Itsemurhat Suomessa: mitä luulette?

Anonyymi

Vaikuttaako suomalainen puhumattomuuden kulttuuri siihen, että tämän tilaston mukaan koko maailmassa on vain 31 maata, joissa tehdään enemmän itsemurhia kuin Suomessa? Mielestäni ainakin suomalainen kulttuuri ja yhteiskunta kannustavat yksinäisyyteen ja tämä palsta on yksi osoitus siitä. Jos on jotakin sydämellä niin ei liian usein uskalleta tai haluta avautua. Vaikeuksissa olevia ei haluta henkilökohtaisesti auttaa, vaan käännetään heille selkä ja luotetaan että yhteiskunta pitää heistä huolen.

Voi olla sattumaakin, mutta häntäpäässä tuossa tilastossa on mielestäni sellaisia maita, joissa matkustelujen tai näiden ihmisten tapaamisten myötä on tullut mielikuva erityisen avoimista ja ulospäinsuuntautuvista ihmisistä.

Vaikka olen suomalainen, niin juuri silloin kun olen asunut Suomessa, on minulle ollut aina kaikista vaikeinta saada ystäviä. Paperilla ollaan niin erilaisuutta suvaitsevia ja edistykselinen yhteiskunta, jopa maailman onnellisin kansakunta, mutta henkilökohtaisella tasolla ihmisillä on niin vähän aikaa toisilleen ja tietynlaisiin kuppikuntiin kuulumattomana ulkopuolisen on niin vaikeata päästä meininkeihin mukaan. Kertokaa näkemyksiänne.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On aiva sama puhuuko vai ei kun meillä satanistit johtavat. Toki voi sanoa että vituttaa mutta vastaus on todennäköisesti että no mutta näin on päätetty eikä mahda mitään. Itsehän valitsitte päättäjät.

      • Anonyymi

        Perustelisitko tarkemmin että millä tavalla satanistit johtavat? Kuka on esimerkiksi sellainen ja miten?


    • Uskon että painostus on yhteiskunnalta liian suuri, se ainakin vaikuttaa. Tuntuu kuin minua vaanitaan kun on iso perhe 3 erityislasta.

      • Ihan yhteiskunta sen tekee.


    • Anonyymi

      Masennusta niin paljon täällä sitten.

    • Anonyymi

      Tulkinnasta riippuen 2000-luvulla kouluammuskeluissa henkeä kohden Suomi on koko maailman ykkönen kuolonuhreissa. USA:ssa on muutama sata miljoonaa asukasta, joten siellä voi olettaakin niitä olevan paljon, mutta Suomessa vain viisi miljoonaa. Tässä on oikeasti miettimisen aihetta, pitäisikö koulusysteemiä katsoa laajemminkin kuin pelkän koulumenestyksen ja ulkoaopittavien oppien muistamisen kautta?
      https://www.quora.com/Which-country-has-the-most-annual-school-shootings-per-capita

      Tässä tilastossa sen sijaan ollaan melkein "parhaita": https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/2010_homicide_suicide_rates_high-income_countries.png

    • Anonyymi

      Itse olen 45vuotias mies. Kakarana ei ollu kavereita . Mutta eipä ole nytkään enkä tulkitse sen olevan mikään ongelma. Ongelma on tämä yhteiskunta. Täällä eläminen on niin juuttaan kallista että siitä se paha mieli tulee .sitten pitäs viä ottaa akka jalkoihin joka aiheuttaa lisä ongelmia. Suomessa on liian avutonta väkeä kun tarvitaa kädestäpitoa sun muuta ymmärrys hömppää, väellä ei itsellä mitään "oma vastuuta" vaan sählätään muiden elämässä ja jaloissa . Onhan sekava teksti. Terveisin Tampereen mies 45v

    • Anonyymi

      Jäi tosta äskeisestä puuttumaan se että tässä maassa työnteko on niin juuttaan kallista kun pitää olla jos jonkinlaista korttia ,koulutusta , selvitystä,ja huonolla tuurilla maksat kaiken itse että saat tehdä paska töitä paska palkalla sitten vielä valtio ryöstää laillisesti. Ole tässä sitten Ilonen ja onnellinen?? Itse olen päättänyt että 50 vuotta en täytä elävien kirjoissa on tää sen verran puupää valtio.. Terveisin Tampereen mies 45v

    • Anonyymi

      Suomalaiset on omituisia kyrmyniskoja. Tuppisuita kyräilijöitä.
      Sosiaaliset taidot puuttuvat kokonaan. Pelätään jopa naapuria; ulos ei mennä jos huomataaan että naapuri lähtee samaan aikaan. Ei tervehditä eikä edes katsota vaikka 10 vuotta asuttu vieri vieressä.
      Itse en asu enää Suomessa, 25 vuotta sitten lähdin ja hyvä niin. Tyttäreni yritti asua, viipyi kaksi vuotta tuli pois. Mahdoton tutustua kehenkään, vaikka hän on avoin ja sosiaalien ja ystävällinen. Yksinäisyys alkoi painaa päälle.
      Kyllä se on suomalainen kansanluonne, mutta kummasti sekin voi muuttua tarpeeksi kauan ulkomailla asuttua. Tunnen muita suomalaisia pitkään asuneita, ja huomattavasti avoimempia ja sosiaalisempia ovat kuin Suomessa asuvat. Kai se tämä ilmapiiri sitten sulattaa ja vapauttaa, mene tiedä.
      Pienet ahtaat ympyrät johtavat ahdasmielisyyteen ja kaiken uuden pelkäämiseen. Vetäydytään kuoreensa vihaamaan ja kadehtimaan. Eihän se tervettä ole.

      • Anonyymi

        Olen huomannut saman ulkomailla asuessa.


      • Anonyymi

        Onhan täällä vähän tuollaista, olet oikeassa. Hulluksi katsotaan tai vähintäänkin omituiseksi höpöttäjäksi jos alkaa vieraille praatailemaan. Ja itsekin pakenisin naapureita porraskäytävässä, jos sellaisia siellä olisi. 😀 Sen verran kuullut esimerkiksi rivitalonaapuruston edesottamuksista naapureiden kesken grillijuhlissa, että en kannata enää naapureiden kanssa seurustelua. Harvoin ovat itse valikoitua seuraa.


    • Yhdenmukaisuuden paine on monille liikaa kestettävä, koska vastoin yleistä luuloa itseään ei voi muuttaa. Monille ei ole myöskään tarjolla rehellistä toimeentuloa ja vaadittavaa tasoa.

      Kansan geneettisellä luonteella lienee myös tekemistä asiassa. Yhdenmukaisuuden paine ei tunnu kaikista yhtä painostavalta.

      Myös vapaammat olot on tehnyt itsemurhan mahdollisemmaksi. Enää ei edes kirkko tuomitse ikuiseen kadotukseen itsensä päättänyttä, joten voi vapaammin käyttää järkeään. Itsemurhaaja tietää, että kaikki kärsimys loppuu. Toiminta itsemurhien estämiseksi on erityisen paheksuttava.

      Ei kannata paljastaa itseään, jotta voimakas sosiaalinen paine, yhdenmukaisuuden paine ja paheksunta ei panisi länget kaulaan. Veikkaan, että tapa on tullut alun perin siitä, että Ruotsin kuningas käytti luterilaista kirkkoa yhdenmukaistamaan kansaa ja saattamaan kuriin ja Herran nuhteeseen. Ja tapa elää edelleen.

    • Itse murhat Suomessa.
      Ihmisten kunnioitus tässä maassa on pohja sakkaa.
      Ei ole ihmekkään jos itsemurhia tulee tehtyä.
      >haukutaan ja ties mitä.
      Kuka sellasta kestää esim päivistä toiseen?
      Voi kans olla että talven synkkyys lisää ihmisten itsemurha himoa vähän lisää mutta eiköhän se Pääasias ole sitä miten toiset käyttäytyy.
      Stressit/masentuneisuus... Jne

    • Anonyymi

      Media on syyllinen monen ihmisen hirmutekoon, itseään tai muita kohtaan. Mutta mitään vastuuta ei oteta.

      • Anonyymi

        Nyt saatiin sitten mediasta syyllinen. "Tule tänne syy parka..."
        Yksilöllähän ei mitään vastuuta ole. Ihminen hän ei ole vastuussa teoistaan vaan on milloin median milloin hallituksen milloin minkäkin sätkynukke ja määräiltävissä.
        Minulle on opetettu että valinnan teet itse ja itse myös vastaat. Ja valinnan vapaus on, tartunko siihen aseeseen ja lähden koululle ammuskelemaan vai en tms.
        Typerää vastuunpakoilua työntää syyt aina jonkun tai jonkin muun niskaan. Valinnan teet aina itse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt saatiin sitten mediasta syyllinen. "Tule tänne syy parka..."
        Yksilöllähän ei mitään vastuuta ole. Ihminen hän ei ole vastuussa teoistaan vaan on milloin median milloin hallituksen milloin minkäkin sätkynukke ja määräiltävissä.
        Minulle on opetettu että valinnan teet itse ja itse myös vastaat. Ja valinnan vapaus on, tartunko siihen aseeseen ja lähden koululle ammuskelemaan vai en tms.
        Typerää vastuunpakoilua työntää syyt aina jonkun tai jonkin muun niskaan. Valinnan teet aina itse.

        "Vapaa tahto" on virheajatus, ihmisen mielikuvituksen tuotetta ja näennäisselitys. Ikään kuin olisi selitetty jotakin, vaikkei ole selitetty mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt saatiin sitten mediasta syyllinen. "Tule tänne syy parka..."
        Yksilöllähän ei mitään vastuuta ole. Ihminen hän ei ole vastuussa teoistaan vaan on milloin median milloin hallituksen milloin minkäkin sätkynukke ja määräiltävissä.
        Minulle on opetettu että valinnan teet itse ja itse myös vastaat. Ja valinnan vapaus on, tartunko siihen aseeseen ja lähden koululle ammuskelemaan vai en tms.
        Typerää vastuunpakoilua työntää syyt aina jonkun tai jonkin muun niskaan. Valinnan teet aina itse.

        On sanottu suurimpia syntejä olevan ihmisen mielen muokkaaminen eikä täällä mitään muuta tehdäkään. Peruskoulusta se alkaa ja hautaan päättyy.


    • Anonyymi

      Huomenna köysi ostoksille liian väsyny

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      324
      3416
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      213
      2852
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2514
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2039
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2035
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1746
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1672
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1588
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1296
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1231
    Aihe