Minulla on veneessä kaksi 100 ah Sznajder Marine -veneakkua hupiakkuina. Kolmas kesä takana ja hyvin toimineet. Molemmissa oli kuukausi sitten sama 13.19 V akkukenkien irrotuksen jälkeen. Kuitenkin vähän ihmettelin akkujen lepojännitettä, joka on 13,09 V vielä kuukausi akkukenkien irrottamisen jälkeen. Päällä olevat "silmät" eivät ole vihreitä, vaan mieluummin vähän keltaisia. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta. Jos akut tyhjiä, pitäisi tarkistussilmä olla muistaakseni musta??
Sznajder Marine -veneen akku 100 ah
16
1456
Vastaukset
- Anonyymi
Akku vaikuttaa olevan täynnä ja siinä on vielä "pinta/yli jännitettä" latauksen jälkeen ja näyttää siksi yli 13 v.
"Jos akku antaa yli 12,90 voltin lukeman, ei auto ole seissyt kovin kauaa eikä jännite ole ehtinyt laskea latausjännitteen (13,5 – 14,4 V) tasolta. Voit tällöin kytkeä ajovalot ja sisätuulettimen päälle 10 minuutiksi, jonka jälkeen voit sammuttaa ne ja mitata uudelleen."
Tämän jälkeen näet akun todellisen latauksen. Minulla on myös pari akkua jotka pysyy yli kuukauden kytkemättöminä yli 13 v.
Eli sitten vain mittaamaan;
Täysi akku – 12,72 V
90% – 12,60 V
80% – 12,48 V
70% – 12,36 V
60% – 12,24 V
50% – 12,12 V
40% – 12,00 V
30% – 11,88 V
20% – 11,76 V
10% – 11,64 V- Anonyymi
Kyseessä on veneen akut, joiden kaapelit irroitettu. Mitattu heti irroituksen jälkeen ja n. kuukausi myöhemmin. Periaatteessa sama pätee auton akkuihin, mutta autossa kaapeleita ei yleensä irroiteta muuten kuin akun vaihdon yhteydessä. Veneissä kaapelit irti talven ajaksi. Se "silmän" väri eniten ihmetyttää. Olisiko yksi kenno sökö, mutta kun sama on molemmissa. Odotellaan vielä kuukausi ja katson onko lepojännite laskenut normaaliin n. 12.80 volttiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on veneen akut, joiden kaapelit irroitettu. Mitattu heti irroituksen jälkeen ja n. kuukausi myöhemmin. Periaatteessa sama pätee auton akkuihin, mutta autossa kaapeleita ei yleensä irroiteta muuten kuin akun vaihdon yhteydessä. Veneissä kaapelit irti talven ajaksi. Se "silmän" väri eniten ihmetyttää. Olisiko yksi kenno sökö, mutta kun sama on molemmissa. Odotellaan vielä kuukausi ja katson onko lepojännite laskenut normaaliin n. 12.80 volttiin.
Älä ota huolta tuosta ”yli” jännitteestä. Noissa halpavalmistajen akuissa tuollaista vaihtelua tapahtuu useimmin kuin merkkituotteissa.
Tuo 12,7 V ei ole mikään kiveen kirjoitettu arvo.
Noita merkkisilmän värejä on muitakin kuin musta. Joillakin akuilla värinä on vihreä kun akku on täynnä.
Ota selvää mikä on oman akkusi väri. Latauksen jälkeen on odotettava ainakin vuorokausi ennen mittausta yleismittarilla - mieluummin kaksi.
Akut kannattaa säilyttää kylmässä ja kengät irti. Pari kertaa talvessa tarkastus ja mahdollinen lataus.
Bootmann - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on veneen akut, joiden kaapelit irroitettu. Mitattu heti irroituksen jälkeen ja n. kuukausi myöhemmin. Periaatteessa sama pätee auton akkuihin, mutta autossa kaapeleita ei yleensä irroiteta muuten kuin akun vaihdon yhteydessä. Veneissä kaapelit irti talven ajaksi. Se "silmän" väri eniten ihmetyttää. Olisiko yksi kenno sökö, mutta kun sama on molemmissa. Odotellaan vielä kuukausi ja katson onko lepojännite laskenut normaaliin n. 12.80 volttiin.
Jos kenno on sökö, putoavat voltit selvästi eli n. kaksi volttia. Akkuun yhdistetty lamppu palaa himmeästi.
- Anonyymi
Miksi niitä pitää tarkistaa ja ladata talvella. Turhaa puuhastelua. En ole 20 vuoteen tehnyt akuilleni talvella mitään, en edes kenkiä irti. Säilytys pakkasessa veneessä. Mitään ongelmia ei ole ollut, moottori on hyrähtänyt käyntiin keväällä aina ensimmäisellä startilla. Akut ovat kestäneet erittäin hyvin.
- Anonyymi
Hyvät sinulle, jos noin hyvin olet selvinnyt. Mitä tulee tuohon lataukseen, niin jos luit postauksen kunnolla, niin ehkä huomasit siellä maininnan, ”mahdollinen lataus”.
Toiseksi, yleinen konealalla toimivien keskuudessa mukana kulkeva käytäntö kehottaa aina irrottamaan akut järjestelmästä pitkän seisonnan aikana.
Samalla puhdistetaan akkujen päälliset kaikesta liasta ja muista sinne kuulumattomista roippeista.
Joskus sähköjärjestelmässä saattaa olla vuoto, joka pitkän seisonnan aikana saattaa tyhjentää akut siihen pisteeseen, että ne menevät piloille. Etenkin jos niitä ei käydä koko talvessa katsomassa.
Jos sinulla on noin hyvin mennyt, niin se ei tarkoita että menetelmäsi sopii muille.
Bootmann
- Anonyymi
Jos silmä on kirkas eikä vihreä niin olisiko vesi kuivunut osin pois. Se voisi samalla selittää korkean jännitteen.
- Anonyymi
Kiitos vinkistä. Täytyypä katsoa tarkemmin akkujen kansia, kun pakkanen hellittää. Laitan auton sisätilan lämmittimen puhaltamaan pienellä teholla akkuja, jottei mahdolliset muovikannet rikkoonnu. Katsotaan mitä sieltä löytyy.
Meillä oli ekana jääkaappiakkuna tuo sama akku. Ylijännitteen (?) takia kesti vain vuoden. Siinä tuo "silmä" meni valkoiseksi. Älä ole huolissasi tuosta akun jännitteestä. Voit keväällä koettaa käynnistää koneen niillä, jos käynnistyy niin akut on O.K. . Sinuna tarkistaisin volttimittarisi kunnon.
- Anonyymi
Starttiakkuna on 130 ah Exide. Nuo ovat hupiakkuja. Mittarilla starttiakun lukema oli viime viikolla 12.82 V ja keulassa olevan keulapotkurin akun lukema 12.80 V. Näin ollen mittari näyttää mielestäni oikeita lukemia. Vaihdan kuitenkin mittariin uuden 9V pariston, mutta tuskin lukemat muuttuvat. Katsotaan kuitenkin sekin "kortti".
Anonyymi kirjoitti:
Starttiakkuna on 130 ah Exide. Nuo ovat hupiakkuja. Mittarilla starttiakun lukema oli viime viikolla 12.82 V ja keulassa olevan keulapotkurin akun lukema 12.80 V. Näin ollen mittari näyttää mielestäni oikeita lukemia. Vaihdan kuitenkin mittariin uuden 9V pariston, mutta tuskin lukemat muuttuvat. Katsotaan kuitenkin sekin "kortti".
Yritin vain sanoa että helpoin tapa testata jonkun akun kunto on käynnistää sillä moottori. Yläkanttiin ovat mielestäni nuo akkujen jännitteet mutta ehkä OK. Huono paristo kyllä vaikuttaa yleismittarin näyttämään. Asiasta toiseen, tuntuu mukavalta kun Joulu on tulossa.
- Anonyymi
Pakkaset tällä erää takana päin, joten päätin tutkia akkuja tarkemmin. Akkujen kannessa on teipillä suojattu tiivis muovinen kansi ja sen alta löytyivät avattavat korkit. Vaikka akut ovat ns. umpinaisia, eli nesteen ei pitäisi päästä haihtumaan, oli kummassakin akussa nestepinnat juuri ja juuri kennojen tasalla. Lisäsin akkuihin akkuvettä ja latasin pienellä 4 A laturilla molempia vuorokauden. Tarkistus "silmät" ovat nyt vihreinä ja varmaan jännitekin laskee normaaliksi eli n. 12,80 V. Heti latauksen jälkeen mitattuna jännite molemmissa oli 13,45 V. Täytyy käydä kuitenkin tarkistamassa jännitteet viikon kuluttua.
Kerro miten kävi.
- Anonyymi
Jännitteet tarkastettu tänään ja olivat molemmissa vielä 13,18 V viikko latauksen jälkeen. Kaapelit ovat siis irti navoista kaikissa akuissa. Vähän vielä "ylijännitettä", mutta katsotaan kuukauden kuluttua onko laskenut alle 13 V.
On muuten ollut tosi kostea marraskuu, joten hyvä ilmanvaihto veneessä peitteiden alla on nyt tarpeen. Minulla ilman kiertoa veneen sisällä tehostamassa neljä tietokoneen kotelotuuletinta jotka pyörivät läpi talven. Mittasin sähkön kulutuksen pari vuotta sitten luotettavalla kwh - mittarilla. Kulutus on vain euroissa muutaman kympin koko talvelta. Kosteuttahan ne eivät poista, mutta ilma kiertää hyvin. Hyvin on home pysynyt poissa eikä pinnat ole märkiä veneen sisällä silloinkaan, kun pakkasjakson jälkeen lauhtuu nollaan. Hyvää joulun odotusta kaikille palstan lukijoille.- Anonyymi
Nyt vain odottelet kärsivällisesti kevättalven aurinkoisen päivän tuloa ja käyt sitten taas katsomassa akkuja.
Todennäköisesti siellä on silloinkin yli 13 V . Älä kuitenkaan mene tekemään mitään, vaan laita pressu kiinni ja palaa seuraavalla kerralla tekemään kevättöitä D.
Hyvää Joulua toivoo Bootmann
- Anonyymi
Kertoilen nyt, miten minulla veneeni akkujen kanssa kävi viime kesänä. Keväällä latasin akkuja yksi kerrallaan vuorokauden, kuten ennenkin ja kaapelit kiinni. Hyvin moottorit käynnistyivät vesille laskun jälkeen ja alkukesänkin. Juhannusviikolla ajoin reilun parin tunnin ajomatkan päässä olevaan venesatamaan, jossa tarkoitus olla aattoon asti ja kotiin juhannuspäivänä. Vene maasähkössä neljä yötä ja kaikki näytti hyvältä. Aamulla maasähkö irti ym. lähtörutiinit ja eikun starttaamaan. Yritin käynnistää, ja toinen kone käynnistyikin, tosin juri ja juuri. Toista startatessa moottoritilasta kuului vain trrr, eli solenoidi löi navat yhteen, mutta virtaa moottorin käynnistymiseen ei riittänyt. Sammutin enenpiä ajattelematta koneen ja koetin toista. Sama juttu, trrr. Siis tapahtui juhannuspäivä ja mikäs nyt neuvoksi. Laitoin veneen maasähköön ja huomasin sähkökeskuksesta, että lataa yli 40 A. Puolen tunnin latauksen jälkeen starttasin maasähkökaapeli kytkettynä, ja toinen kone käynnistyi. Ei varmaan ole hyvä asia käynnistää, kun maasähkökaapeli on kiinni verkossa, mutta muuta konstia en keksinyt. Yritin toista, trrr ja sähkökeskuksesta huomasin, että nyt maasähköstä lataa vain n. 5 A. Maasähkön ilmeisesti laturi huomasi, että jostakin tulee virtaa ja pudotti latausta. Moottoriin 1500 s/min ja puolen tunnin jälkeen toinenkin kone käynnistyi. Piti vähän naapuriveneille selitellä operaatiota. Hyvin ymmärsivät noin juhannustunnelmissa viel ollessaan.
Homman opetus ainakin minulle oli seuraava. Ainakin starttiakku ja mieluummin kokoa akusto uusiksi heti jos vähänkin epäilet niiden kuntoa. Tiesin starttiakun olevan jo 7 vuotta vanha ja hupiakut pari vuotta nuorempia. Huomasin startatessa jännitemittari heilahti nollaan, mutta käynnistyi. Uusilla akuilla startatessa jännite mittarissa laskee vain vähän alle 12 V. Ajattelin vanhan starttiakun kestävän vielä yhden kesän, mutta ei...Ensimmäisenä arkena paikalliseen akkukauppaan ja ostin uudet saman Ah arvon hupi-että starttiakut, kuin entiset. Naapuriveneen omistajan kanssa talkoiltiin vanhat ylös ja uudet tilalle. Ovat meinaan aika painavia nuo 130 ah akut. Vähän kirpaisi, hyvin kesä meni ja noilla varmaan mennään muutama kesä.
Syksyllä mittasin akkujen jännitteet n. viikon kaapeleiden irrotuksen jälkeen ja kaikissa oli n. 12,8 V. Eiköhän talvi mene ilman välilatauksia, vaikka mittari näyttääkin nyt -17 astetta pakkasta. Vene siis talvehtii ulkona pressujen alla.
Hyvää kevään odotusta ja pysytään terveinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984