Unet vauvasta

Anonyymi

Voisiko esim rytmimunat tulkita untani, kiitos.

Olen nähnyt useasti unta siitä että minulla onkin pieni vauva, joka tuntuu hyvin rakkaalta. Sitten unessa hätkähdän, että ei minulla voi olla vauvaa, sillä olen jo oikeasti mummoikäinen. Unessa hoitelen tätä unen vauvaa ja pidän sitä paljon sylissäni. Viimeyön unessa olin huolissani siitä, miten jaksan tämän pikkuisen kanssa, sillä kun lapsi kasvaa teini-ikään, olen jo melkein kahdeksankymppinen. Uni tuntuu hyvin todelta ja päälimmäisenä tunteena on kuitenkin lämmin hyvä olo. Viimeksi myös hätkähdin siihen, että pitää kertoa miehelleni, että hän on tämän lapsen isä.

Viime yön unessani lapsi kasvoi sitten unen lopussa aikuiseksi mieheksi ja näin itseni peilistä, olin kovin vanhentunut. Unessa tämä aikuinen poikani muuttui välillä miniatyyrinukeksi ja palautui sitten omaksi itsekseen.
Minulla on lapsia ja lastenlapsia oikeassa elämässä, enkä todellakaan haikaile enää hoidettavakseni pientä vauvaa.

4

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perinteisen tulkinnan mukaisesti unet ovat toiveita, mutta ainakin itse suljet pois toiveen ilmiselvän esiintymisen tässä tapauksessa. Unesi loppuosan myötä on minunkin hylättävä toive ainakin ilmiselvässä asussaan.

      Sinulla kuitenkin on lapsia ja lastenlapsiakin, joten äitiys lienee jossakin osassa tätä unta.

      Pieni vauva sylissä lienee rakkauden osoitusta ja kokemista puhtaimmillaan. Unesi vaikuttaa lähtevän siitä ajatuksesta liikkeelle. Kerrot lisäksi, että unesi toistuu ajoittain, mutta että tässä kertomassasi unessa olit huolissasi jaksamisesi vuoksi.

      Sanoisin, että ainakin jossain määrin unesi koskettaa huolenpitoasi lapsistasi, joskin se on taustalla ja ikäänkuin luo ympäristön unesi muille ajatuksille. Mielestäni merkittävä osa untasi on hätkähdyttävä ymmärrys, että sinun on kerrottava miehellesi, että hän on lapsen isä. Eräällä tavalla teet tiettäväksi, että miehelläsi on myös vastuu lapsistaan ja heidän lapsistaan. Kenties miehesi ei mielestäsi kanna vastuutaan haluamallasi tavalla.

      Aikuiseksi kasvava lapsimies voisi kuvata puolisoasi. Olet ikäänkuin kasvattanut miestäsi aikuiseksi ja vanhentunut itse siinä yhteydessä kovasti. Kenties koet, että sinä olet antanut enemmän kuin miehesi. Pitäisin tässä yhteydessä äkkipikaisina tulkintoja, joiden mukaan unesi johtuisi jostain jälkeläisestäsi pikemmin kuin puolisostasi. Saatan toki olla väärässäkin.

      Seikka, että unilapsi muuttui välillä aikuisesta miehestä miniatyyrinukeksi voisi kertoa suhtautumisestasi puolisoosi. Koet hänen olleen välillä jokseenkin hyödytön, mutta ottaneen kuitenkin miehen roolin jossain vaiheessa.

      Kiitos erikoisen unesi jakamisesta.

      • Anonyymi

        Kiitos tulkinnastasi !
        Mielenkiintoisia asioita ja varsinkin tuo mieheni osuus unessa ja vastuun kantaminen lapsista/lastenlapsista antoi ajattelemisen aihetta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tulkinnastasi !
        Mielenkiintoisia asioita ja varsinkin tuo mieheni osuus unessa ja vastuun kantaminen lapsista/lastenlapsista antoi ajattelemisen aihetta.

        Unesi antaa mahdollisuuden muihinkin tulkintoihin, kuten kaikki unet tekevät, ellei niitä sitten perata juuriaan myöten selviksi. Tosin uniin jää kaikesta perkaamisesta huolimatta silti aina joitakin selvittämättömiä piirteitä, koska ihmisen mielikuvitus luo ympäristöjä ehtymättömän rikasta suonta iskemällä.

        Mikäli sinua kiinnostaa pidemmälle menevä pohdinta, voisit miettiä, että mitä siitä miniatyyrinukesta tulee sinulle mieleen. Yleensä nimittäin pienet yksityiskohdat unessa pitävät sisällään mitä ihmeellisimmän määrän mielleyhtymiä. Sinun ei tarvitse kertoa mieleen kumpuavista seikoista tällä palstalla. Tarkoitin sanoa tämän sinulle, jotta voisit itse pohdiskella uniesi takana olevia ajatuksia ja tunteita, sillä ne kaikki ovat sinusta ja vain sinä ne tiedät, joskin mielesi on ne unessa muokannut tiettyyn sekoitettuun ja yhteenpuristettuun muotoon, mistä on usein vaikea hahmottaa asioita kuvien takana.

        Kun lähdetään liikkeelle unen olennaisien yksityiskohtien mieleentuovista asioista ja joskus jopa jatketaan niiden mieleentuoviin asioihin, päästään yleensä lähelle unen taustalla olevia ajatuksia ja tunteita. Tosin unessa näkee monia asioita, jotka vaikuttavat äkkisältään tuovan mieleen hurjan monia asioita, mutta pikkuhiljaa alkaa mieleentulevista asioista muodostua teemoja, joista uni on mitä luultavimmin saanut alkunsa.

        Mukavia hetkiä uniesi parissa.


      • Anonyymi
        rytmimunat kirjoitti:

        Unesi antaa mahdollisuuden muihinkin tulkintoihin, kuten kaikki unet tekevät, ellei niitä sitten perata juuriaan myöten selviksi. Tosin uniin jää kaikesta perkaamisesta huolimatta silti aina joitakin selvittämättömiä piirteitä, koska ihmisen mielikuvitus luo ympäristöjä ehtymättömän rikasta suonta iskemällä.

        Mikäli sinua kiinnostaa pidemmälle menevä pohdinta, voisit miettiä, että mitä siitä miniatyyrinukesta tulee sinulle mieleen. Yleensä nimittäin pienet yksityiskohdat unessa pitävät sisällään mitä ihmeellisimmän määrän mielleyhtymiä. Sinun ei tarvitse kertoa mieleen kumpuavista seikoista tällä palstalla. Tarkoitin sanoa tämän sinulle, jotta voisit itse pohdiskella uniesi takana olevia ajatuksia ja tunteita, sillä ne kaikki ovat sinusta ja vain sinä ne tiedät, joskin mielesi on ne unessa muokannut tiettyyn sekoitettuun ja yhteenpuristettuun muotoon, mistä on usein vaikea hahmottaa asioita kuvien takana.

        Kun lähdetään liikkeelle unen olennaisien yksityiskohtien mieleentuovista asioista ja joskus jopa jatketaan niiden mieleentuoviin asioihin, päästään yleensä lähelle unen taustalla olevia ajatuksia ja tunteita. Tosin unessa näkee monia asioita, jotka vaikuttavat äkkisältään tuovan mieleen hurjan monia asioita, mutta pikkuhiljaa alkaa mieleentulevista asioista muodostua teemoja, joista uni on mitä luultavimmin saanut alkunsa.

        Mukavia hetkiä uniesi parissa.

        Kiitos !
        Pohdiskelin monenlaista ja tuo miniatyyri-teema toistuu välillä unissani. Taidanpa taas aloittaa unien ylöskirjoittamisen, niin havaitsen nuo toistuvat teemat ja yksityiskohtien variaatiot selvemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe