Sznajder Marine -veneen akku 100 ah

Anonyymi

Minulla on veneessä kaksi 100 ah Sznajder Marine -veneakkua hupiakkuina. Kolmas kesä takana ja hyvin toimineet. Molemmissa oli kuukausi sitten sama 13.19 V akkukenkien irrotuksen jälkeen. Kuitenkin vähän ihmettelin akkujen lepojännitettä, joka on 13,09 V vielä kuukausi akkukenkien irrottamisen jälkeen. Päällä olevat "silmät" eivät ole vihreitä, vaan mieluummin vähän keltaisia. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta. Jos akut tyhjiä, pitäisi tarkistussilmä olla muistaakseni musta??

15

233

Vastaukset

  • Akku vaikuttaa olevan täynnä ja siinä on vielä "pinta/yli jännitettä" latauksen jälkeen ja näyttää siksi yli 13 v.
    "Jos akku antaa yli 12,90 voltin lukeman, ei auto ole seissyt kovin kauaa eikä jännite ole ehtinyt laskea latausjännitteen (13,5 – 14,4 V) tasolta. Voit tällöin kytkeä ajovalot ja sisätuulettimen päälle 10 minuutiksi, jonka jälkeen voit sammuttaa ne ja mitata uudelleen."
    Tämän jälkeen näet akun todellisen latauksen. Minulla on myös pari akkua jotka pysyy yli kuukauden kytkemättöminä yli 13 v.
    Eli sitten vain mittaamaan;
    Täysi akku – 12,72 V
    90% – 12,60 V
    80% – 12,48 V
    70% – 12,36 V
    60% – 12,24 V
    50% – 12,12 V
    40% – 12,00 V
    30% – 11,88 V
    20% – 11,76 V
    10% – 11,64 V

    • Kyseessä on veneen akut, joiden kaapelit irroitettu. Mitattu heti irroituksen jälkeen ja n. kuukausi myöhemmin. Periaatteessa sama pätee auton akkuihin, mutta autossa kaapeleita ei yleensä irroiteta muuten kuin akun vaihdon yhteydessä. Veneissä kaapelit irti talven ajaksi. Se "silmän" väri eniten ihmetyttää. Olisiko yksi kenno sökö, mutta kun sama on molemmissa. Odotellaan vielä kuukausi ja katson onko lepojännite laskenut normaaliin n. 12.80 volttiin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kyseessä on veneen akut, joiden kaapelit irroitettu. Mitattu heti irroituksen jälkeen ja n. kuukausi myöhemmin. Periaatteessa sama pätee auton akkuihin, mutta autossa kaapeleita ei yleensä irroiteta muuten kuin akun vaihdon yhteydessä. Veneissä kaapelit irti talven ajaksi. Se "silmän" väri eniten ihmetyttää. Olisiko yksi kenno sökö, mutta kun sama on molemmissa. Odotellaan vielä kuukausi ja katson onko lepojännite laskenut normaaliin n. 12.80 volttiin.

      Älä ota huolta tuosta ”yli” jännitteestä. Noissa halpavalmistajen akuissa tuollaista vaihtelua tapahtuu useimmin kuin merkkituotteissa.
      Tuo 12,7 V ei ole mikään kiveen kirjoitettu arvo.
      Noita merkkisilmän värejä on muitakin kuin musta. Joillakin akuilla värinä on vihreä kun akku on täynnä.
      Ota selvää mikä on oman akkusi väri. Latauksen jälkeen on odotettava ainakin vuorokausi ennen mittausta yleismittarilla - mieluummin kaksi.
      Akut kannattaa säilyttää kylmässä ja kengät irti. Pari kertaa talvessa tarkastus ja mahdollinen lataus.
      Bootmann


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kyseessä on veneen akut, joiden kaapelit irroitettu. Mitattu heti irroituksen jälkeen ja n. kuukausi myöhemmin. Periaatteessa sama pätee auton akkuihin, mutta autossa kaapeleita ei yleensä irroiteta muuten kuin akun vaihdon yhteydessä. Veneissä kaapelit irti talven ajaksi. Se "silmän" väri eniten ihmetyttää. Olisiko yksi kenno sökö, mutta kun sama on molemmissa. Odotellaan vielä kuukausi ja katson onko lepojännite laskenut normaaliin n. 12.80 volttiin.

      Jos kenno on sökö, putoavat voltit selvästi eli n. kaksi volttia. Akkuun yhdistetty lamppu palaa himmeästi.


  • Miksi niitä pitää tarkistaa ja ladata talvella. Turhaa puuhastelua. En ole 20 vuoteen tehnyt akuilleni talvella mitään, en edes kenkiä irti. Säilytys pakkasessa veneessä. Mitään ongelmia ei ole ollut, moottori on hyrähtänyt käyntiin keväällä aina ensimmäisellä startilla. Akut ovat kestäneet erittäin hyvin.

    • Hyvät sinulle, jos noin hyvin olet selvinnyt. Mitä tulee tuohon lataukseen, niin jos luit postauksen kunnolla, niin ehkä huomasit siellä maininnan, ”mahdollinen lataus”.
      Toiseksi, yleinen konealalla toimivien keskuudessa mukana kulkeva käytäntö kehottaa aina irrottamaan akut järjestelmästä pitkän seisonnan aikana.
      Samalla puhdistetaan akkujen päälliset kaikesta liasta ja muista sinne kuulumattomista roippeista.
      Joskus sähköjärjestelmässä saattaa olla vuoto, joka pitkän seisonnan aikana saattaa tyhjentää akut siihen pisteeseen, että ne menevät piloille. Etenkin jos niitä ei käydä koko talvessa katsomassa.
      Jos sinulla on noin hyvin mennyt, niin se ei tarkoita että menetelmäsi sopii muille.
      Bootmann


  • Jos silmä on kirkas eikä vihreä niin olisiko vesi kuivunut osin pois. Se voisi samalla selittää korkean jännitteen.

    • Kiitos vinkistä. Täytyypä katsoa tarkemmin akkujen kansia, kun pakkanen hellittää. Laitan auton sisätilan lämmittimen puhaltamaan pienellä teholla akkuja, jottei mahdolliset muovikannet rikkoonnu. Katsotaan mitä sieltä löytyy.


  • Meillä oli ekana jääkaappiakkuna tuo sama akku. Ylijännitteen (?) takia kesti vain vuoden. Siinä tuo "silmä" meni valkoiseksi. Älä ole huolissasi tuosta akun jännitteestä. Voit keväällä koettaa käynnistää koneen niillä, jos käynnistyy niin akut on O.K. . Sinuna tarkistaisin volttimittarisi kunnon.

    • Starttiakkuna on 130 ah Exide. Nuo ovat hupiakkuja. Mittarilla starttiakun lukema oli viime viikolla 12.82 V ja keulassa olevan keulapotkurin akun lukema 12.80 V. Näin ollen mittari näyttää mielestäni oikeita lukemia. Vaihdan kuitenkin mittariin uuden 9V pariston, mutta tuskin lukemat muuttuvat. Katsotaan kuitenkin sekin "kortti".


    • Anonyymi kirjoitti:

      Starttiakkuna on 130 ah Exide. Nuo ovat hupiakkuja. Mittarilla starttiakun lukema oli viime viikolla 12.82 V ja keulassa olevan keulapotkurin akun lukema 12.80 V. Näin ollen mittari näyttää mielestäni oikeita lukemia. Vaihdan kuitenkin mittariin uuden 9V pariston, mutta tuskin lukemat muuttuvat. Katsotaan kuitenkin sekin "kortti".

      Yritin vain sanoa että helpoin tapa testata jonkun akun kunto on käynnistää sillä moottori. Yläkanttiin ovat mielestäni nuo akkujen jännitteet mutta ehkä OK. Huono paristo kyllä vaikuttaa yleismittarin näyttämään. Asiasta toiseen, tuntuu mukavalta kun Joulu on tulossa.


  • Pakkaset tällä erää takana päin, joten päätin tutkia akkuja tarkemmin. Akkujen kannessa on teipillä suojattu tiivis muovinen kansi ja sen alta löytyivät avattavat korkit. Vaikka akut ovat ns. umpinaisia, eli nesteen ei pitäisi päästä haihtumaan, oli kummassakin akussa nestepinnat juuri ja juuri kennojen tasalla. Lisäsin akkuihin akkuvettä ja latasin pienellä 4 A laturilla molempia vuorokauden. Tarkistus "silmät" ovat nyt vihreinä ja varmaan jännitekin laskee normaaliksi eli n. 12,80 V. Heti latauksen jälkeen mitattuna jännite molemmissa oli 13,45 V. Täytyy käydä kuitenkin tarkistamassa jännitteet viikon kuluttua.

  • Kerro miten kävi.

  • Jännitteet tarkastettu tänään ja olivat molemmissa vielä 13,18 V viikko latauksen jälkeen. Kaapelit ovat siis irti navoista kaikissa akuissa. Vähän vielä "ylijännitettä", mutta katsotaan kuukauden kuluttua onko laskenut alle 13 V.
    On muuten ollut tosi kostea marraskuu, joten hyvä ilmanvaihto veneessä peitteiden alla on nyt tarpeen. Minulla ilman kiertoa veneen sisällä tehostamassa neljä tietokoneen kotelotuuletinta jotka pyörivät läpi talven. Mittasin sähkön kulutuksen pari vuotta sitten luotettavalla kwh - mittarilla. Kulutus on vain euroissa muutaman kympin koko talvelta. Kosteuttahan ne eivät poista, mutta ilma kiertää hyvin. Hyvin on home pysynyt poissa eikä pinnat ole märkiä veneen sisällä silloinkaan, kun pakkasjakson jälkeen lauhtuu nollaan. Hyvää joulun odotusta kaikille palstan lukijoille.

    • Nyt vain odottelet kärsivällisesti kevättalven aurinkoisen päivän tuloa ja käyt sitten taas katsomassa akkuja.
      Todennäköisesti siellä on silloinkin yli 13 V . Älä kuitenkaan mene tekemään mitään, vaan laita pressu kiinni ja palaa seuraavalla kerralla tekemään kevättöitä D.
      Hyvää Joulua toivoo Bootmann


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.