi-sivusto kertoo noiden olevan kesärenkaat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten tuolla sanottiinkin, michelin.fi-sivusto kertoo noiden olevan kesärenkaat.
Suomen lain mukaan ne on talvirenkaat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Croos Climatet ovat tarkoitetut "keski-Euroopan talveen" , jossa joskus tulee satunnaisia lumikuuroja. Noin tuossa sanottiinkin.
Ilmastonmuutoksen myötä etelärannikolla alkaa olemaan liki samanlainen lumitilanne. Paljon suolataan jäätä pois.
Näissä etelä-Suomen olosuhteissa Cross Climateilla Rimaa hipoen ennakoivalla ajolla pärjää talven. Tuskin näitä kukaan Kainuussa tai Lapissa edes harkitsee talvikäyttöön.Täällä eteläisessä suomessakin lumikuurot on satunnaisia, ei sada koko talvea yhtämittaa.
Tietysti Micelinkin myisi mielummin kahdet renkaat, se on selvä, tulosta tehdään niin.
Cross climatet ei erittele muutenkaan sitä, onko lumikuuro satunnainen vai joku muu lumisade, ne pitää yhtä hyvin siitä riippumatta onko satunnainen vai ei. Rengaskauppiaat erottelee.
Kokemattomille tai muuten aroille kuskeille on parempiakin vaihtoehtoja.
- Anonyymi
Onpas kuljettaja-aines huonontunut sitten vuoden 1978 jolloin talvirengaspakko tuli voimaan! Jos nykyään vain suuret rattimiehet ja maanteiden virtuoosit pystyisivät ajamaan kesärenkailla talvella kun ennen vuotta 1978 siihen pystyi periaatteessa kuka vaan!
No nythän tämä on muuttumassa keliperustaiseksi, onko sitten hyvä vai huono asia - aika näyttää. No totuushan on että talvet ainakin täällä eteläsuomessa ovat sitä luokkaa että jos sillä autolla ei ole aivan pakko joka päivä ajella niin kyllähän niillä kesärenkailla aika pitkälle pärjää pääteillä ja kaupungeissa.- Anonyymi
Eikös juuri viime talvena Helsingissä ihmetelty, kun joka paikka oli lunta täynnä?
Huono näyttää olevan joidenkin muisti.
- Anonyymi
Henkilö-autoihin pitäisi kehittää renkaanvaihto yhtä nopeaksi, kuin formuloissa.
Yksi iso pultti keskelle, ja pikalukituksella. Näin kesä/talvirenkaat voisi vaihtaa alle 10 sekunnissa aina silloin ku keli sitä vaatii.- Anonyymi
Ja sinähän sellaisen pystyisit niillä KELA korvauksilla maksamaankin.....
- Anonyymi
Itsehän vaihdoin autooni eilen nastarenkaat.
- Anonyymi
Perheen kauppakassiin ei enää osteta uusia talvirenkaita. Nykyiset (alkuperäiset) ovat 9 talvea alla olleet ja nyt näyttää siltä, että vaikka kulutuspintaa on , on renkaat vaihtoiässä. Tänään laitan viimeistä kertaa talvirenkaat alle kymmenennelle talvelle, keväällä jää kesärenkaat pysyvästi alle. Jatkossa talvella ajellaan kauppamatkat toisella autolla jos sää ei salli kesärenkaisen Yariksen käyttöä.
- Anonyymi
Tässä vaa kirjoitukset häviää :(
- Anonyymi
Tiedä milloin Ruotsiin talvirengaspakko? Koko 80_luvun ajoin vuoden ympäri kesärenkailla vanhalla Taunus farmarilla , oli peräkontissa kunnon painot talvella .- Tänään laitoin V70 :aan Vanhat Michelin X-ice:t alle :)
- Anonyymi
Aaamulla TV 1 juontaja kommentoi säästä"Tänään on varsinkin alemman hoitoluoken teillä nastat tarpeen,tien pinta jäätä"
Onhan tutkimuksenkin mukaan yli 85 % suomalaisista miehistä mielestään keskivertoa parempia kuskeja, joten siitä vaan: taito riittää varmasti ajaa kesärenkailla talvellakin varmasti, turvallisesti ja nopeasti! :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315986- 393922
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833333- 122808
- 292262
- 122237
- 1621916
- 231639
- 1051372
- 261335