Aihe

Silmiä vetää ylöspäin

Anonyymi

Onko kellään tullut tälläista oiretta neurolepteistä? Silmät siis vääntyy väkisin kattoa kohti ja yleensä iltaisin ja noin kerran, pari viikossa. Syön tähän Akineton-nimistä vastalääkettä.

Mikä teillä auttaa näihin kohtauksiin? Olisi kiva kuulla kokemuksia kohtalotovereilta.

2

<50

    Vastaukset

    • Siitä on jo kauan, parikymmentä vuotta, kun käytin Cisordinol-nimistä lääkettä ja silloin mulla veti silmiä ylöspäin monia kertoja päivässä.
      Siihen ei auttanut mikään muu kuin lääkkeen käytön lopetus.

    • Neurolepteistä ei mulla kokemuksia, mutta dystoniasta on.

      Neuroleptit voivat aiheuttaa dystoniaa:

      https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00033

      "Lääkehoidon alkupäivinä tai viikkoina ilmenevät ekstrapyramidaalioireet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: parkinsonismioireet, akuutit dystoniat sekä motorisena levottomuutena ilmenevä akatisia."

      Ylen radio-ohjelmassa muistaakseni kerrotaan perinnöllisestä silmädystoniasta, ohjelman loppupuolella mieshenkilö: https://areena.yle.fi/1-4251470

      🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Erätauko: Suomalainen nettikeskustelu julkisuuden henkilöistä - unohtuuko empatia?

      Erätaukokeskustelu tiistaina 1.12.2020 klo 14-16., tervetuloa! Julkisuuteen tavalla tai toisella päätyneistä henkilöistä keskusteleminen netissä tunt
      Viihde ja kulttuuri
      49
      1757