Onko tämä epilepsiaa?

Anonyymi

Minulla alkoi sunnuntaina aamulla jonkinlainen ”poissaolokohtaus”, joka päättyi vasta tänään iltapäivällä. Näitä vastaavia on ollut parin viime vuoden aikana muutamia. Edeltävän yön nukuin normaalisti. Sairastan paikallisalkuista epilepsiaa, johon käytän Neurotolia. Kohtauksia ei ole ollut useisiin vuosiin.

Tämän ”poissaolokohtauksen” aikana on vaikea ajatella mitään ja myös puhua, koska sanojen muodostus on vaikeaa. Päässä on joku outo ”tunne”. Selviydyn kyllä, jos olen yksin vaikka mökillä. Mutta liikkuminen esimerkiksi ostoskeskuksessa aiheuttaa ihmeellisen ”ulkopuolisuuden” tunteen.

Olen tästä asiasta kertonut minua hoitavalle neurologille, mutta tämä ei ole johtanut mihinkään tutkimuksiin. Ei ihmekään, EEG-koneeseen pitäisi päästä silloin kuin tapahtuma on käynnissä, ei jälkeenpäin.

Kun tämä ”kohtaus” päättyy, tunnen sen. Ikään kuin tietoisuus palaa ja olen taas normaali. Esimerkiksi tänään huomasin, kun näin tapahtui.

Onkohan täällä ketään, joka kärsii vastaavasta? Onko kyseessä joku epilepsian muoto vai joku muu neurologinen sairaus?

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ihan mielenkiintoinen tapahtuma..
      wau

    • Anonyymi

      Mun yhdellä ystävällä on poissaolokohtauksia jotka on luokiteltu jonkin sortin epilepsiaksi. Hän saattaa ihan ykskaks vähän niinkuin kadota jonnekin, omaan sisäiseen maailmaan, ei kuule eikä puhu mitään. Kohtaukset kestävät joitain minuutteja, hänellä ei tietääkseni ole ollut tuollaisia jotka kestäisivät päiväkausia.

      On aika vaikea ajatella että epileptiset kohtaukset, olivat minkälaisia tahansa, niin kestäisivät noinkin kauan kuin aloittajalla on ollut " kohtaus " päällä.

    • Anonyymi

      Runsas alkoholinkäyttö aiheuttaa poissaolokohtauksia. Kannattaa vähentää.

      • Anonyymi

        Alkoholia en ole nauttinut useampaan vuoteen, kiitos kuitenkin muistutuksesta. :)

        AP


    • Anonyymi

      Ihmetyttää mainitsemasi "EEG-koneeseen pitäisi päästä silloin kuin tapahtuma on käynnissä, ei jälkeenpäin." Todellisuudessa epilepsia näkyy EEG:ssä myös kohtausten ulkopuolella, kuten aikanaan itselläni otettiin perus- ja uni-EEG:t vähintään kerran vuodessa, vaikka sillä hetkellä ei ollut epilepsiakohtaus meneillään.

      Neurotol kuten muutkin karbamatsepiinit aiheuttavat hyponatremiaa eli natriumin puutetta rajun väsymyksen lisäksi. Hyponatremiaan kuuluu pyörryttävä tunne. Samoin käyttäjäkokemuksiini vain Neurotolin aikana kuuluivat ilmavaivat, jotka "helpottivat" vain ns. ylimääräisellä syvähuokauksella.

      Käske terveyskeskuksen seurata natrium- ja kaliumarvojasi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kun tuo tilanne oli, niin varmasti EEG:ssä oli näkynyt jotain poikkeavaa. Kaikki muut EEG:t oli otettu tilanteessa, jossa oli ollut täysin normaalissa kunnossa.

        En ole kokenut, että Neurotol Slow 300mg (annos 2 2) aiheuttaisi itselleni väsymystä.

        AP


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tuo tilanne oli, niin varmasti EEG:ssä oli näkynyt jotain poikkeavaa. Kaikki muut EEG:t oli otettu tilanteessa, jossa oli ollut täysin normaalissa kunnossa.

        En ole kokenut, että Neurotol Slow 300mg (annos 2 2) aiheuttaisi itselleni väsymystä.

        AP

        Minulla väsymys alkoi noin kuuden tunnin kuluttua lääkkeenotosta, siis iltapäivällä annoksella 1 1. Sen sijaan Neurotol Slow ei väsyttänyt isommallakaan annoksella, mutta hyponatremia oli yhtä yleinen. Mielestäni Neurotol Slow oli paras karbamatsepiinivalmisteeni.


    • Anonyymi

      "Näitä vastaavia on ollut..." ja silti sanot, ettei kohtauksia ole ollut. Eikös kohtauksia sitten nuokin? En niuhottaisi, mutta tärkeä tiedostaa, että yhtälailla kohtauksia ne pienemmätkin on.

      Tajunnanhämärtymisillehän löytyy monenlaista kuvausta. Mutta toisaalta, tänä päivänä korostetaan pseudoakin. Jos onkin toiminnallisia kohtauksia?

    • Anonyymi

      "Ihmetyttää mainitsemasi "EEG-koneeseen pitäisi päästä silloin kuin tapahtuma on käynnissä, ei jälkeenpäin." Todellisuudessa epilepsia näkyy EEG:ssä myös kohtausten ulkopuolella, kuten aikanaan itselläni otettiin perus- ja uni-EEG:t vähintään kerran vuodessa, vaikka sillä hetkellä ei ollut epilepsiakohtaus meneillään."

      Minulla turhia kaikki EEG:t juuri tästä syystä, ettei näy muuten kuin kohtauksen aikana. Kyse kun on paikallisalkuisesta, voi se paikka olla kovin pieni tai hankala. Minulla hankalasti sijaitsee, joten vaatii 4vrk VEEGin, josko kohtauksen aikana jotain näkyisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe