Somesta luin, että kh pj. ym. poliitikot sekä Lieksan lehden edustajat luulevat, että silta-asia on ratkaistu. Ei veikkonen sinne päinkään. Monta mutkaa on vielä matkassa. Vanha silta kannattaisi jättää jalankululle ja rakentaa kokonaan uusi silta. Tällä menolla menee ainakin 10 vuotta ennen kuin asia ratkeaa.
Lieksan johto iloitsee liian aikaisin
39
51
Vastaukset
Hello!
Kyllä ns. uuden sillan kautta pääsee ja matkaa ei tule paljonkaan pidempi. Reipasta urheiluhenkeä se vaatii- Anonyymi
Idiootit vauhdissa vastustamassa uuden sillan rakentamista, tyypillistä lieksalaista politikointia jos jotain uutta pitäisi saada! Älkää ainakaan nyt laittako mamukeräyksiin rahaa tai nimiä adressiin noiden vouhkanoiden hyväksi.
- Anonyymi
"Reipasta urheiluhenkeä se vaatii" kirjoittaa joku "viisas".
Entäpä kun on sairauksien takia liikkuminen jo muutenkin huonoa ? Uudella sillalla kulkeminen on minusta aika vaarallista,kapea kulkuväylä,siinä rekat hurauttaa loskat kintuille,ilmavirrasta voi tulla kaatumisia. Kulkijoiden määrän noustessa on ahtaampaa liikkuminen ja minun mielestä siinä jo nyt on omat vaaransa. En koskaan kulje tuota siltaa pitkin, on jotenkin niin pelottavaa.Korkean paikan kammo. Vaikka ei veteen kattoisikaan niin kun sen tietää et se on alla niin jopa rupeaa ahdistamaan.
Rakennettas ensin uusi silta ja sit purettas vanha, ei tulis mutkia matkaan. Ja kyllä uuden sillan kautta matka pitenee keskustaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Reipasta urheiluhenkeä se vaatii" kirjoittaa joku "viisas".
Entäpä kun on sairauksien takia liikkuminen jo muutenkin huonoa ? Uudella sillalla kulkeminen on minusta aika vaarallista,kapea kulkuväylä,siinä rekat hurauttaa loskat kintuille,ilmavirrasta voi tulla kaatumisia. Kulkijoiden määrän noustessa on ahtaampaa liikkuminen ja minun mielestä siinä jo nyt on omat vaaransa. En koskaan kulje tuota siltaa pitkin, on jotenkin niin pelottavaa.Korkean paikan kammo. Vaikka ei veteen kattoisikaan niin kun sen tietää et se on alla niin jopa rupeaa ahdistamaan.
Rakennettas ensin uusi silta ja sit purettas vanha, ei tulis mutkia matkaan. Ja kyllä uuden sillan kautta matka pitenee keskustaan.Eipä rasvaletti vastustaja tuota tajua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä rasvaletti vastustaja tuota tajua.
No ei oo todellakaan järkeä et ajatellaan kaikki on terveitä ja hyväkuntoisia liikkumaan. Monetko mummelit ja papat olen nähny ku huonosti liikkuen tai rollaattorin kans mennään keskustaan ja samoin takas.
Itse pääsen vielä jollainlailla pyörällä ajamaan mut alkaa sekin jo tuottaa vaikeutta. Ei sitä terveenä ajattele miten sairauksien myötä elämän laatu muuttuu. Esim minulla ei ollut tiedossakaan viel 3 vuotta sitten v 2016 et millanen olen vuonna 2019.
Nopeasti otti sairaudet harppauksen eteenpäin ja tässä ollaan,työkyvyttömänä,sairaana. Krooninen kipuoireyhtymä muut päälle.
Ajeleppa siinä urheiluhengellä vaan. No terveenä on helppo huudella. En toivo kellekkään tätä mitä minä joudun kestämään,,helv...t kivut 24/7 sen seurauksena uupumus.
Mutta sisukkaasti vielä ajelen pyörällä mut nyt talven tullen jää varmaan pyöräily vähiin.
Kaaduin 2 talvea sitten niin pahasti yllättäen ilmaantuneelle jäiselle kohdalle.
Kaupungin alueella. Nyt en enää samaa halua kokea.
Kaikille terveille ja hyväkuntoisille oikein hyvää jatkoa ja elämän iloa. - Anonyymi
Samaa mueltä.Rekoille on silta olemassa.Kesävieraana arvostan kauneutta, mitä kaarisiltakin edustaa.Olisi tympäisevää kulkea perusmuotoista siltaa, kun tietää, että sen paikalta on purettu jokseenkin harvinaiseksi käyvä kaarisilta.
Ja mitä asiaa rekalle on ajella keskeltä asutusta, kun sille on tehty asiallinen keskustan sivuuttava kantatie ?
Ehkä sitten vuosien päästä kun kaikki valitukset on käsitelty, toinenkin silta on jo hajonnut. Sitten tarvitaan urheiluhenkeä, kun mennään joen yli soutamalla.
Toisaalta jos rakennetaan kolmas silta nykyisten lähelle ja kaarisiltaa ei pureta, voisi argumentoida että kaunis kaarisilta jää silloin niiden varjoon, eli sen rakentamista pitää vastustaa. Ja toisaalta näyttää vähän hölmöläisten kaupungilta jos on kolme isoa siltaa rakennettu ihan vierekkäin näin pieneen kaupunkiin ja ihan turhaan.
- Anonyymi
Uuden sillan rakentaminen vanhan sillan viereen tai jonnekin muualle on ollut esillä, mutta sellaiset vaihtoehdot laskettiin tulevan liian kalliiksi mm. tiejärjestelyjen takia.
Eräs vaihtoehto oli rakentaa uusi silta joen yli Moisionkadun kohdalta Iljanniemeen, mutta sekin hanke kariutui rahan puutteeseen.
Aihetta on vatvottu toista vuosikymmentä jo paljon ennen kuin kaarisilta joutui käyttökieltoon. Silloin vastustajakaarti vasta heräsi, että ei rakenneta mitään, vaan entistä paikataan ja maalataan kevyen liikenteen käyttöön. Korjaamalla siitä ei tule koskaan ajoneuvoliikenteelle riittävän kantavaa siltaa. Ei vaikka valotkin asennettaisiin.- Anonyymi
Oikein hyvä ehdotus, jota lämpimästi kannatan. Kuntien ainainen rahapula on kupla. Odotetaan taas seuraavaa tilinpäätöstä, kun kerrotaan miten paljon onkaan yljäämää. Sama tarina toistuu vuodesta toiseen vaikka on kaupungin johdossa tohtoreita ja maistereita.
- Anonyymi
Riippusilta välille Iljankatu Otvatie, mutta vain jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Sitten vois sen vanhan purkaa ja rakentaa vaikka uuden kakkosvaihtoehdon. Ja en asu Iljanniemessä, jos joku epäilee.
- Anonyymi
Ei missään nimessä sinne ylävirran puolelle! Paras paikka uudelle sillalle olisi entisen uittoyhdistyksen palaneen varaston luota sinne tulevan siirtolapuutarhan tontille, eli miltei nykyisen rautatiesillan viereen! Valituskierteen alettua se saatanee rakennettua noin 25 vuoden kuluttua, riippuen ilmoista kun on tuulella kypää porukkaa kyseessä ja miten psyykelääkitys on kohdallaan. Siirtolapuutarhaa ajatellen kannattaa tehdä sinne hyvät kulkuyhteydet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei missään nimessä sinne ylävirran puolelle! Paras paikka uudelle sillalle olisi entisen uittoyhdistyksen palaneen varaston luota sinne tulevan siirtolapuutarhan tontille, eli miltei nykyisen rautatiesillan viereen! Valituskierteen alettua se saatanee rakennettua noin 25 vuoden kuluttua, riippuen ilmoista kun on tuulella kypää porukkaa kyseessä ja miten psyykelääkitys on kohdallaan. Siirtolapuutarhaa ajatellen kannattaa tehdä sinne hyvät kulkuyhteydet.
Ennen kaarisiltaa oli Lieksanjoen yli puusilta ja kaarisilta rakennettiin sen viereen. Ennen puusiltaa ei ollut mitään siltaa, vaan mahdolliset joen ylitykset tehtiin lossilla pappilan ja kirkkorannan välillä. Lossivahdin koppi oli kirkkopuiston puolella ja pappilan seinällä oli soittokello, jolla lossari hälytettiin hakemaan joen ylittäjiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen kaarisiltaa oli Lieksanjoen yli puusilta ja kaarisilta rakennettiin sen viereen. Ennen puusiltaa ei ollut mitään siltaa, vaan mahdolliset joen ylitykset tehtiin lossilla pappilan ja kirkkorannan välillä. Lossivahdin koppi oli kirkkopuiston puolella ja pappilan seinällä oli soittokello, jolla lossari hälytettiin hakemaan joen ylittäjiä.
Pappi souti pappilassa joen yli pitämään kirkonmenoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei missään nimessä sinne ylävirran puolelle! Paras paikka uudelle sillalle olisi entisen uittoyhdistyksen palaneen varaston luota sinne tulevan siirtolapuutarhan tontille, eli miltei nykyisen rautatiesillan viereen! Valituskierteen alettua se saatanee rakennettua noin 25 vuoden kuluttua, riippuen ilmoista kun on tuulella kypää porukkaa kyseessä ja miten psyykelääkitys on kohdallaan. Siirtolapuutarhaa ajatellen kannattaa tehdä sinne hyvät kulkuyhteydet.
Uusi silta siirtolapuutarhan viereen ei ole hyvä asia ollenkaan. Maan antimet lyijyttyvät liikennepäästöistä.
- Anonyymi
Onhan noita siltoja melko tiheässä mm. Budabestissakin. Ei haittaa kaupunkikuvaa. Eri aikakausilta yksi jäänne. Miksi ei sitten Lieksakin voisi jotakin historiallista monumenttia jättää pystyyn. Uusi silta varmaan paikkansa löytää eikä tule kalliita purkukuluja, mitä kaarisillan purkaminen toisi.
- Anonyymi
Vaikka kaarisilta museoitaisiin vain kevyen liikenteen käyttöön, se on pidettävä kunnossa tarkastuksineen määräysten, lakien ja asetusten mukaisesti. Vuosien mittaan sekin tulee kalliiksi.
- Anonyymi
Tuo Budapest-vertaus oli ihan (älyttömyyden)huippu.
Todellakin siellä on siltoja monin verroin kuin Lieksassa ja hyvin eri tavalla rakennettuja kuin Lieksan kaaririmpula.
Väkeä siellä on 1,76 miljoonaa eli n. 160 kertaa enemmän kuin Lieksassa, joten ehkä vähän useammalle sillallekin on tarvetta.
HAH!
- Anonyymi
Eikö liene jo valmiit suunnitelmat sillan suhteen, niin että ei kuntalaisten tarvitse spekuloida eikä pitää huutoäänestystä mihin kukin siltansa haluaa. Kunnalla on jonkinlaista virkamiestä, jotka täsmentävät siltahankkeen kimpussa. Heille maksetaan siitä, antaa heidän tehdä edes jotain palkkansa eteen.
- Anonyymi
Mitä ne voi tehdä siltahankkeen eteen kun aina joku kusipää tekee valituksen ja siltaa ei saa purkaa? Sama piirileikki jatkuu vuodesta toiseen ja silta lahoaa paikalleen eikä sitä voi enää korjata kun aikansa vekkuloivat.
- Anonyymi
Betoni ei lahoa, se rapistuu. Minulle on melkein sama, mihin aikaan ja minne sillat rakennetaan. OLEN SELLAINEN SISSI, ETTÄ Lieksan joen kaltaiset pikkupurot eivät kulkuani ensinkään haittaa.
Kulkuni suoritan eritavoin aivan laillisen esivallan näennäistahtoa noudattaen. Kaksi kertaa toki kokeilin henkilöautolla ajellen kaarisillan yli. En jäänyt kummallakaan kerralla kiinni. Seuraavana vappuna toki voisin kokeilla helposti uimalla. Ei sen teille viisaille yksilöille, pitäisi mikään ongelma olla. Kellukaatte rannalla, vaikka pakkasissa paikoitellen, joen molemmin puolin, jos vaikea on virran ylitys. En typeryksille suosittele. Kiinni jäätte.
Päätin, että en enää kokeile. Tyhmät vain jatkuvasti tutkii todellista. Todellisuus on huomattu, ja sen jälkeen on uutta tutkittavaa.
Tässäkö on kaarisilta?
https://www.youtube.com/watch?v=rzN6Ms0Th8U- Anonyymi
Jos seuraava sukupolvi saa Lieksaan uuden sillan niin sillan nimeksi kannattanee antaa valittajan silta? Se toimii samalla valittajan muistomerkkinä joka teki uutterasti työtä siltahankkeen jarruttamiseksi.
- Anonyymi
Lieksalla ei ole rahaa sillan purkuun eikä tarvittavia lupia alla olevan vesialueen omistajilta.
- Anonyymi
Vesialueen, eli Lieksanjoen pohjan maa-alueen omistaa Kemijoki Oy. Vettä yhtiö ei omista eikä siinä uiskentelevia kaloja.
Sillan alla olevan maa-alueen omistajalta pitää tietenkin kaupungin saada lupa rakentaa silta. Lupa koskee rannoille ja jokeen tehtäviä tukirakennelmia. Vesilaissa kerrotaan myös, ettei joen virtaamaa saa muuttaa eikä jokea saa padota kapeilla silta-aukoilla.
Todennäköisesti siltasuunnittelijat ovat käyneet kirjeenvaihtoa Kemijoki Oy:n kanssa. Onhan aika yleistä, että toisen maalle ei saa rakentaa kysymättä siitä lupaa maan omistajalta.
Mahdollista on, että kaupunki ostaa kyseisen maa-alueen Kemojoki Oy:ltä. Lieksanjoen ylittävän rautatiesillan kohdalla olevan pohja-alueen pohjamutineen omistaa VR Track Oy.
- Anonyymi
Valitusten takia Lieksan uutta siltaa saadaan odotaa pisimmillään kymmenen vuotta. Näin kertoo seuraava Lieksan Lehti. Moni lieksalainen ei tule koskaan näkemään uuttaa siltaa. Tuskin moni valittajakaan.
Kukas se siellä toisia arvostelloo? Onko siellä Lieksan Tom Cruise, vai peräti Brad Pitt?
- Anonyymi
JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:
Kukas se siellä toisia arvostelloo? Onko siellä Lieksan Tom Cruise, vai peräti Brad Pitt?
Minä anakin pesen hiukseni vähintään joka toinen päivä enkä vastusta uuden sillan rakentamista! Ei se vesi ja shampoo ole niin kallista ettei kannattaisi käyttää useammin.
Anonyymi kirjoitti:
Minä anakin pesen hiukseni vähintään joka toinen päivä enkä vastusta uuden sillan rakentamista! Ei se vesi ja shampoo ole niin kallista ettei kannattaisi käyttää useammin.
Hyvä juttu. Pese vielä suusi niin sitten meillä ei ole mitään ongelmaa.
- Anonyymi
JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:
Hyvä juttu. Pese vielä suusi niin sitten meillä ei ole mitään ongelmaa.
Kunhan sinä ensin peset hiuksesi niin palataan asiaan.
Anonyymi kirjoitti:
Kunhan sinä ensin peset hiuksesi niin palataan asiaan.
Palataan asiaan sitten kun on asia mihin palata.
En ota kantaa varsinaiseen asiaan, mutta kysyn.
Onko jossain ollut laskelmaa paljonko purkaminen maksaa, ja kuka rahoittaa?Lieksan kaupungin omistaman sillan kokonaiskustannusarvio on noin 3,5 miljoonaa euroa tällä hetkellä. Siihen sisältyvät suunnittelu 50 000 euroa ja purkaminen 125 000 euroa, jotka ilmoitettiin vuonna 2016.
wanha_lieksalainen kirjoitti:
Lieksan kaupungin omistaman sillan kokonaiskustannusarvio on noin 3,5 miljoonaa euroa tällä hetkellä. Siihen sisältyvät suunnittelu 50 000 euroa ja purkaminen 125 000 euroa, jotka ilmoitettiin vuonna 2016.
Kiitos tiedoista, pitihän se arvata<, että sinulta ne löytyy.
Jos aikovat pysyä budjetissa 125 000, niin sillä kokemuksella, mitä minulla on rakentamiseen liittyen, epäilen vahvasti summan olevan aivan liian pieni.- Anonyymi
kamuttaja kirjoitti:
Kiitos tiedoista, pitihän se arvata<, että sinulta ne löytyy.
Jos aikovat pysyä budjetissa 125 000, niin sillä kokemuksella, mitä minulla on rakentamiseen liittyen, epäilen vahvasti summan olevan aivan liian pieni.Ei purkuun kulu sataakaan tonnia räjäyttämässä se tehdään se on saletti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei purkuun kulu sataakaan tonnia räjäyttämässä se tehdään se on saletti.
Räjäytys saattaa onnistuakin, koska sillan alla ja vieressä on sotien aikaisia pommeja, jotka on sinne kipattu viime sodan loputtua. Parina kesänä niitä on poistettu räjäyttämällä paikalla sekä nostamalla auton lavalle hiekkalaatikoihin muualla räjäytettäviksi. Pommeja on edellen joessa ja esimerkiksi polkupyörien nostaminen sillan vierestä lopettiin työn vaarallisuuden takia. Mahdolliselle sillan purkajalle ja rakentajalle on hyvä ilmoittaa räjähdysvaarasta ennen töiden aloittamista. Kokonaishintaan saataa tulla vaarallisen työn lisä.
- Anonyymi
Taisi tulla ministeriön päätös tavattua vähäsen väärin. Ei kannata samakoita suustaan päästella kh:n puheenjohtajankaan, kun ei tiedä mitä päätös tarkoittaa. Ihmetttelen että ihan opettajaimmeisiä... Siis uusia valituksia ja kaavaa pukkaa. Lieksan lehden mukaan silla purku on luvassa 10 vuoden päästä, jotta se siitä. Eiköhän kannattaisi tutkia mistä saataisiin lainaa ja pölläytetään kokonaan uusi silta. Kaavat sekin tietysti vaatisi, mutta käsittely voisi olla nopeampaa kuin vehata vanhan kaarisillan kanssa. Jäisi sitten pysyvä peukalonjälki historiasta Lieksaan ja niitä jälkiähän onkin yllättävän vähän.
- Anonyymi
Viidessä vuodessa sillan hinta on noussut miljoonan lieksan liuskan jutun mukaan? Nyt jos vekkuloidaan vielä 10 vuotta niin siltaa ei kannata purkaa eikä korjata, eikä varsinkaan rakentaa uutta? Kuka tästä hyötyy? Korkeintaan laitetaan armeijan ponttoonisilta jos nykyinen uudempi silta rikkoontuu! Luulin valtuustosssa olleen koulunkäyneitä ja sisvistyneitä ihmisiä edustamassa lieksan parasta, mutta erehdyin! Voidaan sanoa että kusipäisyys sillan suojelussa ei kannattanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viidessä vuodessa sillan hinta on noussut miljoonan lieksan liuskan jutun mukaan? Nyt jos vekkuloidaan vielä 10 vuotta niin siltaa ei kannata purkaa eikä korjata, eikä varsinkaan rakentaa uutta? Kuka tästä hyötyy? Korkeintaan laitetaan armeijan ponttoonisilta jos nykyinen uudempi silta rikkoontuu! Luulin valtuustosssa olleen koulunkäyneitä ja sisvistyneitä ihmisiä edustamassa lieksan parasta, mutta erehdyin! Voidaan sanoa että kusipäisyys sillan suojelussa ei kannattanut.
Kyllä meille yksi silta riittää. Pidetään vaikka tuota ehdottamaasi polttoonisiltaa varasiltana, jota käytetään tiukan paikan tullen. Tosi on, ettei silta näillä ja tulevilla prosesseilla saada aikaiseksi 10 vuoteen, kuten LL raportoi. 10 vuoden kuluttua käyttäjiäkään ei taida juuri olla jos vähenemistä tapahtuu nykytahtiin.
- Anonyymi
Lieksan päättäjät vaihtuvat moneen kertaan ja alkuperäiset valittajat kuolevat, ennen kuin uusi silta Lieksaan valmistuu. Myös sillan käyttäjät alkavat olla vähissä. Lieksan siltafarssista saa hyvä elokuvan hölmölaisten siltahankkeesta, josta ei koskaan tule valmista. Tai vain aloittamista vaille valmista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174346
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842489Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251280Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 113918
- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830