Kaksissuuntainen ja masennus, apuja?

Anonyymi

Heippa vaan. Olen lähemmäs 30v nainen, käynyt kaksikin koulua korkeakoulua ja ammattikoulua ja taustalla lukio. Eli ammattikin löytyy ja työssäkin ollut toistavuotta. Tänä syksynä ongelmani pahenivat. Kymmenen vuoden unettomuus alkoi jo viime talvelna noin vuosi sitten pahentua, alkoi tulla täysin unettomia n. 2vkoa jaksoja sekä mieli ala oli kärttyisä mutta hyvin tuottelias ja sosiaalinen.. Elämässä meni jo talvella lujaa ja muodostinki suhteen ulkopuolisen suhteen. joka nyt kaduttaa. Tänä syksynä sitten ei työtkään enää onnistuneet, sairaspoissaoloja alkoi olla paljon. Aloin käydä sairaalas tutkimuksis ym ja totesivat kaksissuuntaisen mielialahäiriön. Lääkityksenä 300mg ketipinoria joka yö. Huomasin ettei se tuo unta, niin olen ottanut 50mg normaalia ketipinoria, kun tuo 300mg on depot eli sitä pitkävaikutteista, uni on ollut aamupainoitteista. Väsymys on valtava ja tuntuu että olen pudonnut jonneki syvään masennukseen, en jaksa ulkoilla, en jaksa tehdä ruokaa, ostan kaupasta vaan valmista, itseasissa en tee päivissä mitään.. en ole tällähetkellä töissäkää enkä tiedä millo olen kykenevä menemäänkää. Aiemmin mulla oli cymbalta 30 mg aamuisin ja ketipinor 50-100 mg lyhytvaikutteinen iltaisin. ne siis purettu poiis.. olo ei noillakaan ollut hyvä. kävin ihan ylikierroksilla. perheeni ei ole kannustava ja välit heihin on olemattomat. suhdekin rakoilee ja eroakin mietitty. elämässä ei ole oikein ketään miksi haluaisin olla täällä? en jaksa tätä jatkuvaa huonoa oloa ja yksinäisyyttä...
onko muilla vastaavaa?

4

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole ihme, että olet väsynyt, kun syöt liikaa kyseistä lääkettä. "Kymmenen vuoden unettomuus" alkanut viime syksynä????

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tilanteestasi tänne! Joskus pelkkä kirjoittaminen helpottaa ja selkeyttää ajatuksia. Toisaalta myös ulkopuolinen tuki voisi olla hyvä voimavara. Asioista keskusteleminen voi auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja helpottaa jaksamista.

      Tässä tiedoksesi muutama paikka, joihin voit halutessasi olle yhteydessä, jos haluat jutella tilanteestasi. Näihin voit olla yhtyedessä matalalla kynnyksellä ja anonyymisti:

      - Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 09 252 5010 arkisin klo 9-07 ja viikonloppuisin sekä juhlapyhinä klo 15-07.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Niiden yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto

      Lämpimin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Moikka. Senverran kommentoin, että mullahan on myös uniongelma.. Viikkositten aloitettiin ketipinor 25mg ja siitä asteittain ylös, nyt on 175mg ja nostaa tarvii vieläkin. Tässähän nähdään miten lääkkeet purevat eritavalla. En väheksy sinua ja varmaan tilanteesi on mielestäsi kauhea, joten sinun täytyy ruveta lääketehtaiden koekaniisiksi. Olen mies 50 mutta tämä on minun kokemus joka on rankka, eikä näinollen toteudu hetkessä. Aloin käyttämään mieliala lääkkeitä vuonna 1995, rankkataival, mutta minkäs teet. Toivon että sinun ei tarvitse lääkkeitä käyttää, niin kauvan että olet OK. Kaikkea hyvää sinulle.

    • Anonyymi

      Moi, kiitos kaikille vastanneille, eli tarkotin että 10 v jo ollu unettomuutta joka viimeisen vuode aikana pahentunu. Päässä on vilissy kuin missäkin, nyt ketip.300mg on helpottanu ajatuksen juoksuun ja rauhoittanu, tosin en tiedä mistä johtuu mutta olen kokoajan itsetuhoinen ja halu vain kuolla, en jaksa tehdä mitää päivisin, en edes käydä kaupasta hakemassa ruokaa jota laittaisin.. :/toinen ongelma on aggressiivisuus,eilenkin hajos seinästä pala kun potkin, mua ahdistaa olla tämmönen ja pelkään mitä nyt seuraavaksi tapahtuu.. tuntuu etten hallihde omaa käytöst yhtään ja kaikki mielenkiinto on kadonnut kaikkeen.. ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe