2019 Hybridin meluisuus, helppo lievitys

Anonyymi

Olivat sitten maahantuontikunnostamossa/luovutushuollossa/-tarkastuksessa laittaneet rengaspaineiksi 2,95 baria. Suosituksen mukainen paine on 2,4/2,5 baria. Ylipaine pienentää kulutusta, mutta kasvattaa melua, rasittaa puslia ja niveliä ja tekee renkaan ajo-ominaisuuksista arvaamattomat. Rengaspaineen alentaminen suosituksen mukaiseen 2,5 bariin parantaa jousitusmukavuutta ja alentaa melua.

43

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vielä helpompi tapa päästä eroon melusta on olla ostamatta Corollaa.

    • Anonyymi

      Paras tapa on käydä ruostesuojauttamassa auto heti uutena.
      Ruostesuojamassa toimii hyvin myös äänieristeenä.

      Seuraavaa kesärengaskertaa hankittaessa ( siihen kyllä menee aikaa, sillä hybridi kuluttaa renkaita tavallista vähemmän) kannattaa kiinnittää huomiota TM:n testituloksiin.
      ELi valitsee seuraavat renkaat hiljaisuutta painottaen.

      • Anonyymi

        Ei ruostesuojaus vähennä yhtään melua, se on todettu ties kuinka monessa testissä jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ruostesuojaus vähennä yhtään melua, se on todettu ties kuinka monessa testissä jne...

        Kas kun ei tuollaista testiä ole silmiini osunut.

        Mielenkiintoista. Oisko linkkiä antaa?

        Yritin joskus ostetuilla äänieristysmatoilla hiljentää Golf Dieseliä. Aika huono oli tulos.
        Muistaakseni eniten vaikutti etuistuinten jalkatilan maton alle laitettu eristysmatto.


      • Anonyymi

        Totta. Ruostesuojamassa toimii lievänä äänieristeenä, mutta se melun vähennys on niin pientä ettei pelkästään sen takia kannata ruostesuojata autoa.

        Tehokkaammaan vähennyksen auton rengasmeluun saa pienemmillä vanteilla joissa on korkeaprofiiliset hiljaisemmat renkaat esim. Goodyear Efficient Grip performance, Nokia hakka Green2 . Samalla tien kuopat, töyssyt tuntuvat pehmeämmiltä auton kuskille ja matkustajalle. Tämä muutos aika usein hieman heikentää auton kaarrenopeus ominaisuuksia kesällä, joten ei voi suositella kaahareille.

        Isommat vanteet joissa on matalaprofiilirenkaat lisäävät rengasmelun voimakkuutta. Myös tien kuopat, töyssyt tuntuvat kovemmin auton kuskille ja matkustajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Ruostesuojamassa toimii lievänä äänieristeenä, mutta se melun vähennys on niin pientä ettei pelkästään sen takia kannata ruostesuojata autoa.

        Tehokkaammaan vähennyksen auton rengasmeluun saa pienemmillä vanteilla joissa on korkeaprofiiliset hiljaisemmat renkaat esim. Goodyear Efficient Grip performance, Nokia hakka Green2 . Samalla tien kuopat, töyssyt tuntuvat pehmeämmiltä auton kuskille ja matkustajalle. Tämä muutos aika usein hieman heikentää auton kaarrenopeus ominaisuuksia kesällä, joten ei voi suositella kaahareille.

        Isommat vanteet joissa on matalaprofiilirenkaat lisäävät rengasmelun voimakkuutta. Myös tien kuopat, töyssyt tuntuvat kovemmin auton kuskille ja matkustajille.

        Ei se Rolla hiljaiseksi muutu vaikka vaihtaa renkaat ja teettää suojaukset, muutos on korkeintaan minimaalinen. Rolla on muutenkin jo valmiiksi ylihintainen ja hölmö maksaa vielä lisää että saisi mitättömän muutoksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se Rolla hiljaiseksi muutu vaikka vaihtaa renkaat ja teettää suojaukset, muutos on korkeintaan minimaalinen. Rolla on muutenkin jo valmiiksi ylihintainen ja hölmö maksaa vielä lisää että saisi mitättömän muutoksen.

        Suurinosa autoista. Edes saksalaisistakaan autoista eivät ole rengasmelun osalta kovinkaan hiljaisia suomen vanhoilla karkeilla/kuluneilla teillä 80kmh ja suuremmassa ajonopeudessa. Vaan se saksalaisten autojen rengasmelun todellinen hiljaisuus tulee esiin vasta niillä suomen teillä jossa on uudempaa, tasaisempaa asfalttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurinosa autoista. Edes saksalaisistakaan autoista eivät ole rengasmelun osalta kovinkaan hiljaisia suomen vanhoilla karkeilla/kuluneilla teillä 80kmh ja suuremmassa ajonopeudessa. Vaan se saksalaisten autojen rengasmelun todellinen hiljaisuus tulee esiin vasta niillä suomen teillä jossa on uudempaa, tasaisempaa asfalttia.

        No sillä karkealla asfaltilla ne erot autojen välillä oikein korostuvat. Hiljaista asfalttia on todella vähän.


    • Anonyymi

      Väitteesi on vääriä. Liian alhainen paine on vaaratekijät.
      Oikeastaan ovat olleet hyvin fiksuja huollossa tuon paineen kanssa.
      Jos 20 c lämpötilassa paine on 2,9 bar, on se -30 c pakkasessa 2,4 bar.
      Hyvin ennakoineet tulevan talven. Eihän tavallinen törppö tojokuski ymmärtäisi lisätä talvella rengaspaineita.
      Korkeammilla rengaspaineita voidaan hieman rauhoittaa auton heilahteluja esim väistö tilanteessa.

      • Anonyymi

        Selitykset alkavat, kun Tojossa on jokin kiusallinen ominaisuus, kiemurtelu tai nyt tuo melu.. Ei mihinkään tavisautoon tarvitse laittaa 2,4/2,5 suurempia paineita oli nyt sitten kesä tai talvi. Tojoissa on kautta aikain yritetty ylipaineilla rauhoittaa ajettavuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitykset alkavat, kun Tojossa on jokin kiusallinen ominaisuus, kiemurtelu tai nyt tuo melu.. Ei mihinkään tavisautoon tarvitse laittaa 2,4/2,5 suurempia paineita oli nyt sitten kesä tai talvi. Tojoissa on kautta aikain yritetty ylipaineilla rauhoittaa ajettavuutta.

        Kirjoituksesi osoittaa tyhmyytesi.
        Jokainen vähän muutakin kuin apukoulun käynyt ymmärtää mitä lämpötilan laskeminen vaikuttaa rengaspaineisiin, ja mitä se taas vaikuttaa ajettavuuteen kaikissa autoissa.
        Jopa Skoda Octavia on suuntavakaampi kun takarenkaissa on hieman enemmän painetta.
        Mitä tulee Toyotien kiemurteluun, ei ole sen huonompi kuin kilpailijat.


      • Anonyymi

        Muuten hyvin päätelty, mutta hybridi-corollat toimitetaan kesärenkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksesi osoittaa tyhmyytesi.
        Jokainen vähän muutakin kuin apukoulun käynyt ymmärtää mitä lämpötilan laskeminen vaikuttaa rengaspaineisiin, ja mitä se taas vaikuttaa ajettavuuteen kaikissa autoissa.
        Jopa Skoda Octavia on suuntavakaampi kun takarenkaissa on hieman enemmän painetta.
        Mitä tulee Toyotien kiemurteluun, ei ole sen huonompi kuin kilpailijat.

        Kyllä 0,2 bar yli suosituksen riittää ihan taatusti talvirenkaissa, emme me kaikki asu Lapissa. Toyotan kiemurtelu johtuu takajousituksesta ei rengaspaineista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten hyvin päätelty, mutta hybridi-corollat toimitetaan kesärenkailla.

        Ehkä ostaja pyysi laittamaan talvikumit alle. Kun ne kuitenkin on vaihdettava.


    • Anonyymi

      On ihan harhaluulo, että ruostesuojaus tai renkaiden vaihto vaikuttaisi mitenkään merkittävästi meluun. Auton sisämelu ratkaistaan jo suunnitteluvaiheessa. Tässä kohtaa monet valmistajat säästävät ja oikaisevat.
      Se on merkki laadukkaasta autosta kun sisämelu on hiljainen renkaista tms. riippumatta.
      Poppakonsteilla voi muuttaa vähän äänen sävyä mutta sekin alkaa taas ärsyttämään vähän ajan päästä.
      Auton sisämelu on yksi helpoimmista mittareista selvittää auton laadukkuus koeajolla. Meluava auto ei ole laadukas.

      • Anonyymi

        Oma kokemukseni vahvistaa kirjoituksesi.
        Ruostesuojautin D-segmentin autoni n. vuoden ikäisenä. Autoni ei ollut erityisen meluisa alunperinkään ja ruostesuojauksen jälkeen se on mielestäni ihan samanlainen.
        Meluntorjunta-asiat on oltava kunnossa jo tehtaalta lähtien.
        Meluisuutta voinee korjata hieman oikealla rengasvalinnalla ja/tai varsinaisella meluntorjuntakäsittelyllä. Jälkimmäinen taitaa maksaa tuhansia.


      • Anonyymi

        Uudet Toyotat perustuvat TNGA-arkkitehtuuriin ja kaikki uudet on todettu meluisiksi rengasäänien osalta. Vika on todennäköisesti uudessa rakenteessa.
        Volkswagenien osalta kehitys on kulkenut toiseen suuntaan. MBQ-arkkitehtuuriin perustuvat ovat poikkeuksetta edeltäjiään hiljaisempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet Toyotat perustuvat TNGA-arkkitehtuuriin ja kaikki uudet on todettu meluisiksi rengasäänien osalta. Vika on todennäköisesti uudessa rakenteessa.
        Volkswagenien osalta kehitys on kulkenut toiseen suuntaan. MBQ-arkkitehtuuriin perustuvat ovat poikkeuksetta edeltäjiään hiljaisempia.

        Uudet volkkarit todella hiljaisia esim VW T-Rocc tm mittaus 100 kmt melu etu 64 ja taka 65 db tällaisia lukuja ei pikkuautoista ole koskaan tavattu, tämä kertoo jo auton laadusta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet volkkarit todella hiljaisia esim VW T-Rocc tm mittaus 100 kmt melu etu 64 ja taka 65 db tällaisia lukuja ei pikkuautoista ole koskaan tavattu, tämä kertoo jo auton laadusta..

        Tuo oli kyllä kauheaa esim. uusimman Corollan kohdalla, kun se oli Tekniikan Maailman uusimmassa farkkutestissä kaikissa nopeuksissa niin edestä kuin takaantakin 2 dB Octaviaa äänekkäänpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli kyllä kauheaa esim. uusimman Corollan kohdalla, kun se oli Tekniikan Maailman uusimmassa farkkutestissä kaikissa nopeuksissa niin edestä kuin takaantakin 2 dB Octaviaa äänekkäänpi.

        Corollan melu on 4- 5 db isompi mitä Octaviassa näin se vaan on ..Octavia 67db ja Corolla 72 db noin 100 kmt nopeudella sehän on jo korvin kuultuna meluero melkein kaksinkertainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Corollan melu on 4- 5 db isompi mitä Octaviassa näin se vaan on ..Octavia 67db ja Corolla 72 db noin 100 kmt nopeudella sehän on jo korvin kuultuna meluero melkein kaksinkertainen.

        Desibeliasteikko on logaritminen, 4 db ero on melkoinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Desibeliasteikko on logaritminen, 4 db ero on melkoinen

        3 dB suurempi melu tarkoittaa mitattavan äänenpaineen kaksinkertaistumista. Äänenpaineen kaksinkertaistuminen ei kuitenkaan tarkoita äänen kuulostamista kaksinkertaiselta. Ero on selvästi korvin kuultava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli kyllä kauheaa esim. uusimman Corollan kohdalla, kun se oli Tekniikan Maailman uusimmassa farkkutestissä kaikissa nopeuksissa niin edestä kuin takaantakin 2 dB Octaviaa äänekkäänpi.

        2dB oli ero kaikilla nopeuksilla sileällä asfaltilla. Karkealla asfaltilla 100km/h nopeudella ero oli 3dB.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2dB oli ero kaikilla nopeuksilla sileällä asfaltilla. Karkealla asfaltilla 100km/h nopeudella ero oli 3dB.

        Tuo on kyllä ikävää Corollan kohdalla, että uusin malli on selvästi edeltäjäänsä äänekkäämpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä ikävää Corollan kohdalla, että uusin malli on selvästi edeltäjäänsä äänekkäämpi.

        Halpuutusta


    • Anonyymi

      Auton hiljaisuus on melkeinpä tärkein ominaisuus. Jos työmatkoihin menee vaikka tunti päivässä, niin vuodessa tulee n.250 tuntia. Tuota aikaa ei mielellään vietä melun keskellä.

      • Anonyymi

        Ennen moni Toyota-malli oli luokkansa hiljaisimmasta päästä, mutta nyt moni merkki on mennyt selkeästi ohitse. Luultavasti Toyotakin havahtui asiaan ja luulenpa että nykyisten mallien tulevat faceliftit tulevat olemaan hiljaisempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen moni Toyota-malli oli luokkansa hiljaisimmasta päästä, mutta nyt moni merkki on mennyt selkeästi ohitse. Luultavasti Toyotakin havahtui asiaan ja luulenpa että nykyisten mallien tulevat faceliftit tulevat olemaan hiljaisempia.

        Tuskin, säästöt on Toyotan tuotannossa tärkeintä, sillä nykyiset tekniikat vanhenee todella nopeasti ja autot poistuvat nopeasti liikenteestä ja siksi niihin ei kannata edes valmistajan satsata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen moni Toyota-malli oli luokkansa hiljaisimmasta päästä, mutta nyt moni merkki on mennyt selkeästi ohitse. Luultavasti Toyotakin havahtui asiaan ja luulenpa että nykyisten mallien tulevat faceliftit tulevat olemaan hiljaisempia.

        Facelift ei varmasti auta asiaa. Yleensä nämä faceliftit on jotakin kosmeettisia muutoksia ulkonäköön, rakenteellisia ongelmia niillä ei korjata. Näissä itselataavissa hybrideissä yritetään vielä optimoida myös matka-ajon kulutusta mahdollisimman pieneksi. Matka-ajossa hydriditekniikka ei auta mitään ja sen aiheuttama lisäpainoa on vain haitta, jolloin joudutaan karsimaan painoa muualta. Alustasta tehdään mahdollisimman yksinkertainen, ilman että mietitään äänenvaimennusta, jätetään äänieristys pois , jätetään ruostesuojaus pois,tehdään peleistä mahdollisimman ohutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Facelift ei varmasti auta asiaa. Yleensä nämä faceliftit on jotakin kosmeettisia muutoksia ulkonäköön, rakenteellisia ongelmia niillä ei korjata. Näissä itselataavissa hybrideissä yritetään vielä optimoida myös matka-ajon kulutusta mahdollisimman pieneksi. Matka-ajossa hydriditekniikka ei auta mitään ja sen aiheuttama lisäpainoa on vain haitta, jolloin joudutaan karsimaan painoa muualta. Alustasta tehdään mahdollisimman yksinkertainen, ilman että mietitään äänenvaimennusta, jätetään äänieristys pois , jätetään ruostesuojaus pois,tehdään peleistä mahdollisimman ohutta.

        Nyt tuli kerrankin asiaa toyotasta..eikä tyhjäntoimitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen moni Toyota-malli oli luokkansa hiljaisimmasta päästä, mutta nyt moni merkki on mennyt selkeästi ohitse. Luultavasti Toyotakin havahtui asiaan ja luulenpa että nykyisten mallien tulevat faceliftit tulevat olemaan hiljaisempia.

        Ei ne kyllä mitään kauhean hiljaisia ole koskaan olleet


    • Anonyymi

      Tojotassa räjähtää airbagit, ja kaasupolkimet jumiutuu.

    • Anonyymi

      Ainoa hyvin toimiva ja kustannustehokas melu vaimennus on kuulosuojainet tai hyvät vastamelukuulokkeet.

    • Anonyymi

      höpönlöppöä...corolla on hiljanen peli!! kuin kuiskaus. motarilla vaikkapas 150 vauhtia ei tunnu korvassa! kuskissa vikaa jos haukkuu melusaksi. ok taavi on melusa.

      • Anonyymi

        Untako olet nähnyt tuommosta hiljaisesta Corollasta valitettavasti se on vaan harhaa...


      • Anonyymi

        Onko taas tolkku poissa? TM mittasi melutason ja Corolla oli luokassaan huonoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko taas tolkku poissa? TM mittasi melutason ja Corolla oli luokassaan huonoin.

        En ole lukenut artikkelia, miten se melumittaus oli tehty? Oliko käytetty oikeaa desibelimittaria, eikä mitään kännykkää jossa desibelin mittausohjelmistoa? Jos ei käytetty oikeaa desibelimittaria niin surkeasti toteutettu mittaus.

        Entä mistä kohdasta melumittaus oli tehty? Jos suunnilleen kuskin pään kohdalla. Eli noin 7-15cm etäisyydellä kuskin penkin takaniskatuesta niin melumittaus on luotettava ja oikein tehty. Mutta jos melumittaus on tehty läheltä kojelautaa tai keskikonsolia niin silloin on melumittaus tehty väärin ja tulos on epäluotettava koska näissä kohdissa melu kuuluu sen 1.5-3 desibelin verran voimakkaampana kuin kuskin pään kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole lukenut artikkelia, miten se melumittaus oli tehty? Oliko käytetty oikeaa desibelimittaria, eikä mitään kännykkää jossa desibelin mittausohjelmistoa? Jos ei käytetty oikeaa desibelimittaria niin surkeasti toteutettu mittaus.

        Entä mistä kohdasta melumittaus oli tehty? Jos suunnilleen kuskin pään kohdalla. Eli noin 7-15cm etäisyydellä kuskin penkin takaniskatuesta niin melumittaus on luotettava ja oikein tehty. Mutta jos melumittaus on tehty läheltä kojelautaa tai keskikonsolia niin silloin on melumittaus tehty väärin ja tulos on epäluotettava koska näissä kohdissa melu kuuluu sen 1.5-3 desibelin verran voimakkaampana kuin kuskin pään kohdalla.

        Eiköhä ton Tekniikan Maailma osaa melun autosta oikein mitata ei tartte maallikon neuvoa tulee heti selityksen makua kun epäillään ammattilaisten työtä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole lukenut artikkelia, miten se melumittaus oli tehty? Oliko käytetty oikeaa desibelimittaria, eikä mitään kännykkää jossa desibelin mittausohjelmistoa? Jos ei käytetty oikeaa desibelimittaria niin surkeasti toteutettu mittaus.

        Entä mistä kohdasta melumittaus oli tehty? Jos suunnilleen kuskin pään kohdalla. Eli noin 7-15cm etäisyydellä kuskin penkin takaniskatuesta niin melumittaus on luotettava ja oikein tehty. Mutta jos melumittaus on tehty läheltä kojelautaa tai keskikonsolia niin silloin on melumittaus tehty väärin ja tulos on epäluotettava koska näissä kohdissa melu kuuluu sen 1.5-3 desibelin verran voimakkaampana kuin kuskin pään kohdalla.

        Epäilijälle lainaus TM:n artikkelista jossa kerrotaan kuinka autojen koeajot ja vertailut tehdään:

        "Melu

        Mittari:
        Brüel & Kjær type 2232 -desibelimittari
        – A-painotus
        – RMS-arvo: nopea, hidas ja maksimi. Pito; päivittyy joka sekunti tai manuaalisesti
        – mittausväli 34-94 dB(A) tai 70-130 dB(A)
        – paino: 460 g

        Auton sisämelun mittaamme desibelimittarilla. Tämä on kuitenkin vain toinen puoli arvostelua, koska arvostelemme ääntä myös korvakuulolla. Käytämme desibelimittauksessa A-painotusta, joka on lähimpänä ihmiskuuloa ja myös autotehtaat käyttävät sitä laajasti.

        Esivalmisteluissa suljetaan puhallinsuuttimet ja sammutetaan sisäilmapuhallin. Mittamies menee takaistuimelle. Mittausten aikana ajetaan sileällä asfaltilla tasaista nopeutta, suurimmalla vaihteella, kuivalla ja tyynellä säällä. Koeajossa julkaistava karkean pinnan mittauslukema tulee ajourassa ajetusta lukemasta.

        Teemme mittauksen auton keskilinjalta edessä kuljettajan korvan korkeudelta ja takana takamatkustajan korvan korkeudelta. Tarkkailemme mittaustulosta noin puolen kilometrin ajon aikana ja sen perusteella tuleva keskiarvo kirjataan muistiin.

        Mitattujen tulosten lisäksi arvostelemme autoja subjektiivisesti ajamalla hiekkatiellä, mukulakivikaduilla, töyssyissä, karkealla ja sileällä asfaltilla. Korvakuulolla arvioidaan myös erilaisia resonointeja ja mahdollisia ilmavirtaääniä. Samoin moottorin ääniä arvioidaan eri tilanteissa."

        Lukemani perusteella sanoisin epäilijälle, että älä yritä opettaa isääsi n*ssimaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilijälle lainaus TM:n artikkelista jossa kerrotaan kuinka autojen koeajot ja vertailut tehdään:

        "Melu

        Mittari:
        Brüel & Kjær type 2232 -desibelimittari
        – A-painotus
        – RMS-arvo: nopea, hidas ja maksimi. Pito; päivittyy joka sekunti tai manuaalisesti
        – mittausväli 34-94 dB(A) tai 70-130 dB(A)
        – paino: 460 g

        Auton sisämelun mittaamme desibelimittarilla. Tämä on kuitenkin vain toinen puoli arvostelua, koska arvostelemme ääntä myös korvakuulolla. Käytämme desibelimittauksessa A-painotusta, joka on lähimpänä ihmiskuuloa ja myös autotehtaat käyttävät sitä laajasti.

        Esivalmisteluissa suljetaan puhallinsuuttimet ja sammutetaan sisäilmapuhallin. Mittamies menee takaistuimelle. Mittausten aikana ajetaan sileällä asfaltilla tasaista nopeutta, suurimmalla vaihteella, kuivalla ja tyynellä säällä. Koeajossa julkaistava karkean pinnan mittauslukema tulee ajourassa ajetusta lukemasta.

        Teemme mittauksen auton keskilinjalta edessä kuljettajan korvan korkeudelta ja takana takamatkustajan korvan korkeudelta. Tarkkailemme mittaustulosta noin puolen kilometrin ajon aikana ja sen perusteella tuleva keskiarvo kirjataan muistiin.

        Mitattujen tulosten lisäksi arvostelemme autoja subjektiivisesti ajamalla hiekkatiellä, mukulakivikaduilla, töyssyissä, karkealla ja sileällä asfaltilla. Korvakuulolla arvioidaan myös erilaisia resonointeja ja mahdollisia ilmavirtaääniä. Samoin moottorin ääniä arvioidaan eri tilanteissa."

        Lukemani perusteella sanoisin epäilijälle, että älä yritä opettaa isääsi n*ssimaan!

        Kiitoksia lainauksesta, eli hyvältä melumittaus tavalta kuulostaa.
        Ilman kattavaa taustatietoa kyllä jatkossakin epäilen ja kyseenalaistan joidenkin "ammattilaisten" toimintapoja jos niin haluan. Jos ei "ammattilainen" kestä mitään kyselyjä tai kritiikkiä niin hän saa vaikka hypätä kaivoon.

        N*ssimiseen liittyviä ei kiinnosta edes miettiä.


    • Anonyymi

      ^kuskin penkin niskatuesta. Ei takamatkustajan nistatuesta.

    • Anonyymi

      Paras on se vanha kunnon urateeni eikä maksa paljon.
      Auto´ssa palajon koteloita johon ruiskuttaa ja samalla kori jäykistyy eikä tuulilasi halkee alareunastaan

    • Anonyymi

      Helpoin ja ainoa toimiva keino on vaihtaa merkkiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5097
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      24
      3446
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      34
      2785
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1800
    5. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1576
    6. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1362
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1346
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      241
      1331
    9. Hiljaisuus

      Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      73
      1058
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

      Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      54
      945
    Aihe