Minulla alkoi sunnuntaina aamulla jonkinlainen ”poissaolokohtaus”, joka päättyi vasta tänään iltapäivällä. Näitä vastaavia on ollut parin viime vuoden aikana muutamia. Edeltävän yön nukuin normaalisti. Sairastan paikallisalkuista epilepsiaa, johon käytän Neurotolia. Kohtauksia ei ole ollut useisiin vuosiin.
Tämän ”poissaolokohtauksen” aikana on vaikea ajatella mitään ja myös puhua, koska sanojen muodostus on vaikeaa. Päässä on joku outo ”tunne”. Selviydyn kyllä, jos olen yksin vaikka mökillä. Mutta liikkuminen esimerkiksi ostoskeskuksessa aiheuttaa ihmeellisen ”ulkopuolisuuden” tunteen.
Olen tästä asiasta kertonut minua hoitavalle neurologille, mutta tämä ei ole johtanut mihinkään tutkimuksiin. Ei ihmekään, EEG-koneeseen pitäisi päästä silloin kuin tapahtuma on käynnissä, ei jälkeenpäin.
Kun tämä ”kohtaus” päättyy, tunnen sen. Ikään kuin tietoisuus palaa ja olen taas normaali. Esimerkiksi tänään huomasin, kun näin tapahtui.
Onkohan täällä ketään, joka kärsii vastaavasta? Onko kyseessä joku epilepsian muoto vai joku muu neurologinen sairaus?
Onko tämä epilepsiaa?
11
90
Vastaukset
- Anonyymi
ihan mielenkiintoinen tapahtuma..
wau - Anonyymi
Mun yhdellä ystävällä on poissaolokohtauksia jotka on luokiteltu jonkin sortin epilepsiaksi. Hän saattaa ihan ykskaks vähän niinkuin kadota jonnekin, omaan sisäiseen maailmaan, ei kuule eikä puhu mitään. Kohtaukset kestävät joitain minuutteja, hänellä ei tietääkseni ole ollut tuollaisia jotka kestäisivät päiväkausia.
On aika vaikea ajatella että epileptiset kohtaukset, olivat minkälaisia tahansa, niin kestäisivät noinkin kauan kuin aloittajalla on ollut " kohtaus " päällä. - Anonyymi
Runsas alkoholinkäyttö aiheuttaa poissaolokohtauksia. Kannattaa vähentää.
- Anonyymi
Alkoholia en ole nauttinut useampaan vuoteen, kiitos kuitenkin muistutuksesta. :)
AP
- Anonyymi
Ihmetyttää mainitsemasi "EEG-koneeseen pitäisi päästä silloin kuin tapahtuma on käynnissä, ei jälkeenpäin." Todellisuudessa epilepsia näkyy EEG:ssä myös kohtausten ulkopuolella, kuten aikanaan itselläni otettiin perus- ja uni-EEG:t vähintään kerran vuodessa, vaikka sillä hetkellä ei ollut epilepsiakohtaus meneillään.
Neurotol kuten muutkin karbamatsepiinit aiheuttavat hyponatremiaa eli natriumin puutetta rajun väsymyksen lisäksi. Hyponatremiaan kuuluu pyörryttävä tunne. Samoin käyttäjäkokemuksiini vain Neurotolin aikana kuuluivat ilmavaivat, jotka "helpottivat" vain ns. ylimääräisellä syvähuokauksella.
Käske terveyskeskuksen seurata natrium- ja kaliumarvojasi.- Anonyymi
Vastaan itselleni, sillä unohdin asiantuntijan linkin:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00858&p_hakusana=hyponatremia - Anonyymi
Kun tuo tilanne oli, niin varmasti EEG:ssä oli näkynyt jotain poikkeavaa. Kaikki muut EEG:t oli otettu tilanteessa, jossa oli ollut täysin normaalissa kunnossa.
En ole kokenut, että Neurotol Slow 300mg (annos 2 2) aiheuttaisi itselleni väsymystä.
AP - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastaan itselleni, sillä unohdin asiantuntijan linkin:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00858&p_hakusana=hyponatremiaKiitos linkistä. Luen tuosta nyt ensimmäistä kertaa. Vaikka hoitosuhde samaan neurologiin on kestänyt jo vuosia. :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tuo tilanne oli, niin varmasti EEG:ssä oli näkynyt jotain poikkeavaa. Kaikki muut EEG:t oli otettu tilanteessa, jossa oli ollut täysin normaalissa kunnossa.
En ole kokenut, että Neurotol Slow 300mg (annos 2 2) aiheuttaisi itselleni väsymystä.
APMinulla väsymys alkoi noin kuuden tunnin kuluttua lääkkeenotosta, siis iltapäivällä annoksella 1 1. Sen sijaan Neurotol Slow ei väsyttänyt isommallakaan annoksella, mutta hyponatremia oli yhtä yleinen. Mielestäni Neurotol Slow oli paras karbamatsepiinivalmisteeni.
- Anonyymi
"Näitä vastaavia on ollut..." ja silti sanot, ettei kohtauksia ole ollut. Eikös kohtauksia sitten nuokin? En niuhottaisi, mutta tärkeä tiedostaa, että yhtälailla kohtauksia ne pienemmätkin on.
Tajunnanhämärtymisillehän löytyy monenlaista kuvausta. Mutta toisaalta, tänä päivänä korostetaan pseudoakin. Jos onkin toiminnallisia kohtauksia? - Anonyymi
"Ihmetyttää mainitsemasi "EEG-koneeseen pitäisi päästä silloin kuin tapahtuma on käynnissä, ei jälkeenpäin." Todellisuudessa epilepsia näkyy EEG:ssä myös kohtausten ulkopuolella, kuten aikanaan itselläni otettiin perus- ja uni-EEG:t vähintään kerran vuodessa, vaikka sillä hetkellä ei ollut epilepsiakohtaus meneillään."
Minulla turhia kaikki EEG:t juuri tästä syystä, ettei näy muuten kuin kohtauksen aikana. Kyse kun on paikallisalkuisesta, voi se paikka olla kovin pieni tai hankala. Minulla hankalasti sijaitsee, joten vaatii 4vrk VEEGin, josko kohtauksen aikana jotain näkyisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269