Ihmismieli on kummajainen sikäli, että jonkun suuren ongelman edessä ollaan neuvottomia, vaikka niihin on olemassa vaikuttavia ratkaisuja. Neuvottomuus on tässä kuitenkin väärä sana. Vaikuttavista keinoista ollaan tietoisia, mutta niitä vastustetaan viimeiseen asti. Mieluummin vaikka pudotaan jyrkänteeltä rotkoon.
Esimerkki 1. Ilmastonmuutokseen, saastumisen vähentämiseen, elintason nostamiseen, luonnonsuojeluun ja muihin hyviin asioihin olisi olemassa yksi erittäin vaikuttava ja tehokas ratkaisu, mutta siitä pääosin vaietaan. Tämän keinon toi esille jo aikapäiviä sitten Vihreiden entinen kansanedustaja professori Eero Paloheimo, joka erosi Vihreistä myöhemminen kaiketi juuri tämän asian vuoksi. Kyse on syntyvyyden rationaalisesta vähentämisestä. Paloheimo tuntee matematiikkaa. Hän on laskenut suhteellisen tarkasti, minkälainen vähennys olisi mahdollista kahden lapsen politiikalla tai yhden lapsen politiikalla. Ainakaan enempää kuin kaksi lasta ei tulisi sallia kenellekään. Ongelmien perimmäinen syy on siinä, että meitä ihmisiä on aivan liian paljon. Maapallon kestokyky ei riitä kasvavalle ihmismäärälle.
Vaikuttava ja tehokas keino siis tiedetään, mutta se on tabu, josta ei haluta keskustella. Suvun jatkaminen katsotaan ihmisoikeudeksi, jota pönkitetään uskonnollisilla ja kulttuurisilla uskomuksilla.
Esimerkki 2. Suomen ja monen muunkin valtion taloudellinen menestys on modernissa teollistuneessa ja jälkiteollisella maailmassa kytköksissä siihen, miten keskiteysti ihmiset asuvat. Markkinat toimivat silloin tehokkaasti, logistiikka on vaivattomampaa, kustannussäästöt mittavia. Jos Suomessa haluttaisiin tehdä suurimittainen kilpailukykyloikka, se olisi mahdollista. Hollannissa tämä on paljon helpompaa, koska maat ovat pieniä. Niillä on kilpailuetu jo valmiina.
Suomessa elää ja voi suhteellisen hyvin kuitenkin vanhakantainen mantra pitää koko maa asuttuna. Ennen sitä perusteltiin maan puolustamisen tehokkuudella. Kun tämä peruste ei enää ole uskottava, jäljelle on jäänyt pelkkä mantra. Kepu puolueena on sitounut tähän mantraan vähät välittämättä siitä, kuinka kalliiksi tämä kustannustehottoman asumistavn suosiminen tulee maallemme.
Vaikuttavin aina hylätään
0
<50
Luetuimmat keskustelut
Törkeä petosepäily Suomussalmella
Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta432084- 901045
Kysymys miehille ...
Kertokaapas miehet, että miksi monille miehille on niin hirveän tärkeää määritellä mitä mies saa tehdä ja mitä ei ja mil293920Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli
Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii298843Ttp:llä kuontalot ojennukseen
Ttp n yrittäjä ilmoitti facessa, että ttp: n tiloihin tulee lokakuun eka vkl parturi. Se tulee parturoimaan vähävaraiste75820Itsensäpaljastelija
Mikä juttu tämä nyt on. Ulkomaalainen ahdistelee naisia simpsiöllä Ei pysty lukea Lapuansanomista juttua loppuun asti. O49819- 69704
- 90665
Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut
Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty63658- 33623